Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mærkning af billeder
Fra : Carsten Nielsen

Dato : 18-12-07 01:33

Hej ng.

Jeg har en god portion billeder på computeren efterhånden og vil nu benytte
de kolde dage og lidt af juleferien på at få dem organiseret.
Det er her spørgsmålet kommer - jeg vil gerne høre hvad I andre gør mht at
gøre det nemt at finde billederne frem igen, når der er mange at holde styr
på.
Jeg har fået lavet et godt - og bilder jeg mig selv ind - fremtidssikret
mappesystem, men hvad er bedst: at omdøbe selve filnavnet til f.eks.
"familie.børn.datter.caroline" (bare et eksempel, hvis det nu var et billede
af min datter!) eller bruge den funktion med at give billederne mærker
(Windows Vista)...??
Jeg vil fordele billederne ud i forskellige mapper som overordnet er delt op
efter årstal. Hvis jeg så f.eks. vil se ALLE billeder af f.eks. datteren, på
tværs af de mapper (år hvor billederne er taget) de ligger i hvad virker så
bedst/nemmest mht Windows søgefunktion?
Hvad har I andre gjort??
Gode input efterlyses...

Med venlig hilsen og glædelig jul

Carsten Nielsen

Fra : emj

Dato : 18-12-07 03:56

Carsten Nielsen skrev:

>Hvis jeg så f.eks. vil se ALLE billeder af f.eks. datteren, på
>tværs af de mapper (år hvor billederne er taget) de ligger i hvad virker så
>bedst/nemmest mht Windows søgefunktion?
>Hvad har I andre gjort??

Jeg bruger photoshop elements organisizerdel.
Det er let at katalogisere og let at finde præcis, hvad man vil.
Programmet Photoshop Element er billigt og vel det bedste amatør
billedbehandlingsprogram i øjeblikket.
Hilsen emj

Fra : Thomas Corell

Dato : 18-12-07 10:02

Carsten Nielsen wrote:

> [...]
> tværs af de mapper (år hvor billederne er taget) de ligger i hvad virker så

Jeg lægger billeder i år/måned, f.eks ..../2007/12/ på hardisken(e). Til
at kategorisere bruger jeg http://www.photools.com/ som kan have flere
virtuelle "directory" strukturer: http://www.photools.com/imfs_0003.php

--
Don't waste space

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-12-07 11:08

"Carsten Nielsen" <carsten77@mail.dk> wrote in message
> [...]
> datteren, på tværs af de mapper (år hvor billederne er taget) de ligger i
> hvad virker så bedst/nemmest mht Windows søgefunktion?

Du kan benytte Lightroom til at organisere dien billeder. Samtidig får du en
state of the art raw converter med.
Mvh,
Hans

Fra : AON

Dato : 18-12-07 22:44

"Carsten Nielsen" <carsten77@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> datteren, på tværs af de mapper (år hvor billederne er taget) de ligger i
> hvad virker så bedst/nemmest mht Windows søgefunktion?

Både Adobe Lightroom og Elements er fine programmer eller Acdsee nok
spørgsmål om hvad man bedst kan arbejde med

Jeg bruger Adobe Elements 6.0 til billedebehandling og Acdsee Pro til browse
og sende billeder via email m.m !

aon

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 18-12-07 23:26

Jeg vil anbefale dig at du starter med en simpel model som kan udvides eller
tilpasses efter behov i fremtiden. Uanset hvilken billede software du vælger
lige nu, og uanset hvilken billede software du eventuelt måtte skifte til i
fremtiden, så synes der at være universal support for den mappestruktur man
kan lave via. filsystemet på sin harddisk.

Et godt sted at starte vil derfor være at du placerer hver billedeserie som
repræsenterer en begivenhed i sin egen mappe på harddisken. Eksempler på
navngivning af forskellige begivenheder kunne fx. være at en mappe hedder
"Juleaften med familien hos mormor og morfar 2004", og en anden kunne hedde
"Produktfotos af julepynt til webshop". En tredie kunne hedde "Roskilde
airshow 2005". Du opnår ikke rigtigt nogen "orden" ved blot at lave
datomapper. Jeg vil derfor fraråde at du fx. laver en 2007\12\18 mappe til
dagens billeder. Billederne indeholder alligevel EXIF datokode og du kan
altid "rename" og "move" dine billeder ved hjælp af diverse gratis
værktøjer. Du har således ikke forøget den "samlede orden" af dine fotos ved
blot at flytte dem i dato mapper. Det kan dog give en fordel hvis hver mappe
indeledes med datoen i yyyy-mm-dd format, således at sorteringen bliver
korrekt ud fra alfabetisk sortering. Fx. kunne en mappe hedde "2004-12-24
Juleaften med familien hos mormor og morfar"

Lige nu har du altså en 1-dimensional mappestruktur, og du vil lige nu blot
have hundredevis eller tusindevis af mapper liggende i en stor pærevællig i
samme "overordnede mappe". Undermapperne indeholder navnet på begivenheden,
og indledes eventuelt med datoen som sorteringsnøgle. Da Windows Explorer er
rigtig dårlig til at håndtere visning af et stort antal mapper (de går
rimeligt godt op til et sted imellem ca. 500 til 5000), er du tvunget til at
opdele yderligere. Dette kommer jeg til senere.

Selve filnavnet på hvert enkelt billede er i princippet ligegyldigt. Men
hvis du afspiller diasshow, så vil du få en stor fordel ud af at billederne
vises i kronologisk rækkefølge som udgangspunkt. Langt de fleste programmer
til diasfremvisning vil automatisk gøre dette hvis billederne er korrekt
sorteret i forhold til alfabetet. Der kan derfor være en god pointe i at
nummerere billederne i den rækkefølge de er taget. Hvis du arbejder med
flere kameraer på en gang er du derfor nødt til at anvende software som kan
"nummerere" billederne ud fra klokkeslæt. Hvis du blot anvender et enkelt
kamera kan du bare beholde de filnavne som kameraet selv har "døbt".

Lige nu har du altså brugt alt energien på at sortere i mapper efter
"begivenhed", og på at filnavnene på billederne enten er tilfældige, eller
nummeret ud fra en tæller i korrekt rækkefølge. Det er så nu du skal til at
tænke over den yderligere opdeling af mapperne. Beslutningen omkring dette
er ikke super vigtig da du let kan flytte rundt på det senere, men det er en
god ide lige at tænke sig om.

Et eksempel på opdeling for et privat fotoarkiv kunne være at lave hver sin
undermappe til disse billede katagorier:
"Familie", "Kollegaer og arbejdspladser", "Hobby og fritid", "Venner og
bekendte" og "Passer ikke i øvrige kategorier".

Bemærk at billeder fra en ferie vil blive placeret i en forskellig mappe
afhængigt af om ferien var sammen med familie, venner eller kollegaer. Hvis
en ferie var med både venner og familie ville den være placeret i "Passer
ikke i øvrige kategorier". Altså har du forøget mængden af "orden" og
reduceret mængden af "kaos" ved at flytte hver mappe snedigt, og ved at være
eftertænksom omkring mapperne.

Siden 2001 har jeg anvendt netop dette system til private fotos og jeg har
omkring 10000 billeder liggende på denne måde. Jeg har ikke rigtigt mødt
nogen ulemper ved at gøre det på denne måde. I min verden er der altså kun
fordele ved det.

Med hensyn til anden del af dit spørgsmål omkring "tagging" af alle
billederne, så du fx. kan finde alle billeder af folk der hedder "Martin"
ved at søge på "Martin", så er det ekstremt vigtigt at du vælger et tagging
program som anvender en kendt standard, fx. ved at gemme søgeordene direkte
i JPG filerne (eller DNG filerne for RAW's vedkommende). Og der skal
anvendes en kendt og "åben standard". Det er et kæmpe arbejde at "tagge"
billeder, og du skal gøre op med dig selv om du overhovedet har brug for
det. Jeg har aldrig benyttet mig af "tagging", så jeg er ikke den rigtige
til at svare på dette.

Jeg håber ovenstående har givet lidt inspiration. Andre personer kan have
andre ideer og anbefalinger. Her har jeg blot beskrevet den metode som jeg
har anvendt de sidste 6 år. I denne periode har jeg skiftet billede software
mange gange, fx. har jeg brugt paint shop pro, picasa, vista perfect,
coppermine og senest lightroom. Mappestrukturen har "overlevet" alle disse
skift, da jeg altid har bibeholdt den og vedligeholdt den.

It's simple and it works

Mvh.
Anja

Fra : emj

Dato : 19-12-07 01:43

Anja Dunning-Krüger skrev:

>Jeg vil derfor fraråde at du fx. laver en 2007\12\18 mappe til
>dagens billeder.

Det er ganske og aldeles unederornet, hvordan billederne er
organiseret i stifinder, hvis man bruger Phptoshop elements til at
organisere sine billeder med. Programmet indskriver søgeord i EXIF og
de forbliver i billedet.
Et enkelt billede kan så let organiseres under flere forskellige
søgeord.

Det er direkte fjollet at benytte så lange mappenavne, som du foreslår
og det lyder direkte rodet i mine øjne. Jeg vil nødig have mine 20000
fotos organiseret efter din model.
Det er også ret overflødigt at omdøbe eller omnummerere sine fotos.
Der er intet i vejen med at beholde de originale nummereringer.
Photoshop elements organiserer også pr automatik billedene i den
korrekte rækkefølge
Hilsen emj

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-12-07 06:52

"emj" <emj@> wrote in message news:8jpgm3ppac49ps37ccuuhsq5peb61t3gds@4ax.com...

> [...]
> Der er intet i vejen med at beholde de originale nummereringer.
> Photoshop elements organiserer også pr automatik billedene i den

Enig.. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-07 18:24

emj wrote:

> [...]
> Der er intet i vejen med at beholde de originale nummereringer.
> Photoshop elements organiserer også pr automatik billedene i den

Hvad vil du så gøre, hvis du når op over det antal billeder som kameraets
automatiske nummereringssystem går til. Alle de digitale kameraer som jeg
har set/prøvet, der går den fortløbende nummerering kun op til 9.999, og
så starter nummereringen forfra.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : emj

Dato : 19-12-07 18:56

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>har set/prøvet, der går den fortløbende nummerering kun op til 9.999, og

Det har vist ingen betydning, da samme nummer aldrig vil falde på
samme dato. Jeg har altid brugt Olympusdigier og de har altid brugt
samme nummereringssystem. Det kan Photoshop Elements Organisizer
sagtens finde ud af at sortere i den rigtige rækkefølge.
Min nummerering er bygger op som
PC143805.jpg
P står for picture
C står for december
14 for dato
3805 er nummeret

Hilsen emj

Fra : AS

Dato : 19-12-07 18:31

"emj" <emj@> wrote in message
> Det er også ret overflødigt at omdøbe eller omnummerere sine fotos.
> Der er intet i vejen med at beholde de originale nummereringer.

Enig med resten, men omnumerering er ikke så dum ting. Sagen er, at de
fleste kameraer efter 9999 giver igen 0000. Klart, ikke alle tager så mange
billeder, men det kan ske. Situation kan bliver aktuelt igen, når man
skifter kameraet og alt starter fra 0000. Derfor fortrækker jeg at omdøbe
til dato+tid, når foto er taget. På den måde bliver ikke mange billeder med
den samme navn, hvis man snakke om amatør situation hjemme. Klart, man skal
huske at indstille rigtig tid i kameraet.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-12-07 18:51

AS wrote:
> [...]
> billeder, men det kan ske. Situation kan bliver aktuelt igen, når man
> skifter kameraet og alt starter fra 0000.

Endnu værre er det, når man har mere end eet kamera. Såer der virkelig
mulighed for problemer. Man kan dog løse dette ved sætte "fornavnet"
forskelligt i kameraet, eller under kopieringen fra kort til disk.

Jet har en folder for hvert år, en underfolder for måneder og herunder
een for hver gang, jeg har tømt kort. Denne indeholder så dato og
begivenhed.

Bo //

Fra : AS

Dato : 19-12-07 20:26

"Bo Bjerre" <Bo@fjernes-sarek.dk> wrote in message

> Endnu værre er det, når man har mere end eet kamera. Såer der virkelig
> mulighed for problemer. Man kan dog løse dette ved sætte "fornavnet"
> forskelligt i kameraet, eller under kopieringen fra kort til disk.

Jeg tilføjer "_[kameramodel]" til filnavner.

> Jet har en folder for hvert år, en underfolder for måneder og herunder een
> for hver gang, jeg har tømt kort. Denne indeholder så dato og begivenhed.

Jeg har stor folder til hvert år, bagefter ååååmmdd-ttss til hver
overførsel. Hvis der er relevant, tilføjer 2-3 ord som beskrivelse. Der
findes ikke en recept til alle.

Fra : emj

Dato : 19-12-07 18:58

AS skrev:

>Derfor fortrækker jeg at omdøbe
>til dato+tid, når foto er taget.

Det er så ikke nødvendigt med Olympus - uanset mærke.
Der er dato indbygget i filens originale navn.

Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-12-07 20:06

emj wrote:

> Det er så ikke nødvendigt med Olympus - uanset mærke.
> Der er dato indbygget i filens originale navn.

På en obskur og svært gennemskuelig vis. Er det ikke efterhånden 20 år
siden det var nødvendigt at holde filnavnene på 8 tegn?

ÅÅÅÅMMDD_TTMM, evt. ÅÅÅÅMMDD_TTMMSS. 20071219_2003.jpg. Let at læse,
let at forstå, let at koordinere billeder fra forskellige kameraer,
sorteres korrekt. Hvis ikke man selv vil sidde og omdøbe manuelt, er
det det oplagte navngivningsformat.

Og ja, hvis man tager flere billeder indenfor samme minut eller sekund,
skal der naturligvis tilføjes et løbenummer eller millisekunder.
--
JPEGCrops 0.7.5 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : emj

Dato : 19-12-07 21:11

Toke Eskildsen skrev:

>Og ja, hvis man tager flere billeder indenfor samme minut eller sekund,
>skal der naturligvis tilføjes et løbenummer eller millisekunder.

Det er vel overflødigt, når dato og klokkeslæt står i EXIF.

Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-12-07 21:25

emj wrote:

> Det er vel overflødigt, når dato og klokkeslæt står i EXIF.

Ikke når de ligger i samme mappe.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-07 21:28

emj wrote:

> Det er vel overflødigt, når dato og klokkeslæt står i EXIF.

Ja... og dato + klokkeslet står altid i billedfilens header, og derfor er
ingen grund til, at det også skal fremgå af fil-navnet.

Jeg navngiver mine billeder med et beskrivende navn + et fortløbende
nummer indefor det pågældne emne/serie, men da jeg i mit billedarkiv kun
holder styr på noget over 50.000 billeder, så kan jeg jo ikke påstå, at
min løsning er den eneste rigtige.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-12-07 21:49

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Ja... og dato + klokkeslet står altid i billedfilens header, og
> derfor er ingen grund til, at det også skal fremgå af fil-navnet.

Jeg gav flere forskellige grunde. At du undlader at forholde dig til
dem gør dem ikke ugyldige.

> [...]
> mit billedarkiv kun holder styr på noget over 50.000 billeder, så
> kan jeg jo ikke påstå, at min løsning er den eneste rigtige.

Du er så gennemskuelig at det er ynkeligt.

Fra : emj

Dato : 19-12-07 22:01

Toke Eskildsen skrev:

>Jeg gav flere forskellige grunde. At du undlader at forholde dig til
>dem gør dem ikke ugyldige.

Jeg påstår bare med rette, at jeg har katalogiseret i Photoshop
Elements Organisizer i flere år og taget billeder med forskellige
digier af mærket Olympus og at PSEO ikke har haft problemer med at
holde styr på at liste mine billeder i korrekt rækkefølge uden at jeg
har omdøbt nogle filer og uanset hvordan jeg har mappet dem i
stifinder. Jeg har ikke brug for at forholde mig til dine ideer om
noget andet.

Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-12-07 22:13

emj wrote:

> [...]
> jeg har omdøbt nogle filer og uanset hvordan jeg har mappet dem i
> stifinder. Jeg har ikke brug for at forholde mig til dine ideer om

Mit svar var til Niels. Det fremgår af linjen "Niels Riis Ebbesen
wrote:" i starten af indlægget.

Tag en dyb indånding og læs den del af tråden igen.

Men siden du nu farer frem, skal jeg da gerne slå igen: Du er ikke
ligeglad. Du forholder dig til mine ideer. Hvis ikke, ville du slet
ikke have reageret på mit indspark om ÅÅÅÅMMDD_TTMM.

At du så i dit seneste indlæg forsøger at fremstå som ignorant er en
skam. At du afskærer dig selv fra overvejelser af ideer der potentielt
kan give dig bedre muligheder er da snotdumt og det tror jeg ikke du
er. Jeg tror du læste mit indlæg som om jeg svarede dig og at du farede
i blækhuset og fandt de lidt for store ord frem.

Fra : emj

Dato : 19-12-07 22:36

Toke Eskildsen skrev:

> [...]
>er. Jeg tror du læste mit indlæg som om jeg svarede dig og at du farede
>i blækhuset og fandt de lidt for store ord frem.

Beklager at jeg var lidt kort for hovedet.
Jeg er altså ikke enig med dig i, at det skulle give mig bedre
muligheder at sidde og omdøbe mine filer. Det ville være spild af tid,
da de jo opfører sig præcis som de skal med den nummerrering, mig digi
giver dem.

Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-12-07 23:09

emj wrote:

> Beklager at jeg var lidt kort for hovedet.
> Jeg er altså ikke enig med dig i, at det skulle give mig bedre
> muligheder at sidde og omdøbe mine filer.

Nu dækker "sidde og omdøbe" over at køre et script, så det er ikke
fordi vi taler knoklearbejde. Men der skal naturligvis være en grund
til overhovedet at gøre det.

Kigger du tilbage vil du se at jeg oprindeligt reagerede på din
kommentar om at Olympus-filerne er navngivet med indbygget tidsstempel.
Hvis du holder ÅÅÅÅMMDD_TTMM op mod Olympus-formatet, gætter jeg på at
du vil medgive at ÅÅÅÅMMDD_TTMM er den bedste af de to.

Hvorvidt det så har praktisk betydning for dig er en anden sag. Du
bruger et program til at holde styr på billederne, så på din computer
burde filnavnene være flintrende ligegyldige. Spørgsmålet er så om du
koordinerer billeder med andre personer. Gør du det i et vist omfang,
kan en bedre filnavngivning være på sin plads.

Fra : emj

Dato : 19-12-07 23:20

Toke Eskildsen skrev:

> [...]
>Hvis du holder ÅÅÅÅMMDD_TTMM op mod Olympus-formatet, gætter jeg på at
>du vil medgive at ÅÅÅÅMMDD_TTMM er den bedste af de to.

Ja, men Organisizer klarer selv årstallet.

>Hvorvidt det så har praktisk betydning for dig er en anden sag.

Det har det ikke. Jeg har KUN 20.000 billeder endnu.

>Du
>bruger et program til at holde styr på billederne, så på din computer
>burde filnavnene være flintrende ligegyldige.

Nej, det er ikke flintrende ligegyldigt. Hvis filerne bliver omdøbt
til en eller anden tekst, så går der ged i katalogiseringen. Filerne
vil så blive sorteret alfabetisk og det er jeg ikke interesseret i.
Jeg vil have dem i kronologisk rækkefølge.

>Spørgsmålet er så om du
>koordinerer billeder med andre personer. Gør du det i et vist omfang,
>kan en bedre filnavngivning være på sin plads.

Der har jeg ingen erfaring med.

Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-12-07 23:30

emj wrote:

> Ja,

Så er vi enige et stykke af vejen.

> men Organisizer klarer selv årstallet.

Det anfægter jeg ikke. Det har blot intet med sammenligningen ovenfor
at gøre: Den gik ikke på programbrug, men på filnavne.

Toke:

> Det har det ikke. Jeg har KUN 20.000 billeder endnu.

Det er ikke mig der prøver at måle pikstørrelse med antal billeder.
Det er Niels.

> Nej, det er ikke flintrende ligegyldigt. Hvis filerne bliver
> omdøbt til en eller anden tekst, så går der ged i
> katalogiseringen.

Ah... Jeg kender ikke dit program, men ved at nogen programmer har
mulighed for at finde filen baseret på checksum, hvilket betyder at de
godt kan håndtere at filerne ændrer navne udenfor programmets kontrol.
En relink (eller hvad det nu kaldes) tager naturligvis tid, men det
kræver ingen menneskelig indgriben og det skal kun foretages én gang.
Det hjælper dig naturligvis ikke, hvis dit program ikke understøtter
den funktionalitet.

> Filerne vil så blive sorteret alfabetisk og det
> er jeg ikke interesseret i. Jeg vil have dem i kronologisk
> rækkefølge.

Jeg forstår ikke problemstillingen? Sorteres ÅÅÅÅMMDD_TTMM-navngivne
filer alfabetisk, vil det være det samme som kronologisk rækkefølge.

Fra : emj

Dato : 19-12-07 23:52

Toke Eskildsen skrev:

>Jeg forstår ikke problemstillingen? Sorteres ÅÅÅÅMMDD_TTMM-navngivne
>filer alfabetisk, vil det være det samme som kronologisk rækkefølge.

Jo, men alle mine filer begynder med et P og så dur det ikke at kalde
en fil for Thomas.jpg, for så kommer den jo automatisk til at ligge
foran P
Jeg omdøber jo netop ikke til ÅÅÅÅMMDD_TTMM + navn. Jeg omdøber slet
ikke.
Mine filer hedder f. eks. PA030768, PA040950 osv.

Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-12-07 00:12

emj wrote:

> [...]
> slet ikke.
> Mine filer hedder f. eks. PA030768, PA040950 osv.

Hvad er det egentlig du argumenterer for?

- Kan du lide autogenererede filnavne, der sorteres kronologisk?
Så påpeger jeg fordelene ved ÅÅÅÅMMDD_TTMM frem for Olympus' standard.
Vi har været gennem den del. Hvorvidt du føler fordelene opvejer
besværet ved at skifte er op til dig.

- Mener du at filnavne uden tidsstempel laver rod i katalogisering?
Vel næppe når du bruger dit program til det? Det tager vel tidsstemplet
fra EXIF og sorterer på det?

- Overvejer du at have manuelt angivne filnavne?
Så brug ÅÅÅÅMMDD_TTMM + navn, som du selv foreslår ovenfor.

Jeg er forvirret og gætter på det kan have noget at gøre med at klokken
er blevet mange.

Fra : emj

Dato : 20-12-07 04:38

Toke Eskildsen skrev:

>Hvad er det egentlig du argumenterer for?

For at anvende Photoshop elements Organisizer og at det er
overflødigt at omdøbe sine filer.

>- Kan du lide autogenererede filnavne, der sorteres kronologisk?

Mine filer sorteres kronologisk.

>Så påpeger jeg fordelene ved ÅÅÅÅMMDD_TTMM frem for Olympus' standard.

Ja det er gået op for mig )

>Vi har været gennem den del. Hvorvidt du føler fordelene opvejer
>besværet ved at skifte er op til dig.

Tak

>- Mener du at filnavne uden tidsstempel laver rod i katalogisering?
>Vel næppe når du bruger dit program til det? Det tager vel tidsstemplet
>fra EXIF og sorterer på det?

Ikke alle filer i mit katalog har EXIF. Jeg har også indscannede
billeder og f.eks ungernes tegninger, deres småsange og pludren på
lydfiler og lignende forefaldende katalogiserbare kreationer af
forskellig art og oprindelse i kataloget og det er der ingen problemer
med.. Det er katalogiseret efter art og oprindelse.

>- Overvejer du at have manuelt angivne filnavne?
Nej, ikke på mine fotos.

>Så brug ÅÅÅÅMMDD_TTMM + navn, som du selv foreslår ovenfor.
Ja

>Jeg er forvirret og gætter på det kan have noget at gøre med at klokken
>er blevet mange.

Jeg er også stået af

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-07 22:44

Toke Eskildsen wrote:

> Jeg gav flere forskellige grunde. At du undlader at forholde dig til
> dem gør dem ikke ugyldige.

Jeg forholder mig til hele tråden, og essensen er, at bort set fra nogle
mindre detaljer, så er Anja's udspil ind til vidre det bedste i denne tråd.

> Du er så gennemskuelig at det er ynkeligt.

Ja, det er jo sådan, at når der snakkes om arkiveringssystemer til
digitale billeder, så er der altid nogle amatørfotografer, som kun har
fotograferet nogle få år, og som har et arkiv med < 2000 billeder, der
mener, at de har opfundet den eneste rigtige måde at organisere et
billedarkiv på.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Jespersen

Dato : 19-12-07 22:52

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> fotograferet nogle få år, og som har et arkiv med < 2000 billeder, der
> mener, at de har opfundet den eneste rigtige måde at organisere et

Det er først nå man har mere end 50.000 billeder man har den helt på plads!

Niels

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-12-07 23:13

Niels Jespersen wrote:

> Det er først nå man har mere end 50.000 billeder man har den helt på plads!

Næh... men man har ihvertfald fundet ud af om ens system er scalerbart...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-12-07 23:02

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> har fotograferet nogle få år, og som har et arkiv med < 2000
> billeder, der mener, at de har opfundet den eneste rigtige måde at

Som jeg sagde: Gennemskuelig.

En hurtig søgning i min billedmappe, der indeholder de billeder jeg
selv har taget, efter *.jpg|*.png giver 55338 filer. Sjovt sammentræf
egentlig. Pr. din logik må det så give mine udsagn helt vildt meget
vægt, ikke?

Nej, selvfølgelig ikke. Det er bare et tal.

Fra : Skeptikeren

Dato : 19-12-07 09:23

On Tue, 18 Dec 2007 01:33:01 +0100, "Carsten Nielsen"
<carsten77@mail.dk> wrote:

>----- klip ------<

>Hvad har I andre gjort??
>Gode input efterlyses...
>

>Med venlig hilsen og glædelig jul
>
>Carsten Nielsen

JEg mener, at som billeddatabase er Imatch uovertruffen
www.photools.com og langt Lightroom overlegen; men Lightroom er bedre
til billedbehandling.
Databasedelen til Imatch er smidigere, lettere at opdatere og fylder
mindre.
Men for alle databaser gælder jo, at de bliver ikke bedre end de
oplysninger, du gider lægge ind i dem

have a nice day
--- sk ---

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-12-07 13:40

"Carsten Nielsen"
> [...]
>
> Jeg har en god portion billeder på computeren efterhånden og vil nu benytte de kolde
> dage og lidt af juleferien på at få dem organiseret.

Tjek dette ud, http://www.camerabits.com/ har set det i brug, ret cool,
men måske lige dyrt nok.. -max-

Fra : Skeptikeren

Dato : 21-12-07 14:19

On Fri, 21 Dec 2007 19:40:13 +0700, ";o\)-max-" <max@bamarzone.dk>
wrote:

>"Carsten Nielsen"

>Tjek dette ud, http://www.camerabits.com/ har set det i brug, ret cool,
>men måske lige dyrt nok.. -max-

Photo Mechanic er fin til hurtigt at gennemse billeder, men vel ikke
videre vellykket som database?

have a nice day
--- sk ---

Fra : Jakob Sønder

Dato : 21-12-07 22:27

Skeptikeren wrote:

> Photo Mechanic er fin til hurtigt at gennemse billeder, men vel ikke
> videre vellykket som database?
>
> have a nice day

Photo mechanic er nærmest standard applicationen til IPTC og meta-data
tagging og bruges på mange store avisredaktioner verden over, men det er
absolut ikke en fotodatabase og vil for de fleste nok være for
specialiseret.

Hvis man virkelig vil give sig i kast med at tagge sine billeder, kan
jeg varmt anbefale Photo mechanic, men det er nok overkill for de fleste.

Man kan downloade en gratis prøve version hvis man har mod på at prøve
det af.

Jakob