Dato og tid
Fra : Preben Boch

Dato : 14-11-07 10:33

Hej
Jeg laver en hjemmeside for en børnehaveklasse (www.bhkl-b.dk), hvor jeg
gerne vil kunne skrive noget i retning af: "Det er idag (ugedag d. dato. år)
og du er i uge nummer XX" Det skal stå let læseligt for de små poder. De er
ved at lære alt om datoer og ugenumre, så jeg vil være rigtig glad for
hjælp.
Jeg er ikke nogen ørn til HTML/CSS - siden er lavet i Expression Web. Jeg
har kigget i bøger og på Hjemmesideskolen men kan ikke rigtig finde noget.
Venlig hilsen
Preben Boch

Fra : Poul E M

Dato : 14-11-07 11:48

Måske kan du bruge noget fra denne side
http://www.tizag.com/javascriptT/javascriptdate.php
Ellers findes der andre JavaScript som kan gøre tricket.

Hilsen Poul E M

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-11-07 12:15

Preben Boch skrev:
> [...]
> har kigget i bøger og på Hjemmesideskolen men kan ikke rigtig finde noget.

Måske kan du bruge det her:
http://webdesign101.dk/javascript/eksempel_7.php

Bemærk dog, at JavaScript ikke opererer med
ugenumre. Ugenumre er en subjektiv størrelse
i forhold til vores kalender (spørg bare
Kerim .

Jeg mener dog at huske at der er lavet
scripts, der kan generere ugeumre på basis
af datoen. Men hvis de er amerikanske er
de jo ikke grydeklare her i vesteuropa,
for amerikanerne starter ugen med søndag.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-11-07 12:43

Preben Boch skrev:

> "Det er idag (ugedag d. dato. år) og du er i
> uge nummer XX" Det skal stå let læseligt for
> de små poder.

De små poder skal vel også lære at stave rigtigt

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Preben Boch

Dato : 14-11-07 12:54

Nej ikke i dag...

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-11-07 13:09

Den Wed, 14 Nov 2007 10:33:19 +0100 skrev Preben Boch:

> [...]
> Jeg er ikke nogen ørn til HTML/CSS - siden er lavet i Expression Web.
> Jeg har kigget i bøger og på Hjemmesideskolen men kan ikke rigtig finde

Det "smarteste" ville være noget serverside - PHP eller ASP, så får alle
den samme dato/tid. Javascript tager computerens dato/tid, og den er vel
ikke altid korrekt.
Kan serveren køre PHP?, så får du uge nummeret vha. date("W"); - men
undersøg lige hvad serveren kan køre, jeg kan hjælpe med en PHP funktion
med dansk dato/tid.

Karl Erik Christensen