Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billigere windows alternativ til Lightroom~
Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 13-01-08 12:02

Adobe Lightroom er frygtelig interessant, men jeg er interesseret i et
billigere alternativ.
Vil stadig gerne kunne:

* skjule billeder
* rate på en let måde
* sammenligne fotos så jeg kan slette de mindre gode med det samme
* evt. integration til Flickr, så jeg kan få mine metadata tilbage til
billederne.(selvom jeg ved det nok ikke er muligt)

Har pt ACDsee 9, som jeg overvejer at opgradere til en pro version
ACDSee pro 2.

Checklister som de viser på deres websted synes jeg har svært ved at
fortælle mig hvordan daglig brug for mig vil være.

Har i nogle erfarginger eller sammenligninger i kan henvise mig til?

Hilsen Jesper Rønn-Jensen

Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 13-01-08 12:07

Hov jeg glemte at skrive at jeg også vil arbejde med RAW filer.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-01-08 23:04

Phase One, måske? Har det dog ikke selv, men overvejer det pt.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jakob

Dato : 13-01-08 23:20

In article <478a8ab0$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>,
xng@xpost.cybercity.dk says...
> Phase One, måske? Har det dog ikke selv, men overvejer det pt.

Ehh er det billigere ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gert Nielsen

Dato : 14-01-08 09:34

"Jakob" <nonsense@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
In article <478a8ab0$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>,
xng@xpost.cybercity.dk says...
> Phase One, måske? Har det dog ikke selv, men overvejer det pt.

Ehh er det billigere ?

Capture one 4 koster ca. 1000-, så det er under halv pris. Gratis hvis man
har en tidligere licens til C1 pro eller LE
Det er en fremragende raw konverter, og kan det samme som Lightroom på raw
filer, imo er C1 bedst og hurtigst.

Lightroom kan en masse mere - som Hans har sagt - C1, når ikke Lightroom til
sokkeholderen. Det er nok rigtigt, bortset fra raw konverteringen.

Er det raw konvertering, der er vigtigst, kan jeg varmt anbefale Capture one
4.
Men prøv dem! der er 30 dages trial periode på begge.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-01-08 12:51

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

> [...]
> har en tidligere licens til C1 pro eller LE
> Det er en fremragende raw konverter, og kan det samme som Lightroom på raw

Det er nu ikke rigtigt. Lightroom har flere funktioner i develop modulet,
som styrer selve raw konverteringen. LR har flg. som C1 ikke har:

- targeted adjustment tools for en hel række forskellige funktioner. Dvs.
man kan justere direkte på preview ved at trække musen og eller ned på det
punkt af billedet, der modsvarer det man vil justere. F.eks. hvor lyst denne
del af billedet skal være (det justerer så resten af billedet også).
- HSL (hue, saturation, luminance) for justering af 8 farver i
farvespektret. Denne funktion er slet ikke til at undvære.
- split toning
- mere avanceret sharpening (input sharpening, der mangler stadig en
ordentlig output sharpening)
- lens correction
- tone curve, som er mere avanceret end curves i C1

> [...]

> one 4.
> Men prøv dem! der er 30 dages trial periode på begge.

Jeg har brugt Capture One LE, SE og Pro siden 2003 og har haft stor
fornøjelse af dette program. Capture One 4 svarer til LE, men er stærkt
udvidet. Der er stadig ikke en Pro version og måske vil den tilføje mange af
de funktioner, der dels mangler i selve raw konverteringen samt library og
print funktioner, som specielt gør Lightroom til noget specielt (for mig).
Lightroom gør at man kan se på alle de billeder man har taget på tværs af de
foldere de måtte findes i. Man kan katalogisere billeder med keywords og
finde billeder igen via keywords, dato, kamera, objetiv, ISO værdi etc.etc.

Kvaliteten af Capture One er rigtig god og er Lightrooms ekstra funktioner
ikke nødvendige, ja så er C1 et godt valg.
Mvh,
Hans

Fra : Gert Nielsen

Dato : 14-01-08 15:39

> imo er C1 bedst og hurtigst.
>
> Det er nu ikke rigtigt. Lightroom har flere funktioner i develop modulet,
> som styrer selve raw konverteringen. LR har flg. som C1 ikke har:

Jeg har downloaded en trial (1.3), og leget lidt med den, uden at gå i
detaljer og læse manualen.
Lightroom er ikke let at gå til. Du kender den, og så er der ikke noget
problem. Navigation modulet kræver nok et lille studium først.
Developmodulet giver flere metoder end C1, men med de nye funktioner i ver.
4 er der nu ikke nogen jeg mangler her.
C1 kan man starte og alt fungerer intuitivt - lige på nær apply setting til
en selection, det var lettere i den gamle version.

> [...]
> - split toning
> - mere avanceret sharpening (input sharpening, der mangler stadig en

Mærkeligt at C1 heller ikke har den funktion

> - lens correction
> - tone curve, som er mere avanceret end curves i C1

Dem ville jeg gerne have.

> [...]
> tværs af de foldere de måtte findes i. Man kan katalogisere billeder med
> keywords og finde billeder igen via keywords, dato, kamera, objetiv, ISO

Bortset fra at C1 kun håndterer raw, kan den nu det meste! Netop library
funktionen er stærkt forbedret.
Her er Lightroom en mere komplet løsning, der håndterer jpg og ikke
uvæsentligt - print. Det var grunden ( du ) at jeg hentede den.
Første gang jeg legede med den, gik den i lås i development modulet! Man
kunne ikke vælge andre billeder, end det der var fremme!
Luk og åbn, og det virkede igen. Ikke særlig tillidsvækkende for version
1.3!

Din og Jans lovprisning for mig til at prøve igen

> Kvaliteten af Capture One er rigtig god og er Lightrooms ekstra funktioner
> ikke nødvendige, ja så er C1 et godt valg.

Den er i hvert fald lettere at gå til.
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-01-08 16:35

Gert Nielsen wrote:

> [...]
> Developmodulet giver flere metoder end C1, men med de nye funktioner
> i ver. 4 er der nu ikke nogen jeg mangler her.

Jo, jeg skrev naturligvis om ver 4, da det var den vi diskuterede og ikke
den ældre version!

Jeg glemte iøvrigt spothealing, som (desværre) er en funktion jeg bruger en
del i LR. Desuden er det direkte Photoshop interface, hvor Photoshop filen
bliver registreret i Lightroom en særdeles uundværlig feature.

> Bortset fra at C1 kun håndterer raw, kan den nu det meste! Netop
> library funktionen er stærkt forbedret.

Jo, men det er stadig en fileorienteret browser, der ligger i den. LR er
databaseorienteret.

> [...]
> Man kunne ikke vælge andre billeder, end det der var fremme!
> Luk og åbn, og det virkede igen. Ikke særlig tillidsvækkende for

Det er ikke sket for mig siden ver. 1.0. Version 1.3.1 kører hos mig
stabilt. Dog sker det enkelte gange at LR barer quit'er uden grund, så helt
fri fra fejlene er vi ikke endnu.

> Din og Jans lovprisning for mig til at prøve igen

Så vidt jeg kan bedømme er der mange her i gruppen, der benytter Lightroom.
Jeg er næsten overbevist om, at du ikke vil undvære LR når du først har sat
dig ind i, hvordan det virker. Du kan starte med
http://luminous-landscape.com/videos/LR-V1.shtml, som kun koster småpenge.

Lightroom har stadig ikke alt og der er fejl i programmet, men det er stadig
så vidt jeg kan se, den bedste løsning på et workflow for fotografen. Der
mangler bla. output sharpening, lokale justeringer af billeder tilsvarende
dodge og burn, soft proofing. Der kommer formentlig 3rd party løsninger som
plugins, så vi får dækket nogle af de manglende funktioner ad den vej. Adobe
satser helt klart på Lightroom og så vidt jeg kan bedømme er det blevet en
success.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-01-08 17:40

Hans Kruse skrev i 478b810b$0$90265$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Det er ikke sket for mig siden ver. 1.0. Version 1.3.1 kører hos mig
> stabilt. Dog sker det enkelte gange at LR barer quit'er uden grund,
> så helt fri fra fejlene er vi ikke endnu.

Siden v. 1.2 har jeg -7-9-13- ikke én eneste gang oplevet at LR har kokset.
Så sammen med Vista (både 32 og 64 bit) på Dell dualcore fungerer programmet
suverænt.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-01-08 17:54

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> [...]
>

> Siden v. 1.2 har jeg -7-9-13- ikke én eneste gang oplevet at LR har
> kokset. Så sammen med Vista (både 32 og 64 bit) på Dell dualcore fungerer

Lyder godt. Jeg er ved at overveje at opgradere til Vista 64 bit (fra XP
Pro) bla. fordi (naturligvis) XP 32 bit jo ikke kan udnytte de 4GB RAM jeg
har i maskinen (med Vista i tankerne). Det ser ud til at stort set alt mit
software er Vista 64 bit kompatibelt, så det vil ske snart.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-01-08 18:09

Hans Kruse skrev i 478b93ad$0$90262$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> RAM jeg har i maskinen (med Vista i tankerne). Det ser ud til at
> stort set alt mit software er Vista 64 bit kompatibelt, så det vil

Det tror jeg du vil blive tilfreds med. Årsagen til at jeg har taget
springet tilbage fra 64bit til 32bit skyldes alene nogle
skodapplikationer/drivere, jeg er nødt til at bruge i forb. med mit job og
som jeg ikke kunne få til at fungere tilfredsstillende.
LR og Photoshop kører fremragende på Vista 64bit og også Spydersoftwaren, og
så er det vigtigste jo på plads

Fra : Gert Nielsen

Dato : 14-01-08 20:49

> Gert Nielsen wrote
> snip

> Jo, men det er stadig en fileorienteret browser, der ligger i den. LR er
> databaseorienteret.

??? Der er Èn NEF fil i mit tilfælde, resten er også databaseopslag, næppe
nogen forskel.

> snip

> Det er ikke sket for mig siden ver. 1.0. Version 1.3.1 kører hos mig
> stabilt. Dog sker det enkelte gange at LR barer quit'er uden grund, så
> helt fri fra fejlene er vi ikke endnu.

Min trial er den samme. Det lykkedes igen i dag. I web design. Dead and
gone. Jeg ved, at gør jeg det rigtige - virker det!
Det gjorde jeg åbenbart ikke
Det skal nu ikke afholde mig for at prøve - Men netop det at "prøve" er en
god softwaretest.

> [...]
> Lightroom. Jeg er næsten overbevist om, at du ikke vil undvære LR når du
> først har sat dig ind i, hvordan det virker. Du kan starte med

Der er også nogle gratis på adobe.com. Men tak for linket.

> [...]
> funktioner ad den vej. Adobe satser helt klart på Lightroom og så vidt jeg

Jeg har da lavet nogen billeder, og resultatet er meget lig C1 - det er
lovende.
Det der kan få mig til at skifte er selvfølgelig printerodulet. Jeg har en
Canon ip4300, der kan kant til kant.
Hvorfor kan jeg ikke vælge margin til 0? Det kan printeren.
Vælger jeg "andet" i stedet for Printeren styrer - får jeg valget mellem
printerens defaults!
Når jeg printer fra photoshop med Adobe1998, og perceptual bliver resultatet
fint. Ikke fra Lightroom!
Hvad gør jeg galt?
Gert

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-01-08 21:58

> ??? Der er Èn NEF fil i mit tilfælde, resten er også databaseopslag, næppe
> nogen forskel.

Forskellen til filorienterede browsere er at Lightroom kan navigere din
totale mængde af billeder på alle mulige måder, som ikke er relateret til
din fil og mappestruktur på din HD. C1 har ikke nogen database. Den har kun
en enkelt fil per raw file, hvor den gemmer indstilligner for denne file.
Med LR kan du tildele nøgleord til billeder, såsom hvor billedet er taget og
hvad det er helt efter dit eget valg, f.eks. elefanter. Du kan så senere
vælge at se alle dine elefantbilleder på tværs af alle mapper og uanset
hvilken HD de ligger på, ja endda på diske der ikke er tilsluttet maskinen.
Nøgkeord kan være i et hieraki, f.eks. et stedhieraki. F.eks. har jeg
billeder fra Italien, herunder fra Venedig, Rom, Abruzzo. Indenfor Abruzzo
fra forskellige steder, som byer, højsletten i Gran Sasso, etc. Jeg har
været i Rom et par gange og kan så se alle mine Rombilleder på tværs af alle
mapper.

> [...]
> printerens defaults!
> Når jeg printer fra photoshop med Adobe1998, og perceptual bliver

Jeg printer aldrig kant til kant, så kan ikke lige svare dig. Efter min
mening skal billeder have en ramme.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-01-08 22:42

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> wrote in message

Jeg er i gang med at skrive noget om Lightroom. Her er lidt foreløbigt
http://hans-kruse.blogspot.com/
Mvh,
Hans

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-01-08 23:23

* skjule billeder
[...]

Hvis det er til Nikon kan ViewNX det meste og er ganske gratis.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-01-08 11:29

Henrik Manley skrev i KlyQOLjVIHA.4716@gud.bends.dk dette:
> [...]
> billederne.(selvom jeg ved det nok ikke er muligt)
>

> Hvis det er til Nikon kan ViewNX det meste og er ganske gratis.

Det er et fint lille program, men kan slet ikke sammenlignes med Lightroom.
Hans Kruse har på glimrende vis argumenteret for Lightroom i bunker af
indlæg, er man interesseret, så læs blot tilbage i gruppen.
Jeg var selv ganske skeptisk i begyndelsen, fordi jeg helt enkelt ikke
rigtigt forstod, hvad LR var, og troede at det blot handlede om at gøre
nogle ting, som man ellers gjorde i sit sædv. billedbehandlingsprogram samt
noget arkivsoftware, men efter at have brugt det, ville jeg for alt i verden
ikke af med det workflow, der er resultatet. Jeg er i almindelighed meget
skeptisk overfor produkter, men LR er en gave. Sammenlignet med hvad man
ofrer på kamera og objektiver er det nærmest billigt.

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 14-01-08 00:15

Tag et kig på gratis Picasa2.

Ganske vist er du i mange tilfælde nødt til at konvertere RAW til DNG før
den kan åbne de nyeste kameraers RAW filer, men den indeholder meget af det
du skriver.

RAW konverteren er ikke på højde med Adobe's, men du kan sagtens anvende
dine RAW fotos (hvis du konverterer til DNG), men håndteringen af exposure,
hvidbalance i det hele taget overførselsfunktionen (kurven) for de tre
farvekanaler er nærmest "rudimentær". Men det er stadig langt bedre end at
arbejde med JPG, da du hurtigt vænner dig til at justere parameterne så
billedet bliver brugbart.

> * skjule billeder
Det er jeg ret sikker på du kan i Picasa, evt. ved at flytte (trække med
musen) til en mappe der liger uden for scopet af Picasas index service.

> * rate på en let måde
Yep det kan den

> * sammenligne fotos så jeg kan slette de mindre gode med det samme
Yep det kan den, men implementeringen kan være lidt længe om at slette. Det
er derfor bedre at flytte og slette til sidst.

>* evt. integration til Flickr, så jeg kan få mine metadata tilbage til
>billederne.(selvom jeg ved det nok ikke er muligt)
Nix, men der er integration til en lignende service.

Mvh
Anja

Fra : AON

Dato : 14-01-08 16:23

"Jesper Rønn-Jensen" <jesperrr@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Eneste billigere alternativ jeg kender er Elements 6 som har en del af
lightrooms funktioner ved Rawbearbejdelse !

aon

Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 15-01-08 12:45

Tak for alle de super-grundige svar. Det er virkelig en stor hjælp for
mit at jeg kan se i har lagt meget energi i svarene.

Jeg må jo nok "til muffen" på et tidspunkt og købe mig en lightroom
licens, da det lyder som det bedste match for de kriterier jeg har.
Selve navigationen og udvælgelsen af billeder er nok det vigtigste for
mig, så jeg kan slette mange dubletter når jeg indlæser billeder. Og
dernæst skjule de gode, så der kun er de super-gode tilbage. Raw
efterbehandlingen vil så være det næste.

I dag hvor jeg bruger ACDSee 9, synes jeg efterbehandlingen fungerer
fint nok og rimelig intuitivt (dog kunne der være flere
tastaturgenveje). Men selve sammenligningen af dubletbilleder for at
finde det bedste foto mangler i ACDSee 9. Så min umiddelbare
konklusion på jeres feedback er at jeg ikke køber ACDSee 2 pro nu, men
venter indtil jeg kan købe Lighroom.

Tusind tak for svarene!

/Jesper
Blog: www.justaddwater.dk

Fra : Jesper Rønn-Jensen

Dato : 21-01-08 14:54

Indser lige at der følger et udemærket program med Adobe Photoshop CS3

Adobe Bridge (jeg har version 2.1.1.9) har faktisk mange af de ting,
jeg efterlyser:
* skjule fotos
* rate
* sammenligne
* vise RAW filer

plus at jeg kan tilføje keywords, sortereing er meget enklere og med
bedre overblik end i ACDSee 9

/Jesper
Blog:www.justaddwater.dk