hunden bider i alt
Fra : Jensen

Dato : 14-07-01 08:24

HJÆÆLP.... jeg har fået mig et problem

Vi har 2 hunde, en golden retriver på 6 og en Amstaff på 8½ månede.
Den ene, Amstaffen er begyndt (de sidste 2-3 måneder) bla. at bide alt
muligt i stykker, mest om natten. Hun er også begyndt at besørge indendørs
igen fra tid til anden.
Om dagen ( når de er alene hjemme) gør hun det dog også, hvis ikke begge
hunde er lukket ude i entre og køkken og vi har fjernet alt der kan bides i.

Da det begyndte, prøvede jeg at bilde mig selv ind, at det var en fase og
det forsvandt med tiden... men det er líge modsat... i starten var det
småting som wcruller, aviser, tømte papirkurve og itu bidte kuglepenne, nu
er det sko og tøj. Tøjet startede for knap 14 dage siden og nu gemmer vi alt
tøj væk inden vi går i seng. Men her til morgen havde hun bidt 2 sko i
skykker ( fra forskellige par selvfølgelig) det var lige 1100,- kr i sko

Vi orker ikke mere, at skulle stå op om morgenen, og allerede i soveværelset
sukke over, hvad som måske venter der "derude" Det er ikke den bedste start
på dagen for hverken os eller hunden.

Vi bor på landet og er ude det meste af tiden, når vi er hjemme (efter job).
Amstaffen er med i det hele... hun dør ikke nysgerrig Kører vi nogen
steder, tager vi i så vidt omfang det kan lade sig gøre, hundene med. De er
begge meget glade for at komme med.

Der er intet mønster i hendes hærgen, nogle gange kan det være 3 dage i
træk, andre gange kan der gå 5 dage imellem. Vi har prøvet, at se om det
hænger sammen med om vi har været væk, har haft dem med, eller været hjemme.
Men der er ingen forskel i hvornår hun gør det og hvad vi laver med hundene.

Vi går som regel i seng ved 23-23.30 tiden og står på igen 5.30. Hun burde
kunne holde sig i 6 timer. De får aftens mad omkring kl. 19. Vi har snakket
om om det er fordi hun indimellem ikke kan nå at få skidt af, når de får se
sent med, men så burde det vel være hver nat ?? eller er det bar trods ?
..... det (som med hendes hærgen) et par dage i træk og så måske fred i et
stykke tid. Vi har snakket om at fodre dem når vi kom hjem fra job kl. 15,
så burde hun have skidt af vel ?
De er alene hjemme 8 timer dagligt. Ok, det er måske lidt længe. Men hvad
gør andre fuldtidsarbejdende mennesker med hund?

De får masser af tyggeben, så mange, at vi er stor aktionær i tyggebens
fabrikkerne. De store knudeben er væk på en aften og de pressede ben er væk
i løbet at en 3-4 dage. Så hun får da stimuleret hendes tyggemuskler.
Vi har købt en buster cube, hedder de ikke det, de terninger, man kan fylde
foder i, men den gider hun ikke lege med. Kommer der ikke foder ud efter hun
har dasket til den 2-3 gange så finder hun på noget andet at lave, Det kunne
jo henne at retriveren lavede noget der var sjovere.
De har fået deres foder på gårdspladsen, men det kunne vi ikke få til at
fungere, da amstaffen var lidt hurtigere til at finde fodret end retriveren,
og retriveren lod den lille få det hele. Det skal lige sige i den
forbindelse at det stadig er retriveren, der bestemmer derhjemme.

En veninde har forslået at vi lader hundene sove i stalden om natten og være
derude om dagen når vi ikke er hjemme ( det gør hendes egen hund, men den
har heller ikke været vant til andet). Hun siger, hvis vi er sammen med
hundene som vi plejer og når vi så skal iseng, så går vi med dem som vi
plejer og slutter bare med at sætte dem i stalden istedet for at tage dem
med ind. Det kan vi bare slet ikke få os selv til. Er vi pylleret ??
Det eneste vi er ved at lave er at indhegne gårdspladsen og lave et rum i
stalden hvor de har kurv, vand, tyggeben osv. Meningen er så at når vi kører
om morgenen, så kommer de ud i gården og være, hvis det regner eller bliver
for varmt, så har de deres "hundehus" i stalden at gå ind i. Det er kun
noget vi vil lave i sommer ½ året, da jeg ikke kan lide at de skal gå ude i
vinter½ året på den måde ... ( Er vi pyllert igen ?)

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind... hvad pokker gør vi...

Hilsner Joy og terroristen

Fra : R. Ilsøe

Dato : 14-07-01 16:09

> [...]
> plejer og slutter bare med at sætte dem i stalden istedet for at tage dem
> med ind. Det kan vi bare slet ikke få os selv til. Er vi pylleret ??

Ja, det synes jeg i er. Når hunden besørger og tygger i ting inde får den
vel skældud hver gang. Den konflikt ville i undgå hvis den var i stalden. I
er jo alligevel ikke hjemme om dagen og om natten sover i, så det ville
absolut være mere behageligt for den lille hvis den kom i stalden frem for
at den fik skældud.

> Det er kun
> noget vi vil lave i sommer ½ året, da jeg ikke kan lide at de skal gå ude
> vinter½ året på den måde ... ( Er vi pyllert igen ?)

Igen, ja, jeg synes i er pyldret. Hunde er ikke lavet af glas. De har pels
og et dejligt rum at gå ind i hvis det skulle blive for koldt. Selvfølgelig,
hvis det bliver aaalt for koldt ville jeg nok ikke lade dem rende ude... Det
kommer igen an på hvor varmt det er i stalden selvom klappen til det lille
rum er åben.

Hvad angår tyggeriet, så kan forklaringen være, at den store er en tæve og
den lille er en dreng. Den lille er ved at blive kønsmoden og bliver så lidt
opkørt over at være i selskab med en lækker dame. Nu fik jeg ikke lige fat i
hvad køn de 2 var, så det er ikke sikkert det er det.

Held og lykke med vovserne

Rinnie Ilsøe

Fra : Jensen

Dato : 15-07-01 17:13

Hej Rinnie

Det er ikke fordi vi er pyller, pyller fordi vi tror hundene er lavet af
glas *s*, men simpelthend fordi at den "gamle" aldrig har været vant til
det, hun er stuehund og trives godt med det. Vi er bange (pylleret) for at
det vil ændre hendes væsen og adfær af blive "staldhund". Hun er rimelig
følsom, vi har fået hende for nogle år siden fra et sted hvor hun var under
under hund i forhold til de andre, men har udviklet sig meget siden da. Hun
er overhunden her, skønt hun lader den lille tage sig nogle friheder.

Vores bekymring går derfor på den gamle i forbindelse med pludslig at lade
den være i stalden om natten og når vi ikke er hjemme.

Det vil være ret svært for os at have hundene i stalden om vinteren, da der
bliver ret koldt. Vi har en åben stald, hvor vi i den eneende også har vores
heste gående, derfor er porten åben døgnet rundt i stalden.

Begge hunde er tæver *s*, så med mindre at den lille er til den "forkerte
side" *GG* så tror jeg næppe det er problemet

Hilsner Joy

R. Ilsøe <gizmo@vejen-net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:%gZ37.220$sH5.108756000@news.mobilixnet.dk...

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 15-07-01 20:10

Hej Joy

Jeg synes det ville være en meget dårlig idé at sætte hende ud i stalden.
For mig lyder det som om, at hun har et alene-hjemme-problem - altså ikke
kan lide at være adskilt fra jer. Og det er det I bør abrejde med. I skal
nok have hjælp fra en adfærdsbehandler til at lægge et program. Kig på
www.paff.dk og se om der ikke er en i nærheden af jer.

KH
søs

Jensen <joys@email.dk> skrev i en news:9isfh3$1h29$1@news.cybercity.dk...

Fra : Aino

Dato : 16-07-01 07:26

Hejsa

> For mig lyder det som om, at hun har et alene-hjemme-problem

Lyder rigtigt. Vær opmærksom på en ond cirkel: I vågner og forventer at
finde noget ødelagt, det gør jer i dårligt humør, det mærker hunden, den
bliver frustreret, dels glæder den sig til, at I skal vågne, dels
frygter den det, fordi I er sure, af frustration tygger den så i nogle
sko. Selvom man prøver at skjule sin ærgrelse, er hunde ret gode til at
opdage den slags.

Dengang vores hund skulle lære at være alene om dagen indførte vi det
princip altid at lukke ham ud og hilse udenfor, og være glade for at se
ham. Så kunne vi altid bagefter gå ind og se, om noget skulle være
blevet ofret på hvalpetidens alter.

Angående fodringen udenfor: Kan I ikke bare fodre dem en af gangen, så
de får den tid det tager?

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Jensen

Dato : 16-07-01 13:36

Hvis det skulle være et alene hjemme problem, burde det så ikke være hver
gang vi forlader dem.
Kan den ene hund nøjes med at have et problem og ikke den anden. Og kan en
"hvalp" have det, når den er sammen med "sin mor"... de første mange uger
var den gamle mor for den lille, hun lagde mælk til og var vitterlig
morhunden.

Når vi står op eller kommer hjem, så hilser vi glad og "overstrømmende" på
dem.
Om morgenen sker hilsen inde i stuen og når vi kommer hjem, udenfor.
Vi ignorerer hendes ulykker når de er der, med mindre vi tager hende direkte
i det.

Hilsner Joy

Aino <aij@topsoe.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B5288E4.D811C98C@topsoe.dk...

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 17-07-01 17:25

Hej Joy

Jo, alene-hjemme-problem forstået som hun ødelægger ting, kan sagtens bare
være af og til, at I forlader hende. Men hun har naturligvis problemet -
også selvom, at hun ikke ødelægger.

Og jo - hvalpen kan sagtens have problemet, som om den anden hund ikke har
det. Og selvom den er der. Det er jer/dig hun er ked af at blive forladt af.
Det er ligesom at man ALDRIG skal anskaffe sig en hund til, hvis den ene har
et alene hjemme-problem. Man løser nemlig ikke problemet - men får så to
hunde med alene hjemme problemer.

Jeg ville som en start droppe de overstrømmende hilsninger om morgen - og
når I i det hele taget kommer hjem. Det gør over gange mere brat fra at I
ikke er der til I er der mere brat. Ligesom det også er bedst at ignogere
forstået som ikke at have kontakt med sin hund ca. 10 min til 1 kvarter
inden man går. Drop ALT skæld ud - også når I tager hende i det. Det hjælper
ikke, men kan tværtimod forværre problemet.

KH
søs

Jensen <joys@email.dk> skrev i en news:9iun6u$1r7v$1@news.cybercity.dk...