Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
preflash
Fra : Mopse

Dato : 04-01-08 22:05

Er der mon nogen herinde som kan fortælle mig hvordan man frakobler såkaldt
preflash på canon 40 D.Leger lidt med studieflash og vil derfor gerne bruge
kameraets egen eller extern flash som trigger.Her er der åbenbart et
preglimt som trigger studieflashen før tid og billedet bliver mørkt.Det
funker fint med ledning men den ville jeg gerne undvære. Jeg kan intet finde
om det i manualen.Nogen forslag.?

--
M.v.h. Mopse,Nu med forbedrede rynker

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-08 22:11

"Mopse" <mopse@fjerndettehansen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> mørkt.Det funker fint med ledning men den ville jeg gerne undvære. Jeg kan
> intet finde om det i manualen.Nogen forslag.?

Kan man ikke sætte din studieflash til først at trigge på 2. eller 3. glimt?

/Nick

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-08 10:58

On 2008-01-04 22:11:17 +0100, "Nick" <som er super-sej> said:

> Kan man ikke sætte din studieflash til først at trigge på 2. eller 3. glimt?

Hvordan ved dine studioflash om det er 2. eller 3. lysglimt hvis du
lige pludselig holder en lille pause og ombestemmer dig for at skifte
blænde eller lukker?

Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre at sætte en flash til at udløse
ved x'ende lysglimt?!?!

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Thomas Corell

Dato : 05-01-08 11:21

Thomas Schreiber wrote:

> Hvordan ved dine studioflash om det er 2. eller 3. lysglimt hvis du
> lige pludselig holder en lille pause og ombestemmer dig for at skifte
> blænde eller lukker?

Hvis den trigger på 2.-3. lysglomt, der kommer indenfor 1 sekund (f.eks) ?

> Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre at sætte en flash til at udløse
> ved x'ende lysglimt?!?!

De Metz flash's jeg har kan fint indstilles til at ignorere pre-flash.

--
Don't waste space

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-08 12:56

"Thomas Schreiber" skrev i meddelelsen...

> [...]
> eller lukker?
> Jeg tvivler på at det kan lade sig gøre at sætte en flash til at udløse

Mine Interfit gør det glimrende. Eller har i hvert fald muligheden vha. af
en "spring 1. eller 1.-og-2. glimt over"-knap.

/Nick

Fra : Mopse

Dato : 08-01-08 22:41

>Mine Interfit gør det glimrende. Eller har i hvert fald muligheden vha. af
>en "spring 1. eller 1.-og-2. glimt over"-knap.

>/Nick

har lige prøvet med mine igen.(også Interfit 200)
De vil dog kun sync ved 1/25 sek.og det kan jeg ikke rigtig bruge til noget.
--
M.v.h. Mopse,Nu med forbedrede rynker

Fra : Børge Larsen

Dato : 04-01-08 22:21

"Mopse" <mopse@fjerndettehansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mørkt.Det funker fint med ledning men den ville jeg gerne undvære. Jeg kan
> intet finde om det i manualen.Nogen forslag.?

Nu kender jeg ikke dit kamera, men du bør nok køre den på manuel. Eller få
en elektronik mand/kvinde til at lave dig et stykkr elektronik hvor
preflashen forbikobles.

Børge

Fra : JDD

Dato : 05-01-08 11:11

Er det ikke bare at slå det fra i costumfunctions. jeg mener det hedder
noget med anti rød øje

ellers skal du købe en infra rød trikker til flash skoen, hvis dine
studeoflash kan det.

Fra : Mopse

Dato : 05-01-08 13:26

Hej, takker for respons,svarer lige lidt i flæng.

Det er ikke en antirødøje funktion,jeg kører det hele manuelt.MEN det er
åbenbart en canon ting.
Jeg har googlet rundt og fundet ud af at det vist kun er canon's ex 430 og
ex 580 flash hvor man kan fravælge preflash.Min er desværre en ex 380 fra de
analoge dage,uden manuelle indstillinger overhovedet.Mine flash lamper har
ganske vist omtalte knap til at springe 1 ell. 2 preflash over men det
spiller ikke rigtigt.
Jeg må åbenbart have fat i en anden form for flashtrigger.
--
M.v.h. Mopse,Nu med forbedrede rynker

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 06-01-08 15:33

Hey,

> [...]
> spiller ikke rigtigt.
> Jeg må åbenbart have fat i en anden form for flashtrigger.

Dit preflash er formentlig det, kameraet bruger til lysmåling. Det kan
du komme uden om ved at trykke låse eksponeringen på kameraet (på min
30D er det * knappen bag på kameraet ved højre tommelfinger).
Bemærk dog at du så er låst til denne måling indtil du igen trykker på
knappen (eller slukker/tænder kameraet).

Mvh,
Tommy

Fra : Mopse

Dato : 06-01-08 17:05

> [...]
>Bemærk dog at du så er låst til denne måling indtil du igen trykker på
>knappen (eller slukker/tænder kameraet).

Du har delvist ret.Desværre låser den kun målingen i nogle få sek.indtil det
indvendige display slukker.Der fra er det forfra igen-lidt træls.
--
M.v.h. Mopse,Nu med forbedrede rynker

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 06-01-08 17:44

Mopse wrote:

> Du har delvist ret.Desværre låser den kun målingen i nogle få sek.indtil det
> indvendige display slukker.Der fra er det forfra igen-lidt træls.

Hehe, så skal du bare holde den i live ved at half-press'e (og
refokusere) hvert tredje sekund ;)
Men på den mere seriøse front har jeg vist ikke umiddelbart andre bud,
beklager.

Mvh,
Tommy

Fra : JDD

Dato : 07-01-08 19:12

I CF III kan du vælge AF-hjælpelys aktivt "nr5".
aktiver, afbryd eller Kun ekstern flash udsender.

Der kan jeg få min til at lade være med at udsende preflash

Fra : Mopse

Dato : 07-01-08 20:58

>JDD skrev
>I CF III kan du vælge AF-hjælpelys aktivt "nr5".
>aktiver, afbryd eller Kun ekstern flash udsender.

>Der kan jeg få min til at lade være med at udsende preflash

Det forstår jeg ikke.Uanset hvilken af de 3 indstillinger den står på skyder
den stadig preflash af.

M.v.h. Mopse,Nu med forbedrede rynker

Fra : JDD

Dato : 08-01-08 06:25

> Det forstår jeg ikke.Uanset hvilken af de 3 indstillinger den står på
> skyder den stadig preflash af.
>

> M.v.h. Mopse,Nu med forbedrede rynker

Er det den eksterne flash eller den interne. Hvis det er den eksterne kan
det jo være noget på den.

Fra : Mopse

Dato : 08-01-08 16:14

>JDD skrev:
>Er det den eksterne flash eller den interne. Hvis det er den eksterne kan
>det jo være noget på den.

Det gælder for både den in og externe flash.

M.v.h. Mopse,Nu med forbedrede rynker

Fra : JDD

Dato : 08-01-08 20:03

Jeg ville resette alle functions til default og så prøve igen.

hvilken firmware har du, min er 1.0.5

Fra : Mopse

Dato : 08-01-08 22:43

>JDD skrev

>hvilken firmware har du, min er 1.0.5

Ditto her
--
M.v.h. Mopse,Nu med forbedrede rynker

Fra : JDD

Dato : 10-01-08 12:43

> Ditto her
> --
> M.v.h. Mopse,Nu med forbedrede rynker

Så er det underligt, hvis du ikke kan slå det fra der, det er lige netop det
CFen er der for og det virker fint på min. Måske du skulle gå til din
forhandler og få kigget på den

Fra : Mopse

Dato : 10-01-08 16:34

> [...]

>det CFen er der for og det virker fint på min. Måske du skulle gå til din

Er du nu også sikker på du har slået preflashen fra.Man kan jo ikke se det
med det blotte øje.

--
M.v.h. Mopse,Nu med forbedrede rynker

Fra : JDD

Dato : 11-01-08 16:17

Ja den række små glimt der kommer når man trykker udløseren halvt ned

Fra : Mopse

Dato : 11-01-08 17:07

>JDD skrev

>Ja den række små glimt der kommer når man trykker udløseren halvt ned

Det er ikke preflashen,det er antirødøje funktionen, eller hjælpelys til
autofocus.Den er nem at slukke.
Prøv at sætte din flash til at synkro ved 2 lukkerlamel og sæt din lukkertid
manuelt til eks.0,5 sek,så ser du preflashen,og den er ikke sådan lige til
at kvæle.
--
M.v.h. Mopse,Nu med forbedrede rynker

Fra : JDD

Dato : 11-01-08 21:34

Det har du bret i, det er da noget skidt

Fra : JDD

Dato : 11-01-08 17:01

Hvis ikke det kan virke kan du købe denne her

http://www.cav.dk/FOTO/Flash-2.aspx?M=Shop&PID=29&ProductID=897