MS Windows
briani 27239
Vista og XP på samme maskine
Fra : Thomas Kleis

Dato : 20-12-07 16:55

Hej NG

Jeg kører pt Vista på min maskine og vil også gerne have XP på den samtidig,
til afvikling af nogle gamle programmer, der ikke kan køre i Vista. Men
efter installation af XP starter maskinen kun op med XP og spørger ikke om
jeg vil boote med det ene eller det andet system. Jeg går ud fra at boot.ini
filen er blevet overskrevet i installationsprocessen af XP. Jeg har
tidligere kørt med to XP systemer på samme maskine, men kan det ikke stadig
lade sig gøre, selvom det ene system er Vista? Skal man igang med først at
have to XP systemer, og derefter opgradere det ene til Vista og håbe på at
de begge vil køre, eller.....?

På forhånd tak og god jul.

Mvh Thomas

Fra : Bjarne Chr

Dato : 20-12-07 18:23

"Thomas Kleis" <thomaskleisREM@VE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igang med først at have to XP systemer, og derefter opgradere det ene til
> Vista og håbe på at de begge vil køre, eller.....?

Du skal installere XP først, og så Vista og helst på en anden partion.
Så laver Vista bootmenuen.
Bc

Fra : Thomas Kleis

Dato : 20-12-07 21:43

"Bjarne Chr" <No@No> skrev i meddelelsen

> "Thomas Kleis" <thomaskleisREM@VE.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal installere XP først, og så Vista og helst på en anden partion.
> Så laver Vista bootmenuen.
> Bc

Ja jeg tænkte det sgu nok. Jeg frygtede lidt det svar, for det betyder jo
så, at jeg skal starte forfra med alle programmer osv. Anyways, tak for
hjælpen.

Mvh Thomas

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-12-07 21:53

> [...]
>
> Ja jeg tænkte det sgu nok. Jeg frygtede lidt det svar, for det betyder jo
> så, at jeg skal starte forfra med alle programmer osv. Anyways, tak for

Tryk og hold Windows knappen på tastaturet og tryk så på pause tasten - så
får du egenskaber for denne computer.
Se under fanen Avanceret, klik på nederste knap Indstillinger for Start og
Genoprettelse og tjek hvad der står der.
Der skal være hak ud for Vis en liste over... - hvis ikke drop-listen under
Standardoperativsystem viser andet end XP kan du klikke på Rediger.
Men hvordan du der får Vista ind i billedet - der står jeg af.

Jeg har Vista - eller rettere havde i næsten en hel dag. Nu kører jeg XP
igen - så slapper jeg bedre af

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Svage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Thomas Kleis

Dato : 22-12-07 22:29

"Jesper Hedegaard" <skrub@af.nu> skrev i meddelelsen

> [...]
> under Standardoperativsystem viser andet end XP kan du klikke på Rediger.
> Men hvordan du der får Vista ind i billedet - der står jeg af.

Der er allerede markeret "vis en liste over operativsystemer". Vista er
angivet i listen, men der er ingen mulighed for at redigere. Burde Vista
ikke have en boot.ini fil som man manuel kan redigere??? Jeg kan bare ikke
finde filen på computeren (har slået "vis skjulte filer og foldere" til).

Mvh Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-12-07 01:05

Den 22-12-07 22.28 skrev Thomas Kleis følgende:

> Burde Vista
> ikke have en boot.ini fil som man manuel kan redigere??? Jeg kan bare ikke
> finde filen på computeren (har slået "vis skjulte filer og foldere" til).

Det er ændret, tjek denne side:
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/Help/4d7d08ba-d61c-4c02-9f94-6d2c0e34ae731030.mspx

Du (og andre i denne tråd) må for øvrigt meget gerne klippe i det
citerede i henhold til netiketten, dvs. klip det I ikke svarer på væk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Bjarne Chr

Dato : 20-12-07 22:01

> [...]
>
> Ja jeg tænkte det sgu nok. Jeg frygtede lidt det svar, for det betyder jo
> så, at jeg skal starte forfra med alle programmer osv. Anyways, tak for

Jeg måtte klare det på en anden måde Da jeg kun har Vista på en recovery
disk.
Jeg har to seperate Diske i min Pc.
Jeg afbrød disken med Vista på og installerede XP på nr. 2 Disk.
Så nu kan jeg via F12 på min Pc (en Acer) vælge hvilken disk jeg vil starte
på.
Default starter den op i XP uden F12.
Så besøger jeg Vista lidt om søndagen
Bc

Fra : Karin

Dato : 21-12-07 12:44

Thomas Kleis wrote:
> [...]
> selvom det ene system er Vista? Skal man igang med først at have to
> XP systemer, og derefter opgradere det ene til Vista og håbe på at de

Der er en udmærket guide her. Den fortæller også hvordan du reparerer boot
loaderen.

http://apcmag.com/5485/dualbooting_vista_and_xp

Mvh. Karin

Fra : Thomas Kleis

Dato : 22-12-07 22:46

"Karin" <karin.klaus@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Der er en udmærket guide her. Den fortæller også hvordan du reparerer boot
> loaderen.
>
> http://apcmag.com/5485/dualbooting_vista_and_xp

OK, det her ser super ud. Der var tilsyneladende et lille program (EasyBCD)
som jeg lige manglede i processen. Jeg har sådan set været igennem det meste
af beskrivelsen, men manglede jo så lige det sidste skridt. Kanont! Jeg
prøver det. Mange tak for hjælpen.

Mvh Thomas