Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon commander R1C1 kit, erfaringer?
Fra : Lars Hjortø

Dato : 28-12-07 12:55

Hej nyhedsgruppe

Jeg har overvejet at skifte min Sigma ringflash ud med en Nikon commander
R1C1 kit. Er her nogen der har erfaringer med det sæt?
Det skal (surprise) overvejende bruges til macro-fotografering.
Jeg bruger en 150 mm Sigma macro optik og det er mest insekter og blomster
jeg fotograferer med den.
Er sættet forholdsvist nemt/hurtigt at bruge eller skal man bruge en krig af
tid til at gøre det klar så insektet er fløjet og blomsten er visnet inden
man er klar?

Venlig hilsen Lars Hjortø

Fra : Soeren Christensen

Dato : 28-12-07 21:01

On Fri, 28 Dec 2007 12:55:00 +0100, "Lars Hjortø"
<lars.hjortoe@post2.tele.dk> wrote:

>Hej nyhedsgruppe
>
>Jeg har overvejet at skifte min Sigma ringflash ud med en Nikon commander
>R1C1 kit. Er her nogen der har erfaringer med det sæt?

Jae lidt - jeg skiftede fra Sigma til R1C1 den forgangne sæson

>Er sættet forholdsvist nemt/hurtigt at bruge eller skal man bruge en krig af
>tid til at gøre det klar så insektet er fløjet og blomsten er visnet inden
>man er klar?

Nu går jeg ud fra at du i dag har din Sigma monteret på kameraet når
du FORVENTER at skulle bruge den
I det tilfælde er der ingen forskel.
Ellers tager det ca. dobbelt så længe at montere, da der først skal
monteres objektivring - derefter en større ring til at sætte de to
flash på. Derefter flashene på og SU800 skal jo også på kameraet.

Skifter du, så husk lige at spørge til opladelige batterier i stedet
for CR123

Mvh Søren C

Fra : HKJ

Dato : 28-12-07 21:30

Soeren Christensen wrote:
> Skifter du, så husk lige at spørge til opladelige batterier i stedet
> for CR123

CR123 skal i hvert fald købes over internettet og ikke i en
fotoforretning. Fotoforretninger tager omkring 100 kr for batteriet,
hvor det let kan findes til mellem 20 og 40 kr på internettet.

Fra : Soeren Christensen

Dato : 28-12-07 22:12

On Fri, 28 Dec 2007 21:29:54 +0100, HKJ <henrik.k.jensen@miscel.dk>
wrote:

>CR123 skal i hvert fald købes over internettet og ikke i en
>fotoforretning. Fotoforretninger tager omkring 100 kr for batteriet,
>hvor det let kan findes til mellem 20 og 40 kr på internettet.

Ja, men der findes også genopladelige Lithium-ion 3V akkuer og de er
billigere i længeden....

Mvh Søren C

Fra : HKJ

Dato : 29-12-07 06:51

Soeren Christensen wrote:

> Ja, men der findes også genopladelige Lithium-ion 3V akkuer og de er
> billigere i længeden....

Men der er nogle problemer med dem, de har lav kapacitet og så er 3V
celler tit lavet ud fra 3.6 volt celler, som så indeholder et kredsløb
der laver 3 volt.

Fra : Soeren Christensen

Dato : 29-12-07 14:17

On Sat, 29 Dec 2007 06:50:36 +0100, HKJ <henrik.k.jensen@miscel.dk>
wrote:

>Men der er nogle problemer med dem, de har lav kapacitet og så er 3V
>celler tit lavet ud fra 3.6 volt celler, som så indeholder et kredsløb
>der laver 3 volt.

Det er muligt nok, men jeg har 9 stk. og de rækker fint til mit brug
af R1C1 kittet. Det er da rigtigt at kapaciteten ikke er så stor, men
med 9 stk. rækker de som sagt, og de har betalt sig selv i sæsonen
2007.

Man skal bare lige være opmærksom på at man skal købe modellen til
lommelamper - ellers er de for korte til R1C1.

Mvh Søren C

Fra : HKJ

Dato : 30-12-07 00:39

Soeren Christensen wrote:
> [...]
> af R1C1 kittet. Det er da rigtigt at kapaciteten ikke er så stor, men
> med 9 stk. rækker de som sagt, og de har betalt sig selv i sæsonen

Så er det jo fint nok, men det er vigtigt at købe lader og batterier
sammen, eller også skal man vide hvad det er man roder sig ind i.

Der er 3 udgaver:

3.6 volt celler, de kan kun bruges med udstyr som tåler den højere spænding

3.6 volt celler med regulator til 3 volt.

3 volt celler

Og så kan man få med eller uden (kortslutnings) beskyttelse i cellen.

Husk også at sådan en celle ikke må køres helt tom, det slider ret hårdt
på cellen.

Fra : Soeren Christensen

Dato : 30-12-07 02:30

On Sun, 30 Dec 2007 00:39:10 +0100, HKJ <henrik.k.jensen@miscel.dk>
wrote:
>Så er det jo fint nok, men det er vigtigt at købe lader og batterier
>sammen, eller også skal man vide hvad det er man roder sig ind i.

>Der er 3 udgaver:

Jammen så for at gøre en lang historie kort:

Fra batterier.dk:

PL123U-152
Genopladeligt CR-123A batteri til lygter
Husk at bestille lader AV-SP123SE
Bemærk: Batteri PL123U-152 kan KUN lades med AV-SP123SE

HUSK DET SKAL VÆRE TYPEN TIL LYGTER!

AV-SP123SE
Lader for PL123U-152

Iøvrigt har jeg prøvet R1C1 med to stk SB800 og to stk SB200 på fod.
Det fungerer fint. Det er da rigtigt at der ikke er meget lys i SB200
til fx. portræt foto

Mvh Søren C

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-07 22:20

> [...]

>tid til at gøre det klar så insektet er fløjet og blomsten er visnet inden

Jeg købte sådan et sæt for nogle uger siden.
Ikke til afløsning for noget, men sammen med Nikons gamle 60 & 105 mm
til brug for teknisk makro fotografering.
Det fungerer udmærket med både D50 &D200.

Alene det, at man kan belyse emnet fra næsten valgfri vinkler giver
mange muligheder for at fremhæve de detaljer i for eksempel
brudflader, man måtte være interesseret i, desuden kan man vende lyset
med det medfølgende grej, således at lyset kan komme langs objektivets
akse fra for eksempel det ene lys, og side ind fra det andet lys.
Ligeledes kan man med de mulige belysnings vinkler sørge for, at lyset
ikke reflekteres direkte tilbage fra metal blanke overflader, super
kort og godt.
Læg hertil muligheden for at styre de to flash's lysintensitet
individuelt, til yderligere fremhævning af detaljer.

Det tager nogen tid at sætte det op, lige som det tager nogen tid at
få de optimale resultater, her er en ringblitz nemmere, men heller
ikke med så mange muligheder.

Batterierne holder ikke så længe i selve flash'ne, men dog alligevel
rimeligt.
De genopladelige jeg prøvede gav længere recycle tider, der dog ikke
betyder så meget i mit tilfælde, da emnet jo er stendødt.

Venlig hilsen
Arnold Mikkelsen

Fra : Lars Hjortø

Dato : 29-12-07 23:12

Hej Arnold (og i andre der har svaret ang. batterier)

> [...]
> Ligeledes kan man med de mulige belysnings vinkler sørge for, at lyset
> ikke reflekteres direkte tilbage fra metal blanke overflader, super

Det er netop det at man f. eks. kan belyse fra oven og fra den ene side der
har tiltalt mig eller som du skriver langs optikkens akse. Jeg synes med min
ringflash er det krop umuligt at belyse noget ordentligt uden at der kommer
nogle grimme "fire dobbelte" slagskygger. De er jo ligesom kun mulighed for
fuldt lys, slukket eller et sted derimellem. Man kan jo ikke vinkle lyset på
nogen måde.

> Læg hertil muligheden for at styre de to flash's lysintensitet
> individuelt, til yderligere fremhævning af detaljer.

Ja, og her kommer i ringflash'en til kort. I hvert fald Sigma's. Styringen
af den er ganske simpelt ikke god nok til mit behov. Desuden kan den heller
ikke styre en tredie flash samtidig med at den selv bidrager med lys. I
hvert fald ikke uden at den køre i manuel mode, og så begynder det at blive
besværligt.

> Det tager nogen tid at sætte det op, lige som det tager nogen tid at
> få de optimale resultater, her er en ringblitz nemmere, men heller
> ikke med så mange muligheder.

Ja, men tager det ikke generelt tid at sætte noget ordentligt lys op? Hvad
enten det er til portræt eller macro, men øvelse gør vel mester???

> [...]
> De genopladelige jeg prøvede gav længere recycle tider, der dog ikke
> betyder så meget i mit tilfælde, da emnet jo er stendødt.

Har du prøvet at bruge sættet i kombination med en SB600 eller SB800 og har
du prøvet med de to flash'er monteret på fod? De rækker vel ikke voldsomt
langt?

Venlig hilsen Lars Hjortø.