Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panasonic NV-DCF5 afstandsmåler
Fra : Ulrik Smed

Dato : 14-07-01 11:50

Hej gruppe.

Første indslag her, fra mig.
Jeg har et Panasonic digicam, som jeg mistænker for at ha' defekt
afstandsmåler. Kameraet har tre manuelle indstillinger, to
close-up's og normal afstand. Men det er som om at selv i normal
stilling bliver billederne kun rigtig skarpe på 40-50 cm's
afstand, og i makro stiliingerne skal man også ramme et meget
snævert afstandsområde for at få god skarphed. Det er som om at
focus altid indstiller sig til mindste afstand, istedet for at
auto-focusere. (Virker egentlig ulogisk at den ikke stiller sig
til max. afstand hvis der ikke kommer noget lys ud af måleren)

Jeg har prøvet at rette kameraet mod et spejl, og kigge efter det
infrarøde lysglimt fra afstandsmåleren, på kameraets lille skærm,
men der kommer intet. Jeg kan se lyset fra fjernbetjeninger og
andre kameraers målere, på dette her kamera, så det er IR
følsomt.

Nogen der ved om denne afstandsmåler-chip (lille glasklar chip
med integreret linsesystem) kan skaffes som reservedel?

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-01 12:20

Ulrik Smed wrote:

> [...]
> auto-focusere. (Virker egentlig ulogisk at den ikke stiller sig
> til max. afstand hvis der ikke kommer noget lys ud af måleren)

Jeg har en bekendt, der havde et lignede problem med hans Kodak digicam,
da jeg prøvede kameraet fungerede det upåklagligt, det viste sig at han
ikke gav kameraet tid til at indstille afstanden, han trykkede udløseren
helt i bund i første hug.

Prøv at trykke udløseren halvt ned, og giv kameraet et kort øjeblik til
focusering, inden du trykker helt i bund og eksponerer.

Jeg kender ikke dit digicam, men mit eget har et markeret felt i midten
af søgeren, som er måleområdet for autofocus, det gør at jeg kan
focusere på et valgt område i motivet, og ved at holde udløserknappen
halvt nede fastholder jeg den focusering, og kan lave en beskæring, hvor
det der skal være skarpt ikke befinder sig i centrum af billedet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 14-07-01 15:27

In article <3B502AC4.CD8F678E@niels-ebbesen.net>,
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]

> halvt nede fastholder jeg den focusering, og kan lave en beskæring, hvor
> det der skal være skarpt ikke befinder sig i centrum af billedet.

Hej Niels.

Jo, den funktion med at låse focus har mit også, og den brugte
jeg også (og bruger normalt) til at se om der kom et glimt fra
måleren, ved at trykke knappen halvt ned. Jeg kan høre at
focusmotoren lige kører kortvarigt hvergang jeg trykker halvt
ned, men den lander altid på samme sted, uanset afstanden. Jeg
har haft det hele splittet ad i atomer og set efter.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-07-01 21:02

Ulrik Smed <ulsm@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
> men der kommer intet. Jeg kan se lyset fra fjernbetjeninger og
> andre kameraers målere, på dette her kamera, så det er IR

Kan du _se_ infrarødt lys?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ulrik Smed

Dato : 14-07-01 21:33

In article <1ewjvzd.ldz9tnjriyvaN%henrik@muenster.dk>,

> Kan du _se_ infrarødt lys?

Jahh, sådan indirekte. Altså, kameraet kan 'se' det, og viser det
som en hvid lysplet på det lille display. Mange camcordere kan
også det lille nummer, alletiders til at teste fjernbetjeninger.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk