Kan det betale sig at opgradere til Leopar~
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-08 10:55

Hej,

Jeg har en sort MacBook m. 2gb ram som jeg overvejer at opgradere fra
Tiger til Leopard (skal bla. bruge iMovie 08, og svjv koster iLife 08
600kr og Leopard inkl iLife 08 1000kr, så det giver sig selv). Er der
andre i gruppen der har gjort noget lignende og vendt tilbage til
Tiger? Jeg er ikke så meget techgeek at jeg absolut SKAL have det
nyeste. Det vigtigste for mig er at alt virker som det skal og at jeg
får muligt ud af min computers resurser.

Det er absolut vigtigt at CS3 og Lightroom spiller max, og der er
kommet updates så det skulle køre på Leopard.

Desuden ville det være rigtig godt hvis min LiDE 50 canon scanner og
min Wacom Intuos 3 kunne burges også. At min Wacom virker er faktisk
også et must.

På forhånd tak

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-01-08 11:01

Thomas Schreiber <nej@tak.dk> wrote:

> [...]
> Tiger til Leopard (skal bla. bruge iMovie 08, og svjv koster iLife 08
> 600kr og Leopard inkl iLife 08 1000kr, så det giver sig selv).

iLife følger med nye Mac's, ikke med Mac OS.

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-08 12:49

On 2008-01-05 11:00:41 +0100, 0906-spam@os.dk (Preben Bødker Nielsen) said:

> iLife følger med nye Mac's, ikke med Mac OS.

Ok, det troede jeg at det gjorde. Så må jeg anskaffe mig iLife 08
alene. Tak for info.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-01-08 11:37

> [...]

> Tiger til Leopard (skal bla. bruge iMovie 08, og svjv koster iLife 08
> 600kr og Leopard inkl iLife 08 1000kr, så det giver sig selv).

iLife er /ikke/ inkluderet i 10.5! iLife har aldrig været inkluderet i
OS opgraderinger.

> [...]
> nyeste. Det vigtigste for mig er at alt virker som det skal og at jeg
> får muligt ud af min computers resurser.

Hold dig til 10.4. Vent med at opdatere til du er sikker på at din SW
duer og til det er nødvendigt (aka den sw du gerne vil afvikle
/kræver/ 10.5 eller du har behov for en eller flere af de nye
funktioner i 10.5)

> Det er absolut vigtigt at CS3 og Lightroom spiller max, og der er
> kommet updates så det skulle køre på Leopard.

Acrobat 8 er stadig ikke 10.5 komplient.

> Desuden ville det være rigtig godt hvis min LiDE 50 canon scanner og
> min Wacom Intuos 3 kunne burges også. At min Wacom virker er faktisk
> også et must.

mht scanneren har jeg ikke den ringeste ide men wacom er ikke et
problem.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-08 12:48

On 2008-01-05 11:36:44 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> iLife er /ikke/ inkluderet i 10.5! iLife har aldrig været inkluderet i
> OS opgraderinger.

My bad, det troede jeg det var. Så er jeg kommet lige langt.

> [...]
> duer og til det er nødvendigt (aka den sw du gerne vil afvikle
> /kræver/ 10.5 eller du har behov for en eller flere af de nye

OK, det vil jeg gøre.

> Acrobat 8 er stadig ikke 10.5 komplient.

Bruger preview til PDF, men tak for info.

Ok, rart at vide mht Wacom.

Tak Morten

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-01-08 13:15

> Bruger preview til PDF, men tak for info.

Det er ikke Adobe Reader der er non-complient, men Acrobat, Acrobat
Pro og Acrobat Destiller.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-01-08 14:39

On 2008-01-05 13:14:40 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Det er ikke Adobe Reader der er non-complient, men Acrobat, Acrobat
> Pro og Acrobat Destiller.

Ah, ok. Det jeg bruger Noe Office til at lave mine PDF filer

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-01-08 15:19

Thomas Schreiber wrote:

> My bad, det troede jeg det var. Så er jeg kommet lige langt.

Både og, Thomas. Da 10.5 blev lanceret, kunne man, som du skriver, få
iLife til en meget billig penge. De vistnok 25 første, der kom i
butikken hernede, fik den til 100kr., - ellers var det halv pris, vi
kunne få den til.

> OK, det vil jeg gøre.

10.5.x er væsentlig hurtigere end 10.4.x, men der er stadig software,
der ikke vil køre på 10.5. Men generelt for de store programpakker, så
er der ikke de store problemer. - Eneste rigtige undtagelse var -
underligt nok - Filemaker 9.x, men det skulle også være rettet nu...

> Bruger preview til PDF, men tak for info.

Ellers kan du jo installere CS3 uden Acrobat og så bruge ver. 6 fra CS
(CS 1), - den fungerer aldeles fremragende på Leopard.

> Ok, rart at vide mht Wacom.

Der er ikke kommet opd. til LIDE 50 til 10.5.x endnu, - faktisk heller
ikke til andre af modellerne i samme serie, og der er problemer med at
få de fleste af LIDE serien til at virke på 10.5, - men faktisk også for
nogle modellers vedkommende også på 10.4.11.

Wacoom har for ikke så lang tid siden udsendt nye opdateringer til alle
deres USB tablets.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-01-08 15:25

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> få de fleste af LIDE serien til at virke på 10.5, - men faktisk også for
> nogle modellers vedkommende også på 10.4.11.

Jeg har en LiDE 70 som virker helt uden problemer under Leopard. Om det
samme gør sig gældende for andre modeller, tør jeg selvfølgelig ikke sige ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-01-08 07:51

> Jeg har en LiDE 70 som virker helt uden problemer under Leopard. Om det
> samme gør sig gældende for andre modeller, tør jeg selvfølgelig ikke sige ;)

Lide60 fungerer også.

Flemming Rubini