Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Instruktioner til objektiver
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-12-07 22:28

Hej

Nikon skriver i deres manual til D40X at man skal slukke kameraet før
man tager en linse af og på - de fremhæver det som at man skal huske det
hvilket jeg opfatter som værende vigtigt.

Men senere i manualen står der at for at rense noget inde i så skal man
tage linsen af og tænde kameraet... altså så må det lige pludselig godt
være tændt mens linsen er af.

Så.. hvad sker der ved at skifte linser mens kameraet er tændt? Er det
blot en "precaution" mod pilfingrer mv. eller tager noget rent faktisk
skade af det selvom man piller af og sætter på korrekt?

Kameraet har en "Lens not attached" på displayet kan jeg se i manualen -
"fejlrettelse" er blot at montere en linse. IMHO ville kameraet vel
slukke selv hvis man trykkede på linse-udløser knappen hvis det var
skadeligt.. eller hva?

Fra : emj

Dato : 23-12-07 23:39

Martin Johansen [6000] skrev:

>Nikon skriver i deres manual til D40X at man skal slukke kameraet før
>man tager en linse af og på - de fremhæver det som at man skal huske det
>hvilket jeg opfatter som værende vigtigt.

Mon ikke det bare er for at undgå at få mere støv ind i det. Der er
vel noget statisk elektricitet, når digien er tændt.

>Men senere i manualen står der at for at rense noget inde i så skal man
>tage linsen af og tænde kameraet... altså så må det lige pludselig godt
>være tændt mens linsen er af.

Ja, man må nødvendigvis have spejlet løftet, hvis man skal rense
sensoren, som sidder inde bag spejlet.

Hilsen emj

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-12-07 23:45

> Mon ikke det bare er for at undgå at få mere støv ind i det. Der er
> vel noget statisk elektricitet, når digien er tændt.

Fisk.. det er lidt det jeg fisker efter.. om det mon bare er en simpel
precaution eller om der vitterligt kan ske en skade?

> Ja, man må nødvendigvis have spejlet løftet, hvis man skal rense
> sensoren, som sidder inde bag spejlet.

Ja...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-12-07 23:51

> [...]
> man tager en linse af og på - de fremhæver det som at man skal huske det
> hvilket jeg opfatter som værende vigtigt.

I en af de første manualer til EOS, mener jeg det også stod nævnt at
kameraet skulle slukkes før afmontering af objektiv, jeg tror det er for at
beskytte elektronikken, da der sidder rækker af kontakter der uværgeligt
danner forkerte forbindelser når objektivet drejes af!

Langgaard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-12-07 00:43

> kameraet skulle slukkes før afmontering af objektiv, jeg tror det er for at
> beskytte elektronikken, da der sidder rækker af kontakter der uværgeligt
> danner forkerte forbindelser når objektivet drejes af!

Ja den tanke har jeg også tænkt...

Fra : Freddy Nielsen

Dato : 24-12-07 00:19

På fotoudstillingen i City 2 for godt en måned siden, gjorde Casper Thybjerg
(Nikon ambassadør) opmærksom på, at hvis man ikke slukkede for kameraet før
man skiftede optik, var der større fare for støv i kameraet på grund af
statisk elektrecitet, som jeg forstod opstår når de to ting bliver adskilt
med spænding på.

Mvh
Freddy Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-12-07 00:43

> [...]
> statisk elektrecitet, som jeg forstod opstår når de to ting bliver adskilt

Okay. Tak for det

Fra : Simon Nielsen

Dato : 30-12-07 19:12

Martin Johansen [6000] skrev:
> [...]
> "fejlrettelse" er blot at montere en linse. IMHO ville kameraet vel
> slukke selv hvis man trykkede på linse-udløser knappen hvis det var

Nej det kan ikke tage skade. Der er kun for at det ikke suger støv ind.
I det at objektivet drejes af forsvinder strøm kontakten til kameraet.
Det er de yderste (den yderste til højre og den yderste til venstre)
kontakter der leverer strøm til objektivet, så når du drejer objektivet
forsvinder strømmen, så det har ikke noget at sige.

Mvh
Simon

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-07 22:07

> Nej det kan ikke tage skade. Der er kun for at det ikke suger støv ind.

Okay tak for det. Så i værste tilfælde er det ris til egen røv i og med
jeg skal rense lidt oftere?

Jeg ville ønske de ville skrive sådan noget i en manual istedet for bare
at "forbyde det". Så giver det lidt mere mening og åbner op for mere
forståelse Man tror jo lortet går istykker sådan som de skriver.

Okay tak for forklaringen.