text-size
Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 02-11-07 08:28

Hej

Ja så kan jeg ikke lade være med at spørge:
Er det muligt at lave en kode der sikre at min hjemmeside vises
med den samme text-size ligegyldigt hvilken størrelse brugeren
har valgt i sin browser?

Jeg ved godt, at jeg ikke må fratage brugeren denne valgmulighed
og sikkert får høvl for at stille spørgsmålet men...
Jeg har selv prøvet at være inde på flere forskellige sider, hvor
deres skriftstørrelse forblev uændret ligegyldigt hvilken
størrelse jeg bad min browser om at vise.

Hilsen
Jimmy Adetunji
www.jordemoder.net
www.mandkvinde.dk
www.ingridhegland.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-11-07 09:15

Jimmy skov Adetunji skrev:

> Er det muligt at lave en kode der sikre at min hjemmeside vises
> med den samme text-size ligegyldigt hvilken størrelse brugeren
> har valgt i sin browser?

Kort svar: Nej.

Lidt længere version: Nej, men -

- hvis du angiver fontstørrelser i pixels (eller point), kan IE
ikke finde ud af at skalere fonten. IE7 skalerer dog i lighed med
Opera hele siden (inkl. grafik), så her kan du heller ikke
forhindre skalering. Andre browsere kan sagtens skalere siden,
uanset om der er anvendt px til fontene.

Se evt. eksempler på <http://gyros.dk/usenet/html/skalering.shtml>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 02-11-07 09:28

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> forhindre skalering. Andre browsere kan sagtens skalere siden,
> uanset om der er anvendt px til fontene.

Mange tak for et rigtig brugbart svar.
Venlig Hilsen
Jimmy

Fra : Birger

Dato : 02-11-07 12:25

"Jimmy skov Adetunji" <jimmy.skov@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> deres skriftstørrelse forblev uændret ligegyldigt hvilken
> størrelse jeg bad min browser om at vise.

Forstår ikke hvorfor brugeren ikke selv skulle måtte vælge tekststørrelse.

Birger

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-11-07 12:50

Birger skrev:

> Forstår ikke hvorfor brugeren ikke selv skulle måtte vælge tekststørrelse.
>
> Birger

Fordi det er enhver "professionel" webdesigners
mareridt at brugeren skal kunne foretage sig
noget, der indvirker på det lækre layout.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-11-07 13:10

Den 02-11-07 12.49 skrev Jørgen Farum Jensen følgende:

> Fordi det er enhver "professionel" webdesigners
> mareridt at brugeren skal kunne foretage sig
> noget, der indvirker på det lækre layout.

Ja, det ville være meget nemmere uden de dumme brugere!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 02-11-07 17:00

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja, det ville være meget nemmere uden de dumme brugere!
>
>Nå så kunne i ikke lade være med at give et par hug hva!
Det er jo selvfølgelig mit mål, at alle mine sider i sidste ende både har et
lækkert design og giver brugeren alle de muligheder han nu engang selvfølgelig
skal have.
Grunden til spørgsmålet er at da jeg designede disse sider, tænkte jeg
simpelthen ikke over at man kunne ændre på skriftsørrelsen og hvilke
vidtrækkende konsekvenser det havde for designet.
Mit mål er derfor bare at: "redde til et hjørnespark", om man så må sige.
I fremtiden vil jeg selvfølgelig medtænke dette i designet.

Man lærer så længe man lever
Jimmy Skov Adetunji