Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
extension tube
Fra : im

Dato : 10-01-08 04:06

Hejsa.

Jeg har et Nikon d80 og her på flere udenlanske sites set at man kan
få rimelig macro med nikons 50mm + extension tubes.

Nu er mine spørgsmål så :

1. Har i nogen erfaringer med dette ? (autofocus/manuel flash/eller ej
osv.)
2. Hvor i dk kan man købe dette ?
3. Hedder det noget andet på dansk siden jeg ikke kan finde
beskrivelser nogen steder.

mvh Kim Isaksen

Fra : thl

Dato : 10-01-08 06:54

On 10 Jan., 12:06, im <lys...@gmail.com> wrote:
> [...]
> osv.)
> 2. Hvor i dk kan man købe dette ?
> 3. Hedder det noget andet på dansk siden jeg ikke kan finde

Søg på mellemringe, så kommer du videre.
Mellemringe fås både manuelle og automatiske,- men autofokus
med mellemringe bliver ofte en langsommelig og usikker affære, her er
manuel
fokusering at foretrække.Så er det dig selv der bestemmer hvor i
billedet
skarpheden skal være.

Mvh
Thorbjørn

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-01-08 14:59

im skrev i
8c091f27-90b2-484b-bb0c-3f139879f1a4@e4g2000hsg.googlegroups.com dette:
> [...]
>
> Nu er mine spørgsmål så :
>
> 1. Har i nogen erfaringer med dette ? (autofocus/manuel flash/eller ej

Ja, med et moderne dSLR er det piece of cake.
Om du vil benytte autofokus eller stille manuelt er nok lidt en smagssag.
Nogle vil nok hævde at manuel fokus er det eneste rigtige til makro - på den
anden side er AF erfaringsvis rent faktisk i stand til at fokusere ganske
præcist.

Mht. flash virker iTTL (Nikons egen flashstyring) formidabelt godt og styres
af den indbyggede flash. Manuel flash er også til at have med at gøre, da
man jo uden videre kan vurdere eksponeringen på histogrammet.

> 2. Hvor i dk kan man købe dette ?

Spørg i indkøbsgruppen, der er nok nogen, der har et fornuftigt bud.

> 3. Hedder det noget andet på dansk siden jeg ikke kan finde
> beskrivelser nogen steder.

Ja, disse herlige rør hedder mellemringe på dansk.

Hvis du vil kunne benytte AF mener jeg kun det er Kenko, der kan levere. Men
det skal du sådan set heller ikke være ked af - de er gode og ganske
billige. Om du kan få dem i dk. ved jeg ikke.

Vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : jespero

Dato : 10-01-08 20:23

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

> Hvis du vil kunne benytte AF mener jeg kun det er Kenko, der kan levere. Men

Jeg har købt soligor hos fotokoch.de autofocus virker opåklageligt
JesperO

Fra : Leif Langgaard

Dato : 10-01-08 15:20

"im" <lysalf@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

En alm. 50mm optik er ikke korrigeret til at være optimal ved "Macro", men
derfor kan du få glimrende billeder med den alligevel. der er et stort
lystab når du bruger mellemringe (extension tubes), noget du skal tage højde
for. Dog er det let med et digitalkamera, da du straks kan se resultatet,
værre var det da der blev brugt mellenformatkamera uden indbygget lysmåler,
da var der tabeller der kunne hjælpe med at beregne lystabet i
mellemringene.

Jeg mener ikke der er AF i forbindelse med mellemringe.

Langgaard

Fra : Lars Hjortø

Dato : 10-01-08 18:49

> Jeg mener ikke der er AF i forbindelse med mellemringe.

Jo, Kenko's har. Og det virker fint.

Lars

Fra : jespero

Dato : 10-01-08 20:24