Akvarie + Cichlide spørgsmål!
Fra : Christian Støttrup-A~

Dato : 14-07-01 22:38

Hejsa,

Efter en del års pause uden akvarium pga., jeg har boet på kollegie,
har jeg endelig fået hentet mit 64 liters akvarium hjemme fra de gamle
og har i den forbindelse nogle spørgsmål. Selvom jeg har haft akvarium
før og i nogle år, så er jeg nok blevet lidt rusten på nogle punkter

Jeg har puttet grus / småsten i bunden og sat en større og en mindre
trærod samt en lavasten i akvariet og hældt det op med vand til det er
halvfyldt. Jeg skal i sommerhus en 5 dages tid og har derfor tænkt mig
at lade vandet stå sålænge. Når jeg kommer hjem er jeg hjemme et par
dage før jeg tager på ferie i en uges tid. Inden jeg tager på ferie
har jeg tænkt mig at købe og isætte planter i akvariet. Først
derefter, det vil sige efter små to uger, vil jeg sætte fisk i.

Jeg har valgt ikke at sætte noget filter / pumpe i akvariet, til dels
efter råd fra min far. Spørgsmålet er nu, er det nødvendigt med et
filter i akvariet og i såfald, hvilket kan anbefales, helst så lille
som muligt og til placering i toppen af akvariet.

Et tillægsspørgsmål, hvad er bedst, at varmelegemet står lodret eller
ligger vandret, eller er det fuldstændig ligegyldigt?

Mine sidste spørgsmål går på fiskene. Jeg havde tidligere med succes
dværgcichlider (Nannacara anomala, som beskrevet på
http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk.php3?id=8) i akvariet og vil
gerne have sådanne nogle igen. Da cichlider normalt er par fisk, vil
jeg høre ad, skal man kun have et par eller er 2 par for meget for et
64 liters akvarium, eller hvad med 1 han og 2-3 hunner? Kan man have
andre fisk i akvariet, fx et flok på 10 neon fisk - eller hvad kan
anbefales?

Andre idéer til cichlider jeg kan holde i akvariet i stedet for
dværgcichlider modtages med kyshånd, men de skal helst ikke være for
store og gerne være fredelige og nemme at holde.

Det var en lidt længere smøre, men jeg håber der er nogen som vil
svare

Mvh,

Christian Støttrup-Andersen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 15-07-01 00:22

Lige en hurtig skræk historie, mit akvarie stod også gemt af vejen nogle år.
Da jeg så tog akvariehobby'en frem igen, blev akvariet utæt efter en måned.
Skulle nok bare have betalt de 550 for mit 128L akvastabil akvarie fra
starten.
Naboen lånte f.øvrigt mit yngle akvarie, det blev utæt efter 3 dage...
Så pas på med gamle akvarie, der har stået uden vand.
Intet filter, syntes jeg er et meget dårligt råd, medmindre du vil skifte
vand meget ofte, mens du støvsuger bunden.
Desuden kan mange fisk godt lide den bevægelse i vandet det giver, plus det
er nemmere at holde akvariet.
Jeg ville foreslå en indvendig Eiheim, dem kan man rense filteret på uden at
pille hele pumpen op af akvariet.
Hvis varmelegemet står lodret og vandet er stillestående vil termostaten slå
fra lidt for tidligt, idet den vil måle en relativ høj temperatur i forhold
til resten af akvariet. (varme stiger op :)). Min står dog lodret, men jeg
har også god vandcirkulation.

Fiske spgs. vil jeg lade andre om, jeg kender ikke ret meget til Nannacara
anomala, men en flok neonfisk på 10 stk skulle der sagtens kunne gå sammen
med dem, men hvor mange Nannacara anomala er jeg ikke klar over.

Mvh. Michael

Fra : Christian Støttrup-A~

Dato : 15-07-01 08:59

>Jeg ville foreslå en indvendig Eiheim, dem kan man rense filteret på uden at
>pille hele pumpen op af akvariet.

Ny kiggede jeg lige på Zoocity's hjemmeside og fandt Eiheim filtrene -
hvor store er de sådan ??

Fra : Christian Støttrup-A~

Dato : 15-07-01 10:27

>Ny kiggede jeg lige på Zoocity's hjemmeside og fandt Eiheim filtrene -
>hvor store er de sådan ??

Til et 64 liters akvarium, skal jeg så vælge Eheim 2008 (der siger
mellem 45 og 60 liter) eller den noget større model Eheim 2010 (der
siger mellem 60 og 160 liter). Frygter bare det bliver stort

Fra : Christian Støttrup-A~

Dato : 15-07-01 10:29

>Til et 64 liters akvarium, skal jeg så vælge Eheim 2008 (der siger
>mellem 45 og 60 liter) eller den noget større model Eheim 2010 (der
>siger mellem 60 og 160 liter). Frygter bare det bliver stort

På eheim.com er der dimensionerne:

Eheim 2008: 163 x 75 x 96 (gisp det er stort!)
Eheim 2006: 135 x 50 x 63 (mere passende selvom det siger til 45
liter)

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-07-01 09:13

"Michael Sørensen" <ms@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Naboen lånte f.øvrigt mit yngle akvarie, det blev utæt efter 3 dage...
> Så pas på med gamle akvarie, der har stået uden vand.

Jeg har da akvarier der har stået uden vand i meget lang, og som er
tætte.
Samtidig har jeg osse akvarier der er blevet utætte efter at have stået
med vand i
nogle måneder.
Vi har tidligere haft det oppe at vende her i gruppen, og mange af os har
akvarier der har
stået på loftet eller i kælderen i mange år og er lige så tætte som nye.
Så pas på ikke at generalisere.

Carsten

Fra : Christian Støttrup-A~

Dato : 19-07-01 21:52

> [...]
>akvarier der har
> stået på loftet eller i kælderen i mange år og er lige så tætte som nye.

Akvariet har nu stået i en uge, 3/4 fyldt med vand uden problemer. Men
jeg synes dog vandet er ret grumset. Er det noget et filter vil kunne
rense?

Fra : Aardvark

Dato : 19-07-01 21:55

Ja.......vha. et filter, vil det gå meget hurtigere med af fjerne det
sediment som er i vandet.

/Brian