Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billedet klæber sig til glasset
Fra : m0rt3n

Dato : 18-12-07 20:59

Jeg har lige fået lavet nogle billeder og vil sætte dem i nyindkøbte rammer
med glas. Men billeder klæber sig til glasset. Det bliver blåligt. Der er
vel 4-5 punkter hvor man kan se det, og det ser ikke godt ud. Hvad er
problemet? Jeg prøvede at sætte i en ramme med plast og der er det ikke
noget problem (trykket er heller ikke så hårdt). Dårlig fremkaldelse?
Dårlige rammer?
Mvh m0rt3n

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-12-07 22:44

On 2007-12-18 20:59:25 +0100, "m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> said:

> [...]
> problemet? Jeg prøvede at sætte i en ramme med plast og der er det ikke
> noget problem (trykket er heller ikke så hårdt). Dårlig fremkaldelse?

Har du limet billedet fast til underlaget?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-07 22:48

"Thomas Schreiber" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Prøv at spritte glasset af... - Der kan være en fedthinde på glasset

mvh. Tonni

Fra : m0rt3n

Dato : 18-12-07 23:02

"Tonni" <hauge*snabel*hardware*dryp*dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at spritte glasset af... - Der kan være en fedthinde på glasset

Jeg har prøvet med vinduesrens, men det hjalp ikke. Måske de skal have en
større tur... eller måske fotografierne?
Mvh m0rt3n

Fra : m0rt3n

Dato : 18-12-07 23:01

"Thomas Schreiber" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse
> Har du limet billedet fast til underlaget?

nej, de er dog helt nye, så jeg tænkte om de skal tørre nogle dage først.
Alle mine gamle fotos er opmagasineret, så jeg kan ikke prøve at sætte et
andet i.
Mvh m0rt3n

Fra : Gert Nielsen

Dato : 19-12-07 09:50

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er problemet? Jeg prøvede at sætte i en ramme med plast og der er det ikke
> noget problem (trykket er heller ikke så hårdt). Dårlig fremkaldelse?

Dit problem skyldes newtonringe.
Punktvis ligger billedet helt tæt på glasset og danner en linse, lyset
brydes gennem.
Restfugt øger problemet. Alle kendte til problemet med diasfilm i
glasrammer, men det er jo gamle dage

Løsningen er en ramme oven på billedet, så glas og billede ikke kommer i
kontakt.
Gert

Fra : Max

Dato : 19-12-07 12:12

Hej Gert

> Løsningen er en ramme oven på billedet, så glas og billede ikke
> kommer i kontakt.

Eller buet glas i rammerne som i gamle dage :)

--
Mvh Max

Fra : gcarst

Dato : 19-12-07 01:57

On 18 Dec., 20:59, "m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> wrote:
> [...]
> problemet? Jeg prøvede at sætte i en ramme med plast og der er det ikke
> noget problem (trykket er heller ikke så hårdt). Dårlig fremkaldelse?

sæt dem i passepartout

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-12-07 12:18

> [...]
> er problemet? Jeg prøvede at sætte i en ramme med plast og der er det ikke
> noget problem (trykket er heller ikke så hårdt). Dårlig fremkaldelse?

Prøv at vend glasset om. Jeg har været ude for, at nogle af de
anti-refleksbehandlinger nogle glas til rammer får, "vender" den forkerte
vej, og så klæber det rimelig godt. :)
Når du samler rammen igen, så lad være med at pres så hårdt på
lukkemekanismerne.

Mvh Anders

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-12-07 11:22

> [...]
> er problemet? Jeg prøvede at sætte i en ramme med plast og der er det ikke
> noget problem (trykket er heller ikke så hårdt). Dårlig fremkaldelse?

Hej

I gamle dage (den gang man ikke fandt sig i nemme løsninger) klæbede man
billedet op på et stykke syrefrit karton, dette gjorde man med
varmeklæbefolie i en "varmeklæbepresse", derefter skar man et passepartout
af 2-5mm syrefrit karton, altså et stykke karton der er noget større end
billedet, i denne karton er der så skåret et hul med skrå kanter, et hul der
passer til billedet. Dette giver en "professionel" indramning der er smuk og
holder næsten evigt!
Nogle steder kan man købe færdigskåret passepartout i standardmål, se:
http://www.letraset.dk/nb_partoutstandard.html

Antirefleksbehandlet glas var tidligere bandlyst, da det tog en del af
kontrasten i fotografiet.

Langgaard