Hvordan undgår man google?
Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-11-07 16:15

Hejsa NG

Jeg har et websted som er fint at finde på google, men på det websted er
også nogle sider som ikke skal kunne findes på google, Hvordan gør man det
???

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Jesper c",)

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-11-07 16:37

Jesper Hansen wrote:
> Hejsa NG
>
> Jeg har et websted som er fint at finde på google, men på det websted
> er også nogle sider som ikke skal kunne findes på google, Hvordan gør
> man det ???

Jeg mener, at Google respekterer robots.txt, så det kunne du jo implementere
på dit websted.

--
Kurt Lund

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-11-07 16:56

Jesper Hansen wrote:

> Jeg har et websted som er fint at finde på google, men på det websted
> er også nogle sider som ikke skal kunne findes på google, Hvordan gør
> man det ???

Du laver en 'robots.txt' hvor du fortæller bl.a. google, at de pågældende
sider ikke skal indekseres:

Disallow: /side_foo1.html
Disallow: /side_foo2.html

Læg robots.txt i roden på din server

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-11-07 20:25

> Du laver en 'robots.txt' hvor du fortæller bl.a. google, at de pågældende
> [...]
Hej Erik

Jeg arbejder lige nu på at blive kloger på området og har lige læst denne
side http://www.html.dk/artikler/00003/
som jo beskriver mit spørgsmål rigtig godt og aller sidst står der så :
Det er så netop en af de sider jeg vil forhinder søgemaskinernes adgang til,
"Note
Husk at alle andre end robotterne også kan læse dine robots.txt filer!

Det vil sige at hvis du i din browser taster http://www.html.dk/robots.txt
ser du robots.txt filens indhold.

Det kræver derfor ikke meget fantasi at forestille sig hvorfor følgende er
en dårlig idé:

Disallow: /meget_hemmelig_side.htm"Det er så netop en af de sider jeg vil
forhinder søgemaskinernes adgang til,hvad kan man gøre for at forhinder alle
i at kunne læse adressen på ens hemlige side???Venlig hilsenJesper c",)

Fra : Michael Haase

Dato : 14-11-07 20:49

Jesper Hansen skrev dette den 14-11-2007 20:24:

> [...]
> forhinder søgemaskinernes adgang til,hvad kan man gøre for at forhinder alle
> i at kunne læse adressen på ens hemlige side???

En mulighed kunne være at bruge

Disallow: /privat_bibliotek/

også lægge filen i et underbibliotek og kalde den et ikke-sigende navn.
Det eneste man så kan se er at der evt ligger noget i privat_bibliotek.

Så skal man dels ramme et rigtigt underbibliotek og et filnavn.

--
Michael Haase

Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-11-07 21:21

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det eneste man så kan se er at der evt ligger noget i privat_bibliotek.
>
> Så skal man dels ramme et rigtigt underbibliotek og et filnavn.

Går ikke da brugerén skal logge ind med sidens navn og det kan man jo ikke
lige ændre.
Ellers var de sq en god ide.

Venlig hilsen og tak
Jesper c",)

Fra : Thrane

Dato : 14-11-07 21:12

"Jesper Hansen" <jmxxh@xx.tdcadsl.dk(fjern x'er for mail)> wrote in message

> [...]
> forhinder søgemaskinernes adgang til,hvad kan man gøre for at forhinder
> alle i at kunne læse adressen på ens hemlige side???Venlig hilsenJesper

Benyt META udgaven:
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">

Og hvis det kun er Google:
<META NAME="GOOGLEBOT" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">

Det er desuden muligt at styre søgemaskinerne udenom specifikke links:
<a rel="nofollow" href="http://www.site.com/page.html" >Visit My Page</a>

Desuden benytter jeg med fordel:
<META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOARCHIVE">
<META NAME="GOOGLEBOT" CONTENT="NOARCHIVE">

--
Thrane

Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-11-07 21:23

"Thrane" <noreply@noreply.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper Hansen" <jmxxh@xx.tdcadsl.dk(fjern x'er for mail)> wrote in
> message news:473b4b67$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Benyt META udgaven:
> <META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">

Hvis jeg sætter den linje ind på den ene side, der ikke skal indekseres, er
den så afskåret fra google??

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Jesper c",)

Fra : Thrane

Dato : 14-11-07 21:34

> Hvis jeg sætter den linje ind på den ene side, der ikke skal indekseres,
> er den så afskåret fra google??
>
> Tak for hjælpen.
>
> Venlig hilsen
> Jesper c",)

Det virker ved mig.
Jeg har dog også for en sikkerhedsskyld taget denne med:

Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-11-07 21:49

> [...]
>>

> Det virker ved mig.
> Jeg har dog også for en sikkerhedsskyld taget denne med:
>
> <META NAME="GOOGLEBOT" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW">

Det er prøvet, tak for hjælpen

Jesper c",)

Fra : Arne Nymark

Dato : 14-11-07 17:04

Hej jesper du går ind på goggel og læser om hvordan men laver en robots.txt

der kan du så lære hvordan du fortælder goggels søge robot hvad den må se
og ikke se. det være sig mapper, sub domæner, sider, enda bestemte filer.

godfornøjlse

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-11-07 18:31

Tak for hjælpen, i er nu super dygtige og hurtige.
Jeg går straks i gang.

Venlig hilsen og godaften til jer
Jesper c",)

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-11-07 03:23

Jesper Hansen skrev:

> på det websted er også nogle sider som ikke skal
> kunne findes på google. Hvordan gør man det?

Du undlader at lave links til disse sider, så finder
Google dem ikke.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk