Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiv og blænde til udendørs gruppefoto~
Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 13-01-08 14:33

Hej

Hvilken brændvidde og blænde anbefales til udendørs gruppefoto (ca 30
personer i alt opstillet på en stor trappe foran bygning).

Jeg ville jo gætte på at en rimelig DOF var væstenlig, så både trappe facade
og alle personer bliver skarpe. Dvs. F5.6 eller måske endda F8. Med
brændvidde ville jeg gætte på ca. 10 meter væk hvilket vel giver et sted
imellem 50-100mm på et 1.6x crop kamera (EOS 40D). Kommentarer til flash
anvendelse ville jeg også gerne høre.

Har i nogen gode links eller kan i komme med gode råd?

Mvh
Anja

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 13-01-08 15:20

Anja Dunning-Krüger skrev:
> [...]
> flash anvendelse ville jeg også gerne høre.
>
> Har i nogen gode links eller kan i komme med gode råd?

Jeg har ingen erfaring i så store folkemængder, men check eventuelt
tilbage i gruppen:
<http://groups.google.dk/groups?q=gruppefoto&start=10&sa=N&ie=UTF-8&oe=utf-8&>
Der er helt sikkert nogle hints fra tidligere, f.eks. denne tråd:
<http://groups.google.dk/group/dk.fritid.foto/browse_thread/thread/908953eb49db7f90/c5bec42dfb92a8ad?lnk=st&q=gruppefoto#c5bec42dfb92a8ad>

Check eventuelt også nogle eksempler på PBase eller Google:
<http://search.pbase.com/search?q=group+photo&b=Search+Photos&c=sp>
<http://images.google.dk/images?svnum=10&um=1&hl=da&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Ada%3Aofficial&q=group+photo&btnG=S%C3%B8g+i+billeder>

Jeg ville forsøge at finde nogle passende eksempler med 20-40 personer
og så se på EXIF-information. Der er også en del eksempler på gode og
dårlige opstillinger, belysning, DOF...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 13-01-08 17:10

Tak for de gode råd.

Mvh
Anja

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-01-08 15:55

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> wrote in message
> [...]
> brændvidde ville jeg gætte på ca. 10 meter væk hvilket vel giver et sted
> imellem 50-100mm på et 1.6x crop kamera (EOS 40D). Kommentarer til flash

Prøv denne http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm
Brug f/5.6 - f/8 vil give dybdeskarphed nok. 10m og 50mm på 40D giver en
bredde på 4,5m og 3m i højden, så mon ikke vi taler om 40mm eller
deromkring. Nu skriver du ikke, hvilket objektiv du vil bruge, men hvis det
er af god kvalitet så vil f/5.6 være et godt bud ellers f/8 af hensyn til
optimal skarphed.

> Har i nogen gode links eller kan i komme med gode råd?

En dof calculator til din mobiltlf. http://www.jibble.org/dofcalc/ kan være
nyttig i nogle tilfælde.
Mht. flash så kunne du tage nogle billeder med og uden. Med en ekstern flash
indstillet på high speed ville jeg bruge en minus 1,5-2 blænder flash
compensation og flashen rettet direkte mod gruppen og benyttelse af Av
program på kameraet. Check histogram.

Tag et større antal billeder for at sikre at folk ikke har lukkede øjne etc.
hvis det er muligt. Det er min erfaring at der stort set altid er en, der
har lukkede øjne eller ser forkert ud. Lidt instruktion er nok ikke at
foragte
Mvh,
Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-01-08 16:04

Hans Kruse wrote:

> [...]
> hvis det er muligt. Det er min erfaring at der stort set altid er en, der
> har lukkede øjne eller ser forkert ud. Lidt instruktion er nok ikke at

Jeg husker at der er nogen, der har lavet et program til
efterbehandling. Man tager et større antal billeder, og bruger så
programmet til at "balnde" dem, så ALLE har åbne øjne.

Nogen, der kan lede på sporet ?

Bo //

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 13-01-08 16:53

Bo Bjerre skrev:

> Jeg husker at der er nogen, der har lavet et program til
> efterbehandling. Man tager et større antal billeder, og bruger så
> programmet til at "balnde" dem, så ALLE har åbne øjne.
>
> Nogen, der kan lede på sporet ?

Photoshop Elements 6 PhotoMerge
eller
<http://research.microsoft.com/projects/GroupShot/>

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-01-08 17:01

Kurt Kjær Jensen wrote:

> Photoshop Elements 6 PhotoMerge
> eller
> <http://research.microsoft.com/projects/GroupShot/>

Takker,

jeg var ikke klar over at det var kommet med i PhotoShop Elements. Jeg
må vist have bestilt en opgradering

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-01-08 17:00

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg husker at der er nogen, der har lavet et program til efterbehandling.
> Man tager et større antal billeder, og bruger så programmet til at
> "balnde" dem, så ALLE har åbne øjne.

Det er jo snyd, ...

> Nogen, der kan lede på sporet ?

.... når man kan bruge Austrask videnskab
http://velocity.ansto.gov.au/velocity/ans0011/article_06.asp

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 13-01-08 17:18

> ... når man kan bruge Austrask videnskab
> http://velocity.ansto.gov.au/velocity/ans0011/article_06.asp

Det ser ud som om at jeg endelig har fundet en fornuftig ting at bruge 40D's
6,5 skud pr sekund til...

Mvh.
Anja

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 13-01-08 17:10

Tak for beregningen omkring de ca. 40mm. Jeg er ikke længere så stiv i
vinkelberegning og har lykkeligt glemt alt om sinus, cosinus og tangens

> Nu skriver du ikke, hvilket objektiv du vil bruge, men hvis det er af god
> kvalitet så vil f/5.6 være et godt bud ellers f/8 af hensyn til optimal
> skarphed.

Jeg vil bruge enten EF-S 17-55 F2.8 IS USM eller EF 24-105 F4.0 L IS USM.
Jeg er mest "opsat" på at bruge sidstnævnte, da førstnævnte har kontrast
problemer i modlys, og da jeg er meget sikker på ikke at skulle ud på lavere
brændvidde end ca. 30mm. Det er mit indtryk at den optiske kvalitet på
L'eren er bedst til denne opgave.

> [...]
> flash compensation og flashen rettet direkte mod gruppen og benyttelse af
> Av program på kameraet. Check histogram.

Skal jeg evt. opstille min flash (580EX-II) på et stativ, eller låne en
ekstra flash og opstille to stk. flash i fx. 45 grader på to stativer? Jeg
har kun en ST-E2 (infrarød) til at trigge flash'ene med og er nervøs ved at
anvende den udendørs da jeg desværre ikke har en radio trigger eller en
kabel trigger. Jeg hælder derfor til "on-camera-flash" og tager billedet i
serier både med og uden flash og håber på det bedste. Jeg er heller ikke
tryg ved manuel flash, da jeg er en af dem der bare stoler på og bruger ETTL
med hovedet under armen.

<..>

Tak for svaret.

Mvh.
Anja

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-01-08 17:29

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg har kun en ST-E2 (infrarød) til at trigge flash'ene med og er nervøs
> ved at anvende den udendørs da jeg desværre ikke har en radio trigger
> eller en kabel trigger.

Ved adskillige lejligheder har jeg brugt IR fjernstyring af Canon flash
udendørs. Det har været en 580EX der er master, hvor der har været et par
meter til slave flashene. Slave flashenes IR "øje" har vendt mod kameraet.
Du kan jo simpelt lave et forsøg inden du skal i ilden.

Hvis man bruger radio trigger (Pocket Wizard) har man kan fuld manuel
styring af flashudladningen - men det kan også lade sig gøre.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-01-08 19:50

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> serier både med og uden flash og håber på det bedste. Jeg er heller ikke
> tryg ved manuel flash, da jeg er en af dem der bare stoler på og bruger

Jeg ville bruge stativ, og flash på kameraet med lidt minus på ca. 1/4 til
en 1/2 blænde.

Med stativ kan du komme ned på ca. 1/15 og alle er stadigvæk skarpe (hvis
det er voksne) og du kan få en god blænde.

Vær OBS. på mørk baggrund og mørkt tøj ofte giver kridtede ansigter!

9 ud af 10 fejl ved gruppebilleder består i at gruppen ikke fylder
billedfladen ud, og at rækkerne ikke står tæt nok til at være inden for
dybdeskarphedsområdet.

Vær OBS. på at dybdeskarpheden ikke er lige stor foran som bag det punkt du
indstiller på, det er fordelt med ca. 1/3 foran og 2/3 bag det punkt du
stiller skarpt på.

Og vær så ikke bange for at råbe højt for at få "modellerne" ordentlig på
plads!

Langgaard

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-01-08 21:06

> [...]
> problemer i modlys, og da jeg er meget sikker på ikke at skulle ud på
> lavere brændvidde end ca. 30mm. Det er mit indtryk at den optiske kvalitet

Begge er gode optikker. Du må vurdere lyset på stedet, som lyder som givet.

> [...]
> serier både med og uden flash og håber på det bedste. Jeg er heller ikke
> tryg ved manuel flash, da jeg er en af dem der bare stoler på og bruger

Jeg ville som sagt bruge fill flash, som er at sætte din 580-EX på high
speed og skrue ned for flash på kameraet. Ved nærmere eftertanke og den
aftsnad du er på skal du nok være på omkring -1 blænde. Men check det ved at
zoome ind på et par prøveskud. Da det er fill flash ville jeg have flashen
på kameraet og kun en flash. Det er jo kun for at bløde kontraster lidt op.
Som sagt det er den måde jeg ville gøre det på, men der er sikkert mange
andre måder og jeg er ikke den store flash bruger.
Mvh,
Hans

Fra : Brian Lund

Dato : 13-01-08 19:26

> [...]
> anvendelse ville jeg også gerne høre.
>
> Har i nogen gode links eller kan i komme med gode råd?

30 mand, 3 rækker med 10 mand i hver(?), lidt unøjagtigt
målebåndsvidenskab... Ca. 60-70cm hver? Det giver 6-7m i bredden...

10 meters afstand 7 meter i bredden... Regne regne det giver en diagonal
vinkel på ca. 45 grader... Det giver ca. 52mm på fullframe altså 32,5mm på
dit 40D!

Såh... Hvad med et Tamron 28-75mm f/2,8? Det får gode anmeldelser, er et
zoom hvilket nok er en stor fordel og er forholdsvist billigt og godt
lysstærkt af en zoom at være.
Alternativt en Sigma 30mm f/1,4 som også for gode anmeldelser, men du har
ikke alsidigheden af zoom...

Jeg tror iøvrigt at at de blænder du nævner er alt rigeligt:
http://dofmaster.com/dofjs.html
Allerede ved 30mm f/4, 10 meters afstand har du 4,6m foran og 53,3m bagved
dit fokusplan som er skarpt! :)

Brian