Stofanet
Fra : Peter Kold

Dato : 14-07-01 23:27

Hej!

Jeg har en StofaNet privat internetforbindelse. Jeg vil gerne del den ud til
nettet i mit hus. Hvad er er den bedste/ billigste løsning. StofaNet leverer
et modem, ikke en router. Jeg overvejer at lave en Linux server til at køre
et NAT.

Gode råd/ erfaringer efterlyses.

Mvh,
Peter K.

Fra : Steen Suder

Dato : 14-07-01 23:53

Peter Kold wrote:

> [...]
> et modem, ikke en router. Jeg overvejer at lave en Linux server til at køre

Noget nemt og lækkert (et stykke laks? ;

Hent en MandrakeSecurity SNF 7.2 og læg den på en lille pentium med to
netkort og en disk på nogle GB.
Den er for lækker at lave lige netop dit setup med og så slipper du for
en buggy router.

Læs mere her:
http://www.mandrakesoft.com/products/snf

Jeg har selv hentet min på nettet.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Peter Kold

Dato : 15-07-01 01:39

Hej Steen,

Tak for hjælpen... men hvad gør jeg nu?

Jeg har hentet Mandrake SNF.

/Peter

Fra : Steen Suder

Dato : 15-07-01 09:29

Peter Kold wrote:

> Hej Steen,
>
> Tak for hjælpen... men hvad gør jeg nu?
>
> Jeg har hentet Mandrake SNF.

ISO'en skal brændes på en CD.

Tag en lille Pentium med to netkort, CDROM og nogle GB disk og installér
Mandrake SNF på den. Installationen er meget nem og selvforklarende.

<SNIP - læs venligst http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : Peter Kold

Dato : 15-07-01 11:29

> [...]
>
> <SNIP - læs venligst http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>
>
> Skal PC'en bare være blank, eller skal der ligge Linux OS på i forvejen??
Booter den med ISO cd'en?

Fra : Jan Jørgensen

Dato : 15-07-01 12:48

[Klip]

On Sun, 15 Jul 2001 12:29:25 +0200, "Peter Kold" <peter@kolds.dk>
wrote:

>"Steen Suder" <CAB@earthling.net> skrev i en meddelelse

>Booter den med ISO cd'en?

Ja, den gør!

Fra : Steen Suder

Dato : 15-07-01 17:41

Peter Kold wrote:

> "Steen Suder" <CAB@earthling.net> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Booter den med ISO cd'en?

Ja, eller starter fra Windows/DOS. Du kan så vidt jeg husker også lave
installation over netværk.

Tag en kigger i den lækre manual:
http://www.linux-mandrake.com/en/doc/72/en/user.html/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 15-07-01 18:13

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> wrote:

> Ja, eller starter fra Windows/DOS. Du kan så vidt jeg husker også lave
> installation over netværk.
>
> Tag en kigger i den lækre manual:
> http://www.linux-mandrake.com/en/doc/72/en/user.html/

Og hvis du bliver træt af at læse, installere og holde en server i luften,
køb en Router:

http://www.proconsult.dk/cgi-bin/search.cgi?str=DI-704

P.S. Jeg arbejder i ovenstående firma, men routeren kan købes overalt.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Per Bech Jensen

Dato : 17-07-01 22:31

Nogen der har erfaringer med om det rent faktisk også virker på Stofa?
Jeg tænker specifikt på deres opkald-og-du-er-på-for-et-stykke-tid-system
(som jeg kun har hørt lidt om)...

Mvh
/Per

Fra : Peter Kold

Dato : 18-07-01 23:57

"Per Bech Jensen" <pbj@pumba.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der har erfaringer med om det rent faktisk også virker på Stofa?
<snip>

jeg har ingen problemer. jeg er altid på og downloader med mellem 60-100
KB/s. I forhold til min tidligere 512kb/s ADSL må ydelse/pris siges at være
ret fordelagtig.

/Peter

Fra : Per Bech Jensen

Dato : 19-07-01 15:36

Og du bruger en D-Link DI-701/DI-704 Router eller...?

Jeg har også haft kig på NetGear RT-311, som skulle kunne alt det
nødvendige - bl.a. IP og MAC-spoofing...

Mvh
/Per

Fra : Peter Kold

Dato : 21-07-01 10:28

<snip>
> Og du bruger en D-Link DI-701/DI-704 Router eller...?

<snip>

nej, lige nu kører jeg direkte til en maskine. Planen er at installere
Mandrake SNF på en maskine, som så agerer router, proxy og firewall til
resten af mit netværk. Hvis det ikke kommer til at fungere tilfredsstillende
bliver det nok en DI-704.

Jeg går ud fra, at jeg bare kan logge mig på stofanet, og så lade være med
at logge af igen.

/peter

Fra : Ole Andersen

Dato : 22-07-01 07:29

On Sat, 21 Jul 2001 11:27:42 +0200, "Peter Kold"
<peter@kolds.dk> wrote:

>Jeg går ud fra, at jeg bare kan logge mig på stofanet, og så lade være med
>at logge af igen.

Ja sidst jeg så på det kunne man ikke sætte en højere
timeout end 2 timer, så du skal så have noget aktivitet på
linien inden for to timer hele døgnet, ellers falder den
fra, og du skal logge på igen.

Jeg har set det med en DI-701. og der har man så sit logon
program på alle maskiner og logger bare på når man vil åbne
forbindelsen, og lader den selv falde ud. Er forbindelsen
først åben virker det på alle maskiner intil timeout.

--
Med venlig hilsen Ole Andersen i Aalborg
<URL:http://andersen.person.dk>

Fra : Ole Andersen

Dato : 18-07-01 07:08

On Sun, 15 Jul 2001 19:13:00 +0200, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

>Og hvis du bliver træt af at læse, installere og holde en server i luften,
>køb en Router:
>
>http://www.proconsult.dk/cgi-bin/search.cgi?str=DI-704

Hvorfor ikke en DI-701 ? Er den ikke billigere ? Den kører
tilsyneladende perfekt til dette formål.

Fra : Peter Kold

Dato : 16-07-01 10:05

<SNIP>

> Ja, eller starter fra Windows/DOS. Du kan så vidt jeg husker også lave
> [...]
Mange tak for hjælpen indtil videre... jeg spørger lige lidt mere!

Dvs. at jeg ikke skal lave en gang "format c:" inden jeg går igang?

Er en 133Mhz OK?
Kan jeg også bruge maskinen til filserver og evct. mailserver samtidig med
Mandrake SNF?
Er det en hel Mandrake Linux der installeres, eller er det kun SNF som så
kører alene på den dedikerede maskine som en hardware probe??
Hvordan er sikkerheden i forhold til internet hvis jeg også bruger den til
filserver?
Skal jeg bruge en seperat FW på de enkle maskiner?

/Peter K.

Fra : Steen Suder

Dato : 16-07-01 17:22

Peter Kold wrote:

> <SNIP>

> Mange tak for hjælpen indtil videre... jeg spørger lige lidt mere!

Skyd!

> Dvs. at jeg ikke skal lave en gang "format c:" inden jeg går igang?

Det behøver du ikke; Mandrake kan godt selv jævne disken med jorden

> Er en 133Mhz OK?

Det afhænger af dine krav, men jeg tror det er fint. Prøv det.

> Kan jeg også bruge maskinen til filserver og evct. mailserver samtidig med
> Mandrake SNF?

Den er som sådan ikke bygget til filserver. Hvis du vil have den
funktionalitet i en gateway maskine, så prøv at kigge på e-smith
(http://www.e-smith.com/)

> Er det en hel Mandrake Linux der installeres, eller er det kun SNF som så
> kører alene på den dedikerede maskine som en hardware probe??

Det er en tilrettet Linux Mandrake, der kommer på maskinen.

Hardware probe?

> Hvordan er sikkerheden i forhold til internet hvis jeg også bruger den til
> filserver?

FW/gateway for sig og filserver for sig. Det plejer at være håndregelen.
Jeg kan ikke sige hvad der er godt nok for dig.

"If you have to ask... don't."

> Skal jeg bruge en seperat FW på de enkle maskiner?

Det var netop ideen at Linuxboksen skulle varetage denne opgave.

Fra : Jan Jørgensen

Dato : 16-07-01 19:30

On Mon, 16 Jul 2001 11:05:28 +0200, "Peter Kold" <peter@kolds.dk>
wrote:

>Kan jeg også bruge maskinen til filserver og evct. mailserver samtidig med
>Mandrake SNF?

Nej, ikke SVJH!

>Er det en hel Mandrake Linux der installeres, eller er det kun SNF som så
>kører alene på den dedikerede maskine som en hardware probe??

Ja, det er en Linux Mandrake 7.2, dog kan den betragtes som hærdet, da
den default kun har åben for SSH og TCP port 8443 til administration!

/Jan

Fra : Steen Suder

Dato : 16-07-01 19:34

Jan Jørgensen wrote:

> On Mon, 16 Jul 2001 11:05:28 +0200, "Peter Kold" <peter@kolds.dk>
> wrote:
<SNIP>

> Ja, det er en Linux Mandrake 7.2, dog kan den betragtes som hærdet, da
> den default kun har åben for SSH og TCP port 8443 til administration!

8443 skulle kun være åben på indersiden IIRC. ssh er vist et
opsætningsspørgsmål.

Fra : Jan Jørgensen

Dato : 16-07-01 20:13

On Mon, 16 Jul 2001 20:33:55 +0200, Steen Suder <CAB@earthling.net>
wrote:

>8443 skulle kun være åben på indersiden IIRC. ssh er vist et
>opsætningsspørgsmål.

Korrekt.....

/Jan

Fra : Peter Kold

Dato : 01-08-01 09:57

Hej Steen,

Har downloaded ISO'en, både MandrakeSecurity-SNF.i586.iso og
MandrakeSecurity-SNF.src.iso, hvilken skal jeg bruge?? Ingen af dem booter
fra CD'en. Skal der ligge andre filer på cd'en?? Hvad gør jeg?? Som sagt har
jeg aldrig før arbejdet i Linux.

Mvh,
Peter K.

<snip>

> Ja, eller starter fra Windows/DOS. Du kan så vidt jeg husker også lave
> installation over netværk.

<snip>

Fra : Steen Suder

Dato : 02-08-01 21:04

Peter Kold wrote:

> [...]
> fra CD'en. Skal der ligge andre filer på cd'en?? Hvad gør jeg?? Som sagt har

Det er den første du skal bruge. Hvis dit iso image er intakt, det er
brændt korrekt og din maskine understøtter cdboot så vil den boote på
den.

Prøv at se på CD'en med en filbrowser; hvad ligger der der?

<KLIP - læs venligst http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : Peter Kold

Dato : 08-08-01 21:29

"<snip>
Har downloaded ISO'en den booter ikke
<snip>
Hvis dit iso image er intakt, det er
> brændt korrekt og din maskine understøtter cdboot så vil den boote på
> den.
<snip>

Ok, cd'en booter og installerer mandrake SNF. Men... den vil ikke finde min
mus og netkort. Hvad gør jeg nu??

/Peter K.

Fra : Steen Suder

Dato : 09-08-01 17:17

Peter Kold wrote:

> [...]
> <snip>
>
> Ok, cd'en booter og installerer mandrake SNF. Men... den vil ikke finde min

Musen vil jeg sige er ligegyldig; SNF administreres fra en webbrowser på
en anden maskine i LAN'et.
Hvilke netkort sidder der i maskinen?