Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D1x?
Fra : Michael

Dato : 14-07-01 10:30

Hey

Er det muligt at købe ovenstående herhjemme endnu? Og i så fald er der
nogen der ved hvor?

- Michael

Fra : U. Pedersen

Dato : 14-07-01 10:36

On Sat, 14 Jul 2001 11:30:01 +0200, Michael <michael@mlykke.dk> wrote:

>Hey
>
>Er det muligt at købe ovenstående herhjemme endnu? Og i så fald er der
>nogen der ved hvor?
>
>- Michael
? har du vundet i lotto

sidder pt er ser en side om netop dx
http://www.henrikbo.dk/sider/nikond1tips.html
--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Michael

Dato : 14-07-01 10:49

In article <3i40ltc5ct135lnptqe09hk631np9s32ta@4ax.com>,
ulf.pedersen@it.dk says...

> ? har du vundet i lotto

Nope. Hvis jeg skulle sætte min lid til Lotte så ville jeg dø gammel og
skuffet. Arbejde er min ven ;)

> sidder pt er ser en side om netop dx
> http://www.henrikbo.dk/sider/nikond1tips.html

Oki, vil jeg da kigge på. Men en forhandler er hvad jeg er ude efter.

- Michael

Fra : Michael

Dato : 14-07-01 14:11

In article <3i40ltc5ct135lnptqe09hk631np9s32ta@4ax.com>,
ulf.pedersen@it.dk says...

> sidder pt er ser en side om netop dx
> http://www.henrikbo.dk/sider/nikond1tips.html

Naah, den handler så vidt jeg kan se kun om D1 og ikke om den nye D1x.
Men ellers tak for linket :)

- Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-01 14:39

Michael wrote:

> Naah, den handler så vidt jeg kan se kun om D1 og ikke om den nye D1x.
> Men ellers tak for linket :)

Se om du kan bruge dette:

http://www.photografica.com/news/default.asp?mode=display&category=25&id=34

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 14-07-01 15:11

In article <3B504B6E.A762D842@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> http://www.photografica.com/news/default.asp?mode=display&category=25&id=34

Tak. Jeg regner med at kunne bruge det så snart de har rettet den ASP
fejl de har i deres shop.

- Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-01 17:44

Michael wrote:

> In article <3B504B6E.A762D842@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
> says...

> Tak. Jeg regner med at kunne bruge det så snart de har rettet den ASP
> fejl de har i deres shop.

Ja Photografica's webmaster har altid haft et noget særpræget forhold
til funktionalitet og campatibilitet, og sitet bliver med garanti kun
testet på hans egen maskine, og hvis det fungerer der, så er alt
ok....

Bort set fra det, så håber jeg du er klar over, at Nikon D1 og D1x er
nogle ordentlige klodser, der vejer godt til, og de bruger meget strøm,
så hvis du reelt skal have glæde af kameraet, så er du nødt til at have
en extern batteripack monteret under kameraet, plus en reserve i tasken,
og sådan en batteripack vejer lige omkring et halvt kilo.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 14-07-01 17:51

In article <3B5076DD.85B0FDC0@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> [...]
> en extern batteripack monteret under kameraet, plus en reserve i tasken,
> og sådan en batteripack vejer lige omkring et halvt kilo.

I know. Kameraet vejer ca. 1 kg uden linse, så det er en "tung" klump,
men et også et rigtig fedt værktøj. Men jeg kan da ikke lige se hvad jeg
skulle montere en ekstrapakke uden på kameraet for. Jeg skal bare sørge
for at slæbe et par ekstra pakker med til de længere ture.

I øvrigt læste jeg et par tests som gav udtryk for at batteri forbruget
var blevet meget bedre i D1x'eren. Faktisk så meget at D1'eren skulle
tage 300+ billeder på én opladning, mens x'eren skulle tage op til 900+
på en opladning, og i så fald er behovet for esktra power rimelig
begrænset da jeg sjældent vil tage så mange billeder på en dag.

Men som sagt, så ved jeg udemærket godt at det er en tung satan, men det
gør også at den ligger rigtig godt i hånden. Men hvis jeg var ude efter
noget let, så kiggede jeg ikke på sådan en fætter.

- Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-01 20:06

Michael wrote:

> [...]
> på en opladning, og i så fald er behovet for esktra power rimelig
> begrænset da jeg sjældent vil tage så mange billeder på en dag.

Ahmmm... det er vist blevet standdard at digicam producenterne
underdriver batteriforbruget, de oplyser ikke hvad det reelle forbrug
er, når man bruger kameraet til praktisk fotografi med skærmen tændt o.s.v.

Alle digicams har en opstarttid på nogle sekunder, og den gør at man
vælger at holde kameraet tændt, så det hele tiden er skudklart, ellers
kan man jo ikke nå at få de snapshot, der kun kan tages i det rette øjeblik.

Og en af fiduserne ved et digicam, er netop at man kan bruger "motoren"
(billedseriefunktionen), og tager 5 - 10 optagelser af samme motiv, og
så bagefter ser billederne igennem på skærmen, og vælger hvilke man vil gemme.

Jeg bruger ikke den alm. søger, jeg bruger skærmen som søger, der har
jeg også alle menuerne, tid, blænde o.s.v., jeg har bygget en skaktsøger
med lup, den er monteret hen over skærmen med klæbepuder, den gør at
skærmbilledet ikke bliver generet af stærkt sollys.

Mit kamera kan også tage mange hundrede billeder på 2 stk. AA 1,5 V.
1.600 mA Ni-MH batterier, hvis jeg kun bruger målsøgeren, og slukker
kameraet mellem hver optagelse. Men når kameraet er tændt konstant, så
skal batteriernes levetid gøres op i minutter, mit kamera kan køre i ca.
en time uden skærm, og med skærmen tændt er jeg nede på ca. 15 - 20 minutter.

Jeg har selv lavet en extern batteripac, med den kan jeg holde kameraet
tændt uafbrudt i 5 timer, og om vinteren er batteriet varmt, da jeg kan
have pac'en i en inderlomme.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 14-07-01 21:58

In article <3B509805.B22A7970@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Ahmmm... det er vist blevet standdard at digicam producenterne
> underdriver batteriforbruget, de oplyser ikke hvad det reelle forbrug
> er, når man bruger kameraet til praktisk fotografi med skærmen tændt o.s.v.

Øhhh... Jeg aner faktisk ikke hvad Nikon siger batteriet kan klarer. Jeg
snakker om flere tests af folk der har haft mulighed for at teste
kameraet i real life situationer.

> Alle digicams har en opstarttid på nogle sekunder, og den gør at man
> vælger at holde kameraet tændt, så det hele tiden er skudklart, ellers
> kan man jo ikke nå at få de snapshot, der kun kan tages i det rette øjeblik.

Og nej ikke alle digicams har det. Flere digicams er klar stort set i
det du tænder. D1 er et eksempel herpå. Den har en opstartstid på
omkring 50-70ms.

> [...]
> så bagefter ser billederne igennem på skærmen, og vælger hvilke man vil gemme.

Tjaaa... Det kommer så sandelig an på hvordan man tager billeder.
Fidusen for mig er ikke at banke tonsvis af billeder af af det samme
motiv. Kun i nogle situationer.

> [...]
> en time uden skærm, og med skærmen tændt er jeg nede på ca. 15 - 20 minutter.

Så må du have mig undskylde men så er det et elendigt kamera med det
største strømforbrug jeg nogensinde har set.
Nu har jeg brugt flere Sony, Canon og Nikon kameraer og INGEN af dem
kommer overhovedet i nærheden af at løbe tør på 15-20 minutter.
Og jeg bruger ALTID "skærmen".
Fx. har jeg lige netop været ude i 3 timer med et Canon S10, hvor det
har været tændt 1/3-1/2 af tiden og taget 30 billeder med displayet
tændt, og batteriet løb ikke tør undervejs.

- Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-01 23:09

Michael wrote:

> Tjaaa... Det kommer så sandelig an på hvordan man tager billeder.
> Fidusen for mig er ikke at banke tonsvis af billeder af af det samme
> motiv. Kun i nogle situationer.

Mit Leica kører optikken ind bag et dæksel, så man kan stikke kameraet i
lommen, og det er jo ret smart, men det gør til gengæld, at det nok
tager mellem 1 og 2 sekunder fra jeg tænder til kameraet er skudklar.

Hvis man fotograferer menesker, dyr og aktion, så er multieksponering
virkelig en rigtig god ting, i sådan en serie er der som regel altid et
af billederne, der er mere vellykket end de andre.

Når jeg laver stills, hvor jeg slukker kameraet mellem optagelserne, så
kan mit kamera sagtens optage mellem 70 og 100 billeder, med de 2 stk.
AA batterier, der sidder i kameraet, og som sagt jeg har altid displayet
tændt når jeg fotograferer.

De oplyste tider er ved kontinuerlig drift, og der er altså kun 2 stk.
AA batterier i mit kamera, der er ganske givet flere i en D1x'er - og
batterier er også vægt.

Sådan kameramæssigt er jeg med årene blevet meget minimalistisk
indstillet, jeg har to store allukufferter fyldt med mellemformat
udstyr, der er alle brændvidder fra 40 mm op til 500 mm, bælg,
mellemringe, motor o.s.v., men jeg orker ikke at slæbe rundt på det, og
det kan slet ikke bruges til at snigskyde situationer med menesker i
miljøer.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 15-07-01 00:26

In article <3B50C2EE.EE503CFF@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Mit Leica kører optikken ind bag et dæksel, så man kan stikke kameraet i
> lommen, og det er jo ret smart, men det gør til gengæld, at det nok
> tager mellem 1 og 2 sekunder fra jeg tænder til kameraet er skudklar.

Ja, det er vældig smart. Det samme gør mit S10, men nu var det her en
tråd om D1x og ikke andre fine lommekameraer og deres opstartstider.

> De oplyste tider er ved kontinuerlig drift, og der er altså kun 2 stk.
> AA batterier i mit kamera, der er ganske givet flere i en D1x'er - og
> batterier er også vægt.

Igen så er det sikkert fint. Den her tråd var om D1x, dvs. noget HELT
andet end et kamera som kan være i en lomme og kører på 2 AA batterier.
Og det var om D1x'eren jeg snakkede om batteri levetid og ikke andre
kameraer.

> [...]
> mellemringe, motor o.s.v., men jeg orker ikke at slæbe rundt på det, og
> det kan slet ikke bruges til at snigskyde situationer med menesker i

Personligt siger mellemformat mig intet. Men hvad har det iøvrigt med
hele sagen at gøre at du med årene er blevet mere minimalistisk?
Så vidt jeg husker så var jeg på udkig efter folk som kendte til en
forhandler af D1x og i den forbindelse kunne det også være ok med lidt
info eller andet som folk måtte have.

Men det har altså intet med melleformat, minimalisme eller det at dit
lommekamera bruger 2 AA batterier og derfor er nød til at have en
hjemmestrikket ekstrapakke på for at kan bruges, at gøre.
Jeg snakker om et kamera der er i den tunge ende, som kan tage mange
billeder uden hjemmestrikkede ekstrapakker, som tager billeder i en
fremragende kvalitet(efter hvad jeg har set). Og det er det som har min
interesse, ikke alt det andet som ærlig talt virker som et forsøg på at
promovere dig selv.

- Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-07-01 11:32

Michael wrote:

> Personligt siger mellemformat mig intet. ......cut.........

Det kan selvfølgelig virke som noget rod, at jeg pludselig begynder at
snakke om mellemformat kameraer, men det er det først kommer til at
tænke på, når jeg har holdt et D1 i hånden.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 15-07-01 04:17

Hej...

Niels Ebbesen wrote:

> Alle digicams har en opstarttid på nogle sekunder, og den gør at man
> vælger at holde kameraet tændt, så det hele tiden er skudklart, ellers
> kan man jo ikke nå at få de snapshot, der kun kan tages i det rette øjeblik.

Jeg vil til det kun bemærke at D1 (og givetvis også D1X) ikke har nogen
"opstartstid". Når du drejer power knappen til "on" er den klar til action
i samme splitsekund. :)

> [...]
> så bagefter ser billederne igennem på skærmen, og vælger hvilke man vil gemme.

Det er jo så heldigvis op til én selv hvordan man vil bruge batteri. :)

Som de fleste andre digicams kan D1(X) LCD billedskærmen slukkes
mellem optagelser, og den bruges i praksis kun til at analysere skud
efter optagelsen, siden man bruger den almindelige optiske spejlrefleks
søger til at finde kompositionen. Skærmen er altså ikke tændt mens man
tager billeder, og det sparer strøm. Til at skifte indstillinger bruger
man istedet for strømslugende skærm-menuer de mindre funktions displays.
Jeg har indstillet min til på skærmen kun at at vise et histogram af
billedet efter optagelse. Skærmen er derfor kun tændt i et par sekunder
mens den viser histogrammet så jeg kan se om billedet er korrekt
eksponeret og farverne er OK.

D1'ens 2000mAh NiMH batterier har ikke den bedste batteri teknologi
jeg har set. De synes påvirkelige af klima - i de kolde vinter måneder
fik jeg kun omkring halvt så mange skud pr. opladning som jeg får her
til sommer. Jeg har altid et par reserve batterier med i tasken, men
det er sjældent at jeg får brug for dem. Når jeg skyder "raw" .NEF
billeder til 2.7 megabytes stykket er det memorykort jeg løber tør
for først - jeg har ingen digital wallet endnu. :)

Den største strømsluger i kameraet synes ikke at være de belyste LCD
displays (der er på D1 hele 4 af slagsen!), men derimod lange
lukkertider. Langtidseksponeringer på over 4 sekunder stykket kan
sluge et batteri på 25-30 skud. Daglys og flash optagelser derimod,
kan jeg tage omkring 200 af på ét batteri. Om det så er mekanikken
til at løfte spejlet eller CCD'en som sluger strøm på den måde ved
jeg ikke, men langtidsoptagelser kræver jo osse stativ og andre
forberedelser, så jeg synes ikke det er et stort problem at skulle
sørge for mere strøm under de særlige omstændigheder.

Der synes dog ingen grund til at pusle med hjemmestrikkede "battery
packs" - de almindelige batterier skydes ind i siden af kameraet
som på en F5, og tager kun ganske få sekunder at skifte.

> [...]
> med lup, den er monteret hen over skærmen med klæbepuder, den gør at
> skærmbilledet ikke bliver generet af stærkt sollys.

Jah, jeg lavede noget tilsvarende til min CP990. LCD'en var dog ikke
højopløst nok til at man kan se om billedet var helt i fokus, det er
nemmere og mere naturligt med en optisk søger. Til gengæld var
CP990'ens autofokus rigtig god...

> [...]
>
> Jeg har selv lavet en extern batteripac, med den kan jeg holde kameraet
> tændt uafbrudt i 5 timer, og om vinteren er batteriet varmt, da jeg kan

Jah well. Du har ikke det problem med et D1. Du tænder og slukker kameraet
som du nu har brug for det - der er ingen grund til at have det tændt
kontinuerligt.

Forresten er brugtprisen på D1 stadig ret god. Jeg har lige solgt mit F100
på eBay, og nu da D1X omsider er til at få fat på vil jeg nok opgradere. :)

Mvh.
Sonny

PS: Ny Bibble 2.99f har support for D1X, og har kraftigt forbedrede
farveprofiler siden sidste version. Helt klart registrerings prisen
værd! Farver fremstår absolut naturlige både med NEF og JPG formater.