Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 400D og 580 ex II - ikon
Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-01-08 11:38

Har lige fået mig en Canon SpeedLite 580 EX II.

I manualen står der, at 580'eren skal vise et symbol for at være
kompatibel med kameraet - Canon 400D. Det symbol kommer ikke frem.

Jeg har lavet BIOS-opdatering på kameraet (for lang tid siden) - der
er vist kun kommet én opdatering.

Sætter jeg en SpeedLite 430 til vises dette symbol - men ikke på min
helt nye flash......

Nogen forklaring?

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 05-01-08 12:19

Karsten Jensen skrev:
> [...]
> er vist kun kommet én opdatering.
>
> Sætter jeg en SpeedLite 430 til vises dette symbol - men ikke på min

Hvilket symbol er det og hvilken side manualen, please ? Har du
konstateret at der er problemer, f.eks. manglende ETTL. Efter min
erfaring er de to enheder meget kompatible, jeg har ikke oplevet
problemer i den retning.

Der er sikkert tale om at man fra 400D ikke kan styre alle funktioner i
580EX II'eren. Fra mit 40D kan man f.eks. styre flash mode og custom
functions direkte fra kameraet.

Jeg fandt i øvrigt ud af at min Delta DRF-14 macro-ring flash slet ikke
er kompatibel med 40D, mens den har kørt fint på 400D. Jeg skrev til
Foto-Tip (i Polen) om problemet og deres (kortfattede) forklaring var at
Canon har ændret kodningen. Sådan kan det gå tredie-parts udstyr -
heldigvis var det ikke noget stor investering

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 05-01-08 15:49

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ændret kodningen. Sådan kan det gå tredie-parts udstyr - heldigvis var det

Enkelte, f.eks. Metz, er begyndt at lave adgang til USB kabler, som man kan
sætte i blitzen og opdatere firmwaren i denne.

Mvh Anders

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 05-01-08 16:19

Anders Houmark skrev:
> "Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> skrev i en meddelelse

> Enkelte, f.eks. Metz, er begyndt at lave adgang til USB kabler, som man kan
> sætte i blitzen og opdatere firmwaren i denne.

Ja, jeg tror da også at Metz er noget af det bedste tredieparts, i nogle
tilfælde bedre end den ægte vare

Jeg spurgte i øvrigt også om man kunne få lavet en firmwareopgradering,
hvortil svaret var et kort "Sorry but no :(". Men det lød som om det kun
var ældre versioner af flashen som har problemer...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-01-08 17:36

On Sat, 05 Jan 2008 12:19:16 +0100, Kurt Kjær Jensen
<kkjen_slet@aub.dk> wrote:

>Hvilket symbol er det og hvilken side manualen, please ?

det er en slags # men med en firkant rundt om. Står på side 6 og side
21 - og jeg har vist beklageligvis ikke forklaret mig korrekt.
Symbolet har jeg dog ikke med 580 - men med 430'eren.

>Har du
>konstateret at der er problemer

Nej - ingen fejl og mangler.....