/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Booten fra DVD virker ikke!
Fra : Katharina


Dato : 18-12-07 08:33

Min PB, 1,33 MHz, 2GB RAM gik for nylig totalt i sort. Efter forskellige
mindre vellykkede tiltag har jeg nu bestemt mig for den lange vej at
installere det hele på ny. Men det er lettere sagt end gjort: PB´en vil
ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en anden Mac. Det
eneste der virker er at boote i TagetMode, men det kan jeg ikke bruge
til at installere systemet på nyt. Er der nogen her der kender en vej ud
af denne klemme? Og hvad kan der være galt når den ikke vil boote fra
DVD´en?
På forhånd tak og hilsen
Per

 
 
Stig Leerbeck (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 18-12-07 08:54

Katharina <114@andersen.cc> wrote:

> Min PB, 1,33 MHz, 2GB RAM gik for nylig totalt i sort. Efter forskellige
> mindre vellykkede tiltag har jeg nu bestemt mig for den lange vej at
> installere det hele på ny. Men det er lettere sagt end gjort: PB´en vil
> ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en anden Mac. Det
> eneste der virker er at boote i TagetMode, men det kan jeg ikke bruge
> til at installere systemet på nyt. Er der nogen her der kender en vej ud
> af denne klemme? Og hvad kan der være galt når den ikke vil boote fra
> DVD´en?
> På forhånd tak og hilsen
> Per

Jeg kan kun lige komme i tanker om at resette P- og nv-RAM!

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Katharina (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 18-12-07 11:42

Hej Stig

> > Min PB, 1,33 MHz, 2GB RAM gik for nylig totalt i sort. Efter forskellige
> > mindre vellykkede tiltag har jeg nu bestemt mig for den lange vej at
> > installere det hele på ny. Men det er lettere sagt end gjort: PB´en vil
> > ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en anden Mac. Det
> > eneste der virker er at boote i TagetMode, men det kan jeg ikke bruge
> > til at installere systemet på nyt. Er der nogen her der kender en vej ud
> > af denne klemme? Og hvad kan der være galt når den ikke vil boote fra
> > DVD´en?
> > På forhånd tak og hilsen
> > Per
>
> Jeg kan kun lige komme i tanker om at resette P- og nv-RAM!

Ja, det lyder fonuftigt er bare ikke så let at klare! Se neden stående
svar!
mvh
Per

Morten Reippuert Knu~ (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 18-12-07 18:11

Katharina <114@andersen.cc> wrote:
> Hej Stig
>
>> > Min PB, 1,33 MHz, 2GB RAM gik for nylig totalt i sort. Efter forskellige
>> > mindre vellykkede tiltag har jeg nu bestemt mig for den lange vej at
>> > installere det hele på ny. Men det er lettere sagt end gjort: PB´en vil
>> > ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en anden Mac. Det
>> > eneste der virker er at boote i TagetMode, men det kan jeg ikke bruge
>> > til at installere systemet på nyt. Er der nogen her der kender en vej ud
>> > af denne klemme? Og hvad kan der være galt når den ikke vil boote fra
>> > DVD´en?
>> > På forhånd tak og hilsen
>> > Per
>>
>> Jeg kan kun lige komme i tanker om at resette P- og nv-RAM!
>
> Ja, det lyder fonuftigt er bare ikke så let at klare!

Esben har her i tråden beskrevet hvordan du restter NVRAM fra OF. gør
det.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Thorbjørn Ravn Ander~ (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 18-12-07 09:26

114@andersen.cc (Katharina) writes:

> PB´en vil ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en

Kan du eventuelt uddybe hvad "vil ikke boote" dækker?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Katharina (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 18-12-07 11:42

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> 114@andersen.cc (Katharina) writes:
>
> > PB´en vil ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en
>
> Kan du eventuelt uddybe hvad "vil ikke boote" dækker?

DVD ligger i, jeg trykker på startknappen og <c>, start "fanfaren"
lyder, grå skærm + gråt æble kommer frem. Her bryder det hele sammen og
og jeg får et mærkeligt skærmbillede der dels består af informationen på
flere sprog om at jeg skal trykke længe på start knappen for at stoppe
Mac, og oven i det noget der nærmest ligner skærmen i programmet
<Terminal>. Længere kommer jeg ikke..... : (
Hilsen
Per

Morten Reippuert Knu~ (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 18-12-07 18:09

Katharina <114@andersen.cc> wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
>
>> 114@andersen.cc (Katharina) writes:
>>
>> > PB´en vil ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en
>>
>> Kan du eventuelt uddybe hvad "vil ikke boote" dækker?
>
> DVD ligger i, jeg trykker på startknappen og <c>, start "fanfaren"
> lyder, grå skærm + gråt æble kommer frem. Her bryder det hele sammen og
> og jeg får et mærkeligt skærmbillede der dels består af informationen på
> flere sprog om at jeg skal trykke længe på start knappen for at stoppe
> Mac, og oven i det noget der nærmest ligner skærmen i programmet
> <Terminal>. Længere kommer jeg ikke..... : (

Du får en kerne panik. Er det en retail DVD eller den der fulgte med
maskinen.

Har du sat aftermarket RAM i? prøv at pille det ud. Med hver release
af Mac OS X er OS'et blevet mindre eftergivende mht defekte ramklodser
eller klodser der ikke lever op til apples specs. I forbindelse med
overgang fra 10.3 til 10.4 har jeg måtte udskifte aftermarket ram på
adskillige powerbooks og G5'ere.


--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Katharina (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 18-12-07 22:56

Hej Morten

> >> > PB´en vil ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en
> >>
> >> Kan du eventuelt uddybe hvad "vil ikke boote" dækker?
> >
> > DVD ligger i, jeg trykker på startknappen og <c>, start "fanfaren"
> > lyder, grå skærm + gråt æble kommer frem. Her bryder det hele sammen og
> > og jeg får et mærkeligt skærmbillede der dels består af informationen på
> > flere sprog om at jeg skal trykke længe på start knappen for at stoppe
> > Mac, og oven i det noget der nærmest ligner skærmen i programmet
> > <Terminal>. Længere kommer jeg ikke..... : (
>
> Du får en kerne panik. Er det en retail DVD eller den der fulgte med
> maskinen.

Det er originalen som fulgte med og som den uden videre bootede fra for
nylig!

> Har du sat aftermarket RAM i? prøv at pille det ud. Med hver release
> af Mac OS X er OS'et blevet mindre eftergivende mht defekte ramklodser
> eller klodser der ikke lever op til apples specs. I forbindelse med
> overgang fra 10.3 til 10.4 har jeg måtte udskifte aftermarket ram på
> adskillige powerbooks og G5'ere.

Hvad er > aftermarket RAM <? Jeg satte ny ram i og det var ikke de dyre
fra Apple. De har kørt udemærket nu et år. For nylig gik jeg fra 10.4.10
til 4.11, Kan det have ændret på RAM´en? Hvordan finder jeg ud af om en
RAM er defekt? Det kan være jeg har originalen et eller andet sted.
Måske skulle jeg prøve at bytte tilbage!
Tak og hilsen
Per

Morten Reippuert Knu~ (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 18-12-07 23:47

Katharina <114@andersen.cc> wrote:

>> Har du sat aftermarket RAM i? prøv at pille det ud. Med hver release
>> af Mac OS X er OS'et blevet mindre eftergivende mht defekte ramklodser
>> eller klodser der ikke lever op til apples specs. I forbindelse med
>> overgang fra 10.3 til 10.4 har jeg måtte udskifte aftermarket ram på
>> adskillige powerbooks og G5'ere.
>
> Hvad er > aftermarket RAM <? Jeg satte ny ram i og det var ikke de dyre
> fra Apple.

jeps, aftermarket ram.

> De har kørt udemærket nu et år. For nylig gik jeg fra 10.4.10
> til 4.11, Kan det have ændret på RAM´en? Hvordan finder jeg ud af om en
> RAM er defekt? Det kan være jeg har originalen et eller andet sted.
> Måske skulle jeg prøve at bytte tilbage!

Kør en test fra det af de originale installationmedier hvor der står
noget om "aht". I med mediet, hold alt tasten ned mens du starter og
vælg ATH partitionen.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Esben (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 18-12-07 09:50

Katharina <114@andersen.cc> wrote:

> Min PB, 1,33 MHz, 2GB RAM gik for nylig totalt i sort. Efter forskellige
> mindre vellykkede tiltag har jeg nu bestemt mig for den lange vej at
> installere det hele på ny. Men det er lettere sagt end gjort: PB´en vil
> ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en anden Mac. Det
> eneste der virker er at boote i TagetMode, men det kan jeg ikke bruge
> til at installere systemet på nyt. Er der nogen her der kender en vej ud
> af denne klemme? Og hvad kan der være galt når den ikke vil boote fra
> DVD´en?
> På forhånd tak og hilsen
> Per

Tag backup af den i target mode til en anden computer helst et disk
image af hele disken. Slet disken i selvsamme mode. Reset evt pram og
nvram:

Hold æble-alt O+F nede under opstart

Skriv: (husk at bruge "+" for "-"!)
reset-nvram
(den skriver OK)
reset-all
(den skriver noget og genstarter)

Prøv så igen at starte fra DVD.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Katharina (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 18-12-07 11:42

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Katharina <114@andersen.cc> wrote:
>
> > Min PB, 1,33 MHz, 2GB RAM gik for nylig totalt i sort. Efter forskellige
> > mindre vellykkede tiltag har jeg nu bestemt mig for den lange vej at
> > installere det hele på ny. Men det er lettere sagt end gjort: PB´en vil
> > ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en anden Mac. Det
> > eneste der virker er at boote i TagetMode, men det kan jeg ikke bruge
> > til at installere systemet på nyt. Er der nogen her der kender en vej ud
> > af denne klemme? Og hvad kan der være galt når den ikke vil boote fra
> > DVD´en?
> > På forhånd tak og hilsen
> > Per

Hej Esben
Tak for svar!

> Tag backup af den i target mode til en anden computer helst et disk
> image af hele disken. Slet disken i selvsamme mode.

OK. Jeg har backup af alt! Disker er slettet.

> Reset evt pram og
> nvram:
>
> Hold æble-alt O+F nede under opstart

Start tonen kyder, men mere sker der ikke; skærmen forbliver sort, DVD
snurre, men det er også alt!

>
> Skriv: (husk at bruge "+" for "-"!)
> reset-nvram
> (den skriver OK)
> reset-all
> (den skriver noget og genstarter)
>
> Prøv så igen at starte fra DVD.

Er der noget andet jeg kan forsøge!
Kan man reset´te pram og nvram når Mac´er er i TagetMode?

mvh
Per

Esben (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 18-12-07 14:18

Katharina <114@andersen.cc> wrote:

> Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:
>
> > Katharina <114@andersen.cc> wrote:
> >
> > > Min PB, 1,33 MHz, 2GB RAM gik for nylig totalt i sort. Efter forskellige
> > > mindre vellykkede tiltag har jeg nu bestemt mig for den lange vej at
> > > installere det hele på ny. Men det er lettere sagt end gjort: PB´en vil
> > > ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en anden Mac. Det
> > > eneste der virker er at boote i TagetMode, men det kan jeg ikke bruge
> > > til at installere systemet på nyt. Er der nogen her der kender en vej ud
> > > af denne klemme? Og hvad kan der være galt når den ikke vil boote fra
> > > DVD´en?
> > > På forhånd tak og hilsen
> > > Per
>
> Hej Esben
> Tak for svar!
>
> > Tag backup af den i target mode til en anden computer helst et disk
> > image af hele disken. Slet disken i selvsamme mode.
>
> OK. Jeg har backup af alt! Disker er slettet.
>
> > Reset evt pram og
> > nvram:
> >
> > Hold æble-alt O+F nede under opstart
>
> Start tonen kyder, men mere sker der ikke; skærmen forbliver sort, DVD
> snurre, men det er også alt!
>
> >
> > Skriv: (husk at bruge "+" for "-"!)
> > reset-nvram
> > (den skriver OK)
> > reset-all
> > (den skriver noget og genstarter)
> >
> > Prøv så igen at starte fra DVD.
>
> Er der noget andet jeg kan forsøge!
> Kan man reset´te pram og nvram når Mac´er er i TagetMode?

Du kan ikke længee gå i target mode nu disken er slettet. PRøv at få
fingre i en anden startup disk...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Katharina (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 18-12-07 22:56

Hej Esben

> > Er der noget andet jeg kan forsøge!
> > Kan man reset´te pram og nvram når Mac´er er i TagetMode?
>
> Du kan ikke længee gå i target mode nu disken er slettet.

Jo, det kan jeg godt. Den booter uden videre i TagetMode!

> PRøv at få
> fingre i en anden startup disk...

Her er jeg ikke helt med! Hvordan mener du?
Tak og hilsen Per

Esben (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 18-12-07 22:59

Katharina <114@andersen.cc> wrote:

> Hej Esben
>
> > > Er der noget andet jeg kan forsøge!
> > > Kan man reset´te pram og nvram når Mac´er er i TagetMode?
> >
> > Du kan ikke længee gå i target mode nu disken er slettet.
>
> Jo, det kan jeg godt. Den booter uden videre i TagetMode!
>
> > PRøv at få
> > fingre i en anden startup disk...
>
> Her er jeg ikke helt med! Hvordan mener du?
> Tak og hilsen Per

EN anden DVD at boote fra...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Thorbjørn Ravn Ander~ (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 18-12-07 12:09

114@andersen.cc (Katharina) writes:

> flere sprog om at jeg skal trykke længe på start knappen for at stoppe
> Mac, og oven i det noget der nærmest ligner skærmen i programmet
> <Terminal>. Længere kommer jeg ikke..... : (

Er det den her?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/MacOSX_kernel_panic.png

Det burde absolut ikke ske når du booter på DVD'en. Det lyder som om
enten dine opsætningesværdier i NVRAM er tossede (og skal nulstilles)
eller du har noget hardware der virkelig bare er gået totalt i baglås.

Prøv først at pille batteriet ud, lad den stå lidt og så tænd den kun på
vægstrøm.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Thomas von Hassel (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 18-12-07 12:27

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> 114@andersen.cc (Katharina) writes:
>
> > flere sprog om at jeg skal trykke længe på start knappen for at stoppe
> > Mac, og oven i det noget der nærmest ligner skærmen i programmet
> > <Terminal>. Længere kommer jeg ikke..... : (
>
> Er det den her?
>
> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/MacOSX_kernel_panic.png
>
> Det burde absolut ikke ske når du booter på DVD'en. Det lyder som om
> enten dine opsætningesværdier i NVRAM er tossede (og skal nulstilles)
> eller du har noget hardware der virkelig bare er gået totalt i baglås.
>
> Prøv først at pille batteriet ud, lad den stå lidt og så tænd den kun på
> vægstrøm.

Det lugter mest af et bundkort der er helt galt på den. Eller noget
rigtig dårlig ram.

/thomas


Katharina (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 18-12-07 22:56

Hej Thomas

> > > flere sprog om at jeg skal trykke længe på start knappen for at stoppe
> > > Mac, og oven i det noget der nærmest ligner skærmen i programmet
> > > <Terminal>. Længere kommer jeg ikke..... : (
> >
> > Er det den her?
> >
> > http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/MacOSX_kernel_panic.png
> >
> > Det burde absolut ikke ske når du booter på DVD'en. Det lyder som om
> > enten dine opsætningesværdier i NVRAM er tossede (og skal nulstilles)
> > eller du har noget hardware der virkelig bare er gået totalt i baglås.
> >
> > Prøv først at pille batteriet ud, lad den stå lidt og så tænd den kun på
> > vægstrøm.
>
> Det lugter mest af et bundkort der er helt galt på den. Eller noget
> rigtig dårlig ram.

Hvad er et bundkort? Hvordan finder man ud af om det er dé problemet
ligger? og hvad kan man evt gøre ved det?

RAM´en sidder ordentligt i. Kan den gå i stykker? og hvordan tjekker man
dét?
Tak og hilsen
Per

Thomas von Hassel (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 18-12-07 23:14

Katharina <114@andersen.cc> wrote:

> Hej Thomas
>
> > > > flere sprog om at jeg skal trykke længe på start knappen for at stoppe
> > > > Mac, og oven i det noget der nærmest ligner skærmen i programmet
> > > > <Terminal>. Længere kommer jeg ikke..... : (
> > >
> > > Er det den her?
> > >
> > > http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/MacOSX_kernel_panic.png
> > >
> > > Det burde absolut ikke ske når du booter på DVD'en. Det lyder som om
> > > enten dine opsætningesværdier i NVRAM er tossede (og skal nulstilles)
> > > eller du har noget hardware der virkelig bare er gået totalt i baglås.
> > >
> > > Prøv først at pille batteriet ud, lad den stå lidt og så tænd den kun på
> > > vægstrøm.
> >
> > Det lugter mest af et bundkort der er helt galt på den. Eller noget
> > rigtig dårlig ram.
>
> Hvad er et bundkort? Hvordan finder man ud af om det er dé problemet
> ligger? og hvad kan man evt gøre ved det?
>
> RAM´en sidder ordentligt i. Kan den gå i stykker? og hvordan tjekker man
> dét?
> Tak og hilsen
> Per

Du bruger den hardware test der fulgte med maskinen (normalt på system
cd nr. 1)

/thomas


Katharina (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 18-12-07 22:56

Hej Thorbjørn,

> > flere sprog om at jeg skal trykke længe på start knappen for at stoppe
> > Mac, og oven i det noget der nærmest ligner skærmen i programmet
> > <Terminal>. Længere kommer jeg ikke..... : (
>
> Er det den her?
>
> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/MacOSX_kernel_panic.png

Jep, lige netop, men men noget skrevet oven i over hele skærmens brede!

> Det burde absolut ikke ske når du booter på DVD'en. Det lyder som om
> enten dine opsætningesværdier i NVRAM er tossede (og skal nulstilles)
> eller du har noget hardware der virkelig bare er gået totalt i baglås.
>
> Prøv først at pille batteriet ud, lad den stå lidt og så tænd

Det har jeg prøvet uden resultat!

> den kun på
> vægstrøm.

Det har jeg ikke prøvet endnu, men det gør jeg så!!
Tak og hilsen
Per


Morten Reippuert Knu~ (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 18-12-07 18:05

Katharina <114@andersen.cc> wrote:
> Min PB, 1,33 MHz, 2GB RAM gik for nylig totalt i sort. Efter forskellige
> mindre vellykkede tiltag har jeg nu bestemt mig for den lange vej at
> installere det hele på ny. Men det er lettere sagt end gjort: PB´en vil
> ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en anden Mac. Det
> eneste der virker er at boote i TagetMode, men det kan jeg ikke bruge
> til at installere systemet på nyt. Er der nogen her der kender en vej ud
> af denne klemme? Og hvad kan der være galt når den ikke vil boote fra
> DVD´en?
> På forhånd tak og hilsen
> Per

Prøv at nustille nvram fra OF.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Katharina (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 18-12-07 22:56

Hej Morten

> > Min PB, 1,33 MHz, 2GB RAM gik for nylig totalt i sort. Efter forskellige
> > mindre vellykkede tiltag har jeg nu bestemt mig for den lange vej at
> > installere det hele på ny. Men det er lettere sagt end gjort: PB´en vil
> > ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en anden Mac. Det
> > eneste der virker er at boote i TagetMode, men det kan jeg ikke bruge
> > til at installere systemet på nyt. Er der nogen her der kender en vej ud
> > af denne klemme? Og hvad kan der være galt når den ikke vil boote fra
> > DVD´en?
> > På forhånd tak og hilsen
> > Per
>
> Prøv at nustille nvram fra OF.

Yes! Spørgsmålet er bare hvordan???? : (
hilsen Per

Stig Leerbeck (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 18-12-07 23:27

Katharina <114@andersen.cc> wrote:

> Hej Morten
>
> > > Min PB, 1,33 MHz, 2GB RAM gik for nylig totalt i sort. Efter forskellige
> > > mindre vellykkede tiltag har jeg nu bestemt mig for den lange vej at
> > > installere det hele på ny. Men det er lettere sagt end gjort: PB´en vil
> > > ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en anden Mac. Det
> > > eneste der virker er at boote i TagetMode, men det kan jeg ikke bruge
> > > til at installere systemet på nyt. Er der nogen her der kender en vej ud
> > > af denne klemme? Og hvad kan der være galt når den ikke vil boote fra
> > > DVD´en?
> > > På forhånd tak og hilsen
> > > Per
> >
> > Prøv at nustille nvram fra OF.
>
> Yes! Spørgsmålet er bare hvordan???? : (
> hilsen Per

Det lyder lidt gifitgit det her! På den anden side set er det et godt
tegn, at den kan starte op i target mode.

Du kan prøve den gode gamle måde:
Start maskinen og hold tasterne æble-alt-p-r nede. Bliv ved med at holde
dem nede til du har hørt start-lyden 4 gange. (egentligt kun tre, men
jeg er altid bange for at tælle forkert
Det skulle resette p- og nv-ram.

Hvis det ikke duér kunne noget tyde på at du har en defekt i maskinens
vitale dele, som kræver mere end hvad nyhedsgruppen kan byde på.

Nu, hvor du har fået slettet harddisken, skal du selvfølgelig sikre dig,
at du har en fungerende start CD/DVD ved hånden. Hvis du evt. har et sæt
CD'er med 10.3.9 på vil det være et effektivt tjek, hvis maskinen kan
starte op med dem.

Du kan nemlig - ud over en forvirret p- og nv-ram have stået med en
defekt DVD - enten skiven eller drevet - der kan give anledning til
endnu større forvirring.

(Jeg ved godt at jeg lige har foreslået at benytte CD'er som opstart,
men min erfaring siger mig at slidte eller ældre drev kan have
vanskeligheder med DVD'er og alligevel virke fint som CD-drev).

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Katharina (19-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 19-12-07 22:08

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Du kan nemlig - ud over en forvirret p- og nv-ram have stået med en
> defekt DVD - enten skiven eller drevet - der kan give anledning til
> endnu større forvirring.
Alle DVD´erne og drevet fungere udemærket: når PB´en er i TagetMode ses
DVD´erne på iMac´en og er foldt tilgængelige!

Morten Reippuert Knu~ (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 18-12-07 23:48

Katharina <114@andersen.cc> wrote:
> Hej Morten
>
>> > Min PB, 1,33 MHz, 2GB RAM gik for nylig totalt i sort. Efter forskellige
>> > mindre vellykkede tiltag har jeg nu bestemt mig for den lange vej at
>> > installere det hele på ny. Men det er lettere sagt end gjort: PB´en vil
>> > ikke boote fra installations DVD´en! Heller ikke fra en anden Mac. Det
>> > eneste der virker er at boote i TagetMode, men det kan jeg ikke bruge
>> > til at installere systemet på nyt. Er der nogen her der kender en vej ud
>> > af denne klemme? Og hvad kan der være galt når den ikke vil boote fra
>> > DVD´en?
>> > På forhånd tak og hilsen
>> > Per
>>
>> Prøv at nustille nvram fra OF.
>
> Yes! Spørgsmålet er bare hvordan???? : (

Som esben har beskrevet andet sted i tråden.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Katharina (19-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 19-12-07 22:08

Hej alle!
Tak for at I kommer med alle disse forslag tros jule stress!! : ))
Her er svar på en del forslag:
Jeg forsøgte lidt af hvert af det I foreslog, bl.a. flere måder at
resette PRAM osv. hvilket havde til følge at start tonen helt
forsvandt!! Men nogle må have virket for pludselig fik jeg den til at
boote med Hardware Test, hvilket sagde at alt er ok! Siden bootede den
så fra Original DVD som kom med ved købet - 10.3.9 - og jeg kunne
installere på ny. Men da jeg så forsøgte at installere 10.4 fra Original
DVD som jeg har installeret fra tidligere, og som PB´en har booted fra
mange gange, kom panic - billedet igen.
Jeg har nu gjort mig den umage at afskrive teksten:
******
panic(cpu 0 caller 0x002E0BF4) : Unable to finde driver for this
platform "PowerB00k5,4"

Latest stack backtrace for cou 0 : [uendelig række af tal]

Kernel version:
Dawin Kernel Version 8.6.2: Thu Apr 13 18:51:54 PDT 2006; root
:xnu-792.9.59.obj-1/RELEASE_PPC

No debugger configured - dumping debug information
MSR=00001030
Latest stak backtrace for cpu 0:
Backtrace:
[uendelig række af tal]
Proceeding back via exeption cjain:
Exeption state [uendelig ræke af tal]

Kernel version:
Dawin Kernel Version 8.6.2: Thu Apr 13 18:51:54 PDT 2006; root
:xnu-792.9.59.obj-1/RELEASE_PPC
panic: We ar hanging here.....
******
Er der nogen af jer, kloge hovedet der bliver klog på dette? Hvad er der
i vejen og hvad kan jeg gøre???
Jeg ville jo gerne installere 10.4 igen!!!
Tak og julehilsen
Per

Thomas von Hassel (19-12-2007)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 19-12-07 22:26

Katharina <114@andersen.cc> wrote:

> Hej alle!
> Tak for at I kommer med alle disse forslag tros jule stress!! : ))
> Her er svar på en del forslag:
> Jeg forsøgte lidt af hvert af det I foreslog, bl.a. flere måder at
> resette PRAM osv. hvilket havde til følge at start tonen helt
> forsvandt!! Men nogle må have virket for pludselig fik jeg den til at
> boote med Hardware Test, hvilket sagde at alt er ok! Siden bootede den
> så fra Original DVD som kom med ved købet - 10.3.9 - og jeg kunne
> installere på ny. Men da jeg så forsøgte at installere 10.4 fra Original
> DVD som jeg har installeret fra tidligere, og som PB´en har booted fra
> mange gange, kom panic - billedet igen.
> Jeg har nu gjort mig den umage at afskrive teksten:
> ******
> panic(cpu 0 caller 0x002E0BF4) : Unable to finde driver for this
> platform "PowerB00k5,4"
>
> Latest stack backtrace for cou 0 : [uendelig række af tal]
>
> Kernel version:
> Dawin Kernel Version 8.6.2: Thu Apr 13 18:51:54 PDT 2006; root
> :xnu-792.9.59.obj-1/RELEASE_PPC
>
> No debugger configured - dumping debug information
> MSR=00001030
> Latest stak backtrace for cpu 0:
> Backtrace:
> [uendelig række af tal]
> Proceeding back via exeption cjain:
> Exeption state [uendelig ræke af tal]
>
> Kernel version:
> Dawin Kernel Version 8.6.2: Thu Apr 13 18:51:54 PDT 2006; root
> :xnu-792.9.59.obj-1/RELEASE_PPC
> panic: We ar hanging here.....
> ******
> Er der nogen af jer, kloge hovedet der bliver klog på dette? Hvad er der
> i vejen og hvad kan jeg gøre???
> Jeg ville jo gerne installere 10.4 igen!!!
> Tak og julehilsen
> Per

ja, du prøver at installre 10.4 fra en system cd fra en anden maskine,
og ikke fra en generisk 10.4 DVD. System cd'erne er "låst" til den
maskine de er leveret med.

/thomas

Katharina (19-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 19-12-07 22:43

Hej Thomas

> ja, du prøver at installre 10.4 fra en system cd fra en anden maskine,
> og ikke fra en generisk 10.4 DVD. System cd'erne er "låst" til den
> maskine de er leveret med.

Det forstår jeg ikke rigtig det her: da jeg købte min anden mac, en
iBook med 10.4, installerede jeg så også tigeren på min PB fra DVD uden
problem. Booted har jeg også ofte fra den DVD! Hvorfor går det ikke nu?
/per

Thomas von Hassel (19-12-2007)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 19-12-07 23:16

Katharina <114@andersen.cc> wrote:

> Hej Thomas
>
> > ja, du prøver at installre 10.4 fra en system cd fra en anden maskine,
> > og ikke fra en generisk 10.4 DVD. System cd'erne er "låst" til den
> > maskine de er leveret med.
>
> Det forstår jeg ikke rigtig det her: da jeg købte min anden mac, en
> iBook med 10.4, installerede jeg så også tigeren på min PB fra DVD uden
> problem. Booted har jeg også ofte fra den DVD! Hvorfor går det ikke nu?
> /per

Ok, du har 2 system cd'er. En til iBook med 10.4 og en til din powerbook
med 10.3 ... de to kan ikke byttes mellem maskinerne.

/thomas


Katharina (20-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 20-12-07 09:46

Hej Thomas
> > > ja, du prøver at installre 10.4 fra en system cd fra en anden maskine,
> > > og ikke fra en generisk 10.4 DVD. System cd'erne er "låst" til den
> > > maskine de er leveret med.
> >
> > Det forstår jeg ikke rigtig det her: da jeg købte min anden mac, en
> > iBook med 10.4, installerede jeg så også tigeren på min PB fra DVD uden
> > problem. Booted har jeg også ofte fra den DVD! Hvorfor går det ikke nu?
> > /per
>
> Ok, du har 2 system cd'er. En til iBook med 10.4 og en til din powerbook
> med 10.3 ... de to kan ikke byttes mellem maskinerne.

Ja, det har du jo nok ret i. Der er vist hos mig kommet rod i DVD´erne
og deres sikkerheds kopier i denne panik!
mvh Per

Henrik Münster (20-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 20-12-07 12:13

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Katharina <114@andersen.cc> wrote:
>
> > Det forstår jeg ikke rigtig det her: da jeg købte min anden mac, en
> > iBook med 10.4, installerede jeg så også tigeren på min PB fra DVD uden
> > problem. Booted har jeg også ofte fra den DVD! Hvorfor går det ikke nu?

Det ville være nemmere for os, hvis du skrev mere præcist, hvad det er
for en DVD, du installerer fra. Tidligere i tråden skrev du, at du
installerede fra original DVD, men nu kommer det ud mellem sidebenene,
at den er original til en anden computer. Når man siger, man installerer
fra original DVD, så mener man altså, det er den DVD, der fulgte med
computeren fra starten. Fejlmedelelsen, du får, tyder på, at DVD'en ikke
passer til din PowerBook og dermed er en DVD, der er specielt lavet til
en anden computer. En almindelig Mac OS X DVD, man køber, passer til
alle Mac, der er lavet indtil DVD'ens udgivelse og som opfylder
systemkravene.

> Ok, du har 2 system cd'er. En til iBook med 10.4 og en til din powerbook
> med 10.3 ... de to kan ikke byttes mellem maskinerne.

Ofte bliver en nye Mac leveret med en system-cd eller -DVD, der kun kan
bruges på den pågældende model. Det er Apples måde at lave en smule
sikring mod piratkopiering. Det styresystem, der leveres med computeren
på en cd/DVD må jo ikke bruges på andre computere. Normalt er der ingen
kopibeskyttelse på Mac OS X, men nogle simple begrænsninger som denne
kan der altså være.
Jeg har også altid været nødt til at købe et nyt styresystem til
vores øvrige computere i huset, selv om vi købte en ny Mac med en ny
version af OS X. Jeg gør det for så vidt også gerne, for jeg er da ikke
interesseret i at snyde eller gøre noget ulovligt. Det kan dog være lidt
svært, hvis en bekendt kommer og spørger, om vedkommende ikke må få
opgraderet sit Mac OS X eller få den nye iWork, som vi har købt. Hvis
man siger nej, kan man hurtigt blive opfattet som en dødbider og et
værre dydsmønster. Det er ligesom, hvis man siger, man overholder
hastighedsgrænserne. Så kigger folk også på en og tænker: "Bessefar!"
Det er nu ikke noget, jeg i praksis har haft de store problemer med. Det
er som regel kun blevet ved snakken. Jeg tror faktisk kun, jeg har
videregivet ældre systemer til ældre computere, efter vi har købt nyt.
Man må vel gerne sælge eller forære sin licens til andre, når man ikke
bruger den mere.
En anden mulighed er, at Per har fået en opgraderings-udgave af
Mac OS X 10.5 Leopard. Sådan en ligger der med flere Mac for tiden,
fordi de har 10.4 installeret på harddisken. Det har man åbenbart ikke
nået at lave om på fabrikken. Det samme gjorde Apple, da 10.4 var nyt.
Opgraderings-udgaver af Mac OS X kigger efter en fungerende udgave af
Mac OS X på harddisken. Findes det ikke, nægter den at installere.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Katharina (20-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 20-12-07 12:31

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:
>
> > Katharina <114@andersen.cc> wrote:
> >
> > > Det forstår jeg ikke rigtig det her: da jeg købte min anden mac, en
> > > iBook med 10.4, installerede jeg så også tigeren på min PB fra DVD uden
> > > problem. Booted har jeg også ofte fra den DVD! Hvorfor går det ikke nu?
>
> Det ville være nemmere for os, hvis du skrev mere præcist, hvad det er
> for en DVD, du installerer fra. Tidligere i tråden skrev du, at du
> installerede fra original DVD, men nu kommer det ud mellem sidebenene,
> at den er original til en anden computer. Når man siger, man installerer
> fra original DVD, så mener man altså, det er den DVD, der fulgte med
> computeren fra starten. Fejlmedelelsen, du får, tyder på, at DVD'en ikke
> passer til din PowerBook og dermed er en DVD, der er specielt lavet til
> en anden computer. En almindelig Mac OS X DVD, man køber, passer til
> alle Mac, der er lavet indtil DVD'ens udgivelse og som opfylder
> systemkravene.

Da jeg skrev original, mente jeg bare det er en Original Apple DVD og
ikke en eller anden kopieret..... osv.
Men som sagt, så er der, sikkert pga paniken med at få det til at køre
igen, kommet rod i mit lager (jeg har en del forskellige "originaler"
som jo alle sammen ser nogenlunde ens ud...... ja, ja jeg ved det godt,
tåbeligt, men jeg var ret fortvivlet! Men nu har jeg faktisk fundet de
rigtige frem og efter at have prøvet diverse forslag herfra er det
lykkedes mig at få gang i det igen. Det enste er nu at start tonen
mangler. Som sagt håber jeg ikke det er slemt!?

Jeg er nu i gang med at installere alt igen og har lige nu problemet
hvordan jeg får alle mine mail fra backup´en tilbage. Kan man bare
flytte mappen "Mail" over?
Tak og hilsen Per

nospamtoMike [8000 C~ (20-12-2007)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 20-12-07 12:50


> Jeg er nu i gang med at installere alt igen og har lige nu problemet
> hvordan jeg får alle mine mail fra backup´en tilbage. Kan man bare
> flytte mappen "Mail" over?
> Tak og hilsen Per


Det letteste er at bruge programmet Migration Assistant (husker ikke hvad
det hedder på dansk).

Så kan du let overføre alle dine personlige indstillinger fra din gamle
harddisk til din nye incl. mail og dokumenter.

mvh. Mikael Kern


nospamtoMike [8000 C~ (20-12-2007)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 20-12-07 13:03



>
>> Jeg er nu i gang med at installere alt igen og har lige nu problemet
>> hvordan jeg får alle mine mail fra backup´en tilbage. Kan man bare
>> flytte mappen "Mail" over?
>> Tak og hilsen Per
>
>
> Det letteste er at bruge programmet Migration Assistant (husker ikke hvad
> det hedder på dansk).
>
> Så kan du let overføre alle dine personlige indstillinger fra din gamle
> harddisk til din nye incl. mail og dokumenter.
>
> mvh. Mikael Kern
>

nå ja, det hedder overførselsassistent...


Henrik Münster (20-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 20-12-07 13:05

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> > Jeg er nu i gang med at installere alt igen og har lige nu problemet
> > hvordan jeg får alle mine mail fra backup´en tilbage. Kan man bare
> > flytte mappen "Mail" over?

Ja, bare du lægger den samme sted i dit bibliotek, og Mail er lukket,
mens du gør det.

> Det letteste er at bruge programmet Migration Assistant (husker ikke hvad
> det hedder på dansk).

Overførselsassistent

> Så kan du let overføre alle dine personlige indstillinger fra din gamle
> harddisk til din nye incl. mail og dokumenter.

Jep. Det virker rigtig godt.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

kaddier (19-12-2007)
Kommentar
Fra : kaddier


Dato : 19-12-07 22:48

Katharina <114@andersen.cc> wrote:

> Hej alle!
> Tak for at I kommer med alle disse forslag tros jule stress!! : ))
> Her er svar på en del forslag:
> Jeg forsøgte lidt af hvert af det I foreslog, bl.a. flere måder at
> resette PRAM osv. hvilket havde til følge at start tonen helt
> forsvandt!! Men nogle må have virket for pludselig fik jeg den til at
> boote med Hardware Test, hvilket sagde at alt er ok! Siden bootede den
> så fra Original DVD som kom med ved købet - 10.3.9 - og jeg kunne
> installere på ny. Men da jeg så forsøgte at installere 10.4 fra Original
> DVD som jeg har installeret fra tidligere, og som PB´en har booted fra
> mange gange, kom panic - billedet igen.
> Jeg har nu gjort mig den umage at afskrive teksten:
> ******
> panic(cpu 0 caller 0x002E0BF4) : Unable to finde driver for this
> platform "PowerB00k5,4"
>
> Latest stack backtrace for cou 0 : [uendelig række af tal]
>
> Kernel version:
> Dawin Kernel Version 8.6.2: Thu Apr 13 18:51:54 PDT 2006; root
> :xnu-792.9.59.obj-1/RELEASE_PPC
>
> No debugger configured - dumping debug information
> MSR=00001030
> Latest stak backtrace for cpu 0:
> Backtrace:
> [uendelig række af tal]
> Proceeding back via exeption cjain:
> Exeption state [uendelig ræke af tal]
>
> Kernel version:
> Dawin Kernel Version 8.6.2: Thu Apr 13 18:51:54 PDT 2006; root
> :xnu-792.9.59.obj-1/RELEASE_PPC
> panic: We ar hanging here.....
> ******
> Er der nogen af jer, kloge hovedet der bliver klog på dette? Hvad er der
> i vejen og hvad kan jeg gøre???
> Jeg ville jo gerne installere 10.4 igen!!!
> Tak og julehilsen
> Per
Start tonen forbliver forsvundet! Hvad kan det skyldes og hvordan får
jeg den igen??
mvh Per

Erik Richard Sørense~ (20-12-2007)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 20-12-07 00:16

Hej Per

kaddier wrote:
> Start tonen forbliver forsvundet! Hvad kan det skyldes og hvordan får
> jeg den igen??

Prøv at zappe PRAM ved at holde COM+aLT+P+R nede straks efter du har
trykket på startknappen. lad startlyden komme 4-5 gange for at resette
det hele. skærmen vil blive sort og derefter lyse op. - Det er ikke
sikkert, startlyden kommer de første par gange, skærmen lyser op.

Alternativ kan du helt resette PB'en. Der skulle meget gerne bagpå være
et lille bitte hul i nærheden af stikket til strømforsyningen. Inde
bagved sidder der en lille knap, du kun kan trykke ind vha. en udrettet
papirklips. Tryk på startknappen og straks efter tryk den lille knap
ind, indtil du hører en ikke særlig vellydende lang tone eller en
tre-tonet lyd, - kan ikke huske, hvordan den lyder på de nyere PB....

såsnart du har hørt denne lyd, slipper du igen den lille kontakt og ser,
om den så booter op med eller uden startlyd. Når den så - forhåbentlig -
er bottet op i 10.3.9, skal du gå ind i 'systemindstillinger' -> 'Lyd'
og dels vælge interne højttalere til at afspille lyd ud, dels checke, at
der ikke er sak hak i 'Lydløs'. Er der hak i lydløs, fjerner du den
bare. Genstart så igen fra æblemenuen, og startlyden skulle nu meget
gerne komme.

Gør den stadig ikke, så er jeg bange for, at det kan være det interne
LiION backup batteri til uret, der er defekt. Ikke alle Mac vil starte
med lyd, hvis ikke dette batteri er i orden. Problemet med det interne
LiION batteri kan komme, hvis maskinen ikke har været brugt i nogle uger....

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (20-12-2007)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-12-07 00:27

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Alternativ kan du helt resette PB'en. Der skulle meget gerne bagpå være
> et lille bitte hul i nærheden af stikket til strømforsyningen. Inde
> bagved sidder der en lille knap, du kun kan trykke ind vha. en udrettet
> papirklips. Tryk på startknappen og straks efter tryk den lille knap
> ind, indtil du hører en ikke særlig vellydende lang tone eller en
> tre-tonet lyd, - kan ikke huske, hvordan den lyder på de nyere PB....

Det skal vist være en meget gammel PB for at den har en reset knap.
Reset af pmu for forskellige modeller kan ses her;:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449>


Katharina (20-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 20-12-07 09:46

Hej Erik Richard

> > Start tonen forbliver forsvundet! Hvad kan det skyldes og hvordan får
> > jeg den igen??
>
> Prøv at zappe PRAM ved at holde COM+aLT+P+R nede straks efter du har
> trykket på startknappen. lad startlyden komme 4-5 gange for at resette
> det hele. skærmen vil blive sort og derefter lyse op. - Det er ikke
> sikkert, startlyden kommer de første par gange, skærmen lyser op.

Det har jeg prøvet, men tonen forbliver væk. Jeg høre mac´en genstarte
flere gange som den skal, men lyden forbliver væk!

> Alternativ kan du helt resette PB'en. Der skulle meget gerne bagpå være
> et lille bitte hul i nærheden af stikket til strømforsyningen. Inde
> bagved sidder der en lille knap, du kun kan trykke ind vha. en udrettet
> papirklips. Tryk på startknappen og straks efter tryk den lille knap
> ind, indtil du hører en ikke særlig vellydende lang tone eller en
> tre-tonet lyd, - kan ikke huske, hvordan den lyder på de nyere PB....
>
> såsnart du har hørt denne lyd, slipper du igen den lille kontakt og ser,
> om den så booter op med eller uden startlyd. Når den så - forhåbentlig -
> er bottet op i 10.3.9, skal du gå ind i 'systemindstillinger' -> 'Lyd'
> og dels vælge interne højttalere til at afspille lyd ud, dels checke, at
> der ikke er sak hak i 'Lydløs'. Er der hak i lydløs, fjerner du den
> bare. Genstart så igen fra æblemenuen, og startlyden skulle nu meget
> gerne komme.

I min PB, 15", 1,33 er der ingen reset knap / hul. Jeg har forsøgt mig
på indstillingernen i ´systemindstillinger´, men der er alt ok, den
"normale" lyd er også ok.

> Gør den stadig ikke, så er jeg bange for, at det kan være det interne
> LiION backup batteri til uret, der er defekt. Ikke alle Mac vil starte
> med lyd, hvis ikke dette batteri er i orden. Problemet med det interne
> LiION batteri kan komme, hvis maskinen ikke har været brugt i nogle uger....

Den har kun være af strömme i korte øjeblikke, så det kan det vel nåppe
være.
Jeg kan godt leve uden start "fanfare", men er bare lidt bekymret for om
det er et symtom på et eller andet væmmelig jeg så senere kommer til at
få grå hår af!
hilsen Per

Erik Richard Sørense~ (20-12-2007)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 20-12-07 15:12

Hej per

Katharina wrote:
>> Gør den stadig ikke, så er jeg bange for, at det kan være det interne
>> LiION backup batteri til uret, der er defekt. Ikke alle Mac vil starte
>> med lyd, hvis ikke dette batteri er i orden. Problemet med det interne
>> LiION batteri kan komme, hvis maskinen ikke har været brugt i nogle uger....
>
> Den har kun være af strömme i korte øjeblikke, så det kan det vel nåppe
> være.

Hm, næppe så... Har du prøvet at slette indstillingerne til lyd fra hhv.
username/library/preferences og system/library/preferences og set, om
det hjælper...

> Jeg kan godt leve uden start "fanfare", men er bare lidt bekymret for om
> det er et symtom på et eller andet væmmelig jeg så senere kommer til at
> få grå hår af!

Worst case, så kan det selvfølgelig være noget med bundkortet, men hvis
ellers maskinen fungerer som den skal, tror jeg ikke, det er det.

Prøv at hente det lille program 'Psst 2.1.1
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25458. det er et lille
hjælpeprogram, der kan fjerne/styre startlyden både i styrke, eller om
den skal være slået til eller ikke. - det ku' jo være, det kan 'låse'
lyden op igen...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kaddier (28-12-2007)
Kommentar
Fra : kaddier


Dato : 28-12-07 19:44

Hej Erik Richard

> > Jeg kan godt leve uden start "fanfare", men er bare lidt bekymret for om
> > det er et symtom på et eller andet væmmelig jeg så senere kommer til at
> > få grå hår af!
>
> Worst case, så kan det selvfølgelig være noget med bundkortet, men hvis
> ellers maskinen fungerer som den skal, tror jeg ikke, det er det.

Hvad er bundkortet og hvordan tjekker man det (Hardwaretest gav ingen
fejlmeldinger)?

> Prøv at hente det lille program 'Psst 2.1.1
> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25458. det er et lille
> hjælpeprogram, der kan fjerne/styre startlyden både i styrke, eller om
> den skal være slået til eller ikke. - det ku' jo være, det kan 'låse'
> lyden op igen...

Jeg jeg fik efterhånden PB´en til at køre - blodt uden start tone - og
begynde at installere på ny. Det gik meget godt. men et eller andet war
stadig ikke i orden, for af og til gik den ikke igang når jeg trykkede
på knappen. Så måtte jeg holde knappen nede til der lød et lille klik og
så sarte igen. Og så gik det. Af og til kom start tonen til og med.
Men nu er problemet tilbage: den blev pludselig meget langsom (farve
kreds hele tiden) så tjekkede jeg med DW: 42% "uorden" (hvordan kan det
gå så hurtigt???), og gendannede. Nu går det så helt galt igen: kernel
panic
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/MacOSX_kernel_panic.png)
hvergang jeg starter et program.
Jeg begynder efterhånden at tabe tålmodigheden? Er det virkelig noget
jeg selv kan klare, eller er det tid til at bringe den til reperation?
Jeg ønsker alle et godt nytår!! : )
Hilsen Per

Erik Richard Sørense~ (28-12-2007)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-12-07 21:41

Hej Per

kaddier wrote:
>>> Jeg kan godt leve uden start "fanfare", men er bare lidt bekymret for om
>>> det er et symtom på et eller andet væmmelig jeg så senere kommer til at
>>> få grå hår af!
>> Worst case, så kan det selvfølgelig være noget med bundkortet, men hvis
>> ellers maskinen fungerer som den skal, tror jeg ikke, det er det.
>
> Hvad er bundkortet og hvordan tjekker man det (Hardwaretest gav ingen
> fejlmeldinger)?

Bundkortet er det samme som motherboardet eller mainboard. Det
hovedprint, hvor bl.a. CPU, RAM sokler, lydkort og alt andet er monteret
enten direkte eller via små stik.

>> Prøv at hente det lille program 'Psst 2.1.1
>> http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25458. det er et lille
>> hjælpeprogram, der kan fjerne/styre startlyden både i styrke, eller om
>> den skal være slået til eller ikke. - det ku' jo være, det kan 'låse'
>> lyden op igen...
>
> Jeg jeg fik efterhånden PB´en til at køre - blodt uden start tone - og
> begynde at installere på ny. Det gik meget godt. men et eller andet war
> stadig ikke i orden, for af og til gik den ikke igang når jeg trykkede
> på knappen. Så måtte jeg holde knappen nede til der lød et lille klik og
> så sarte igen. Og så gik det. Af og til kom start tonen til og med.
> Men nu er problemet tilbage: den blev pludselig meget langsom (farve
> kreds hele tiden) så tjekkede jeg med DW: 42% "uorden" (hvordan kan det
> gå så hurtigt???), og gendannede. Nu går det så helt galt igen: kernel
> panic
> (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/MacOSX_kernel_panic.png)
> hvergang jeg starter et program.
> Jeg begynder efterhånden at tabe tålmodigheden? Er det virkelig noget
> jeg selv kan klare, eller er det tid til at bringe den til reperation?
> Jeg ønsker alle et godt nytår!! : )

Så er mit umiddelbare gæt, at det enten er det lille genopladelige
lithium PRAM batteri eller PMU'en - 'Power Manager unit', der er noget
galt med. PMU strer bl.a. også start og strømtilførslen til selve
motherboardet.

Er det PRAM batteriet, koster det et par hundrede kroner, men er det
bundkort/motherboard, koster det ca. 3500kr. at ordne.

Bor du i nærheden af Flensborg, véd jeg, der er et par ret kompetente
Mac forhandlere derinde. - Bl.a. Expert. Jeg mener også at huske, at der
er en større Mac forhandler i Kiel, som også har eget værksted.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 18-12-07 23:37

esha@nospamget2net.dk (Esben) writes:

> Du kan ikke længee gå i target mode nu disken er slettet. PRøv at få
> fingre i en anden startup disk...

Joh, det er da OpenFirmware der klarer den sag. Hvis DET ikke virker
har maskinen det godt nok ikke godt da.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Thorbjørn Ravn Ander~ (18-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 18-12-07 23:38

114@andersen.cc (Katharina) writes:

>> Prøv at nustille nvram fra OF.
>
> Yes! Spørgsmålet er bare hvordan???? : (

Bor du i nærheden af en Mac-brugergruppe? Tror det vil være en god ting
at få nogen erfarne gutter til lige at lytte på den med et stetoskop.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Katharina (19-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 19-12-07 22:08

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> 114@andersen.cc (Katharina) writes:
>
> >> Prøv at nustille nvram fra OF.
> >
> > Yes! Spørgsmålet er bare hvordan???? : (
>
> Bor du i nærheden af en Mac-brugergruppe? Tror det vil være en god ting
> at få nogen erfarne gutter til lige at lytte på den med et stetoskop.
Det gør jeg desværre næppe, jeg bor i tyskland!

Thorbjørn Ravn Ander~ (19-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 19-12-07 23:03

114@andersen.cc (Katharina) writes:

>> Bor du i nærheden af en Mac-brugergruppe? Tror det vil være en god ting
>> at få nogen erfarne gutter til lige at lytte på den med et stetoskop.
> Det gør jeg desværre næppe, jeg bor i tyskland!

Det kan jo ske for selv den bedste. Der ER nu også Mac-folk i Tyskland,
og tyskere er jo kendt for deres grundighed.

Måske var det en ide lige at se i nabolaget?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Axel Hammerschmidt (24-12-2007)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 24-12-07 17:12

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> 114@andersen.cc (Katharina) writes:
>
> >> Bor du i nærheden af en Mac-brugergruppe? Tror det vil være en god ting
> >> at få nogen erfarne gutter til lige at lytte på den med et stetoskop.
> > Det gør jeg desværre næppe, jeg bor i tyskland!
>
> Det kan jo ske for selv den bedste. Der ER nu også Mac-folk i Tyskland,
> og tyskere er jo kendt for deres grundighed.

Jeg kan huske en reklame kampagne for BMW for nogle år siden. The punch
line lød:

Dansk grundighed. Tysk humør.

Den kørte nu ikke så længe - måske fordi det kan forstås på flere måder.


--

"Any girl can be glamorous. All you have to do is stand still and look
stupid."

Henrik Münster (25-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 25-12-07 02:20

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Jeg kan huske en reklame kampagne for BMW for nogle år siden. The punch
> line lød:
>
> Dansk grundighed. Tysk humør.
>
> Den kørte nu ikke så længe - måske fordi det kan forstås på flere måder.

For år tilbage var der en kampagne i England, hvor alle BMW havde en
lille streamer i baggruden med "Unbeatable BMW". Børn skulle ikke
spændes fast dengang, så de sad ofte og kiggede ud af bagruden. Der gik
ikke lang tid, får de begyndte at skrabe i streameren, så der stod:
"eatable BMW" eller "un-eatable BMW".
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thorbjørn Ravn Ander~ (20-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 20-12-07 01:09

114@andersen.cc (Katharina) writes:

> Backtrace:
> [uendelig række af tal]
> Proceeding back via exeption cjain:

> Er der nogen af jer, kloge hovedet der bliver klog på dette? Hvad er der
> i vejen og hvad kan jeg gøre???

Godt spørgsmål. Det er faktisk tallene under "Backtrace" der giver en
antydning af hvor problemet er.

Kan du ikke tage et billede af skærmen og lægge et sted hvor vi kan se
den? Evt sende den direkte til mig - så skal jeg gerne gøre det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Katharina (20-12-2007)
Kommentar
Fra : Katharina


Dato : 20-12-07 09:46

Hej Thorbjørn

> > Backtrace:
> > [uendelig række af tal]
> > Proceeding back via exeption cjain:
>
> > Er der nogen af jer, kloge hovedet der bliver klog på dette? Hvad er der
> > i vejen og hvad kan jeg gøre???
>
> Godt spørgsmål. Det er faktisk tallene under "Backtrace" der giver en
> antydning af hvor problemet er.
>
> Kan du ikke tage et billede af skærmen og lægge et sted hvor vi kan se
> den? Evt sende den direkte til mig - så skal jeg gerne gøre det.

Nå, så skulle jeg alligevel have skrevet alle tallene op! - det havde
jeg jo nok på fornemmelsen.
Det med skærmbillede / foto bliver nok lidt svært. Hvis det sker igen
skriver jeg tallene op!
Tak og hilsen
Per

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste