Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Aagaards fotoalbum 2001.07.14
Fra : Aagaard

Dato : 14-07-01 17:41

Hej i NG

Så er der et billede fra haven til bedømmelse.
http://www.ditte-marie.dk/fotoalbum/index.htm

Med venlig hilsen
Aagaard

Fra : Christian Michael Da~

Dato : 14-07-01 22:45

Skriver dansk/norsk

Hej jeg syntes det er for mørkt i baggrunden

Råd
------
Når du har gult i blomsten er det en god ide at bruge blå i baggrunden det
går mange maler
hilsen danvill

Fra : Aagaard

Dato : 15-07-01 09:07

"Christian Michael Danvill" <danvill@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ------
> Når du har gult i blomsten er det en god ide at bruge blå i baggrunden det

Hej danvill
Jeg tror ikke det vil være en god ide at lave baggrunden blå - jeg regner
med at du mener meget mørk blå.
Prøv at kigge på det store billede, som ikke er komprimeret (klik på Stort
billede'), så vil du se, at der faktisk er tegning i baggrunden. Baggrunden
er en hæk, som lå i skygge ved optagelsen.

Med venlig hilsen
Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - fotoalbum m.m.

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-07-01 09:52

Hej Aagaard

Jeg synes faktisk det er det bedste billede jeg har set fra din side
Ingen er i tvivl om hvad motivet er. Motivet er velbelyst - det hvide er
hvidt, det gule gult og det grønne grønt osv. og så er motivet iøvrigt
pænt. Min eneste lille anke ville være, at der er skåret igennem den
allernederste blomst, og så ville jeg have foretrukket et skud der var
lidt mindre ovenfra - ellers er kompositionen imo god.

Vedrørende baggrundens farve blå ctr sort. Ja, jeg synes sort står
rigtig godt som kontrast til hvis men et par blå områder havde
selvfølgelig ikke skadet billedet. Men imo et ganske godt billede imo.

Et sidste råd ville være - pust fluerne væk en anden gang - den
biddrager ikke positivt til billedet.

Ved ikke om du kan bruge min kritik til noget, men nu er den givet.

Mvh

Kim

Aagaard <skriv@ikketil.dk> skrev i en news:9ipsk3$31c$1@sunsite.dk...

Fra : lehd

Dato : 15-07-01 10:12

<Et sidste råd ville være - pust fluerne væk en anden gang - den
<biddrager ikke positivt til billedet.
<Mvh
<Kim

Hej Aagaard
Jeg har det modsat, jeg ville nok gå efter fluen.
Blomster er jo flotte, jeg har også taget en hel del og bruger dem ofte som
postkort.
Men dit billede er flot, jeg troede faktisk det var opstillet med en sort
baggrund, havde aldrig gættet på der var en hæk.
Men indrømmet jeg kan bedre lide dine billeder af Ditte-Maria, specielt
Middagsmad )

mvh Lehd

Fra : Aagaard

Dato : 15-07-01 11:42

"lehd" <lehd@slaegt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> baggrund, havde aldrig gættet på der var en hæk.
> Men indrømmet jeg kan bedre lide dine billeder af Ditte-Maria, specielt

Hej Lehd
Jamen Storm P elskede jo også 'fluer', så hvorfor skulle vi ikke også
.... spøg til side. Jeg synes fluen understreger at det ikke er et stilleben,
men at det er et lille stykke natur (have) som er foreviget.
Baggrunden på billedet kan man først rigtigt se, hvis man kigger på det
store billede, som det er link til på siden.
Jeg er glad for at du kan li' billederne af Ditte-Marie, hvor hun spiser
middagsmad. For os har de en særlig betydning, for det var hendes første
rigtige måltid, hvor hun får mad med en ske.
Tak for de pæne ord.

Med venlig hilsen
Aagaard

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-07-01 14:12

> "lehd" <lehd@slaegt.dk> skrev i en meddelelse

SNIP
> [...]

stilleben,
> men at det er et lille stykke natur (have) som er foreviget.

Sikke en gang sludder - der er vel ingen beskuer der er i tvivl om at
blomsterne er fra naturen - det behøver der da ikke sidde en lille grim
flue for at understrege.

Mvh

Kim

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-07-01 14:10

> [...]
> <Kim
>

> Hej Aagaard
> Jeg har det modsat, jeg ville nok gå efter fluen.

Det kunne jeg sagtens være enig i, men her er der tale om et billede af
nogle blomster, hvor der rent tilfældigt er en flue placeret -
fotografen var ikke engang opmærksom på at den sad der - Sådan en flue
høre s.. ikke med på et blomsterbillede. Der er jo ikke tale om et macro
af en flue, eller et billede af en flue der sidder på en blomst, men
derimod et blomsterbillede.

Mvh

Kim

Fra : lehd

Dato : 15-07-01 15:37

<Hej Lehd

[...]

Hej Kim
Du misforstår egentligt lidt mit svar !
<Et sidste råd ville være - pust fluerne væk en anden gang
Og til dette svarede jeg:
<Jeg har det modsat, jeg ville nok gå efter fluen.
Og med det mener jeg naturligvis at jeg ville fokusere på den.

<væggen/postkorttypen og der hører ikke smittebærende irriterende små
<grimme fluer med.

Og hvad skrev jeg om blomster !!
<Blomster er jo flotte, jeg har også taget en hel del og bruger dem ofte som
<postkort.

Vi er vist ikke så uenige.
mvh Lehd

Fra : Kim Østrup

Dato : 16-07-01 07:42

> [...]
> <Jeg har det modsat, jeg ville nok gå efter fluen.
> Og med det mener jeg naturligvis at jeg ville fokusere på den.

Hej Lehd

Jeg kan forstå vi så er enige Det vil vi sikkert også være om

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=18780 dette
billede - meget aktuelt

Mvh

Kim

Fra : lehd

Dato : 16-07-01 10:02

[...]

Det er et *Hamrende godt foto* villeønske det var mit

mvh Lehd

Fra : Aagaard

Dato : 15-07-01 11:34

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> biddrager ikke positivt til billedet.
>
> Ved ikke om du kan bruge min kritik til noget, men nu er den givet.

Hej Kim

Tak for de pæne ord - og også dine kritikpunkter.
Det bedste billede kan jo altid diskuteres . Personligt mener jeg at have
lave mange andre billeder som er bedre, men sådan er det jo med billedsyn.
Fluen havde jeg faktisk ikke set før du påpegede det, hvilket måske skyldes
at jeg rent faktisk ikke ser ret godt. Jeg synes dog at den på en eller
anden måde hører med til billedet - det er jo trods alt et 'image' af
virkeligheden som her er fastholdt for eftertiden.

Med venlig hilsen
Aagaard

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-07-01 14:16

Aagaard <skriv@ikketil.dk> skrev i en news:9irrg2$90a$1@sunsite.dk...
SNIP
> [...]
> anden måde hører med til billedet - det er jo trods alt et 'image' af
> virkeligheden som her er fastholdt for eftertiden.

Som du måske bemærker er jeg meget uenig i at fluen biddrager med noget
som helst positivt til billedet. En vigtig regel indenfor foto er, at
man skal kende sit motiv. Motivet er en blomst - ikke noget som helst
andet. Derfor synes jeg bare du skulle sige " det er sguda rigtigt - den
havde jeg ikke set". Dit billede er jo nærmest af den type man hænger på
væggen/postkorttypen og der hører ikke smittebærende irriterende små
grimme fluer med.

Hvis du er uenig - så bliver vi aldrig nogensinde enige om noget
billede. For et billede skal imo bedømmes udfra det som det gi´r sig ud
for. Havde dit billede været af socialrealistisk karakter havde det fået
en anden bedømmelse af mig.

Mvh

Kim

Fra : Aagaard

Dato : 15-07-01 15:38

> [...]
> billede. For et billede skal imo bedømmes udfra det som det gi´r sig ud
> for. Havde dit billede været af socialrealistisk karakter havde det fået

Hej Kim
Tag lige en slapper. Det her er ikke nogen konkurrence, og da slet ingen
konkurrence om hvem der har det mest korrekte billedsyn.
Jeg er ikke enig med dig, men jeg vil ikke gå så langt som at sige, at jeg
aldrig kan være enig med dig om et billede fremover!
Nu er jeg samtidig tilhænger af at der skal være plads til os alle, så nu er
der også en redigeret postkort udgave af billedet - uden flue, og uden det
visne løv som er en potentiel fare for enhver prydhave.

Med venlig hilsen
Aagaard

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-07-01 16:19

Aagaard <skriv@ikketil.dk> skrev i en news:9is9pn$3tc$1@sunsite.dk...
> [...]
det
> visne løv som er en potentiel fare for enhver prydhave.

Hej igen

Jeg slapper heeeeelt af nu Men jeg synes ikke alt kan diskuteres.
Hvis du ser et bryllupsbillede hvor den ellers hvide brudekjole er
grålig, så er billedet døleme fejleksponeret - dette synes jeg ikke er
til debat. På samme måde hvis der sidder en kæmpe edderkop på kjolen -
så er det skisme en fejl - selvom billedet er taget i en skov. Hvis jeg
var brudepar ville jeg smadre brillerne på fotografen hvis han sagde
"det viser bare I var i naturen og ikke i et studie.

Det er derfor min opfattelse, at der findes visse sandheder om et
billede uanset bortforklaringer mv. Hvis det ikke er tilfældet tjener
det intet formål med kritik. Man kan sagtens bevidst bryde regler - men
det kræver man kender dem og bryder dem på en måde som gør, at beskuren
på forunderlig vis bliver klar over, at her er der tale om et anderledes
billede - og ikke et fejlskud.

Og endelig... Så kan jeg bedre li den nye udgave - men
kompositionsfejlen kan ikke rettes på det billede.

Mvh

Kim