CSS center både vert og hor
Fra : Thrane

Dato : 14-11-07 15:29

Hej

Jeg har ledt, men ikke fundet en brugbar løsning på hvordan jeg får lavet en
side med centrering af indholdet både vertikalt og horisontalt?

Skal have lavet en side med fast bredde og højde og den skulle gerne
centreres.

Jeg fandt noget med negative marginer, men det holder jo ikke!

Hvad gør jeg?

--
Thrane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-11-07 16:53

Thrane wrote:

> Hvad gør jeg?

Glemmer alt om lodret centrering. Bare mit forslag.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Thrane

Dato : 14-11-07 17:43

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> wrote in message

> Glemmer alt om lodret centrering. Bare mit forslag.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
> http://html-faq.dk

Tak, men det kan jeg desværre ikke bruge...

--
Thrane

Fra : Birger

Dato : 14-11-07 17:17

"Thrane" <noreply@noreply.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> centreres.
>
> Jeg fandt noget med negative marginer, men det holder jo ikke!

Der findes ingen browser med fast højde/bredde.
Derfor er een af featurerne ved HTML, at det er i stand til at tilpasse sig
den til rådighed værende plads.

Vil du andet, vil jeg foreslå en selvstændig applikation, eller evt. at
lægge teksten som word- eller pdf-dokument, så kan dem der vil se det, selv
hente det.

;>)

Birger

Fra : Thrane

Dato : 14-11-07 17:44

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> wrote in message

> [...]
>
> Vil du andet, vil jeg foreslå en selvstændig applikation, eller evt. at
> lægge teksten som word- eller pdf-dokument, så kan dem der vil se det,

Jeg er klar over det med browseren, men jeg ønsker ikke at den skal tilpasse
sig sig pladsen der er til rådighed.
Og hvor doc. og .pdf lige pludselig kommer ind i billedet fra, kan jeg da
slet ikke forstå.

--
Thrane

Fra : Birger

Dato : 15-11-07 01:38

> [...]
> tilpasse sig sig pladsen der er til rådighed.
> Og hvor doc. og .pdf lige pludselig kommer ind i billedet fra, kan jeg da

Browseren er beregnet til at vise dokumenter på skærmen, helt efter
brugerens ønske om størrelse.
Både Word og pdf, er beregnet til at vise dokumenter i et i forvejen
fastlagt format.
Begge kan og er beregnet til, både vertical og horisontal centrering (tror
jeg).
Derfor forslaget om .doc eller .pdf.

Selvom en folkevogn - i hvert fald for et stykke tid - kan bringes til at
flyde, er der ikke så mange der bruger den til lystbåd.
Det er den ikke beregnet til.

Afhængigt af hvad det er for et dokument du vil vise, kan det da godt være,
at det kan lykkes for dig hjemme på din egen PC.
Browseren er ikke beregnet til det.
Sandsynligheden for at det vises som du har forestillet dig det, ret mange
andre steder end netop hos dig selv, er ikke ret stor.

Birger

Fra : Thrane

Dato : 15-11-07 21:59

> [...]
> Sandsynligheden for at det vises som du har forestillet dig det, ret mange
> andre steder end netop hos dig selv, er ikke ret stor.

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at jeg vil have vist et dokument, såsom
doc eller pdf.
Ønsket var et CSS layout der havde en (af mig) bestemt størrelse og som
centrerede sig vertikalt og horisontalt.
Uagtet om man mener det er godt eller skidt, så er det ønsket fra min
side...

--
Thrane

Fra : Birger

Dato : 16-11-07 08:25

> [...]
> centrerede sig vertikalt og horisontalt.
> Uagtet om man mener det er godt eller skidt, så er det ønsket fra min

Javel ja.
Et dokument er det der vises i en browser.

Det du spørger om, kan ikke lade sig gøre, fordi browseren ikke er beregnet
til det.
Det kan vist omgås med script.
Eller måske med absolut positionering.

Eller ved at brugeren ændrer størrelsen på sit browservindue, så den er mage
til din egen.

Held og lykke.

Birger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-11-07 15:28

Thrane wrote:

> Jeg er klar over det med browseren, men jeg ønsker ikke at den skal
> tilpasse sig sig pladsen der er til rådighed.

Hvordan vil du så lave en lodret centrering? Du har da ikke skabt begreb om
størrelsen på brugerens browservindue, kun hvordan du selv plejer at have
din foretrukne browser åbnet på dit eget system. Derfor mit ret kontante
forslag: Gelm det - det vil uvægerligt tilte, når det vises på et andet
system med en anden størrelse browservindue.

Der eksisterer css-koder, som gør det rimeligt nemt at lave en vandret
centrering, desværre bare ikke til det lodrette.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Thrane

Dato : 15-11-07 21:53

> Hvordan vil du så lave en lodret centrering? Du har da ikke skabt begreb
> om størrelsen på brugerens browservindue, kun hvordan du selv plejer at
> have din foretrukne browser åbnet på dit eget system.

Lad være med at tale ned til mig på den måde...

--
Thrane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-11-07 22:10

Thrane wrote:

> Lad være med at tale ned til mig på den måde...

Undskyld, men du stillede et sprørgsmål om et projekt, der anses som umuligt
at løse på tilfredstillende måde, hvorfor jeg fortalte, at det var en ide at
glemme det. Det afviste du som et ubrugeligt svar og anførte så senere, at
du har en fast defineret størrelse browservinde. Her indsparker jeg så blot
den bemærkning, at det ikke er det samme som at alle andres browservinduer
er som dit (i størrelsen).

Men hvis du er klogere end flertallet, så ...

Jeg trækker mig fra tråden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-11-07 20:45

"Thrane" <noreply@noreply.dk> skrev :

>Jeg fandt noget med negative marginer, men det holder jo ikke!

Det kan kun laves med negativ margin (eller frames).

Sagen er jo, at man ikke ved, hvor højt brugerens browservindue
er og derfor vil der let kunne ske det, at brugeren får siden set
på en meget uhensigtsmæssig måde, hvis indholdet er forholdsvis
stort.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Thrane

Dato : 14-11-07 21:02

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> wrote in message

> Det kan kun laves med negativ margin (eller frames).

Tak, det var nyttig info!
Så kan jeg tage stilling til om det er det værd nu...

> [...]
> er og derfor vil der let kunne ske det, at brugeren får siden set
> på en meget uhensigtsmæssig måde, hvis indholdet er forholdsvis

Det er ikke så stort at det vil komme til det.

Tak for svar...

--
Thrane

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-11-07 22:49

Thrane skrev:
> [...]
> centreres.
>
> Jeg fandt noget med negative marginer, men det holder jo ikke!

Det holder udmærket, se mit eksempel
http://webdesign101.dk/csslayout/ex/autocentrering_4.html

Men i lighed med de øvrige debattører
synes også jeg, at det er en dårlig ide, medmindre
man har en meget sikker viden om indholdets mængde.

Jørgen Farum Jensen
..