Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
om skumring
Fra : per f andersen

Dato : 04-01-08 09:29

Kameraerne er efterhånden forsynet med så meget "intelligens", at det er
lige før de både kan vælge motiverne og lave kaffe for at nævne det
vigtigste
Og lysmåling er en god ting, som i de fleste tilfælde sikrer en brugbar
belysning. I visse sammenhænge er de gennemsnitsbetragtniger, der ligger til
grund for lysmålingen ikke særlig velegnede, da ikke alle motiver kan
behandles som et 11% gråzonekort (eller hvordan det nu er).
Lige nu er jeg interesseret i at kunne fotografere et
miljø/landskab/scenarie, så billedet gengiver den faktiske belysning. Dermed
mener jeg, at hvis jeg tager et billede i halvmørke, skumring, så skal
billedet også være skummelt og ikke gengive og forstærke detaljer med mere
lys, således at man kunne sige at billedet bliver mere detaljeret/lyst end
det jeg oplever.
Jeg ved godt at man med skumring som i andre situationer må/kan kompensere
kameraets lysmåling, men det jeg efterspørger er bare en metode, som kunne
sikre et brugbart udgangspunkt.

mvh per

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-01-08 10:38

per f andersen wrote:

> Jeg ved godt at man med skumring som i andre situationer må/kan kompensere
> kameraets lysmåling, men det jeg efterspørger er bare en metode, som kunne
> sikre et brugbart udgangspunkt.

Det er meget nemt, sæt kameraet på manuel, og fuld fotografisk kontrol...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : per f andersen

Dato : 04-01-08 11:11

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> Det er meget nemt, sæt kameraet på manuel, og fuld fotografisk kontrol...

Og det giver automatisk den bedste belysning?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-01-08 11:28

per f andersen wrote:

> Og det giver automatisk den bedste belysning?

Fidusen er, at du bestemmer hvad du vil ha'...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-01-08 10:56

per f andersen skrev i 477dee40$0$90270$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> der ligger til grund for lysmålingen ikke særlig velegnede, da ikke
> alle motiver kan behandles som et 11% gråzonekort (eller hvordan det

Derfor eksponeringskompensationen.

> [...]
> kompensere kameraets lysmåling, men det jeg efterspørger er bare en
> metode, som kunne sikre et brugbart udgangspunkt.

Der er 2 veje hvis du benytter digitalkamera:
1) Efterbehandling. Skru ned for lysstyrken i et efterbehandlingsprogram. Du
skriver ikke hvilken type kamera, du bruger og måden afhænger en hel del
heraf.
Fordelen ved at skrue på eksponeringen i efterbehandlingen vil typisk være,
at du får mindre støj mod så til gengæld at måtte bruge en længere
optagetid/større blænde.
2) Benyt kameraets eksponeringskompensation efter at have bedømt billedet på
kameraets display. Fordlene er at du får det ønskede resultat out-of-the-box
men må til gengæld leve med mere støj på billedet.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : per f andersen

Dato : 04-01-08 11:14

Jeg har Nikon D200

Tak for dit input.
Jeg kender da begge metoder, men det jeg mener er, om der findes en
målemetode eller andet, der giver et godt udgangspunkt for en belysning i
skumring, f.eks.

mvh per

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-01-08 12:04

per f andersen skrev i 477e06ef$0$90275$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Jeg kender da begge metoder, men det jeg mener er, om der findes en
> målemetode eller andet, der giver et godt udgangspunkt for en
> belysning i skumring, f.eks.

Der findes ikke den lysmåler, der kan afgøre for dig om du vil have det ene
eller det andet. Den kan jo ikke vide om du vil optage en hvid mur i
tusmørke eller en grå mur i dagslys. Den kan sikre at du indenfor den
dynamik, der er mulighed for, ikke er over- eller underbelysning. Man
/kunne/ selvfølgeligt koble den samme med en GPS og en astronomisk tabel, så
den ad den vej kan 'gætte' sig til hvad du vil have (udendørs, fri felt og
med angivelse af om der er overskyet eller ej), men det vil nok blive lidt
for fjollet.
Så glæd du dig over at det med kombien
digitalkamera/billedbehandlingsprogram er legende let at få det som du vil
ha' det med bare en minimal indsats.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 05-01-08 00:04

"per f andersen" <igenmail@notvalis.ppp> wrote:

>Jeg kender da begge metoder, men det jeg mener er, om der findes en
>målemetode eller andet, der giver et godt udgangspunkt for en belysning i
>skumring, f.eks.

Hvis jeg må drille lidt - så tror jeg faktisk ikke du ønsker at have billedet
som det egentlig ser ud.

Det jeg mener er at øjet rækker så langt i "lysopfattelsen" at billeder i
tusmørke skal lysnes kraftig og solskins billeder skal mørknes kraftig for at
det ser rigtig ud på papir eller skærm.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-01-08 11:32

"per f andersen" <igenmail@notvalis.ppp> skrev i en meddelelse
> [...]
> kameraets lysmåling, men det jeg efterspørger er bare en metode, som kunne

Hej

Du skal gøre som man har gjort i snart 100 år, mål det lys der falder _på_
motivet, og ikke det der reflekteres _fra_ motivet. Det er ikke det
nemmeste/hurtigste, derfor gør man det ikke mere, men professionelle der
stadigvæk bruger stor/mellemformat gør det garanteret endnu!

Du skal bruge sådan en:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/435535-REG/Sekonic_401399_L_398A_Studio_Deluxe_III.html

Eller en af andet fabrikat, og så skal du læse:

http://www.largeformatphotography.info/articles/conrad-meter-cal.pdf

Så forstår du også hvorfor det ikke altid bliver som man gerne ville have
det

Langgaard

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-01-08 11:44

Leif Langgaard skrev:

> [...]
> nemmeste/hurtigste, derfor gør man det ikke mere, men professionelle der
> stadigvæk bruger stor/mellemformat gør det garanteret endnu!

Og det er ganske rigtigt en god måde til rigtig belysning (hvad det så
måtte være)- hvis man har tiden og mukigheden.

Imidlertid foretrækker jeg den 1. af Jans nævnte fordi skyggepartier
ellers let mister tegning.

Du kan ikke forvente et entydigt svar på en så løs formulering som
"skumrings-".

New Images: http://olelarsen.eu/80/index.html

Fra : Anders Houmark

Dato : 04-01-08 19:38

"per f andersen" <igenmail@notvalis.ppp> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg ved godt at man med skumring som i andre situationer må/kan kompensere
> kameraets lysmåling, men det jeg efterspørger er bare en metode, som kunne
> sikre et brugbart udgangspunkt.

Prøv at kig efter et brugt Konica Hexar kamera. Lysmåleren er temmelig god i
svagt lys, og den laver billedet i den belysning som der var da det blev
taget, det er i hvert fald min erfaring, men jeg har så også kun kørt 3-4
film i gennem det endnu..

Her er et af de første billeder jeg tog med det.. Det var i starten af
december, klokken var lidt over 6 og det var lige blevet mørkt. På grund af
et "Open By Night" arrangement som gjorde at byen havde åbent til 22 var der
stadig masser af liv på det tidspunkt.. Fandt en mand som havde brug for at
lille hvil, og som eneste sad ned. Forsøgte og få et billede af ham som
sidder og hviler, og få skygger/streger fra de forgibående folk..Det
lykkedes ikke helt, men billedet kan da bruges til at vise det med, at det
bliver så mørkt som det var.. Mit Canon 30D på auto/P/alt andet end M prøver
også at lysne det hele op :)

Har dog været nødt til at lysne dette lidt op.. det er scannet på en Nikon
Coolscan IV som jeg lige har fået.. første film jeg tog, og et af de første
jeg har scannet ......

http://www.andersh.dk/Image1.jpg

kæft jeg ævler....

Mvh Anders