CSS valideringsfejl
Fra : Thrane

Dato : 08-11-07 15:40

Hej

Jeg har checket min CSS på http://jigsaw.w3.org/css-validator og får
Warnings:

Same colors for color and background-color in two contexts .bg_content and
..txt_w

CSS ser således ud:

..txt_w {
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
color: #FFFFFF;
}

..bg_content {
background-image: url(/gfx/system/bg_content.gif);
background-repeat: repeat-y;
background-position: left;
background-color: #FFFFFF;
}

Hvori ligger den warning?

--
Thrane

Fra : Leonard

Dato : 08-11-07 15:53

On Thu, 8 Nov 2007 15:40:12 +0100, Thrane wrote:

> Same colors for color and background-color in two contexts .bg_content and
> .txt_w

Det er altid god skik at definere både color og background for samme
class i CSS.
Advarslen kommer jo fordi, hvis du placerer disse to ovenpå hinanden, så
har du samme farve for color og background og det hele vil bare se hvidt
ud.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-07 15:56

Thrane skrev:

> Same colors for color and background-color in two contexts .bg_content and
> [...]

Baggrund og tekst er sat til samme farve. Så kan man ikke læse
teksten.

Validatoren lægger op til at man enten ikke sætter farve eller
også sætter dem begge inden for samme element.

Hvis man ved at den anden farve allerede er i orden, kan man
bruge "inherit". Eks.

..menu {
   color: #f00;
   background: inherit;
}

men det vil jo ikke løse dit problem. Du kan f.eks. sætte
tekstfarven til at være sort.

Fif:
Hvis man har en farve på formen #xxyyzz, kan man helt korrekt
skrive den kortere som #xyz.

PS. I helt specielle tilfælde kan "inherit" give problemer, men
det er ikke aktuelt for dig. Det kan ske hvis der indgår billeder
i baggrunden.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-11-07 21:21

Bertel Lund Hansen skrev:

> PS. I helt specielle tilfælde kan "inherit" give problemer,
> men det er ikke aktuelt for dig. Det kan ske hvis der
> indgår billeder i baggrunden.

Det kan så løses med:

..menu {
color: #f00;
background: url(gennemsigtig.gif);
}

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-07 21:35

Allan Vebel skrev:

> Det kan så løses med:

Det kan jeg ikke gennemskue om det kan. Det er meget nemmere med:

..menu {
color: #f00;
background: #abc; /* eller hvilken farve baggrunden nu har. */
}

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-11-07 23:43

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>
> .menu {
> color: #f00;
> background: #abc; /* eller hvilken farve baggrunden nu har. */

Jeg tænker på den situation hvor der ligger en baggrund
under linket, og denne baggrund skal skinne igennem, se:

http://vebel.dk/test/bertel/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-07 00:10

Allan Vebel skrev:

> Jeg tænker på den situation hvor der ligger en baggrund
> under linket, og denne baggrund skal skinne igennem, se:

Der bruger man da bare "inherit".

Problemet opstod på Fidusos sider hvor jeg har en pil som
baggrund. Hvis jeg der brugte "inherit", var der to pile ved
hvert punkt hvoraf den ene lå under teksten. Det problem fintede
mig lidt.

--
Bertel

Fra : Thrane

Dato : 08-11-07 21:29

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Baggrund og tekst er sat til samme farve. Så kan man ikke læse
> teksten.
>
> Validatoren lægger op til at man enten ikke sætter farve eller
> også sætter dem begge inden for samme element.

Tak for jeres svar!
Så blev jeg lidt klogere i dag (også!?)

--
Thrane