Scot Finnie om MacBook Air
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-08 20:05

Én af de mere seriøse PC skribenter, Scot Finnie, har begået en ny -
tankevækkende artikel. Denne gang om MacBook Air...

http://blogs.computerworld.com/macbook_air_ethereal_or_hard_reality

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-08 00:24

> Én af de mere seriøse PC skribenter, Scot Finnie, har begået en ny -
> tankevækkende artikel. Denne gang om MacBook Air...
>
> http://blogs.computerworld.com/macbook_air_ethereal_or_hard_reality

... og endnu en der både vil have mel og kage på samme tid. Og endnu én
der insisterer på at forudsige at Apple ikke vil komme til at sælge ret
mange af dem. Lad os gemme den et halvt år og se om han bliver nødt til
at skrive en lille undskyldning :)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-08 00:25

> [...]
> der insisterer på at forudsige at Apple ikke vil komme til at sælge ret
> mange af dem. Lad os gemme den et halvt år og se om han bliver nødt til

PS: Kan se den ligger nr. 4 på Amazon.com's liste over mest solgte
bærbare lige i øjeblikket ;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-08 00:42

Thomas von Hassel wrote:
> [...]

Men læg lige mærke til, at han trods det er forholdsvis positiv.

Har forresten lige fået denne mail fra en af vores Nisus folk

> "If, for any reason, one needs to reformat the hard drive, How
> does one load up a system plus program dups and settings from
> another computer with no firewire or CD slot?
> AlanD"

Hvad ville du svare Alan her? - System og programpakkke kommer vel
stadig på DVD?

> PS: Kan se den ligger nr. 4 på Amazon.com's liste over mest solgte
> bærbare lige i øjeblikket ;)

Ja, ja, nyhedens interesse.... - Lad os se, hvor længe, det holder...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-08 02:10

> Har forresten lige fået denne mail fra en af vores Nisus folk

> Hvad ville du svare Alan her? - System og programpakkke kommer vel
> stadig på DVD?

Du netbooter fra system disken (som medfølger) fra en anden maskine som
du har installeret AirDisk på.

Eller du booter fra en USB harddisk ... eller usb superdrevet.

> Ja, ja, nyhedens interesse.... - Lad os se, hvor længe, det holder...

Jeg er optimistisk :)

Fra : Lyrik

Dato : 20-01-08 03:44

Den 19.01.2008 kl. 20:04 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk>:

> Én af de mere seriøse PC skribenter, Scot Finnie, har begået en ny -
> tankevækkende artikel. Denne gang om MacBook Air...
>
> http://blogs.computerworld.com/macbook_air_ethereal_or_hard_reality
Tjaaa..verden er fuld af snakkehoveder der mener det ene og mener det
andet! De mener og mener -mener og mener -mener og mener.
Næh! Når først man får fat i den og bruger den dag ud og dag ind i en
måned, så kan man mene noget om dens muligheder og begrænsninger. De der
menehoveder, de består som regel af depressive lyseslukkere der hvergang
prøver at kvæle alt nyt i en slags:"Det vi havde i forvejen var meget
bedre-ånd!"

"Hvad hvis jeg var på et hotelværelse og bla-bla-bla!" Hvis du har 1
USB-port, så har du uanede usbporte! Du får bare en lille boks op under
neglene med en hel masse usb-porte i!
Det eneste jeg fik ud af det "meget seriøse link," var at
internetforbindelsen "havde en dongle?"-og så skyndte han sig at klappe i!
Hvis jeg havde ham som en overskåret citron, så skulle han trods sin trods
og surhed ikke slippe for at blive klemt indtil jeg fik saften:"Hva'ffor
en dongle?" ud af ham!))

Vi må vente indtil erfarne og positive folk har GLÆDET! sig over den et
stykke tid. Menehovederne køber den ikke alligevel. De er ligesom manden
der var ude og se på en hest. Men sælgeren var klar over at det ikke var
en seriøs køber. For skulle han have købt en hest så skulle det have været
en hvid enhjørning med horn i panden og vinger der skulle have cirklet
rundt og drysset tryllestøv ud over ham!

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-08 10:22

Lyrik wrote:
> Tjaaa..verden er fuld af snakkehoveder der mener det ene og mener det
> andet! De mener og mener -mener og mener -mener og mener.

[snip]

Er det så noget nu du /ved/ eller noget du /mener/? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 20-01-08 11:07

Den 20.01.2008 kl. 10:22 skrev Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk>:

> [snip]
>
> Er det så noget nu du /ved/ eller noget du /mener/? ;)
Det ved jeg ikke? Hvad mener du?

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-08 11:25

Lyrik wrote:

> Det ved jeg ikke? Hvad mener du?

Jeg ved ikke, om jeg tør mene noget i offentligheden mere. ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-08 14:22

Peter Farsinsen wrote:

> Er det så noget nu du /ved/ eller noget du /mener/? ;)

- Han tror nok at vide, at han mener at vide, at han tror at mene at
vide, hvad han mener at vide.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 20-01-08 18:19

> - Han tror nok at vide, at han mener at vide, at han tror at mene at
> vide, hvad han mener at vide.
>
> mvh. Erik Richard

Hæ, hæ......

M.

Fra : KentBM

Dato : 20-01-08 11:50

Erik Richard Sørensen wrote:

> Én af de mere seriøse PC skribenter, Scot Finnie, har begået en ny -
> tankevækkende artikel. Denne gang om MacBook Air...
>
> http://blogs.computerworld.com/macbook_air_ethereal_or_hard_reality
Jeg har selv en Macbook. Til backup har jeg købt en Seagate Freeagent
harddisk som tager strømmen fra USB-porten. Problemet er, at harddisken
kræver 2 USB-porte for at få strøm nok. Men måske findes der andre
USB-drevne harddiske, som kan klare sig med en port? En af idéerne med
en MBA er vel at slippe for at slæbe en masse strømforsyninger med til
backup-drev, USB-hub og andet.

Mus og eventuelt tastatur klares via bluetooth.

Men det er klart, at hvis man virkelig har bruge for at slutte en masse
til maskinen, så er det et forkert valg. Jeg kunne godt bruge
tastaturlyset i min MacBook.

Bortset fra den manglende USB-port vil den være perfekt til mig, så hvis
jeg ellers havde pengene, så havde jeg også købt en.

--

Kent

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 20-01-08 12:11

"KentBM" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote in message

En af idéerne med
> en MBA er vel at slippe for at slæbe en masse strømforsyninger med til
> backup-drev, USB-hub og andet.

Jeg synes der mangler fokus på at den har hurtige trådløst netværk end andre
Mac, og en del andre PC'ere.

Derfor ser jeg da mere backup som noget man gør trådløst.

Korriger mig hvis jeg har misset 802N standarden, men er den ikke 300mbit,
ihvertfald på det teoretiske plan.

// Kim

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-08 12:23

Kim Jørgensen wrote:

> Jeg synes der mangler fokus på at den har hurtige trådløst netværk end andre
> Mac, og en del andre PC'ere.

Alle Intel baserede Macs har et draft-n kort svjv.

> Derfor ser jeg da mere backup som noget man gør trådløst.

Hvis man har udstyret. Pt. kan TimeMachine jo kun lave backup til Time
Capsule, medmindre man laver et 'workaround', som almindelige brugere
nok ikke kender.

> Korriger mig hvis jeg har misset 802N standarden, men er den ikke 300mbit,
> ihvertfald på det teoretiske plan.

Jo. Men så skal naboen ikke have udstyr, der forvirrerer din draft-n
router, og hastigheden afhænger - så vidt jeg har forstået - af, at du
ikke samtidig har 'gammelt' b/g udstyr på samme netværk.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 20-01-08 12:30

"Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> Hvis man har udstyret. Pt. kan TimeMachine jo kun lave backup til Time
> Capsule, medmindre man laver et 'workaround', som almindelige brugere nok
> ikke kender.

Jeg tænkte noget backup software op mod f.eks. en Synology.

> Jo. Men så skal naboen ikke have udstyr, der forvirrerer din draft-n
> router, og hastigheden afhænger - så vidt jeg har forstået - af, at du
> ikke samtidig har 'gammelt' b/g udstyr på samme netværk.

Jeg er med på teorien omkring flere netværk og lign. det var blot en anke
over de tudescener der er spottet over den ikke have netværksstik.
Jeg forestiller mig mange menige PC/Mac brugere nok kun har 100 mbit kablet
netværk, så her er der en fordel ved det trådløse.

// Kim

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-08 12:37

Kim Jørgensen wrote:

> Jeg tænkte noget backup software op mod f.eks. en Synology.

Arh ja. Tror dog at mange foretrækker Time Machine. Det virker så snedigt ;)

> [...]
> Jeg forestiller mig mange menige PC/Mac brugere nok kun har 100 mbit kablet
> netværk, så her er der en fordel ved det trådløse.

Det er jo lidt en blanding af teori vs. praksis. Hvis hastigheden på det
trådløse netværk i praksis er 11mbit eller 54mbit, vil jeg da også til
enhver tid foretrække 100mbit. I al fald, hvis vi snakker backup.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 13:52

> Arh ja. Tror dog at mange foretrækker Time Machine. Det virker så snedigt ;)

du mener langsomt og ufleksibelt (ingen GUI til exclude liste)

> Det er jo lidt en blanding af teori vs. praksis. Hvis hastigheden på det
> trådløse netværk i praksis er 11mbit eller 54mbit, vil jeg da også til
> enhver tid foretrække 100mbit. I al fald, hvis vi snakker backup.

Jeg vil mht performance til enhver tid fortrække 10Mbit kabel frem
for 54g.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-08 14:07

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> du mener langsomt og ufleksibelt (ingen GUI til exclude liste)

Nah det var nu ikke lige de features jeg havde i tankerne ;)

Jeg tænker integreret, intuitivt og automatisk (hvis man har en disk
tilsluttet på den ene eller anden måde). Desuden er der da GUI, hvor man
kan vælge de filer/foldere, der ikke skal medtages.

> Jeg vil mht performance til enhver tid fortrække 10Mbit kabel frem
> for 54g.

Mmmh. Det kan aldrig vare inden jeg får en draft-n router. Jeg er spændt
på at se, om den kan måle sig med kablerne ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 15:13

> Jeg tænker integreret, intuitivt og automatisk (hvis man har en disk
> tilsluttet på den ene eller anden måde). Desuden er der da GUI, hvor man
> kan vælge de filer/foldere, der ikke skal medtages.

Du tænker på spotligt

(med mindre Apple nyligt har inkluderet denne feature, I 10.5.0 skal
man angive hvad man explicit ikke ville have med i en xlm fil.)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-08 15:21

> Du tænker på spotligt

Nej, jeg tænker på TimeMachine.

> (med mindre Apple nyligt har inkluderet denne feature, I 10.5.0 skal
> man angive hvad man explicit ikke ville have med i en xlm fil.)

Jeg mener altså, at det har været muligt siden 10.5.0. Se her:
http://farsinsen.dk/tm_exclude.png

Klik på 'Options' knappen på TimeMachine.prefPane.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 16:51

> Nej, jeg tænker på TimeMachine.

> Jeg mener altså, at det har været muligt siden 10.5.0. Se her:
> http://farsinsen.dk/tm_exclude.png
>
> Klik på 'Options' knappen på TimeMachine.prefPane.

Tænk den har jeg ikke set.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-08 21:31

> Tænk den har jeg ikke set.

Så er dit eneste problem jo bare, at du synes, det er langsomt...

Spørgsmålet er så, om GUI'en til ekskluderingen af filer dig til at
vælge TM over at skulle hardcode hvilke filer du VIL kopiere med rsync ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 23:07

> Så er dit eneste problem jo bare, at du synes, det er langsomt...

Nej som standart skal den sgi da ikke tage ~/Caches /var/vm/ osv med.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-08 23:30

> Nej som standart skal den sgi da ikke tage ~/Caches /var/vm/ osv med.

Gør den da det? ... jeg orker ikke at slutte disken til for tjekke ;)

Anyway, her slipper min *nix viden op. Er der noget i de foldere man
ikke kan undvære? Jeg tænker på, om det kan være et 'designvalg'. Tanken
er jo/vel, at man kan plugge disken i og gendanne sit system som det var
for x dage siden. Kan den oplevelse ødelægges, hvis f.eks. cachede filer
ikke er med? Jeg kunne forestille mig, at den er den slags de
forskellige maintanance scripts alligevel rydder op i...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-08 01:42

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> ikke er med? Jeg kunne forestille mig, at den er den slags de
> forskellige maintanance scripts alligevel rydder op i...

Hvis du skal/vil lave en bootable backup, skal du have alle filer med
med undtagelse af div. cache og logfiler. Resten er nødvendig. - Og USB
er altså stadig langsommere og mere ustabil end FW....

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-01-08 09:24

> Hvis du skal/vil lave en bootable backup, skal du have alle filer med
> med undtagelse af div. cache og logfiler. Resten er nødvendig. - Og USB
> er altså stadig langsommere og mere ustabil end FW....

Ok.

Hvem snakker USB vs. FW? Jeg gør ikke ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-08 19:57

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hvis du skal/vil lave en bootable backup, skal du have alle filer med
> med undtagelse af div. cache og logfiler. Resten er nødvendig.

indholdet af /var/vm er sgi da ikke nødvedige. Du nukes hevr gang du
booter OS'et.

Mht logfiler kan OS'et kan altså godt blive sur hvis de mangler. Det
har jeg oplevet så sent som i dag hvor en computer på mystisk vis
havde nuke /var. I ikke alle dismer i OS'et kan hitte ud af at touche
en ny fil på egen hånd.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-08 19:54

> Gør den da det? ... jeg orker ikke at slutte disken til for tjekke ;)

Den tager rub og stub.

> Anyway, her slipper min *nix viden op. Er der noget i de foldere man
> ikke kan undvære?

nej.

> [...]
> ikke er med? Jeg kunne forestille mig, at den er den slags de
> forskellige maintanance scripts alligevel rydder op i...

Det gør de ikke

/var/vm er swap filerne.

~/Caches er temp filer for applikationer i bruge space. Ofte gør de
mer eglæde end gavn. De enkelte appikationer er selv ansvarlige for at
ryde op - det sker kun sjældent.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 13:51

"Kim Jørgensen" <kj@invalid.invalid> wrote:

> "Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> Jeg tænkte noget backup software op mod f.eks. en Synology.

rsync.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 13:50

> [...]
>
> En af idéerne med
>
> Jeg synes der mangler fokus på at den har hurtige trådløst netværk end andre

Alle shipping Apple modeller har da n-draft.

> Derfor ser jeg da mere backup som noget man gør trådløst.
>
> Korriger mig hvis jeg har misset 802N standarden, men er den ikke 300mbit,
> ihvertfald på det teoretiske plan.

jo

Fra : KentBM

Dato : 20-01-08 20:36

Kim Jørgensen skrev:
> [...]
> Mac, og en del andre PC'ere.
>
> Derfor ser jeg da mere backup som noget man gør trådløst.

Nu var min pointe mere ved brug, hvor MBA kommer til sin ret. I
forbindelse med for mit vedkommende ferie. Eller i de tilfælde, hvor jeg
er hos familien og roder med deres computer. Jeg er klar over, at jeg
kan bruge .mac til backup oa., men ønsker ikke at gøre brug af dette.

Og i det tilfælde skal et backupmedie være så let som muligt. Hvis man
alligevel skal slæbe ekstra vægt med i strømforsyninger til USB-hub og
eksterne harddiske, så kan man vel lige så godt købe en MacBook eller
Pro, hvis pengepungen er til det.

Og hvor sikker er I på hastigheder til nettet, når I ikke er inden for
hjemmets fire vægge?

--

Kent

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-01-08 21:34

KentBM wrote:

> [...]
> er hos familien og roder med deres computer. Jeg er klar over, at jeg
> kan bruge .mac til backup oa., men ønsker ikke at gøre brug af dette.

Og hvad nu, når der ikke er trådløs netværk eller andre former for
hotspots på de steder, man kommer? - så er en MBA jo ubrugeligt til
noget fornuftigt, hvis ikke man alligevel går ud og køber div.
konvertere, hubs og add-on stikkonvertere...

> [...]
> alligevel skal slæbe ekstra vægt med i strømforsyninger til USB-hub og
> eksterne harddiske, så kan man vel lige så godt købe en MacBook eller

Og hvad vejer så en MacBook eller en MacBook pro? - Du kan jo på det
nærmeste vægtmæssigt have to stk. MBA for, hvad en enkelt MB/MBP vejer....

Jeg har fx. allerede særdeles letvægts udstyr i både harddisk og DVD-RW
drev til Firewire. Begge strømforsynes fint fra FW porten på selv en gl.
Pismo 500mhz. - Det er afprøvet.... Dvs., at de to dele efter dit
synspunkt nu reelt set er værdiløse, da det ikke er USB. - Hvis nu en
MBA kunne ligge i - lad os sige - en iBook sleeve, så vil begge mine to
eksterne drev kunne være i samme sleeve, og tilsammen vil det hele
stadig veje mindre end en MacBook/MacBook Pro.

> Og hvor sikker er I på hastigheder til nettet, når I ikke er inden for
> hjemmets fire vægge?

Jeg er særdeles sikker på, at jeg pt. ikke kan udnytte min 10mbits
forb., men jeg har flere gange set den være oppe at ringe i nærheden af
de 9mbit i download - 972kb/sek. - altså knap 1 megabyte i sekundet. -
Men det kommer jo også en hel del an på, hvor hurtige de servere er, man
bruger. - Under alle omstændigheder er mit lokalnetværk hurtigere, - jeg
har gigabit over det hele nu undtagen på to ældre maskiner, der 'kun'
kører 100mbits....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 21:51

> [...]

> forbindelse med for mit vedkommende ferie. Eller i de tilfælde, hvor jeg
> er hos familien og roder med deres computer.

Målgruppen for en Air vil næppe rode med familiens computere.

> Og i det tilfælde skal et backupmedie være så let som muligt. Hvis man
> alligevel skal slæbe ekstra vægt med i strømforsyninger til USB-hub

USB hub's, backup i marken? Backup er noget der forgår på kontoret.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 12:57

> [...]
> USB-drevne harddiske, som kan klare sig med en port? En af idéerne med
> en MBA er vel at slippe for at slæbe en masse strømforsyninger med til

Ideen er at du ikke bruger den slags dimser, og at du i særdeleshed
ikke slæber det med dig. Backup forgår over netværk.

En USB port er fin til lejligheds tilslutning af et digitalt kamera
eller en iPod.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-01-08 14:30

"Kim Jørgensen" <kj@invalid.invalid> writes:

> Jeg forestiller mig mange menige PC/Mac brugere nok kun har 100 mbit kablet
> netværk, så her er der en fordel ved det trådløse.

I min verden er der efterhånden kun eet kabel - fra modem til
accesspoint. Det gør verden meget enklere.

Har man så endelig brug for at flytte mange, store filer nu kan man
enten bruge en USB-disk eller liste et krydset kabel på plads.

Men det er ikke nemt at forklare for dem der trofast har et computerhjørne.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Jakob

Dato : 20-01-08 18:00

In article <479249d5$0$15008$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
NOSPAM@NOSPAM.dk says...

> Én af de mere seriøse PC skribenter, Scot Finnie, har begået en ny -
> tankevækkende artikel. Denne gang om MacBook Air...

Jamen det er jo præcis mine argumenter :0), han rammer den rent på
kornet.

Venlig hilsen

Jakob