MS Windows
briani 27239
Udvidde C drevet
Fra : Mort1s1

Dato : 08-01-08 17:54

Jeg er efterhånden kommet lidt i bekneb på mit C drev, men har masser af
plads på D drevet, hvorfor jeg vil tage "lidt" fra D og give til C.
Jeg har heller ingen problemer med at formindske D drevet, men når jeg så
vil udvidde C drevet får jeg slet ikke muligheden for at udvidde, teksten
"udvid drevet" bliver ikke aftiv, "formindske drevet" er derimod aktiv, det
har jeg blot ikke behov for - hvad kan jeg have misforstået? Kører Vista
Premium.

Mort1s1

Fra : Mort1s1

Dato : 08-01-08 18:41

"Mort1s1" <wema@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> "udvid drevet" bliver ikke aftiv, "formindske drevet" er derimod aktiv,
> det har jeg blot ikke behov for - hvad kan jeg have misforstået? Kører

Kan man overhovedet udvidde C drevet, det er jo der mit styresystem ligger?

Mort1s1

Fra : Per

Dato : 08-01-08 18:45

Mort1s1 wrote:
> [...]
> drevet" er derimod aktiv, det har jeg blot ikke behov for - hvad kan
> jeg have misforstået? Kører Vista Premium.

Hvis du formindsker D-drevet - Bliver C-drevet så ikke automatisk det større
?

Kan du have overset dette?

Ellers skal du muligvis til at have fat i 3. parts software.

Fx. Partition Manager:
http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/

mvh. Per

Fra : Martin

Dato : 08-01-08 20:46

> Hvis du formindsker D-drevet - Bliver C-drevet så ikke automatisk det
> større
> ?

Øh nej.

> Kan du have overset dette?
>
> Ellers skal du muligvis til at have fat i 3. parts software.
>
> Fx. Partition Manager:
> http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/

Kan måske gøre det.

Det er derfor man skal tænke sig grundigt om når man installerer
styre-system. Det er ikke så let uden videre at ændre partionernes
størrelse.

Fra : Mort1s1

Dato : 08-01-08 20:57

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det er derfor man skal tænke sig grundigt om når man installerer
> styre-system. Det er ikke så let uden videre at ændre partionernes

Det skulle faktisk være lige ud, med VISTA, men jeg er i tvivl om, hvorvidt
C-drevet, hvor styresystemet befinder sig, kan udvides.

Mort1s1

Fra : Guerillasmurf

Dato : 09-01-08 09:03

>>> Fx. Partition Manager:

> Det skulle faktisk være lige ud, med VISTA, men jeg er i tvivl om,
> hvorvidt C-drevet, hvor styresystemet befinder sig, kan udvides.
>
> Mort1s1

Acronis kan virkeligt trylle noget så du kan udvide. Nu har jeg ikke testet
det på Vista, men vi bruger det meget til server 2003 i min virksomhed uden
problemer.

Hilsen Guerillasmurf

Fra : JBJ

Dato : 09-01-08 15:36

"Guerillasmurf" <someone@microsoft.com> skrev i meddelelsen

> Acronis kan virkeligt trylle noget så du kan udvide. Nu har jeg ikke
> testet det på Vista, men vi bruger det meget til server 2003 i min
> virksomhed uden problemer.
>
> Hilsen Guerillasmurf

Paragon Harddisk Manager 8.5 kan gøre det:) Bruger den selv i Vista:) Også
et godt program til at lave backup af din harddisk:)

JBJ

Fra : JDD

Dato : 08-01-08 20:59

I diskhåndtering kan du højreklikke på feltet med informationer om disk nr.
osv. længst til venstre. I menuen kan du konvertere til dynamisk disk,
derefter vil maskinen genstarte og når hele proseduren er overstået skulle
du kunne udvide partitionen.
Det forudsætter at det er en disk med C og D drev som partitioner ikke 2
fysisk forskelllige drev.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-01-08 16:43

"JDD" <Jdd@thorpost.dk> wrote in

> [...]
> er overstået skulle du kunne udvide partitionen.
> Det forudsætter at det er en disk med C og D drev som partitioner ikke

Det forudsætter også at der ikke er tale om en bærbar.

Fra : jørgen

Dato : 11-01-08 18:07

JDD wrote:
> [...]
> disk, derefter vil maskinen genstarte og når hele proseduren er
> overstået skulle du kunne udvide partitionen.

Det gælder ikke en opgraderet systempartition.

Vista har dog nogle andre muligheder for at udvide, afhængigt af
partitionkonfiguration

Fra : jørgen

Dato : 11-01-08 18:10

Mort1s1 wrote:

> hvad kan jeg have misforstået?
> Kører Vista Premium.

For at kunne udvide, skal den ledige plads ligge lige efter. Når du
formindsker D, så ligger den ledige plads i røven på D og ikke C

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-01-08 18:23

On Fri, 11 Jan 2008 18:09:52 +0100, jørgen <na@invalid> wrote:

>For at kunne udvide, skal den ledige plads ligge lige efter. Når du
>formindsker D, så ligger den ledige plads i røven på D og ikke C
Afh. af hvilket værktøj man bruger og hvordan man bruger det.
De fleste partitionsværktøjer burde kunne udfører stuntet med at
forminske D således at den frigjorte plads kommer til at ligge der
hvor starten af D lå, og herefter er det bare at udvide C, alternativt
kan man lave en partition mere (som kan ligge hvorsomhelst) og køre
med dynamiske diske, og så lægge C og den nye partition sammen.

/Hans