page-break-drillerier
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 09-11-07 16:15

Hej NG.

Vi får gæster i morgen aften, og de skal jo have lidt godt til ganen
Jeg har lavet et lille menukort jeg gerne vil have printet ud, men det
driller lidt med sideskiftene.

FF ser ud til at ingnorere page-break-inside: avoid:
http://jems.dk/drinks/menuKort1.asp

Så prøvede jeg med page-break-after: always, men så mangler noget af
toppen på den næste side:
http://jems.dk/drinks/menuKort2.asp

Og IE fatter tydeligvis ikke en meter...

Har I nogle gode ideer, eller må mine gæster tørste?

Mvh
Stefan

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-11-07 20:32

Stefan Kristensen skrev:

> Har I nogle gode ideer, eller må mine gæster tørste?

Ja, skal det udskrives, så lav det i pdf-filer!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 10-11-07 12:01

> Ja, skal det udskrives, så lav det i pdf-filer!

Baaah...
Jeg kan ikke have hængende på mig at mine gæster tørster, så jeg
knoklede lidt videre. Ved at sætte en P mellem de to DIV med page-break
bliver udskriften som ønsket.
Se http://jems.dk/drinks/menuKort3.asp

Mvh
Stefan

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-11-07 12:39

"Stefan Kristensen" skrev...

> [...]
> Jeg kan ikke have hængende på mig at mine gæster tørster, så jeg knoklede
> lidt videre. Ved at sætte en P mellem de to DIV med page-break bliver

Det virker i Firefox 2. I IE6, der laver den flere blanke sider, og dine
drinks forrykker sig - ikke at det ser dårligt ud, det kunne ligne, der var
meningen, så det kan du jo bare sige, det er. men der bliver så plads til
færre drinks pr. side.

En fuldstændig crossbrowserløsning, er nærmest umulig at lave, og den vil
blive modtaget med kyshånd af flere her Jeg har selv haft problemer, og
taget konsekvensen kun at lave det til IE på et par af mine sider, og så
lade FF og Opera sejle.

Alternativt, men selvfølgelig knapt så sjovt, kan du lægge tekst og billede
i jpg-fil med fast højde-bredde, og så kalde en særlig side, som viser
disse, når det er til udskrift, så er det langt lettere at styre. Hvis siden
ikke er for stor (altfor mange drinks), burde det kunne lade sig gøre uden
alt for meget tidsspild.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-11-07 01:09

Rune Jensen wrote:

> En fuldstændig crossbrowserløsning, er nærmest umulig at lave, og den
> vil blive modtaget med kyshånd af flere her

Nemlig, det er drønirriterende, at den efterhånden ret gamle specifikation
endnu ikke er ordentlig understøttet på de fleste browsere.

> Alternativt, men selvfølgelig knapt så sjovt, kan du lægge tekst og
> billede i jpg-fil med fast højde-bredde, og så kalde en særlig side,
> som viser disse, når det er til udskrift,

Det må du ikke sige. Det vil tage en krig og en formiddag at hente det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-11-07 02:09

"Erik Ginnerskov" skrev...

> Det må du ikke sige. Det vil tage en krig og en formiddag at hente det.

Jeg kan godt se, det er lidt dumt at hente det hele to gange. Eneste anden
mulighed, jeg kan se, er faktisk at lave forskellige CSS efter browser, og
så med en knap til "printervenlig side" med javascript hente det rigtige
CSS. Med samme størrelse på alle kasserne, og ens opbyggede sider, burde det
være til at styre så nogenlunde. Man skal i hvert fald tage højde for IE,
Firefox og Opera. Hvor meget forskel, der er imellem versionerne, f.eks. IE6
til IE7, er jeg ikke klar over, men man burde kunne holde det på maks. 4
stylesheets.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-11-07 16:47

Rune Jensen wrote:

> Eneste
> anden mulighed, jeg kan se, er faktisk at lave forskellige CSS efter
> browser, og så med en knap til "printervenlig side" med javascript
> hente det rigtige CSS.

Det er skide bøvlet, men det er nok den mest stabile metode.

> [...]
> der er imellem versionerne, f.eks. IE6 til IE7, er jeg ikke klar
> over, men man burde kunne holde det på maks. 4 stylesheets.

Ja, 4 burde kunne gøre det, men hvordan afgør du, hvilket stylesheet der så
skal anvendes til browsere som Safire, Konquereor, K-Meleon, ...

Skulle der mod forventning blandt læserne sidde nogen med direkte
forbindelse til diverse browserprogrammører, så opfat venligst dette som en
opfordring til i førstkommende opdatering at inkludere korrekt
understøttelse af page-break.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-11-07 16:59

Erik Ginnerskov wrote:

> Ja, 4 burde kunne gøre det, men hvordan afgør du, hvilket stylesheet
> der så skal anvendes til browsere som Safire,

Øh, den hedder da Safari.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-11-07 18:06

"Erik Ginnerskov" skrev...

> Ja, 4 burde kunne gøre det, men hvordan afgør du, hvilket stylesheet der
> så skal anvendes til browsere som Safire, Konquereor, K-Meleon, ...

Det kan man vel heller ikke rigtigt uden at installere dem Mangler lidt
sådan en "vis udskrift i forskellige brosere" på browsershots.org

Så jeg ville tage et gæt - for f.eks. konqueror er nærmest 100% Firefox, når
siden ses normalt i en browser, og deraf ville jeg give det samme
stylesheet. Men 100% vil det selvfølgelig ikke kunne blive uden installation
eller sådan en generel "vis" funktion.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-11-07 18:27

"Rune Jensen" skrev...

> Det kan man vel heller ikke rigtigt uden at installere dem

Fandt sådan en side omkring page-to-print:
http://css-discuss.incutio.com/?page=PrintStylesheets

Men ikke meget andet oplysning, end det bedste er en PDF. Der er dog links
til en eller to PDF-konvertere

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-11-07 21:42

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> forbindelse til diverse browserprogrammører, så opfat venligst dette
> som en opfordring til i førstkommende opdatering at inkludere korrekt

Jeg er lidt nysgerrig da jeg på enkelte sider benytter
style="page-break-after:always;", men jeg har kun testet i IE6, IE7 og
Firefox.

Hvad er forskellen på de forskellige browseres tolkning?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-07 22:14

Erik Olsen DK skrev:

> Hvad er forskellen på de forskellige browseres
> tolkning?

Det er ret tydeligt at se på

http://jems.dk/drinks/menuKort3.asp

Prøv at bruge Vis udskrift i forskellige browsere!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-11-07 22:28

Allan Vebel wrote:

> Det er ret tydeligt at se på
>
> http://jems.dk/drinks/menuKort3.asp
>
> Prøv at bruge Vis udskrift i forskellige browsere!

Ja, det er ret tydeligt at se, men jeg havde nu håbet på lidt
supplerende forklaring, eller muligvis et link til en sådan.