MS Windows
briani 27239
Problem med jpeg filer - timestamps??
Fra : Rainman

Dato : 17-12-07 15:50

Jeg har et voldsomt irriterende problem, hvor en række af mine digitale
fotos ikke lader sig vise i Windows Media Player. Jeg har prøvet at
spørge i en WMP-gruppe, dog uden held, men jeg tror også det måske er
noget operativsystembetinget.

Alle de jpeg's der ikke vises, kan jeg fint se i eks. via Windows
indbyggede "Picture and fax viewer", slideshow, Macromedia Fireworks
etc., og thumbs dannes også fint.

MEN, en forskel har jeg bemærket: Alle de filer der ikke vises har
konsekvent en "Date picture taken" der er større end "Date Modified".

Eksempelvis så ser jeg ikke denne fil:
Date Picture Taken: 23-08-2003 14:37
Date Modified: 23-08-07 13:37

Men derimod fint denne:
Date Picture Taken: 23-08-2003 12:58
Date Modified: 24-08-07 11:58

Se, så var jeg jo snedig og prøvede manuelt at ændre "Date Modified" til
eks. dags dato på et par filer. Men det hjalp ikke en dyt da jeg
derefter satte WMP til at checke mine Libraries igennem. Stadig ingen
visning :(

Desuden har jeg prøvet at beskære et billede og gemme tilbage i det håb
at det fremprovokerede en forskel. Men nej!

Har så prøvet at kopiere til en anden disk på samme PC, og ladet WMP
læse filer herfra. Samme resultat!

Endelig har jeg forsøgt på en separat PC med de samme billedfiler. De
præcist samme billeder vises, og de præcist samme billeder udelades.

Håber der en nogen som har en idé til hvordan problemet skal angribes,
da jeg efterhånden er kørt tår for idéer.

Mogens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-12-07 16:02

On Mon, 17 Dec 2007 15:50:07 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
wrote:

>Håber der en nogen som har en idé til hvordan problemet skal angribes,
>da jeg efterhånden er kørt tår for idéer.

Problemet må ligge i filerne's efternavn.

Jeg gætter på de fordeler sig på *.JPG og *.JPEG, og de to efternavne
behandles forskelligt af operativ systemet...

Prøv at højreklikke på en billedfil samtidig med at du rtykker på
Shift-knappen på tastaturet: Vælg nu 'Åbn med..', derefter 'Væg
Program..', His du nu sætter flueben i 'Brug altid det valgte...' vil
denne type filer herefter altid åbnes med det valgte program...

God fornøjelse..

<mlr>

Fra : Rainman

Dato : 17-12-07 16:13

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> Program..', His du nu sætter flueben i 'Brug altid det valgte...' vil
> denne type filer herefter altid åbnes med det valgte program...

Tak for dit forslag, men så simpelt er det desværre ikke.

I en folder har jeg disse filer:

102_0227.JPG
102_0228.JPG
102_0229.JPG
102_0230.JPG
og mange flere med højere numre

Kun 102_0228.JPG og 102_0229.JPG bliver vist, og som sagt kan jeg ikke
se anden forskel på disse to filer og de øvrige end at netop disse to
filer har en "Date Modified" der er større end "Date Picture Taken".

Alle billeder er taget i samme foto-session, og læst ind på Harddisken i
samme arbejdsgang.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-12-07 16:32

On Mon, 17 Dec 2007 16:12:37 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
wrote:

> [...]

...cut
> [...]
>filer har en "Date Modified" der er større end "Date Picture Taken".
>
>Alle billeder er taget i samme foto-session, og læst ind på Harddisken i

Mystisk...

Og du er helt sikker på du ser ** hele ** filnavnet ??

Er der flueben i 'Skjul filtypenavn for kendte filtyper' under
'Mappeindstillinger vises efternavnet nemlig ikke. Så kan dine filer
principielt god hedde:

>102_0228.JPG.jpg
>102_0229.JPG.jpeg

Det har snydt mig på et tidspunkt...

Alternativt kan der være et space / mellemrum efter .JPG på nogle af
filerne. Den har også snydt mig en gang.

Begge dele sker typisk i forbindelse med omdøbning af filer...

<mlr>

Fra : Rainman

Dato : 17-12-07 16:44

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Er der flueben i 'Skjul filtypenavn for kendte filtyper' under
> 'Mappeindstillinger vises efternavnet nemlig ikke. Så kan dine filer

Min Explorer er sat til at vise extensions, og de hedder .JPG til
efternavn uden undtagelse.

> Det har snydt mig på et tidspunkt...
>
> Alternativt kan der være et space / mellemrum efter .JPG på nogle af
> filerne. Den har også snydt mig en gang.
>
> Begge dele sker typisk i forbindelse med omdøbning af filer...
Der håbede jeg lige den var :) Men næh-nej - alle filer har eksakt samme
extension og uden blanke karakterer nogetsteds.

Det kunne så tyde på at det er en finurlighed i den måde hvorpå WMP
udvælger de filer den viser, og at den sniffer lidt i datoer også. Vil
prøve igen at spørge i et WMP-forum.

Men jeg takker for ideerne :)

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-12-07 10:28

On Mon, 17 Dec 2007 15:50:07 +0100, Rainman wrote:
[Klip]
> MEN, en forskel har jeg bemærket: Alle de filer der ikke vises har
> konsekvent en "Date picture taken" der er større end "Date Modified".
Det er vist noget af drillert - regner med at "date picture taken" er et
alias for 'creation time' - en fil har timestamps creation,modification og
last accessed under NTFS.
> Eksempelvis så ser jeg ikke denne fil:
> Date Picture Taken: 23-08-2003 14:37
> Date Modified: 23-08-07 13:37
Ser ud som en filsystemskiftekopierings misforståelse mht. GMT og/eller
sommertid.
> [...]
> eks. dags dato på et par filer. Men det hjalp ikke en dyt da jeg
> derefter satte WMP til at checke mine Libraries igennem. Stadig ingen
Mystisk! Ser WMP efter modified et andet sted? (Som så ikke er blevet
ændret ved det du forsøgte). En jpg har exif data som er gemt i filens data
indhold, og under NTFS gemmes forskellige egenskaber i en selvstændig
stream. For at det skal være alt for nemt - er det der ses i
explorer->højreklik->properties->faneblad summery et MIX af exifdata og
egenskaber som 'selvstændig stream'. Ved kopiering til fat32 filsystem
(måske dit memory card) tabes indhold af 'selvstændig stream'

--
Benny Andersen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-12-07 21:12

"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> egenskaber som 'selvstændig stream'. Ved kopiering til fat32 filsystem
> (måske dit memory card) tabes indhold af 'selvstændig stream'

Nåh - jeg røge lige ud på et sidespor i aftes ved at lege med WMP. Og jeg
kan da godt se at den kan bruges til billeder, men jeg syntes nu ikke lige
jeg ku se den store fordel ifht blot at bruge stifinderen. Umiddelbart er
jeg stadig nødt til at ordne mine billeder i rigtige biblioteker for
derefter at lade WMP overvåge disse - og bruge kræfter i baggrunden på hele
tiden at tjekke. For det besvær for jeg billederne serveret i thumbs -
ganske som i stifinderen. Kan man selv bestemme størrelsen på thumbs i WMP ?
Ellers kan jeg ikke se fordelen til mit brug - men jeg har måske ikke set
det hele endnu ?

Anyway - jeg tror Benny er inde på noget af det rigtige; WMP gør vel i et
eller andet omfang det samme som stifinderen: stifinderen har jo sine
Thumbs.db-filer.
Disse optræder dog ikke altid i biblioteker med billeder - ikke at jeg kan
forstå hvorfor - men det er "gratis at slette dem, det ser ikke ud til at
gøre forskel.
Jeg har dog ikke testet om de skabes igen, f.eks. næste gang du ber om at få
vist samme bibliotek som thumbs i Stifinder.
Til gengæld har jeg lige prøvet at åbne sådan en fil i Notepad - det blir
jeg dog ikke meget klogere af. Men man kan dog se at filen langt nede
indeholder navnene på billed-filerne i bibilioteket.

Om så WMP et eller andet sted ikke kan fortolke eller fejltolker nogle
oplysninger kan du vel teste ved at se om Stifinder viser korrekte thumbs
for de samme filer som WMP ikke kan vise.

To ting falder mig ind; 1: hvad er det for et kamera, du bruger ? og 2: kan
du på nogen måde huske tilbage og med lidt held konstantere at det er et
bestem flash-kort, du har brugt til de berørte billeder ? Muligvis bunder
det hele i et delvist defekt flash-kort, der giver sporadiske fejl.

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Svage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : emj

Dato : 18-12-07 22:44

Jesper Hedegaard skrev:

> [...]
>forstå hvorfor - men det er "gratis at slette dem, det ser ikke ud til at

Man kan sagtens slippe for at se de irriterende tumbs.db filer ved at
vælge Funktioner/Mappeindstillinger/vis
pg afmærke
Miniatures skal ikke cachelagres

Hilsen emj

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-12-07 23:15

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Man kan sagtens slippe for at se de irriterende tumbs.db filer ved at
> vælge Funktioner/Mappeindstillinger/vis
> pg afmærke
> Miniatures skal ikke cachelagres
>
> Hilsen emj

Nej - så let går det ikke. Det irriterende flueben fjernede jeg første gang
for år siden - og det er blandt de første ændringer, jeg foretager på en
fisk XP.

Fra : emj

Dato : 19-12-07 01:28

Jesper Hedegaard skrev:

>Nej - så let går det ikke. Det irriterende flueben fjernede jeg første gang
>for år siden - og det er blandt de første ændringer, jeg foretager på en
>fisk XP.

Fluebenet skal ikke fjernes, det skal sættes og det virker ganske
glimrende her.

Hilsen emj

Fra : Rainman

Dato : 19-12-07 07:48

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> Ellers kan jeg ikke se fordelen til mit brug - men jeg har måske ikke set
Jeg bruger principielt ikke WMP som sådan, alene som en bro/kobling
mellem mine billedfiler på min XP-boks og min PS3. PS3 er vistnok
Unix/Linux, og kan som sådan ikke direkte linke ind via netværket til
bibliotekerne på PC'en. Eller det kan måske bikses sammen på en eller
anden måde, men hele pointet er at PS3 og WMP/XP bruger en standard
media server. Derfor snakker de perfekt sammen igennem denne.

Blot som nævnt det lille problem med at WMP stadig uvist af hvilken
årsag ikke identificerer alle mine billedfiler.

> Anyway - jeg tror Benny er inde på noget af det rigtige; WMP gør vel i et
> eller andet omfang det samme som stifinderen: stifinderen har jo sine
> Thumbs.db-filer.
Jeg tror ikke det har noget med thumbs filerne at gøre. Alle Jpg's viser
fint thumbs i Windows Explorer, men thumb funktionen virker hos mig ikke
ret godt hvis jeg kigger i WMP. Men det bruger jeg som sagt ikke til
noget. PS3 danner faktisk sine egne thumbs (dog dynamisk så de gemmes
åbenbart ikke).
> [...]
> bestem flash-kort, du har brugt til de berørte billeder ? Muligvis bunder
> det hele i et delvist defekt flash-kort, der giver sporadiske fejl.
Det var en gammel Canon Digital Ixus 400, og de berørte billeder stammer
alle fra en periode på et par måneder lige efter jeg tog kameraet i
brug. Jeg har kun haft det ene flash kort, og det fungerer stadig fint
når jeg idag tager billeder med dette kamera.

Problemet er formodentlig ikke fremadrettet, men jeg kan pinedød ikke se
hvad der kan gøres for at "overtale" WMP til at vise disse billeder. Det
jeg ikke har prøvet endnu, kunne være at skyde et antal dummy billeder,
redigere disse enkeltvist i et billedprogram, og så paste de gamle
billeder ind oveni de nye. Og så håbe at WMP ikke opdager at man prøver
at snyde ;)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-12-07 10:18

On Wed, 19 Dec 2007 07:48:24 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
wrote:

> [...]
>redigere disse enkeltvist i et billedprogram, og så paste de gamle
>billeder ind oveni de nye. Og så håbe at WMP ikke opdager at man prøver

Jeg skal lige have tingene på det rene: Kan WMP slet ikke vise de
pågældene billedfiler, eller bliver de bare ikke indlæst automatisk
fra dine foldere med medie filer ?

<mlr>

Fra : Rainman

Dato : 19-12-07 10:52

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg skal lige have tingene på det rene: Kan WMP slet ikke vise de
> pågældene billedfiler, eller bliver de bare ikke indlæst automatisk
> fra dine foldere med medie filer ?
>
> <mlr>

De vises ikke i WMP, og så vidt jeg ved kan man ikke vælge enkeltfiler
fra WMP. Du angiver nogle biblioteker hvor dine mediefiler ligger, og så
pløjer WMP disse igennem - og overvåger ændringer. Filerne kan så ses i WMP.

Det må være et eller andet i WMP's udvælgelseskriterier der spiller mig
et puds, men jeg kan simpelthen ikke se om/hvor jeg evt. kan tilføje
parametre der kan ændre i dette.

Har overvejet om man kan omgå problemet via en plug-in, men det er p.t.
uforsøgt.

Har fundet ud af at jeg kan løse problemet ved at tage et dummy-foto,
redigere dette i Macromedia Fireworks ved at paste en af de drilske
jpg's oveni, og så gemme som jpg. Så finder WMP den, men placerer den
tidsmæssigt som d.d. ud fra dummy-fotoets exif data. Dog lidt en
tidskrævende løsning!

Fra : emj

Dato : 19-12-07 11:53

Rainman skrev:

>så vidt jeg ved kan man ikke vælge enkeltfiler
>fra WMP.

Jo, det kan man da sagtens via Filer/åbn

Hilsen emj

Fra : Rainman

Dato : 19-12-07 15:46

emj wrote:

> Jo, det kan man da sagtens via Filer/åbn
>
> Hilsen emj
WMP = Windows Media Player. Håber ikke der er andre forkortelser for dette?

I min version (11) findes der ingen fil > åbn. Det er en på alle måder
atypisk og ikke-windows standard programopbygning, hvor man ikke engang
kan se hvilken version man bruger (kan man jo ellers normalt via Help >
About).

Så du er vist en et par generationer bagud i tid ;)

Fra : emj

Dato : 19-12-07 16:36

Rainman skrev:

> [...]
>About).
>
>Så du er vist en et par generationer bagud i tid ;)

Original. Det er da dig, der er bagud.
Prøv at taste ctrl+M eller
højreklik på ikonet i øverste venstre hjølrne og vælg Vis/Klassiske
menuer
Måske du så kan komme videre uden at blive helt til grin.

Hilsen emj

Fra : Rainman

Dato : 19-12-07 16:42

emj wrote:

> [...]
> menuer
> Måske du så kan komme videre uden at blive helt til grin.

Så så - små slag. Du skulle vist overveje at frekventere en psykolog med
de mindreværdskomplekser du tilsyneladende er belemret med.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-12-07 11:55

On Wed, 19 Dec 2007 10:52:22 +0100, Rainman <rainman@rainman.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det må være et eller andet i WMP's udvælgelseskriterier der spiller mig
>et puds, men jeg kan simpelthen ikke se om/hvor jeg evt. kan tilføje

Det kan også være fordi WMP ikke understøtter alle detaljer i JPG
standarden. JPG er en kompleks standard, og jeg ved at den giver
problemer i visse sammenhænge. Der er nu ikke noget at finde på
nettet, der indikerer at WMP skulle have problemer med JPG. Men der er
nok heller ikke ret mange der anvender WMP til billeder.

Hvad med at bruge et andet program der fungerer bedre

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad det er du foretager dig, men mon
ikke et program som IrfanView (http://www.irfanview.com/) kan løse
alle dine problemer...

<mlr>

Fra : emj

Dato : 19-12-07 12:43

Michael Rasmussen skrev:

>Jeg kan ikke helt gennemskue hvad det er du foretager dig, men mon
>ikke et program som IrfanView (http://www.irfanview.com/) kan løse
>alle dine problemer...

eller Picassa2
Jeg fatter slet ikke at han gider bøvle med WMP til billeder )
Jeg har aldrig før hørt at folk så billeder i WMP.
Hilsen emj

Fra : Rainman

Dato : 19-12-07 15:44

emj wrote:

> eller Picassa2
> Jeg fatter slet ikke at han gider bøvle med WMP til billeder )
> Jeg har aldrig før hørt at folk så billeder i WMP.
> Hilsen emj
Enig, men I har ikke fulgt tråden (godt nok). Jeg bruger WMP alene af
den grund at den giver mulighed for som mediaserver at servere mine
mediefiler til min Playstation 3 som er megamaxikanongod til at vise
billeder og spille mp3. Man kan jo ikke lade PS3'en linke til
biblioteker på en PC, og er derfor nødt til at bruge en kobling. Her har
man standarden med medieservere som både PS3 forstår og som er
implementeret i XP/Vista.

Så jeg ser aldrig billeder via WMP interfacet - slet ikke. Blot er jeg
afhængig af WMP's åbenbart lidt indskrænkede opfattelse hvad begrebet
mediefiler omfatter.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-12-07 00:40

"Rainman" <rainman@rainman.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> redigere disse enkeltvist i et billedprogram, og så paste de gamle
> billeder ind oveni de nye. Og så håbe at WMP ikke opdager at man prøver at

Hm - hvordan overfører du billeder fra dit Ixus ? Via kortlæser eller
direkte kabel ? Og hvis det sidste: bruger du Canon's program eller lader du
XP's guide kopiere billederne ?

Jeg bruger selv Ixus 30 + Eos D60 - og bruger altid kortlæser. Canon's
omfattende program-suite er fjernet, da jeg kun kan se et af dem, der
virkelig kan noget jeg har brug for: Photot Stitch. Photoshop kan jo også sy
et panorama sammen af flere billeder - men Photo Stitch kan noget mere; det
tager hensyn til objektivets brændvidde og dermed billedernes skævheder og
danner derfor perfekte overblændinger - du kan simpelt hen ikke finde dem
igen ! Photoshop viser her det eneste hul, jeg har fundet gennem flere års
intenst brug - det kan simpelt hen ikke sy billederne sammen til boget
brugbart.
Men det var nu ikke det vi skulle ind på Jeg tænker på at XP's egen
guide til import af billeder via kabel insisterer på at omdøbe alle dine
billeder - gad vide om denne guide - eller Canon's eget program - også ku
finde på at pille ved andre oplysninger i filen ?

Har lige set mine billeder løseligt igennem i WMP - lidt over 15.000 skudt
med forskellige cameraer over de sener år - og jeg kan ikke få øje på et
eneste, hvor thumben mangler i WMP, så det er vist ikke et almindeligt
forekommende problem du slås med.

Fra : Rainman

Dato : 20-12-07 09:08

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> med forskellige cameraer over de sener år - og jeg kan ikke få øje på et
> eneste, hvor thumben mangler i WMP, så det er vist ikke et almindeligt

Jeg kan ikke huske hvordan jeg overførte, men tror at jeg brugte Canons
eget program. Det var mit første digitalkamera, og de fejlbehæftede
billeder er fra starten, men jeg kan rimeligt sikkert sige at da det er
sammenhængende serier hvor nogle i serien er o.k. og andre ikke, så jeg
tror ikke forklaringen ligger heri.

I dag indlæser jeg altid via en kortlæser således at jeg bare får et
ekstra drev hvorfra billederne kopieres over på harddisken. Så sker der
i hvert fald ingen manipulation af filnavne eller bliver rodet rundt i
exif data.

Jeg har rigtig mange af mine billeder der ikke viser thumbs i WMP, men
derudover det aktuelle problem med at WMP slet ikke katalogiserer visse
jpegs (d.v.s. hverken billede eller thumb).

Har som svar på tidligere indlæg prøvet at lave en file > Open fra WMP
på et af de manglende billeder. Det går fint, så rent billedmæssigt
anerkender WMP åbenbart filen som o.k., men mener åbenbart ikke de er
fine nok til at indgå i kollektionen :)

Hovedparten af mine billeder er scannet ind med en Nikon scanner og
efterfølgende behandlet og overført fra TIFF til JPEG. En ensartet
proces, men langt hovedparten af disse scannede negativer laver ikke
thumbs i WMP, men selve billedet vises fint. Enkelte laver thums. Alle
genererer fint thumbs i XP's stifinder.