Att.: ERS - Re.: formater
Fra : Morten Lind

Dato : 28-12-07 16:33

Hej Erik - du har vel set:
<http://www.computerworld.dk/art/43408?a=newsletter&i=1508>

M.

Fra : Bruno

Dato : 28-12-07 18:56

Morten Lind wrote:
> Hej Erik - du har vel set:
> <http://www.computerworld.dk/art/43408?a=newsletter&i=1508>

Den artikel er godt nok noget være vås. Det er jo ikke dokumentformatet
der gør noget tilgængelig, men softwaren som ligger ovenpå og jo mere
åbent og veldokumenteret et dokumentformat desto lettere kan det
"fremvises" på forskellig vis.

Mvh
Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-12-07 21:22

Hej Morten

Morten Lind wrote:
> Hej Erik - du har vel set:
> <http://www.computerworld.dk/art/43408?a=newsletter&i=1508>

Jeg har været væk et par dåage, så det er først nu, jeg har set det pga.
dit link. Men jeg skal så lige tilføje, at det *IKKE* er korrekt, når
det gælder på Mac platformen.

OS X Text-to-Speech (TTS) og Speech recognition (SR) læser fint det ISO
standardiserede ODF format - både inline i systemet og via GhostReader
inkl. de danske stemmer.

At Stig Langvad - som sædvanlig - ikke helt véd, hvad der foregår, når
det gælder forholdene i Dansk Blindesamfund, er absolut ikke noget nyt.
DBSs hjælpemiddelkonsulent, Daniel, og jeg har haft flere samtaler netop
omkring brugen af åbne standarder inkl. ODF, ODT, XML/OOXML. Den eneste
af de standarder, der *IKKE* er understøttet af bl.a. Daisy systemet er
rent faktisk XML/OOXML.

Dette undrer så til gengæld mange, da det åbenbart er Microsoft, der har
betalt for udviklingen af Daisy systemet... Jeg har haft kontakt til
udviklerne bag Daisy, og de har nægtet at portere systemet til brug på
OS X med begrundelsen - "...We are not allowed to do this by the
sponsoring company." - og "The company that has paid us for the
development of the Daisy system for the visually impaired has denied us
to port the Daisy system to any other platform than Windows XP and
newer...". Der er ingen tvivl om, at 'the company' er Microsoft, da
samtlige lydsignaler, der er indlagt i Daisy7 systemet stammer fra hhv.
Infovox700 (det gamle SR system til Windows) og windows 2000 og xP.

En anden ting, der også undrer mig i Stig Langvads 'artikel', er, at han
påstår, at XML ikke er understøttet af div. talesynteser og Daisy.
Faktisk er de små tekstfiler, der ligger på de lydbøger, der nu kun
kommer til Daisy (Victorreader) alle er XML filer. Det drejer sig om fx.
støttekoder, indexering og anden inddeling af de mp3 filer, der skal
læses op. Disse XML koder indeholder også TTS filer læst bl.a. af den
danske stemme 'Poul', som er rent ud sagt elendig - masser af digital
kompression og kompressionseffekt. Desuden styres også
oplæsehastighedesvariationen af en XML fil.

Retfærdigvis skal det så lige tilføjes, at hverken TTS eller SR endnu er
fuldt implementeret i OpenOffice til mac pga. 'hurdlen' X11, men windows
versionen er fuldt understøttet af Jaws for Windows, men i NeoOffice er
både TTS og SR fundt understøttet. Det samme gælder også for StarOffice
til både Linux og windows. På Linux/Unix siden understøtteer Ghostreader
for Linux/Unix også både TTS og SR.

Når vi kommer over nytåret, skal jeg igen have samlet nogle ting op og
snakket det igennem med vores hjælpemiddel- og IT-gruppe i DBS. - Men
tak for linket. Jeg skal lige have den nærlæst lidt grundigere, men
umiddelbart er det noget sludder, Stig Langvad skriver!

mvh. Erik Richard