Nogle der har set en Macbook Air ?
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 18-01-08 22:22

Hey, nogle der har set den "live", og i givet fald hvor.

Vil gerne se den, så jeg kan se hvad jeg kan forvente om 2-4 uger

// Kim

Fra : Lyrik

Dato : 18-01-08 22:29

Den 18.01.2008 kl. 22:21 skrev Kim Jørgensen <kj@invalid.invalid>:

> Hey, nogle der har set den "live", og i givet fald hvor.
>
> Vil gerne se den, så jeg kan se hvad jeg kan forvente om 2-4 uger
Årh! Din heldige kartoffel-tillykke! Desværre kun set den på internet,
men det er tilstrækkeligt til at indgyde ærefrygt!

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 18-01-08 22:40

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message
news.t449xvcucof222@macintosh.local...

> Årh! Din heldige kartoffel-tillykke! Desværre kun set den på internet,
> men det er tilstrækkeligt til at indgyde ærefrygt!

hehe, ja, selvom den iflg. mange, mangler både det ene og det andet, så
mangler den i mineøjne ikke andet, end en hurtigere lev. tid

Jeg er dog spændt, da vi (jeg har bestilt 2, en til mig og min
forretningspartner) aldrig har haft Mac før, derfor laver jeg sikkert også
ballade når jeg siger jeg kommer til at smide Parallels på, og sideløbende,
og nok mest, kommer til at arbejde i XP.

Nogle der kører Parallels i den nye version hvor der er fuld integration ml.
osx & xp ?

http://www.parallels.com/en/products/desktop/

Mvh

Kim

Fra : Erling Hansen

Dato : 18-01-08 22:48

Kim Jørgensen <kj@invalid.invalid> wrote:

> hehe, ja, selvom den iflg. mange, mangler både det ene og det andet, så
> mangler den i mineøjne ikke andet, end en hurtigere lev. tid
>

> Mvh
>
> Kim
Godt der er andre begejstrede. Det er den smukkeste computer siden
Clamshell.
mvh
Erling

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-08 06:40

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> Godt der er andre begejstrede. Det er den smukkeste computer siden
> Clamshell.
> mvh
> Erling

Ja

Den har fået selv mig til at overveje en klapsammenting

M.

Fra : Lyrik

Dato : 18-01-08 23:33

Den 18.01.2008 kl. 22:39 skrev Kim Jørgensen <kj@invalid.invalid>:

> [...]
> og nok mest, kommer til at arbejde i XP.
>
> Nogle der kører Parallels i den nye version hvor der er fuld integration

Hvis du, eller andre, kommer i nærheden af Toftegårds plads i morgen så er
der et af de få "Åbent hus arrangementer" lørdag klokk1en 13-17:

http://www.macbruger.dk/
MacBruger The danish MacUser Group.

Workshop i Valby Kulturhus

Lørdag den 19.1.2008 kl.13.00 tager vi hul på årets første workshop i
Valby Kulturhus.

Workshoppens tema er denne gang hjemmesidebrygning. Samtidig bliver der
som sædvanlig forskellige ekspertborde. Så tag din computer under armen
og kom og del dine erfaringer med andre og få selv nogle med hjem.

Søren Kjems kommer og fortæller om, hvordan du kan lave en hjemmeside. Da
Søren kender flere programmer, vil der være god anledning til at stille
spørgsmål.

Dagens program:

1. kl. 13.00 Workshoppen starter.

2. kl. 13.10 Formanden byder velkommen

3. kl. 13.15 Uddeling af lodder, og hyggeligt samvær

4. kl. 14.00 Foredrag om FreeWay og om at lave hjemmesider

5. kl. 15.30 Introduktion af nyhed: Vores nye aktivitet

6. kl. 17.00 Lodtrækning

7. Kl. ca.17.45 oprydning

Valby Kulturhus / Valgårdsvej 4-8 / 2500 Valby / Telefon 36 17 13 94 /
valbykulturhus@kff.kk.dk

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Michael Holm

Dato : 19-01-08 14:58

Kim Jørgensen <kj@invalid.invalid> wrote:

> Nogle der kører Parallels i den nye version hvor der er fuld integration ml.
> [...]
velkommen til :)

Bruger det daglligt, primært med outlook og noget oprettelse af bruger
mod en exchange server + lidt web applicationer.
fungere fint, skifter lide mellem Coherence og fuld skærm - lige for
tiden har jeg sat paralles til at åbne op i Space 2 og bruger ctr + pil
for at skiffe mellem mac og xp -- hvis du er ny til mac kan du læse om
Spaces her :
<http://www.apple.com/dk/macosx/features/spaces.html>

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-01-08 15:32

"Michael Holm" <spam@toitsu.dk> wrote in message

> velkommen til :)

Tak tak

> Bruger det daglligt, primært med outlook og noget oprettelse af bruger
> mod en exchange server + lidt web applicationer.

Det er nok det samme her, vi kører exchange, MS Crm, og lotus notes, som vi
kender fuldt ud i MS verdenen.

> [...]
> tiden har jeg sat paralles til at åbne op i Space 2 og bruger ctr + pil
> for at skiffe mellem mac og xp -- hvis du er ny til mac kan du læse om

Det ser sgu smart ud....

Hvordan fungerer det egentlig, installerer man XP på en sekvstændig
partition, og laver man "bare lige sådan en" i OS?"

Kan man egentlig installere XP på ny inde i Parallels, ellers skal den have
kørt som et image på en anden maskine først, som der så importeres fra ?

Kan man sætte Mac'en op til den loader begge styresystemer samtidig når man
tænder for den, og den så f.eks. altid starter op i XP mode ?

Jeg er klar over min megen snak om XP er helligbrøde, men da jeg kender
minus til OSX, så føler jeg mig mere tryg med XP, men kan læse omkring at de
fleste der starter som jeg gør, hurtigt bliver konverteret til ny religion

Mvh

Kim

Fra : Michael Holm

Dato : 19-01-08 15:52

> [...]

> Hvordan fungerer det egentlig, installerer man XP på en sekvstændig
> partition, og laver man "bare lige sådan en" i OS?"

Paralles laver et slags diskimage så det er ikke en selvstændig
partition.

> Kan man egentlig installere XP på ny inde i Parallels, ellers skal den have
> kørt som et image på en anden maskine først, som der så importeres fra ?

Når du installere Paralles, guider den dig igennem det hele og beder
dig sætte XP cd'en i på det rigtige tidspunkt. når du er færdig kan du
godt bruge det image på en anden mac også (der er noget måske noget
licens noget, det har jeg ikke styr på, da vi har en samlet
licensaftale)

> Kan man sætte Mac'en op til den loader begge styresystemer samtidig når man
> tænder for den, og den så f.eks. altid starter op i XP mode ?

ja og nej, du kan godt sæt Parallels til at starte op når du starter din
mac, men det er stadig "en gæst" i macsystemet :)

Alternativt kan man bruge Bootcamp, her vælger du enten mac eller xp når
du starter op - men så er det kun een af tingene.

med paralles er det smart, jeg har sat det op så Outlook er standard
mail klienten men Safari (på mac-siden) er standard browser, så når der
klikkes på et link på XP åbner den det i Safari og omvendt når jeg
klikker på et mail link i Safari eller min adressebog på Mac-siden - så
hopper den selv over i Outlook på XP-siden

> [...]
> fleste der starter som jeg gør, hurtigt bliver konverteret til ny religion

Hvis du ikke skal bruge specielle XP programmer eller køre op mod en
Exchange mail server og bruge deres fælles kalender, så prøv at "nøjes"
med Mac siden - det er nememere end du tror

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-01-08 16:14

> Paralles laver et slags diskimage så det er ikke en selvstændig
> partition.

Ok, det gir god mening, når jeg kender til vmware i min PC verden.

Jeg tænkte blot at det kørte meget smidigt, i forhold til at lave en virtuel
maskine i vmware....

> [...]
> klikker på et mail link i Safari eller min adressebog på Mac-siden - så
> hopper den selv over i Outlook på XP-siden

Smart

> Hvis du ikke skal bruge specielle XP programmer eller køre op mod en
> Exchange mail server og bruge deres fælles kalender, så prøv at "nøjes"
> med Mac siden - det er nememere end du tror

Det skal jeg nemlig, vi kører Exchange, Microsoft CRM, og Lotus Notes (ved
ikke om det findes til Mac). samt en række programmer, som måske findes i
alternativer i Mac, men, kampen at finde disse, og få dem til at spille
sammen, som man er vant til, er større end at købe parallels og en XP
licens.

Endelig, har jeg bestilt 2 maskiner, og den anden skal i hænderne på en der
ikke gider nørde med smarte ting, men blot gerne vil have en Air fordi den
er fed, men eller gerne vil arbejde "som han plejer".

Nu må der gerne gå 3 uger lidt kvikt

// Kim

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-01-08 16:22

Kim Jørgensen wrote:

> Ok, det gir god mening, når jeg kender til vmware i min PC verden.

VMWare snakker også med Macs. Personligt foretrækker jeg deres
virtualiseringsprodukt - Fusion - frem for Parallels.

http://www.vmware.com/products/fusion/
--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-01-08 17:06

"Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> VMWare snakker også med Macs. Personligt foretrækker jeg deres
> virtualiseringsprodukt - Fusion - frem for Parallels.

Kan du pinpointe hvad der gør du vælger det ?.

Ærgerligt at de ikke lige har en live demo som parallels har på deres site,
da den demo virkelig sælger varen, den har ihvertfald gjort at jeg har
bestilt 2 macbook air.

Jeg skal vist youtube google efter en demo af fusion, da jeg i forvejen har
projekt om et par servere der skal vmware virtualiseres, så er jeg i en
velkendt verden.

// Kim

Fra : Michael Holm

Dato : 19-01-08 17:27

> [...]

> projekt om et par servere der skal vmware virtualiseres, så er jeg i en

Jeg har det her link liggende da jeg skal læse det snart

"MacTech Benchmarks Parallels Desktop and VMware Fusion"
<http://db.tidbits.com/article/9370>

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-01-08 17:54

Kim Jørgensen wrote:
> "Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> Kan du pinpointe hvad der gør du vælger det ?.

Jeg kan da prøve.

Jeg bryder mig i virkeligheden ikke om, at have Windows på Mac'en, men
har brug for at kunne teste stuff i IE og Windows generelt. Vores
brugsmønstre er nok langt fra ens, da jeg forsøger at bruge det så lidt
som overhovedet muligt ;)

Anyway, Fusion har ikke helt så mange klokker og bjælder som Parallels,
hvilket passer mig fint - jeg ønsker ikke dyb integration mellem Windows
og OS X, og forsøger Fusion (endnu) ikke at give mig (i modsætning til
Parallels).

Parallels virkede desuden lidt tung at danse med. OS X blev rigtig sløv,
når jeg startede en virtuel maskine med XP. Det virker ikke helt så galt
med Fusion. Hvis det er noget du regner med at bruge dagligt, skal du
sørge for at have RIGELIGT med RAM - ellers bliver det kedeligt uanset,
hvilken løsning du vælger.

> Ærgerligt at de ikke lige har en live demo som parallels har på deres site,
> da den demo virkelig sælger varen, den har ihvertfald gjort at jeg har
> bestilt 2 macbook air.

Du kan vist nok hente en trial (og købe et licens til den installation).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 18:53

"Kim Jørgensen" <kj@invalid.invalid> wrote:

> "Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> Kan du pinpointe hvad der gør du vælger det ?.

Containerne kan bruges med vmware workstation, server, player etc.
Og så er der det me stabilitet.

mht integration i macosx kan parallels vist mere end FUsion, men det
er jeg ikke intereseret i. Jeg bruger Fusion fordi jeg har behov for
at supportere begge platforme (og for at køre enkelete
webapplikationer + Notes Admin som ikke duer under Mac OS X)

> Jeg skal vist youtube google efter en demo af fusion, da jeg i forvejen har
> projekt om et par servere der skal vmware virtualiseres, så er jeg i en
> velkendt verden.

Så hold dig til Fusion.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-01-08 17:10

> VMWare snakker også med Macs. Personligt foretrækker jeg deres
> virtualiseringsprodukt - Fusion - frem for Parallels.

Bonus spørsmål, jeg synes at spotte at Fusion ikke kan køre XP 32 bit ?

// Kim

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 18:49

"Kim Jørgensen" <kj@invalid.invalid> wrote:

> "Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> Bonus spørsmål, jeg synes at spotte at Fusion ikke kan køre XP 32 bit ?

Du spotter forkert.

vmware fusion kan køre såvel 32 som 64 bit og understøtter native
virtualisering. Parallells understøtter kun 32 bit OS'er og
understøtter ej Intel VT native.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-08 19:52

Hej Morten,

> vmware fusion kan køre såvel 32 som 64 bit og understøtter native
> virtualisering. Parallells understøtter kun 32 bit OS'er og
> understøtter ej Intel VT native.

Så vidt jeg kan se, understøtter Parallels da fint brugen af Intel VT-x.
Mener du noget særligt ved ordet "native", som skulle ændre på det?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 23:20

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
> Hej Morten,

> Så vidt jeg kan se, understøtter Parallels da fint brugen af Intel VT-x.
> Mener du noget særligt ved ordet "native", som skulle ændre på det?

Den versiuon jeg har stiftet beknedtskab gør ikke, der er sikkert sket
nyt siden da men jeg har ikke interesserwet mig for det da vi bruger
vmware fusion.

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-08 08:58

Hej Morten,

> Den versiuon jeg har stiftet beknedtskab gør ikke, der er sikkert sket
> nyt siden da men jeg har ikke interesserwet mig for det da vi bruger
> vmware fusion.

Så må du have været overordentligt tidligt i gang. Jeg købte Parallels
til Mac ved introduktionstilbuddet, og allerede før det (altså ved de
gratis beta-udgaver) understøttede den da VT-x.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-08 18:02

> [...]
> til Mac ved introduktionstilbuddet, og allerede før det (altså ved de
> gratis beta-udgaver) understøttede den da VT-x.

næppe, den gang shippede apple ikke CPU'er der understøttede VT-x.

hint: Core Duo

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-08 19:57

Hej Morten,

> næppe, den gang shippede apple ikke CPU'er der understøttede VT-x.
> hint: Core Duo

Du bliver nok nødt til at uddybe, hvad du mener med dit hint. Mener du
at Core Solo ikke har VT-x? - Eller mener du at Core Duo ikke har, og at
det kun er Core 2 Duo, der har VT-x?

Jeg holder fast i hvad jeg skrev tidligere. Core Solo, Core Duo og Core
2 Duo CPUer kan have VT-x. Jeg fandt i øvrigt min beta 1 af Parallels
Workstation for Mac (som det hed dengang) frem - der står at den
understøtter VT-x. Det er den første offentligt tilgængelige version af
Parallels til Mac.

Der var på et tidspunkt en bug i fx Mac Mini, som gav problemer med at
aktivere VT-x efter kold start (man skulle lige sleep'e maskinen og så
vække den igen for at få VT-x). Men den bug fixede Apple forholdsvist
hurtigt med en firmware opdatering - så det er jo ikke en begrænsning
ved CPUen.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 20-01-08 17:25

> VMWare snakker også med Macs. Personligt foretrækker jeg deres
> virtualiseringsprodukt - Fusion - frem for Parallels.

Hej, faldt lige over en spændende tråd hos Notebookreview om bl.a Parallels
og VmWare:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=145917

Den omtaler også "crossover", som jeg synes ser meget spændende ud, nogle
der har prøvet det af ?

http://www.codeweavers.com/products/cxmac/

Mvh

Kim

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 19:44

"Kim Jørgensen" <kj@invalid.invalid> wrote:

> Den omtaler også "crossover", som jeg synes ser meget spændende ud, nogle
> der har prøvet det af ?

spørg et par hundredetusinde linux brugere

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-08 20:20

> [...]

> http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=145917
>
> Den omtaler også "crossover", som jeg synes ser meget spændende ud, nogle

Jeg købte det sidste år. Årsagen var, at jeg fandt Politikens
Fransk-Dansk/Dansk-Fransk Ordbog hos Netto til kr. 99,-. Det var både
bog og cd-rom med en Windows-udgave af ordbogen. Jeg vil gerne have
sådan en ordbog på min computer. Det lykkedes da også at installere den,
og den virkede da også.
Problemet er bare, at den er vild ressourcekrævende. På min
sorte MacBook 2,0 GHz Core 2 Duo med 2 GB RAM gik der 5 sekunder, før
CPU'en havde en temperatur på 80 grader iflg. iStat nano widget, og
blæseren satte ind med 6000 omdr./min. Det synes jeg altså er uholdbart,
og jeg gider ikke sidde i den larm. Da en ordbog kun er noget værd, hvis
den er tændt hele tiden, bruger jeg den ikke. Hvis jeg skal starte
programmet hver gang, kan jeg lige så godt vende mig om efter bogen i
reolen.
På min nye MacBook Pro går det lidt bedre. Det tager lidt
længere tid, men mens jeg har skrevet det her, er CPU-temperaturen nået
op på 79 grader, og blæserne kører 4.000 omdr./min.
Det er måske mere ordbogens skyld end CrossOvers. Jeg har også
installeret Internet Explorer for Windows, og det kører fint, selv om
det også sætter processoren noget mere på arbejde end Mac-programmer. Nu
kan jeg konfigurere en bil på Peugeots hjemmeside, hvilket er umuligt på
en Mac. Sjovt nok kan en Mac godt gøre det på Peugeots franske
hjemmeside, der bortset fra sproget ligner den danske. De må have brugt
Frontpage til oversættelsen
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 18:39

"Kim Jørgensen" <kj@invalid.invalid> wrote:

> Jeg tænkte blot at det kørte meget smidigt, i forhold til at lave en virtuel
> maskine i vmware....

En virtuel maskine kører da også smidigt under Vmware Fusion.

> Det skal jeg nemlig, vi kører Exchange, Microsoft CRM, og Lotus Notes (ved
> ikke om det findes til Mac).

Notes findes. I burde have adgang til en installationspakke sammen med
instalationspakken til jeres windowsklienter. Designer og
Administrator findes dog ikke og domino webaccess fungerer dårligt
under Safai. I Firefox er den brugbar, men ikke så god som under MSIE
på windows.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-08 09:39

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Den har fået selv mig til at overveje en klapsammenting

Du skulle jo have konfirmationslaptops til ungerne. Det bliver da ikke
mere sejt end dem her :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-08 14:08

> Du skulle jo have konfirmationslaptops til ungerne. Det bliver da ikke
> mere sejt end dem her :)

Jeg har da tænkt tanken for længe siden, og overvejer stadig

Jeg synes dog, jeg først må tjekke med skolen, om den er i stand til at
levere alt det der ikke-kabel.

Jeg skal formentlig også ud i noget trådløs investering i tøsernes hjem,
ikke sandt?

Så tøsernes mor skal nok ind over, men jeg er sandelig fristet

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-08 14:35

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) writes:

> Jeg synes dog, jeg først må tjekke med skolen, om den er i stand til at
> levere alt det der ikke-kabel.

USB-Ethernetadapter....

> Jeg skal formentlig også ud i noget trådløs investering i tøsernes hjem,
> ikke sandt?

500 bobs. En dråbe i havet i denne sammenhæng

> Så tøsernes mor skal nok ind over, men jeg er sandelig fristet

Er ret sikker på at hun bliver myg og blid at forhandle med, hvis du
lokker med at hun også kan få en
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-08 15:06

> USB-Ethernetadapter....

Har just undersøgt det. Ingen problemer i forhold til skolen - alt er
trådløst der(det er nu også en temmelig avanceret skole, hvad IT
angår.).

> 500 bobs. En dråbe i havet i denne sammenhæng

Yep

> Er ret sikker på at hun bliver myg og blid at forhandle med, hvis du
> lokker med at hun også kan få en

Næeh - har lige talt med hende - hun mener, det er for mange penge at
bruge på Michelle alene, og hun selv skal da ikke ha´ en
bærbar(......til at tage med i skovbørnehaven, måske?(Thjaeh, hvorfor
ikke?)).

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 18:56

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> [...]
> bruge på Michelle alene, og hun selv skal da ikke ha´ en
> bærbar(......til at tage med i skovbørnehaven, måske?(Thjaeh, hvorfor

Ungerne skal da ha en Asus EE. Den er lille, nem, let, billig og kan
bruges til internet og Officebrug.

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-08 19:42

> Ungerne skal da ha en Asus EE. Den er lille, nem, let, billig og kan
> bruges til internet og Officebrug.

Jo, og ja - og du har jo ret, Morten, men den gamle vil jo helst se dem
med en Mac, ikke sandt?

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-01-08 20:03

Morten Lind wrote:

> Jo, og ja - og du har jo ret, Morten, men den gamle vil jo helst se dem
> med en Mac, ikke sandt?

Humac har tilbud på MacBooks (Rev. A) til 5-6000,- lige nu.

Det er kun godt det dobbelte af, hvad en EE kommer til at koste.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 23:25

> Humac har tilbud på MacBooks (Rev. A) til 5-6000,- lige nu.
>
> Det er kun godt det dobbelte af, hvad en EE kommer til at koste.

Macbook'en er stadig dobbelt så længe om at starte og vejer næsten 3x
så meget. Eee er i mine øjne en perfekt skole computer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 20:22

> Jo, og ja - og du har jo ret, Morten, men den gamle vil jo helst se dem
> med en Mac, ikke sandt?

2-400 dollar, 800g og vedligeholdelsesfri. Lyder det ikke som noget
for farmand?

<http://eeepc.asus.com/global> Den kan endda fås i pink.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-01-08 21:16

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> 2-400 dollar, 800g og vedligeholdelsesfri. Lyder det ikke som noget
> for farmand?

Hvad gør den mere vedligeholdelsesfri end andre laptops?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 23:23

> Hvad gør den mere vedligeholdelsesfri end andre laptops?

Det er en linux box, risikoen for at de unge damer får virus er lille
og chancen fro at de får installeret en masse bras er ligeledees lille
(de formegenlig ikke kan hitte ud af det).

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-01-08 23:58

> [...]

> og chancen fro at de får installeret en masse bras er ligeledees lille
> (de formegenlig ikke kan hitte ud af det).

Det er rigtigt.

Jeg kan se, at distributionen er baseret på Debian, så det er formentlig
ikke raketvidenskab at installere yderligere software. Eksempelvis er
det jo nemmere at fylde en Ubuntu distribution på med ubrugeligt
software end en Windows installation - også selvom man ikke ved, hvad
man laver.

Hvis pigerne ikke skal have maskinen som en 'ekstra' pc, tror jeg
imidlertid at det er et dårligt valg. De har ikke noget drev, kan
formentlig ikke køre Sims (eller andre spil), skærmen er ekstrem lille
(måske god nok til skolebrug, men et irritationsmoment ved brug ud over
det). Desuden er der jo formentlig ingen der kan/vil hjælpe på skolen,
hvis der opstår problemer.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 00:44

> [...]
> det jo nemmere at fylde en Ubuntu distribution på med ubrugeligt
> software end en Windows installation - også selvom man ikke ved, hvad

Asus's reposetry er særdeles begrenset, hvorfor der ikke er umidelbar
risiko for at Mortens døtre får læsset noget videre på.

> [...]
> (måske god nok til skolebrug, men et irritationsmoment ved brug ud over
> det). Desuden er der jo formentlig ingen der kan/vil hjælpe på skolen,

Det er der ej eller med en mac.

Den har iøvrigt en VGA port. Jeg mener stadig det er en fin dims til
skolebrug.

Don't tell my boss, men jeg kunne lave det meste af mit arbejde på
sådan en.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-08 01:18

> Asus's reposetry er særdeles begrenset, hvorfor der ikke er umidelbar
> risiko for at Mortens døtre får læsset noget videre på.

Så må pigerne jo lære selv at compile ;)

> Den har iøvrigt en VGA port. Jeg mener stadig det er en fin dims til
> skolebrug.

Det er der ingen tvivl om, at den er. Hvis jeg skulle bruge en
letvægts-på-farten-pc ville jeg nok vælge den frem for en MB Air. Det er
bare alt ikke-skolebruget, den er uegnet til.

> Don't tell my boss, men jeg kunne lave det meste af mit arbejde på
> sådan en.

Det havde vel heller ikke været et problem, hvis skærmen var monokrom? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-08 19:39

> Det er en linux box, risikoen for at de unge damer får virus er lille
> og chancen fro at de får installeret en masse bras er ligeledees lille
> (de formegenlig ikke kan hitte ud af det).

Et af de væsentligste argumenter, mange har for ikke at skifte til Mac,
er, at de så ikke kan bruge de kendte programmer, som deres venner,
kolleger og samarbejdspartnere bruger. De vil således have svært ved at
udveksle dokumenter og den slags. Hvis det er en ulempe for en på en
Mac, så er det da ingenting mod den ulempe det er på Linux.
En anden meget vigtig egenskab ved en computer er, at den skal
kunne købes. Foreløbig er Eee en lille smule vapourware her i Danmark.
Før den står på hylden nede i Fona er den ikke et alternativ. Og
konfirmationen venter ikke på, at en ny computermodel kommer til landet.
Jeg kan godt se, at den er smart at kunne slæbe med. Jeg kunne
godt være fristet af et lignende koncept med Mac OS X, hvis den var lige
så billig. Men som andre skriver, så vil det være dejligt at kunne komme
hjem til en "rigtig" computer med stor skærm, dvd-drev osv. Som eneste
computer er en Eee lidt lille.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 20:55

> [...]
> udveksle dokumenter og den slags. Hvis det er en ulempe for en på en
> Mac, så er det da ingenting mod den ulempe det er på Linux.

OpenOffice, Firefox+flash, en MSN klient. Hvad skal de unge damer
ellers bruge? Disk plads kan udvides med en ekstern USB disk eller
interne flash ram kort. Ram kan udvides til 2GB.

> [...]
> Før den står på hylden nede i Fona er den ikke et alternativ. Og
> konfirmationen venter ikke på, at en ny computermodel kommer til landet.

Jeg mente helt bestemt at den /var/ landet i DK, men kan se at den
først kommer til Marts

> [...]
> så billig. Men som andre skriver, så vil det være dejligt at kunne komme
> hjem til en "rigtig" computer med stor skærm, dvd-drev osv. Som eneste

Jeg er enig i at 8" skærmen og 480p opløsningen er bitte lille især
til en webbrowser (til text er den fin). Størrelsen på dimsen gør at
de sikkert vil gide ulejlige sig med at slæbe den med hver dag.
Heldigvis er der er en 8" på vej med en større opløsning. Størrelsen
på dimsen er den samme.

Prisen på en PC Eee er så lav at der snildt er plads til at at have en
19" skærm´+ mus og tastatur hjemme. Den har jo en VGA udgang.

Hvis jeg havde behov for en privat bærbar computer ville jeg ikke være
i tvivl.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-01-08 22:21

> OpenOffice, Firefox+flash, en MSN klient. Hvad skal de unge damer
> ellers bruge? Disk plads kan udvides med en ekstern USB disk eller
> interne flash ram kort. Ram kan udvides til 2GB.

Det ved du, og det ved jeg. Men den almindelige bruger kan være svær at
overbevise om, at andet end MS Office, Outlook og IE kan bruges. Det
gælder især, hvis andre nogle gange skal hjælpe dem lidt på deres
computer. De fleste stejler fuldstændig, når de præsenteres for et
program, de ikke har set før, selv om alle browsere, tekstbehandlere
etc. på mange måder ligner hinanden. Mange brugere bryder sig ikke om,
at andre skyr deres computer som pesten og nægter at hjælpe med noget.

> [...]
> 19" skærm´+ mus og tastatur hjemme. Den har jo en VGA udgang.
>
> Hvis jeg havde behov for en privat bærbar computer ville jeg ikke være

Det er lige før, du kan få overbevist mig. Jeg elsker minimalisme. Men
det er nu også lækkert med en MacBook Pro. Hvad skal jeg sammenligne
med? Jo, man kan da lave en fin cykel med Campagnolo Veloce, men det er
nu alligevel lækrere med Campagnolo Chorus (som du har) eller Record.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 23:16

> [...]
> etc. på mange måder ligner hinanden. Mange brugere bryder sig ikke om,
> at andre skyr deres computer som pesten og nægter at hjælpe med noget.

Hvis man er offenligt ansat på Århus egnen har man ikke dne ringeste
ide om hvad MS Office er
Shortcut'en til Firefox skal blot hedde "Internet" for at brugerne er
med på den (det gør den iøvrigt på Eee'en)

> Det er lige før, du kan få overbevist mig. Jeg elsker minimalisme. Men
> det er nu også lækkert med en MacBook Pro.

Jep, den kan ikke erstatte min arbejdscomputer, eller rollen som min
primære computer hjemme. Men som en lille dims til at have med ud af
huset, på ferie osv er den pefekt.

> Hvad skal jeg sammenligne
> med? Jo, man kan da lave en fin cykel med Campagnolo Veloce, men det er
> nu alligevel lækrere med Campagnolo Chorus (som du har) eller Record.

Du mener ikke at bilanalogier virker på mig?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-08 21:39

Henrik Münster wrote:

> [...]
> udveksle dokumenter og den slags. Hvis det er en ulempe for en på en
> Mac, så er det da ingenting mod den ulempe det er på Linux.

Om det er Mac eller Linux er da /næsten/ hip som hap. Hvis man er lidt
fleksibel mht. valg af programmer, er der efterhånden ikke mange ting,
der ikke virker under Linux - og det er tilmed begyndt at se lidt
lækkert ud også. De 'populære' programpakker så som Office og CS3 kan
man stadig godt glemme alt om, men der er fine alternativer.

Hvis man skal skrive, lytte musik, browse, maile, chatte osv. vil man
sagtens kunne leve med Linux. Har man brug for yderligere software, er
det på mange distributioner langt lettere at finde og installere end på
både Windows og OS X.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-08 15:38

> [...]

> bruge på Michelle alene, og hun selv skal da ikke ha´ en
> bærbar(......til at tage med i skovbørnehaven, måske?(Thjaeh, hvorfor

Kan godt høre hvorfor I gik hvert til sit. Lad den gå den anden vej
rundt - giv hende hvad det nu er, og så må de jo selv hitte en fornuftig
løsning hjemme hos mor.

Måske får de mere lyst til at besøge deres gamle far
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 19-01-08 18:11

> Kan godt høre hvorfor I gik hvert til sit.

Nå, så dét ka´ du, hæ, hæ

> Lad den gå den anden vej
> rundt - giv hende hvad det nu er, og så må de jo selv hitte en fornuftig
> løsning hjemme hos mor.

Enig, men det skal jo også virke, og det skal jo se pænt ud, ikke sandt?
- spørg blot Henrik

> Måske får de mere lyst til at besøge deres gamle far

Hæ, efter jeg byggede et helt hus til tøserne alene - fuldt isoleret,
smuk beklædning og bekvemmeligheder som dataudtag til internet &
telefon, eget køleskab, klapsammencomputer, TV, DVD, video og egne
nøgler til både deres eget hus og til deres fars hus, kommer de gerne
frivilligt, uden opfordring, og gerne med veninder

Så bliver den gamle jo lidt stolt, da det hele åbenlyst ikke har været
forgæves, ej?

M.

Fra : Erling Hansen

Dato : 19-01-08 19:12

> [...]
> løsning hjemme hos mor.
>
> Måske får de mere lyst til at besøge deres gamle far
IMHO må far gerne sætte niveauet for datterens gaver en del højere end
moderens (morens ser så sort ud...) og hvis du ikke rigtig kan komme
igennem med den, så hvisk hende i øret, at hun sku' ta' og fedte lidt
for sin bedstefar.....lol
mvh
erling

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-08 16:44

"Kim Jørgensen" <kj@invalid.invalid> writes:

> Det skal jeg nemlig, vi kører Exchange, Microsoft CRM, og Lotus Notes (ved
> ikke om det findes til Mac). samt en række programmer, som måske findes i

Notes findes til Mac. Enten meget gamle versioner eller også de helt
nye.

http://www-01.ibm.com/software/swnews/swnews.nsf/n/nhan6w2pmq?OpenDocument&Site=lotus

http://www.ibm.com/developerworks/downloads/ls/lsndad/?S_TACT=105AGX28&S_CMP=TRIALS

Gad vide hvorfor 8'eren ikke er kommet ud endnu til OS X.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-01-08 16:47

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Notes findes til Mac. Enten meget gamle versioner eller også de helt
> nye.

Og Entourage i Office 2008, kan formentlig gøre det ud for Outlook.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-01-08 17:04

> Og Entourage i Office 2008, kan formentlig gøre det ud for Outlook.

Jo, men sagen er at Mac Air'en vil blive brugt som 2. choice i forhold til
en stationær PC på kontoret, derfor, for at blive i nogenlunde samme verden,
tror jeg det smarteste er at køre noget parallels af en slags.

Kim

Fra : Michael Holm

Dato : 19-01-08 17:25

> [...]

> en stationær PC på kontoret, derfor, for at blive i nogenlunde samme verden,
> tror jeg det smarteste er at køre noget parallels af en slags.

Der er en del ting som ikke funker i Entourage 2008 som virker i
Outlook, for mig er det primære problem at kalender delen ikke er
ordenligt integregeret :(
Den store større forbedring fra Office 2004 til 2008 er at "Out of
Office" nu virker - det er jo ikke så meget

Fra : Franz Berliner

Dato : 19-01-08 18:51

> [...]

> Den store større forbedring fra Office 2004 til 2008 er at "Out of
> Office" nu virker - det er jo ikke så meget

Tasks sutter også rimeligt heftigt i Entourage.
For mig at se er Entourage et helt igennem ligegyldigt program så længe
MS ikke gider at bygge ordentlig Exchange understøttelse ind i det. Alt
andet det kan, kan man lige så godt gøre med andre programmer.

Hvis så bare OWA kunne klare groupwarefunktionerne, men det er også
ganske forkrøblet, så som Mac bruger i Exchange miljø er der ikke så
mange andre muligheder end at holde op med at være Mac bruger eller køre
Windows versionen af Outlook på sin Mac under Parallels, bootcamp eller
tilsvarende.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-01-08 18:56

Franz Berliner wrote:

> [...]
> MS ikke gider at bygge ordentlig Exchange understøttelse ind i det. Alt
> andet det kan, kan man lige så godt gøre med andre programmer.

Jeg troede, at Exchange understøttelsen var blevet meget bedre i den nye
version af Office?! Det er måske ik' tilfældet...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 19-01-08 19:42

> Jeg troede, at Exchange understøttelsen var blevet meget bedre i den nye
> version af Office?! Det er måske ik' tilfældet...

Jo, det er blevet bedre. Kalenderen er bedre og brugerfladen er mere
behagelig at arbejde med generelt, men der mangler stadig meget før man
har noget der kan bruges på bare nogenlunde lige fod med Outlook
klienterne på Windows maskinerne.

Jeg er nok bare lidt skuffet over at jeg stadig ikke kan bruge min Mac
som primær maskine på arbejdet. Jeg havde håbet at Exchange
understøttelsen var lidt bedre end den er.

Jeg tror desværre nok bare man må sande at MS ikke har noget ønske om at
der skal findes en fuld Outlook klient til Mac. Hvis det havde været
tilfældet skulle man mene at det kunne lade sig gøre at indbygge det i
Entourage på 4 år.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 18:48

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> Der er en del ting som ikke funker i Entourage 2008 som virker i
> Outlook, for mig er det primære problem at kalender delen ikke er
> ordenligt integregeret :(

Du kan godt delegere og åbne andres kalendere/mailboxe i Entourage,
men du kan ikke se to kalendere ved siden af hinanden som i Outlook og
syntaxen til opsætning er bøvlet - eller i hvertfald tilstrækkelig
bøvlet til at vores brugere ikke selv kan finde ud af at sætte det op
under Entourage.

Vedhæftninger/kommentare til kalender aftaler virker derimod ikke
mellem outlook og entourage. Det samme gælder serverside filtre.
Tilgængæld er søge funktionen bede under entourage end i outlook og
mange gange hurtigere - især hvis man ikke slår indexering til på
exchange serverens mailboxe.

> Den store større forbedring fra Office 2004 til 2008 er at "Out of
> Office" nu virker - det er jo ikke så meget

Nej, den kunne man også sætte på owa'en.

Fra : Michael Holm

Dato : 19-01-08 21:35

> [...]
> syntaxen til opsætning er bøvlet - eller i hvertfald tilstrækkelig
> bøvlet til at vores brugere ikke selv kan finde ud af at sætte det op

hvordan gør du det - så andre kalender kan ses?
inde i accounts under Delegate ?

ja - men ikke inde fra Entourage :)
i Ofice 2008 ligger den nu under Tools!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 23:51

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> hvordan gør du det - så andre kalender kan ses?
> inde i accounts under Delegate ?

yeps. På vores setup forgår det således:

1) Fanebladet "Delegate".
2) Feltet "Users i am a delegate for" tryk på "Add".
3) I "Select User" vinueet: skriv brugers shortname, marker brugeren og
tryk på "Advanced" (ikke blot på ok!).
4) I "Advanced Settings" skulle brugerens navn og mailadresse gerne
være resolvet via ldap. Feltet "Server address" udfyldes således:
"host_navn_på_exchange_server/exchange/bruges_primære_mailadresse"

dvs "/exchange/" er IKKE en variabel, hvad der bestemt ikke fremgår
klart af MS's dokumentation.

Efterfølgende dukker de resurcer op som den pågældende bruger har
delt ud til dig eller en gruppe du tilhører. Bumlet, men det virker...

Jeg går ud fra at du ved hvordan du delere en mailbox eller kalender
ud /fra/ Entourage.

På vores setup duer "My Delegates" i øvrigt ikke, det skal sættes op
under outlook men virker eftrefølgende fint fra Entourage.

> ja - men ikke inde fra Entourage :)
> i Ofice 2008 ligger den nu under Tools!

Der er vi ikke nået til endnu, den har trods alt kun været ude én
arbejdsdag. Så sent som torsdag kunne jeg iøvrigt ikke få en pris på
2008 MOL lisencer.

Fra : Michael Holm

Dato : 20-01-08 12:27

> [...]
>
> Efterfølgende dukker de resurcer op som den pågældende bruger har
> delt ud til dig eller en gruppe du tilhører. Bumlet, men det virker...

Fedt, det virker jo - det skulle jeg havde spurgt om for et halvt år
siden tak!

> [...]
>
> På vores setup duer "My Delegates" i øvrigt ikke, det skal sættes op
> under outlook men virker eftrefølgende fint fra Entourage.

sådan har jeg også gjort det!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 13:55

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> Fedt, det virker jo - det skulle jeg havde spurgt om for et halvt år
> siden tak!

Nu vi er i gang. Du er klar over at entourage også kan snakke http(s)
op i mod en evt owa? Ganske som outlook kan.

Fra : Michael Holm

Dato : 20-01-08 15:26

> Nu vi er i gang. Du er klar over at entourage også kan snakke http(s)
> op i mod en evt owa? Ganske som outlook kan.

jeps (men vidste ikke outlook kunne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 16:54

> jeps (men vidste ikke outlook kunne

Outlook kan endda hitte ud af om den er på lan eller wan og derefter
afgøre om der skal bruges MAPAI eller http(s).

Ganske smart, vi tillader ikke MAPAI eller IMAP på ydersiden af
firewallen - kun http mod en OWA. Brugerne kan dermed gå på mail
externt uden at bruge VPN.

Fra : Michael Holm

Dato : 20-01-08 17:36

> [...]
>
> Ganske smart, vi tillader ikke MAPAI eller IMAP på ydersiden af
> firewallen - kun http mod en OWA. Brugerne kan dermed gå på mail

Det vil jeg prøve ! vores opsætning er magen til, men har kun henvist
til VPN indtil videre...

Noget der driller her, som nogen brugere brokker sig over er at hvis man
har svaret via OWA i browser kan man ikke se i Entourage at mailen er
besvaret (har prøvet at vælge "syncronisere nu" uden held... har du et
trick der?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-08 19:43

> [...]

> har svaret via OWA i browser kan man ikke se i Entourage at mailen er
> besvaret (har prøvet at vælge "syncronisere nu" uden held... har du et

Jeg har hverken observeret problemet eller kigget efter det. Det er
ikke utænkeligt at det eksisterer på vores setup.

Har du bemærket om der er forskellen er afhængig af hvilken klient du
bruger til at tjekke status? IMAP (native entourage), http
(entourage), MPAI (outlook) eller http (outlook)

Fra : Michael Holm

Dato : 20-01-08 20:24

> [...]
> bruger til at tjekke status? IMAP (native entourage), http
> (entourage), MPAI (outlook) eller http (outlook)

har prøvet de to Entourage mullligheder, owa i Safari og IE 7 samt alm.
outlook pånæsten alle kombi (altså på nær af outlook http :)

IE 7 svar kan godt ses i alm. Outlook og Safari OWA men ikke i
entourage..
Heller ikke fra den ene Entourage til den anden :(

nå men det er der nok ikke noget at gøre ved :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-08 22:26

> [...]
> entourage..
> Heller ikke fra den ene Entourage til den anden :(
>
> nå men det er der nok ikke noget at gøre ved :)

Skal nok se om jeg jeg kan huske at prøve det af, men vi er lige skiftet
fra Exchange til Notes på pinden. Vores macbrugere er dog fortsat på
Entourage men der er forskel på hvad man bemærkernår man selv sidder i
suppedasen eller det blot er brugernes problemer man skal forholde sig
til.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-01-08 14:14

> Skal nok se om jeg jeg kan huske at prøve det af, men vi er lige skiftet
> fra Exchange til Notes på pinden.

hmmm, så går i da imod strømmen. Alle andre går fra Notes til Exchange

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-08 20:34

> hmmm, så går i da imod strømmen. Alle andre går fra Notes til Exchange

Nej vi går bare frem og tilbage og frem og tilbage igen - og igen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-01-08 21:28

> Nej vi går bare frem og tilbage og frem og tilbage igen - og igen.

sounds like fun :) ... om ikke andet er i da sikret beskæftigelse ;)

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-08 22:10

> sounds like fun :) ... om ikke andet er i da sikret beskæftigelse ;)

Jeg taler om "os" dvs it dimserne. Brugerne er på såvel exchaneg som
notes afhængig af hvor i koncernen de hører hjemme.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 18:41

> Og Entourage i Office 2008, kan formentlig gøre det ud for Outlook.

Nej, der er stadig ingen MAPI i Office 2008. IMAP mod webdav eller
http mod owa er brugbar men bøvlet. Der er ej heller kerberos
understøttelse i Office 2008.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-08 17:25

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Og Entourage i Office 2008, kan formentlig gøre det ud for Outlook.

Der bliver ikke nævnt Outlook, kun Exchange.

En medstuderende lærte mig engang at programmer med auto-etellerandet
formentlig har en programfejl der skal arbejdes udenom.
Tekstbehandlingsprogrammer der gemmer hvert X'ende minut, og
postklienter der rydder op i indbakken når den bliver "for stor" og den
slags.

Sår'n er der så meget.

Der er virkelig meget vanetænkning her - der er Google et forfriskende
pust.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-08 17:26

> [...]

> en stationær PC på kontoret, derfor, for at blive i nogenlunde samme verden,
> tror jeg det smarteste er at køre noget parallels af en slags.

Kan Lotus Notes ikke hitte ud af at holde samme brugers post på to
maskiner i Sync?

Bemærk også at Remote Desktop fås til OS X. Dette kombineret med VPN
giver direkte adgang til spilledåsen derhjemme.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-01-08 17:38

""Thorbjørn" Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Kan Lotus Notes ikke hitte ud af at holde samme brugers post på to
> maskiner i Sync?

Jo, men vi kører også exchange, med MS CRM i forbindelse med Outlook.

> Bemærk også at Remote Desktop fås til OS X. Dette kombineret med VPN
> giver direkte adgang til spilledåsen derhjemme.

Det kommer vi også til at arbejde med

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 18:42

> Det kommer vi også til at arbejde med

Jeg vil anbefale rdesktop under X11 ffem for MS's rdp klient til mac.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-08 19:53

Hej,

> Jeg vil anbefale rdesktop under X11 ffem for MS's rdp klient til mac.

Man kan også bruge andre klienter, som ikke kræver X11 - som fx:

http://cord.sourceforge.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 20:10

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
> Hej,

> Man kan også bruge andre klienter, som ikke kræver X11 - som fx:
>
> http://cord.sourceforge.net/

Er i mine øjne ikke godt nok til dagligt brug.

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-08 22:07

Hej Morten,

> Er i mine øjne ikke godt nok til dagligt brug.

Så lad vær med at bruge den - der findes en række klienter.

I min erfaring har de alle sammen ulemper.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 23:20

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
> Hej Morten,

> Så lad vær med at bruge den - der findes en række klienter.

Jeg har skam ikke efterspurgt alternativwer, blot anbefalet rdesktop
fordi den kan håndtere keyboard layout perfekt og fordi den i
modsætning til eks MS's egen klient ikke bruger grotesk mange resucer.

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-08 00:34

Hej Morten,

> Jeg har skam ikke efterspurgt alternativwer, blot anbefalet rdesktop

Kim spurgte heller ikke. Derfor kan man vel godt smide lidt brugbar
information ud i gruppen, det kan jo være andre læser med.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-01-08 00:41

Jens Kristian Søgaard wrote:

> Kim spurgte heller ikke. Derfor kan man vel godt smide lidt brugbar
> information ud i gruppen, det kan jo være andre læser med.

Jeg fik i hvert fald installeret CoRD. Det virker umiddelbart til at
være lidt kvikkere end RDC fra MS.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 19-01-08 22:24

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote in message news:vgu965-

> Er i mine øjne ikke godt nok til dagligt brug.

Hvordan defineres/hvad gør forskellen ml. de forskellige klienter til remote
desktop ?

Jeg er vant til XP, plejer bare at bruge den indbyggede i windows, men da
jeg nu skal være "æblemand", suger jeg jo alt til mig, der kan forberede mig
på mit nye liv, der iflg. Apple, starter ml. 8 & 18 februar .

// Kim

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 23:21

Kim Jørgensen" <kj@invalid.invalid> wrote:

> Hvordan defineres/hvad gør forskellen ml. de forskellige klienter til remote
> desktop ?

resurce forbrug, features, bugs.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-08 21:41

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Hvad gør den mere vedligeholdelsesfri end andre laptops?

Den kører Linux! Det er der ikke nogen der gider lave virus til.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-01-08 21:50

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Den kører Linux! Det er der ikke nogen der gider lave virus til.

Den kører Linux eller Windows.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-01-08 22:40

> Den kører Linux eller Windows.

Som jeg læste det kører den Linux.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 23:24

> Som jeg læste det kører den Linux.

Jeps den kører linux med mindre man installere windows på den.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-01-08 23:36

> Jeps den kører linux med mindre man installere windows på den.

Ja ok. Jeg fik bare læst, at den er kompatibel med Windows, så antog at
den kunne leveres med det.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-01-08 23:58

> Ja ok. Jeg fik bare læst, at den er kompatibel med Windows, så antog at
> den kunne leveres med det.

Det kan den ikke pt. Men da det er en almindelig PC med en celeron M
CPU og et Intel bundkort kan den selvf. køre windows (XP).

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-01-08 22:31

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> OpenOffice, Firefox+flash, en MSN klient. Hvad skal de unge damer
> ellers bruge? Disk plads kan udvides med en ekstern USB disk eller

The Sims måske? Det der virtuelle dukkehus.

> Jeg mente helt bestemt at den /var/ landet i DK, men kan se at den
> først kommer til Marts

Kan være den ikke kan klare det kølige vinterklima vi har. Vigtig
detalje, hvis den skal holdes inde på kroppen den mørke tid.

> Prisen på en PC Eee er så lav at der snildt er plads til at at have en
> 19" skærm´+ mus og tastatur hjemme. Den har jo en VGA udgang.

Op i fladskærmen med den. Det har Morten sikkert også komme til at
donere til de unge damer "Jamen, de skal jo kunne se Skole-tv så de kan
dygtiggøre sig!"

> Hvis jeg havde behov for en privat bærbar computer ville jeg ikke være
> i tvivl.

Jeg er meget spændt på at se konsum-Linux i stedet for "vi tror folk har
brug for det her og så kan man også få alt det andet" som
standarddistributionerne jo har en tendens til.

Sårn en brødristermodel - de knapper og den funktionalitet man har brug
for og nix mere.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-08 22:05

> The Sims måske? Det der virtuelle dukkehus.

Den tænke jeg også på, men de skal jo konfirmeres og er formegenlig
mere interseeret i at sjatte på Arto, gå med drenge osv. (sorry
Morten, du lever sikker i lykkelig uvidenhed)

> Jeg er meget spændt på at se konsum-Linux i stedet for "vi tror folk har
> brug for det her og så kan man også få alt det andet" som
> standarddistributionerne jo har en tendens til.

Jepsen, grafikse brugerflader og applikationsvalg i diverese linux
distrubutioner bærer lidt præg af en misforstået ønske om at tilbyde
en masse funktioner.

> Sårn en brødristermodel - de knapper og den funktionalitet man har brug
> for og nix mere.

Touch oder Eee ?

Var det ikke på tide at du solgte dit lager af afdankede iMac'er og
investerede i en ritig mac, eks en Touch? Den er dælme nice, den
primære del af mit private behov for www og email forgår på min Touch.

Fra : Morten Lind

Dato : 22-01-08 03:31

> Den tænke jeg også på, men de skal jo konfirmeres og er formegenlig
> mere interseeret i at sjatte på Arto, gå med drenge osv. (sorry
> Morten, du lever sikker i lykkelig uvidenhed)

Ja, den senesteThe Sims er de næsten vokset fra, den kan dog stadig
tages frem en grå, søndag eftermiddag.

Arto har de(mest Michelle) været på længe, med kærlig overvågning og
grundige samtaler af og med deres mor og far. (Skolen har dog lukket for
Artoadgang).

Og Michelles kæreste er både jeg og tøsernes mor skam blevet præsenteret
for.

Så jeg følger med, så godt jeg kan.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-01-08 22:40

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Et af de væsentligste argumenter, mange har for ikke at skifte til Mac,
> er, at de så ikke kan bruge de kendte programmer, som deres venner,
> kolleger og samarbejdspartnere bruger. De vil således have svært ved at

Hånden på hjertet - er det ikke kun Microsoft-programmer vi snakker om i
den sammenhæng? Det er min erfaring at OpenOffice spiser det allermeste
uden flere problemer end man plejer at have mellem Office-versioner.

> så billig. Men som andre skriver, så vil det være dejligt at kunne komme
> hjem til en "rigtig" computer med stor skærm, dvd-drev osv. Som eneste
> computer er en Eee lidt lille.

Tror tricket er en god dockingstation med VGA/DVI -

http://www.kvm-switches-online.com/usb-dock-vga.html

så kan man have alle de eksterne enheder på eet USB-stik.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-01-08 22:41

> Den tænke jeg også på, men de skal jo konfirmeres og er formegenlig
> mere interseeret i at sjatte på Arto, gå med drenge osv. (sorry
> Morten, du lever sikker i lykkelig uvidenhed)

Det skal du ikke være sikker på (måske det med Morten, men dukkehuset),
det skulle der være mange der synes er sjovt.

> Jepsen, grafikse brugerflader og applikationsvalg i diverese linux
> distrubutioner bærer lidt præg af en misforstået ønske om at tilbyde
> en masse funktioner.

Ubuntu er nu faktisk ikke så tosset på den konto. Der er noget
kernefunktionalitet og det er nok til mail, www, chat og så multimedie.
Det tror jeg dækker de flestes behov.

> Touch oder Eee ?

Det ved jeg ikke. På DEN front vil jeg meget gerne se nærmere på OLPC
maskinen fordi der er dømt nytænkning jeg kan se gavnen af på mange
måder.

Men jeg ville da hellere have en Touch end en Eee - sårn en jailbreaket
en må være det ultimative nørdlegetøj.

> Var det ikke på tide at du solgte dit lager af afdankede iMac'er og
> investerede i en ritig mac, eks en Touch? Den er dælme nice, den
> primære del af mit private behov for www og email forgår på min Touch.

Der går lidt tid endnu - de er stadig perfekte til børneværelset. Ingen
virus, og man kan ssh'e ind og køre shutdown hvis der er for meget
bøvl. Det var klart en fordel at få Airport i end en eller anden
USB-dims - det virker bare.

Jeg håbede på at min pind kunne se det geniale i en iPod touch klient,
men det tror jeg ikke de kan, og på hjemmefronten er behovet pt til
noget andet end nyt, dyrt legetøj, så det må vente, og jeg må nøjes med
gammelt, billigt legetøj.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 22-01-08 03:37

> [...]
> virus, og man kan ssh'e ind og køre shutdown hvis der er for meget
> bøvl. Det var klart en fordel at få Airport i end en eller anden

Hvilket minder mig om de gamle iMacspil, jeg har lovet at lede efter.
Jeg afholder restferie i forbindelse med påsken, så mon ikke jeg ku´ få
tid at se efter?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-01-08 22:43

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> fra Exchange til Notes på pinden. Vores macbrugere er dog fortsat på

Puh, Notes er et fantastisk værktøj men et miserabelt postprogram.
Forhåbentligt er det blevet bedre i de nye versioner, men ellers er
Google Desktop i virksomhedsudgaven i stand til at søge i Notespost.
Det er rart.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-08 23:20

> Puh, Notes er et fantastisk værktøj men et miserabelt postprogram.

Jeps,kan du ikke fortælle det til min chef? Og en håndfuld amrikanere.

> Forhåbentligt er det blevet bedre i de nye versioner, men ellers er
> Google Desktop i virksomhedsudgaven i stand til at søge i Notespost.
> Det er rart.

aha. Jeg overser mails hver eneste dag efter vi skiftede. NUvel om to
år skal vi sansynligvis tilbage på exchange igen når moderskibet
dikterer at alle i koncernen skal bruge samme platform.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-08 00:09

> Jeps,kan du ikke fortælle det til min chef? Og en håndfuld amrikanere.

Ork jo. Siger du så til min chef at jeg skal have en MacBook Pro med
størst mulig konfiguration?

> aha. Jeg overser mails hver eneste dag efter vi skiftede. NUvel om to

Hvorfor det? Den viser dem da lige midt i indbakken.

> år skal vi sansynligvis tilbage på exchange igen når moderskibet
> dikterer at alle i koncernen skal bruge samme platform.

Det er bare indtil at man opdager at der er visse fordele ved at have et
heterogent system, mht oppetider og virus tamtam.

Hvis du er rigtig nørdet kan du snakke SQL mod Notes... Det er altså
lidt sært.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-08 20:43

> Ork jo. Siger du så til min chef at jeg skal have en MacBook Pro med
> størst mulig konfiguration?

Selvfølgelig, forward venligst denne post:

"Thorbjorn skal have en MBP efter eget valg...

    Venligst en fremmed IT dims"

> Hvorfor det? Den viser dem da lige midt i indbakken.

mja sammen med alle alarmerne, påmindelserne etc.

Havde fået sat min Entourage op så den fint farvekodede de mails jeg
fik fra bureuer, leverrendører, os selv, alarmer osv. Notes som
mailklient er jeg så lidt glad for at jeg hidtil ikke har orket at
bruge tid på.

> Det er bare indtil at man opdager at der er visse fordele ved at have et
> heterogent system, mht oppetider og virus tamtam.

80000 ansatte fordelt på mange busisness linines i forskellige
bracher og lande bliver aldrig heterogent... Men planen er der - ind
til videre hedder den exchange om +2 år.

> Hvis du er rigtig nørdet kan du snakke SQL mod Notes... Det er altså
> lidt sært.

Er det den slags du tænder på?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-08 08:29

> Hvilket minder mig om de gamle iMacspil, jeg har lovet at lede efter.

Ellers har vi noget at lave på alderdomshjemmet.

> Jeg afholder restferie i forbindelse med påsken, så mon ikke jeg ku´ få
> tid at se efter?

Lov nu ikke mere end du kan holde

Pyt, ellers får jeg nok børnebørn engang :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Lind

Dato : 22-01-08 16:40

> Ellers har vi noget at lave på alderdomshjemmet.

Nåh ja, back to basics.

> Lov nu ikke mere end du kan holde

Mon ikke og spørgsmålstegn er forhåbentlig ikke at love, i hvert fald
ikke på Djævleøen, men jeg kunne godt forestille mig underdrivende
vesterlændinge være i besiddelse af den opfattelse(?).

> Pyt, ellers får jeg nok børnebørn engang :)

Nå ja, iMac´en ska´ jo nok holde

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-08 22:30

> Nåh ja, back to basics.

Jaja, det skal ikke være FOR svært.

> Mon ikke og spørgsmålstegn er forhåbentlig ikke at love, i hvert fald
> ikke på Djævleøen, men jeg kunne godt forestille mig underdrivende
> vesterlændinge være i besiddelse af den opfattelse(?).

Jeg regner ikke med at holde vejret forløbig, men lige nu er det bilræs
der er sjovt, så jeg håber da du har noget i den genre.

> Nå ja, iMac´en ska´ jo nok holde

Det skal du ikke sige. Den jeg købte af Erik kapoffede totalt i
strømforsyningen (hørt DEN før?) men de andre virker stadig. Det er nu
rart det kan lade sig gøre.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-08 22:36

> Selvfølgelig, forward venligst denne post:
>
> "Thorbjorn skal have en MBP efter eget valg...
>
>     Venligst en fremmed IT dims"

Det gør jeg. Du kan så sige "Morten skal have lov at bruge Outlook til
at snakke med Notes, i stedet for Notes" til din chef og en håndfuld
amerikanere.

Du må prøve 8'eren - det kan ikke være så slemt igen mere. Nu er det jo
Eclipse og sårn.

> mja sammen med alle alarmerne, påmindelserne etc.

Det mindes jeg ikke. Du har nok pillet siden übersystemdimsen satte det
op for dig.

> 80000 ansatte fordelt på mange busisness linines i forskellige
> bracher og lande bliver aldrig heterogent... Men planen er der - ind
> til videre hedder den exchange om +2 år.

Jaja, den tid den sorg. Det er sgu for dyrt at skifte, men det opdager
de nok.

> Er det den slags du tænder på?

Næh, vores var for gammel, men ind imellem har man behov for at tænke
"out of the box" for at løse problemer. Kender du slet ikke det?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-01-08 23:16

> Det gør jeg. Du kan så sige "Morten skal have lov at bruge Outlook til
> at snakke med Notes, i stedet for Notes" til din chef og en håndfuld
> amerikanere.

læste det i første omgang som "hønefuld"...

Det er ikke godt nok... jeg kan godt bruge outlook som frontend for
notes, men det er stadig notes.

> Du må prøve 8'eren - det kan ikke være så slemt igen mere. Nu er det jo
> Eclipse og sårn.

Der er vi ikke nået til og når det formegenlig ej heller. Vi har
migreeret en unit fra en lokal notes 5 til en global notes 7 sidste
forår.

> Det mindes jeg ikke. Du har nok pillet siden übersystemdimsen satte det
> op for dig.

de er ikke fra min klient men fra vores systemer iøvrigt. Notes
databaser vdr drift der gerne vil have jeg kigger på dem og sådan
nogen mails der gereres af smnp.

> [...]
>
> Næh, vores var for gammel, men ind imellem har man behov for at tænke
> "out of the box" for at løse problemer. Kender du slet ikke det?

Lige på dette punkt kan jeg tænke hvad jeg vil, men jeg er overbevist
om at dem der træffer beslutningen er ret ligeglad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-01-08 23:38

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> læste det i første omgang som "hønefuld"...

Tjah, det var din egen formulering jeg genbrugte. Måske trænger du til
at sælge din iPod Touch (til mig billy) og få en våd weekend i byen?

"Sjaj drikker for at glemme... det eneste jaj har glæmd er mitsj
passwørd".

> de er ikke fra min klient men fra vores systemer iøvrigt. Notes
> databaser vdr drift der gerne vil have jeg kigger på dem og sådan
> nogen mails der gereres af smnp.

Dagens tip. Virtuel maskine. Så booter de hurtigere når de kapoffer :)

> Lige på dette punkt kan jeg tænke hvad jeg vil, men jeg er overbevist
> om at dem der træffer beslutningen er ret ligeglad

Æh. Om der skal køres SQL mod notes eller ej?

Det har du nok ret i.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 23:24

> Tjah, det var din egen formulering jeg genbrugte. Måske trænger du til
> at sælge din iPod Touch (til mig billy) og få en våd weekend i byen?

Du vil ikke købe en fin G5'er - den kan majet, majet mere. Den er
stort set ikke blevet brugt det sidste år.

> "Sjaj drikker for at glemme... det eneste jaj har glæmd er mitsj
> passwørd".

> Dagens tip. Virtuel maskine. Så booter de hurtigere når de kapoffer :)

Det sker heldigvis kun sjældent, men smnp kan også sende mail om andet.

> Æh. Om der skal køres SQL mod notes eller ej?

Om der skal tænkes out of the box mht Notes.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-08 00:03

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Du vil ikke købe en fin G5'er - den kan majet, majet mere. Den er
> stort set ikke blevet brugt det sidste år.

Jovist. Jeg går ud fra du godt så at budgettet til den slags var
begrænset? OG at du har bemærket at Morten Lind er en ødeland i
sammenligning med mig!

Når det så er sagt, hvad er prisen?

> Det sker heldigvis kun sjældent, men smnp kan også sende mail om andet.

smnp? snmp? smtp?

Frit valg på alle hylder!

> Om der skal tænkes out of the box mht Notes.

Nåh, jamen det ER jo tilladt at være nysgerrig og inkvisitorisk. Men
det har du sikkert slet ikke tid til...

(og nu har jeg siddet det sidste stykke tid med Illustrator - det er
altså lidt noget andet end Eclipse da)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-08 00:41

> Jovist. Jeg går ud fra du godt så at budgettet til den slags var
> begrænset? OG at du har bemærket at Morten Lind er en ødeland i
> sammenligning med mig!
>
> Når det så er sagt, hvad er prisen?

Interessen har ikke været overvælden så jeg er villig til at lade den
gå for 3K.

> smnp? snmp? smtp?
>
> Frit valg på alle hylder!

Hvis ikke jeg kan helgardere vælger jeg et kryds.

> Nåh, jamen det ER jo tilladt at være nysgerrig og inkvisitorisk. Men
> det har du sikkert slet ikke tid til...
>
> (og nu har jeg siddet det sidste stykke tid med Illustrator - det er
> altså lidt noget andet end Eclipse da)

Java, PS - er det ikke hip som hap for dig?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-08 09:29

> Interessen har ikke været overvælden så jeg er villig til at lade den
> gå for 3K.

Det kan jeg jo få en iPod Touch for. Så vil jeg da hellere have sår'n en.

> Java, PS - er det ikke hip som hap for dig?

Desværre nej. Det kan være det kommer :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"