Beskyttelse af billeder?
Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 14-07-01 15:35

På internettet har jeg fundet en stump kode, der beskytter
ens scans fra at blive hugget af andre. Egentlig er jeg slet
ikke tilhænger af dette, men kan godt se formålet i eventuelt
at beskytte et ganske bestemt scan. Jeg ved også, at dem
der absolut vil have billedet, kan få fat i det i deres cache.

Nu til mit spørgsmål: hvis man beslutter at benytte sådan
en kode, kommer den så til at gælde for alle scans på den
side hvor koden indsættes, eller kan man begrænse den til
at beskytte et enkelt, udvalgt scan? I givet fald, skal den
så indsættes i forbindelse med html-koden til dette scan,
og ikke øverst på siden i body?

På forhånd tak, og fortsat god weekend
Mette

Fra : Andreas Paasch

Dato : 14-07-01 15:52

Mette,

det er skam meget svært at sige noget om uden at vide hvordan koden ser ud
og dermed hvad den faktisk gør ....

Kunne selvfølgelig bare skrive et eller andet .... meeen, ikke lige min stil

--
Regards / Med venlig hilsen / Mit freundlichem Gruss

Andreas Paasch
Denmark
--------------------------------------
http://www.Paasch.Net

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-07-01 18:40

Sat, 14 Jul 2001 16:34:55 +0200, skrev "Ann Mette Heindorff"
<amhstamps@adr.dk>:

> [...]
>at beskytte et ganske bestemt scan. Jeg ved også, at dem
>der absolut vil have billedet, kan få fat i det i deres cache.

Glem det, det generer kun dine besøgende.

Hvis folk er i ond hensigt og vil bruge dit billede på egen
hjemmeside, så ved de godt, hvordan de får fat i billedet og det
kan du ikke undgå, som du selv skriver.

Hvis en besøgende synes, at det er flot billede og vil så bruge
det som baggrund på sit skrivebord eller blot vil gemme det for
at se det på sin egen maskine senere, hvad gør det?

Det jeg dermed mener, er at du med et script kun genere, dem der
ikke er så kyndige og ikke har nogen ond hensigt, mens dem du
egentlig vil beskytte dig imod, kan du ikke beskytte dig imod.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 14-07-01 19:54

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> ikke er så kyndige og ikke har nogen ond hensigt, mens dem du
> egentlig vil beskytte dig imod, kan du ikke beskytte dig imod.

Tak for dit svar. Jeg forstår godt hvad du mener, men det jeg gerne
ville med mit spørgsmål var *forstå* koden og fremgangsmåden,
således at også jeg kan give et velbegrundet svar, når nogen spørger
mig. Jeg synes selv det er en dum ide at beskytte sine scans, men
som sagt, omvendt kan jeg sagtens se, at det kan være velbegrundet
at beskytte et enkelt billede ud af mange.

Jeg har i øvrigt selv fundet svaret på mit spørgsmål, så problemet
er løst.

Også tak til Andreas Paasch for svaret her på gruppen.

Med venlig hilsen
Mette

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-07-01 21:22

Sat, 14 Jul 2001 20:54:21 +0200, skrev "Ann Mette Heindorff"
<amhstamps@adr.dk>:

> men
>som sagt, omvendt kan jeg sagtens se, at det kan være velbegrundet
>at beskytte et enkelt billede ud af mange.

Hvilken, med forlov?

Det bedste, du kan gøre, er at splitte billedet op i mindre dele,
som så bliver samlet i en tabel, kan gøres med f.eks. Paint Shop
Pro.

Men jeg synes stadig ikke, at der er nogen grund til at gøre det,
det er en mærkelig ide at lægge billeder ud på nettet og folk må
så ikke gemme dem lokalt.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 14-07-01 22:54

> Hvilken, med forlov?

Hvis f.eks. billedet ejes af trediemand, og man af ham/hende
har fået lov til at bruge det i en bestemt sammenhæng på sin
egen hjemmeside. I sådan et tilfælde ville jeg under alle
omstændigheder skrive hvem der ejer billedet og har givet
tilladelse til at benytte det (med en indbygget email-adresse),
men jeg ville også overveje at beskytte det bedst muligt mod
ulovlig kopiering, også selv om "sikkerheden" i virkeligheden
er minimal. Men så har jeg gjort hvad jeg kunne, og resten
kan aldrig blive mit ansvar.

> Det bedste, du kan gøre, er at splitte billedet op i mindre dele,
> som så bliver samlet i en tabel, kan gøres med f.eks. Paint Shop
> Pro.

Tak, det er en god idé, som jeg slet ikke har spekuleret i, selv om
jeg har set netop dét nogle gange på elektroniske postkort.

> Men jeg synes stadig ikke, at der er nogen grund til at gøre det,
> det er en mærkelig ide at lægge billeder ud på nettet og folk må
> så ikke gemme dem lokalt.

Det har du helt ret i, og generelt bryder jeg mig ikke om det, men
der kan være tilfælde hvor det er berettiget, lidt afhængigt af hvad
billedet forestiller, hvor det kommer fra, og hvor det er åbenlyst,
at billedet ikke er, eller kunne være, "mit eget".

Med venlig hilsen
Mette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-07-01 01:01

Ann Mette Heindorff <amhstamps@adr.dk> skrev
> [...]
> ulovlig kopiering, også selv om "sikkerheden" i virkeligheden
> er minimal. Men så har jeg gjort hvad jeg kunne, og resten

Hej Ann Mette

Hvis du derudover sørger for, at gemme det i meget lav opløsning og skrive
ophavretshaverens navn på selve billedet, så er sandsynligheden for, at det
kan bruges til noget som helst, meget lille... Men hvis du har fundet et
billede på nettet, og spurgt ophavsretshaveren om lov til at benytte
billedet præcis som det er, så kan jeg slet ikke se, at du har grund til at
gøre mere - så har du jo bare kopieret det han/hun har lagt ud, og
tilsyneladende været tilfreds med "sikkerheden" af. Det er nok noget andet,
hvis det er scan af et papirfoto...

Og til orientering er faktisk ikke forbudt at lave en kopi til "eget brug" -
altså fx som baggrundstapet på skrivebordet - blot er det ikke tilladt at
offentliggøre andres værker uden at spørge om lov/betale for brugen
(undtaget de ganske særlige tilfælde med 70 år efter personens død og ingen
efterkommere mv. - se ophavsretsloven på www.retsinfo.dk for de præcise
regler).

Mvh. Camilla

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 15-07-01 10:05

Camilla Scharff <camischa@jubiimail.dk> wrote in message

> [...]
> offentliggøre andres værker uden at spørge om lov/betale for brugen
> (undtaget de ganske særlige tilfælde med 70 år efter personens død og

Hej Camilla,

Tak for dit svar. Problemstillingen er en lidt anden, som det vil føre for
vidt at komme ind på her på gruppen. Under alle omstændigheder er
spørgsmålet løst takket være Knuds ide med at splitte billedet op i mindre
dele.

Med venlig hilsen
Ann Mette Heindorff

Fra : ha

Dato : 16-07-01 17:20

>Under alle omstændigheder er
> spørgsmålet løst takket være Knuds ide med at splitte billedet op i mindre
> dele.

Hvorfor? Den der vil have billedet kan stadigvæk tage et skærmprint.
Og helt ærlig, hvis du har et billede som "andre" vil stjæle, så stjæler de
det da bare. Uanset hvor mange eller få finurligheder du laver, er det jo
stadigvæk dit billede, og du kan sagsøge synderen.
Det kan godt være det er mig som er mærkelig, men jeg har altså aldrig helt
forstået h v o r f o r det er så vigtigt, at andre ikke (nemt) kan
downloade ens billede.
Hvis billedet er så godt/specielt eller hvad ved jeg, ville jeg da være
beæret.
Hvis "tyveknægten" derimod anvendte d i t billede i erhvervsmæssig
øjemed, ville jeg sende ham en faktura eller besked om at fjerne billedet
omgående.

Just my opinion.

mvh
ha

Fra : Ann Mette Heindorff

Dato : 16-07-01 19:03

ha <notme@dot.com> wrote in message news:9iv478$5jt$1@sunsite.dk...

> [...]
> Hvis "tyveknægten" derimod anvendte d i t billede i erhvervsmæssig
> øjemed, ville jeg sende ham en faktura eller besked om at fjerne billedet

Det har du helt ret i. Som jeg tidligere har skrevet vil det føre for vidt
at komme ind på den konkrete problemstilling her på gruppen, men
hvis du - eller andre - ønsker at kende de nærmere omstændigheder,
er I velkomne til at skrive til mig privat, og så skal jeg nok svare mere
udførligt. Det var kun teknikken som sådan jeg spurgte om her på
gruppen.

Og jeg sætter stor pris på de(t) svar jeg har fået på mit spørgsmål.

mvh
Ann Mette Heindorff
amhstamps@adr.dk