Kan man skrive tekststrenge i css
Fra : Svend Thorhauge

Dato : 07-11-07 22:07

Hej igen,

Jeg spørger lidt meget lige nu, men jeg bliver så meget bedre af
det. Tak for det!

Kan man skrive tekst i css, så teksten fremtræder på alle sider,
der henviser til style sheet'et? Altså så css'en fremtræder som
en art skabelon, hvor der også er fast definerede tekstelementer.

Spørgsmålet hænger lidt sammen med mit menuspørgsmål nedenfor.

Svend

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 07-11-07 22:55

Svend Thorhauge wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> en art skabelon, hvor der også er fast definerede tekstelementer.
>
> Spørgsmålet hænger lidt sammen med mit menuspørgsmål nedenfor.

Nej, (X)HTML er til indhold. CSS bestemmer hvordan indholdet skal se
ud.
En menusudseende og virkemåde bestemmes af css, mens selve teksten
(menupunkterne) ligger i (x)html'en.

njh

http://njhvidberg.dk
http://newcomtech.dk

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 07-11-07 23:10

> Nej, (X)HTML er til indhold. CSS bestemmer hvordan indholdet skal se
> ud.
> En menusudseende og virkemåde bestemmes af css, mens selve teksten
> (menupunkterne) ligger i (x)html'en.

Øv, det ville ellers være smart...

Fra : Birger

Dato : 07-11-07 23:23

"Svend Thorhauge" <tak@for.det> skrev i en meddelelse

> Øv, det ville ellers være smart...

Nej.
Vi har allerede html-filer.
Hvad er det smarte ved at have 2 steder at skrive det samme?

Birger

Fra : John S. Thomsen

Dato : 07-11-07 23:48

Birger wrote:
> "Svend Thorhauge" <tak@for.det> skrev i en meddelelse

> Nej.
> Vi har allerede html-filer.
> Hvad er det smarte ved at have 2 steder at skrive det samme?

Hvis nu teksten bliver behandlet forskelligt afhængig af hvor man
skriver den.

Nogle gange kan man med fordel vælge at skrive noget *1* gang i CSS i
stedet for *n* gange i HTML.

Fra : Birger

Dato : 08-11-07 10:21

"John S. Thomsen" <john.s.thomsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis nu teksten bliver behandlet forskelligt afhængig af hvor man skriver
> den.
>
> Nogle gange kan man med fordel vælge at skrive noget *1* gang i CSS i
> stedet for *n* gange i HTML.

Der findes forskellige metoder til at includere ting og sager, som er ens
hver gang man bruger dem.
Så sal man kun rette eet sted, når man vil lave noget om, eller rette fejl.
Og disse filer bliver behandlet ens - og skal skrives ens.
DET er smart.

Birger

Fra : John S. Thomsen

Dato : 07-11-07 23:18

Svend Thorhauge wrote:
> Kan man skrive tekst i css, så teksten fremtræder på alle sider,
> der henviser til style sheet'et? Altså så css'en fremtræder som
> en art skabelon, hvor der også er fast definerede tekstelementer.

Som udgangspunkt er det bedst at adskille content og style, men der er
ikke fuldstændig skarpe grænser.

Man kan altså godt indsætte tekst med CSS, hvilket kan være en god
løsning i visse specielle situationer.

På W3C's egen hjemmeside [1] om style findes et eksempel, hvor
menuoverskriften "Local links" øverst til højre er indsat med CSS.

[1] http://www.w3.org/Style/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-11-07 23:35

John S. Thomsen skrev:
> [...]

Den samme -fil indsat på alle sider vil formatere elementerne
i overensstemmele med formdeklarationerne i stylesheet.

h1 {color:red } vil lave en rød overskrift på alle sider.
h1:before {
content "Herunder en overskrift";
display:block;
}
Vil indsætte ordene Herunder en overskrift over alle
h1-overskrifter . Det er det nærmeste du kommer til
CSS-indsat tekst. Og det sker ikke i IE

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 08-11-07 00:03

> [...]
> }
> Vil indsætte ordene Herunder en overskrift over alle
> h1-overskrifter . Det er det nærmeste du kommer til

Tak for det, det gjorde mig klogere på css, men løste ikke mit
problem, som var en menu uden brug af ssi. Jeg ved, at min udbyder
bruger asp fra sun systems. Ved I, om det understøtter ssi?

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-11-07 00:35

Svend Thorhauge skrev:

> Jeg ved, at min udbyder bruger asp

Så er det blot at indsætte menuen med

<!--#include file="menu.inc"-->

.... og så skal alle dine sider hedde asp til efternavn,
så burde det fungere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : John S. Thomsen

Dato : 08-11-07 00:40

Svend Thorhauge wrote:
> Tak for det, det gjorde mig klogere på css, men løste ikke mit
> problem, som var en menu uden brug af ssi. Jeg ved, at min udbyder
> bruger asp fra sun systems. Ved I, om det understøtter ssi?

Jeg ville bare gøre sådan i PHP:

<?php include 'menu.php';?>

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-11-07 06:48

> Jeg ville bare gøre sådan i PHP:

> <?php include 'menu.php';?>

Ja, og eftersom Svend har One.com, så er det også umiddelbart php-løsningen,
jeg ville bruge.
Jeg vidste i øvrigt ikke, at man kunne udelade paranteserne, men på den
anden side, hvorfor så ikke?
include("menu.php");

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-07 10:21

Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg vidste i øvrigt ikke, at man kunne udelade paranteserne

Nogle tror at de er nødvendige, og da man altid kan sætte
parenteser - så mange man vil - virker det jo med. Hvis man
aldrig har set andet, tror man at de skal være der, men jeg
kalder det en uskik at sætte parenteser der ingen funktion har.

PS. "Unødvendige" parenteser kan godt have en funktion hvis de
f.eks. gør koden lettere at læse.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-11-07 01:22

On 07 Nov 2007 23:02:50 GMT, Svend Thorhauge <svend@roald.th> wrote:

>Jeg ved, at min udbyder
>bruger asp fra sun systems. Ved I, om det understøtter ssi?

SSI er så vidt jeg forstår det ikke direkte en del af ASP, men jeg har
endnu ikke oplevet en ASP-installation, som ikke samtidig understøtter
SSI.

Så prøv bare det som Allan skriver:
<!--#include file="menu.inc"-->

Den fil som indeholder ovenstående skal ligge i samme mappe og (normalt)
hedde [filnavn].asp.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 08-11-07 02:32

"Svend Thorhauge" skrev...

> Tak for det, det gjorde mig klogere på css, men løste ikke mit
> problem, som var en menu uden brug af ssi. Jeg ved, at min udbyder
> bruger asp fra sun systems. Ved I, om det understøtter ssi?

Ja. include file understøttes på one.com. Du kan læse lidt om SSI her:
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

One.com har både ASP og PHP. ASP fra Sun hed før også ChiliASP. Der er nogle
få forskelle på den og MS´ egen, men det kan man næsten altid kode sig ud af
(man skal bare være opmærksom på det, for de fleste scripts til ASP på
nettet følger MS).

Jeg ved ikke, hvilket niveau du er på - men vil foreslå at man lærer/får en
forståelse for allerførst HTML og CSS, dernæst SSI og så serverside coding i
den rækkefølge.

HTML: Det er dit indhold. Tekst, menuer osv.
CSS: Det bruger du til at style eller layoute dit indhold - farver
placeringer, størrelser mv.
SSI: Bruges til at inkludere f.eks. en menu, hvor du så kan nøjes med at
rette i én fil, hvor menuen ligger
Serverside kodning: Kan bruges til at lave dynamiske sider, ved menuer
f.eks. tjekke at aktiv side ikke linker til sig selv.

Den enklese form for SSI - hvis du vil inkludere en HTML-menu, klipper du
din HTML-menu ud fra din side, gemmer den i en fil, og kalder denne fil på
hver side med en include kommando, hvor du ellers ville have lagt din menu.
Det kan betragtes som en genvej til din fil.

MVH
Rune Jensen

Fra : Svend Thorhauge

Dato : 08-11-07 08:27

Nu er jeg næsten ved at være med, og med lidt øvelse kommer resten
nok snart. Kun et spørgsmål: Hvad er forskellen på php og asp. Hvis
one.com har begge dele, hvorfor bør jeg så vælge det ene frem for
det andet?

Svend

PS: Sender lige et link til ris/ros om en måneds tid, når jeg er
færdig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-07 10:30

Svend Thorhauge skrev:

> Nu er jeg næsten ved at være med, og med lidt øvelse kommer resten
> nok snart. Kun et spørgsmål: Hvad er forskellen på php og asp.

Der findes hundredevis af måder at programmere en computer på.
Hvert kodesprog har sine fortrin og sine mangler.

På samme måde findes der flere måder at programmere dynamiske
hjemmesider på. De kan laves i ASP, PHP, ColdFusion, JSP og
muligvis andre sprog.

ASP og PHP er bredt understøttet på danske webhoteller. Valget
mellem de to er i princippet ligegyldigt. De kan cirka det samme,
og gør det lidt på samme måde, men det er en fordel i starten at
vælge ét sprog som man så kan blive god til.

Jeg vil anbefale PHP fordi det ligner C, C++ og Java i sin
opbygning og er et 'ubundet' sprog. Andre vil anbefale ASP fordi
det kan føre til ASP.net som vist har nogle avancerede
muligheder. Til gengæld binder man sig til Microsoft som sidder
på sproget.

> Hvis one.com har begge dele, hvorfor bør jeg så vælge det ene frem for
> det andet?

Fordi du ikke kan blande de to sprog på samme side, og fordi du
er nødt til at lære ét sprog ad gangen. Når du engang bliver
skrap, kan du lære dig selv nye sprog hvis du vil.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-11-07 16:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg vil anbefale PHP fordi det ligner C, C++ og Java i sin
> opbygning og er et 'ubundet' sprog. Andre vil anbefale ASP
> fordi det kan føre til ASP.net som vist har nogle avancerede
> muligheder.

Jeg vil ikke anbefale asp, og mener bestemt ikke at det kan "føre
til asp.net" - der er nogle temmelig afgørende forskelle på asp og
asp.net der gør at det ikke er nogen særlig genvej at kunne asp
hvis man vil lære asp.net.

Jeg vil til gengæld gerne anbefale asp.net - der er afløseren for
asp, mange gange mere avanceret, men alligevel også ret enkelt at
gå til (der er et gratis visuelt udviklingsværktøj som man kan
komme ret langt med). I asp.net-sammenhæng kan man så vælge mellem
at arbejde i C# (der minder om C/C++/Java) eller VB.NET (der minder
om Visual Basic/VBscript).

--
Jens Gyldenkærne Clausen