Danske biografgængere! (ADVARSEL : JEG ER ~
Fra : Morten Steen

Dato : 13-07-01 22:50

SÅ må det være på tide at komme med lidt sure opstød her!!!!

Efter min mening mangler (mange) danske biografgængere TOTAL mangel på
indlevelse nu om stunder!
Jeg har 2 eksempler :
1) For noget tid siden så jeg "The Exorcist" i Cinemaxx (ja, jeg VED godt
det var dumt valgt, men sal 1 er altså bare lækker!), og det slog mig
hurtigt at folk i høj grad mangler pli, situationsfornemmelse og
indlevelsesevne!
Hvordan kan det være at man bliver nødt til at bede folk om at tie stille 15
minutter inde i filmen, midt i deres (sikkert spændende) samtale om
FALDSKÆRME?!?!?!
Hvordan kan det være at folk ikke fatter at deres mobiltelefoner skal være
SLUKKET eller i hvert fald LYDLØSE når man går i biografen?!?! Ikke én, men
TO gange var der en telefon der ringede midt under filmen!
Hvordan kan det være at folk på ingen måde tager hensyn til at der er andre
end dem selv i salen? Jeg vil skyde på at 75% af salen Gudhjælpemig sad og
grinte højt under de mest intense scener i filmen!
OK, der må jeg så æde lidt, da jeg jo kunne lade være at se den i Cinemaxx,
holdeplads for alle under 16 år. Dumt træk, men alligevel!
Er der nogen her der så den i Imperial, der havde en lignende oplevelse?

2) Jeg er netop returneret fra Cinemateket, hvor jeg havde glædet mig til at
genopleve "Friday the 13th". Men det har været ALT andet end en god
oplevelse! Og denne gang kan jeg næppe give stedet skylden. Cinemateket er
normalt kun besøgt af folk der værdsætter filmene der vises, og opfører sig
derefter. Men ikke denne gang.
Hvordan kan det - igen - være at der skal sidde en lille håndfuld mennesker,
der skal komplet ødelægge oplevelsen for alle os andre?!
Hvordan kan det være at 4 knægte (der sikkert fejrede deres fælles 15 års
fødselsdag) sidder og snakker (højt) i mere end 50 minutter af filmen? (OK,
hvordan kan det være at jeg er 50 minutter om at bede dem holde kæft?)
Burde det ikke være almindelig kotyme at man holder mund i en biograf?
OG så ved jeg godt at "Friday the 13th" nok ikke er noget mesterværk, men
det var simpelthen grotesk at opleve hvordan folk grinte af ALT der foregik
i den film : replikkerne, mordene, skuespillernes reaktioner, effekterne...
ja, det ER latterligt, men kan man så ikke bare smile for sig selv, i stedet
for at fyre den vildeste påtagede latter af, så HELE salen kan høre hvor sej
man er?!
FUCK (pardon my French), hvor jeg frydede mig da ALLE de smarte idioter
nærmest gik i coma da Jason kommer op af søen til sidst.

Nå, jeg har ikke lige mere at sige nu, men jeg er SÅ skuffet over publikums
opførsel nu om stunder! Tendensen siger mig dog at det fortrinsvis er til
ældre gyserfilm, at folk "træder i karakter".
Er der andre der har lignende oplevelser?

Så hvis der er nogle af jer idioter fra 3. eller 4. række i Cinemateket i
aften der læser dette : hvad har I at sige til jeres forsvar?!?!
Et godt råd : lej den på video, og spil smarte derhjemme!!!! Vi andre
betaler faktisk penge for at få en god oplevelse, som I så flot ødelægger
for os!

Puha, tak til dem der læste dette helt igennem. Jeg havde lige noget jeg
skulle af med.

Morten Steen

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 13-07-01 23:38

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> skribis:
> [...]
> ældre gyserfilm, at folk "træder i karakter".
> Er der andre der har lignende oplevelser?

Jeg forstår dig 100%. Det er sørgeligt, men noget tyder på, at hvis man vil
have fuldstændig ro til filmen, må man se den derhjemme. Jeg fik Hidden
Dragon Crouching Tiger spoleret på lignende vis, da jeg så den i biografen.
Heldigvis var det anden gang, jeg så den - første gang var der gudskelov
ingen problemer. Men anden gang morede folk sig altså højlydt under store
dele af filmen, specielt ved flyvescenerne. Det hjalp ikke på det, at
billedet de første 10 minutter var komplet ude af fokus, hvilket først blev
rettet efter fem minutters råben efter fokus blandt publikum. Den oplevelse
havde åbenbart givet grobund for en særdeles kritisk indstilling til filmen
fra start af. Man burde kunne forlange pengene tilbage efter sådan en
ødelagt oplevelse.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Radio Diablo

Dato : 17-07-01 14:00

Jeg mangler ord! Her sidder der en flok mennesker og skriver om hvor
forfærdeligt det er blevet med de unge selvcentrerede mennesker, der
tillader sig at more sig i biografen... Undskyld mig, men er det ikke
meningen i en biograf? Hvem er det der er selvcentreret? IMHO er det dem der
brokker sig over publikums latter i en "komisk/chockerende" scene...

Jeg kan forstå kritikken af mobiltelefoner, snakkende oldinger, knitrende
slikposer og leden efter handsker, men at folk har en anden oplevelse af
filmen end en selv er sgu da kun naturligt.

At der er nogen der opfatter visse "skræk" scener i gamle film som
humoristiske, kan da ikke overraske. Filmen har x antal år på bagen, og hvad
der virkede skræmmende dengang, kan til tider kun virke latterligt i dag.
Fx Exorcisten... At en lille pige mastrubere med et kors men hun skriger "
Let Jesus fuck you" virker sga da sjovt. Det er jo ikke skræmmende på nogen
måde. Måske kan man blive stødt hvis man er en religiøs snerpe, men ellers
....?

At folk tillader sig at grine kan jeg virkelig ikke se det slemme i. Hvis
man vil ha absolutte tysna til en film, så lej den på VHS, DVD eller hvad
f..... man nu har lyst til.

....eller få et pressekort og gå ind og se den til en (røvsyg)
presseforestilling...

Huu-aahhh... Det hjalp!

Mvh

Peter

Peter Bjerre Rosa <Peter.rosa@mobilixnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9int1e$pke$1@sunsite.dk...

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-07-01 21:24

Radio Diablo <mail@radiodiablo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5436b8$0$69662$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> At folk tillader sig at grine kan jeg virkelig ikke se det slemme i. Hvis
> man vil ha absolutte tysna til en film, så lej den på VHS, DVD eller hvad
> f..... man nu har lyst til.

Hmm. Og nu videre til noget mere seriøst...

--
MVH
Jens

Fra : Christian Andersen

Dato : 13-07-01 23:47

Morten Steen wrote:

>Så hvis der er nogle af jer idioter fra 3. eller 4. række i Cinemateket i
>aften der læser dette : hvad har I at sige til jeres forsvar?!?!

Jeg var ikke i Cinemateket, men jeg må erklære mig skyldig. Jeg har en enkelt
gang grinet højt at en film og gjort grin med den i biografen.

Det var til "Antitrust" med Claire Forlani. (Lille SPOILER!) Jeg syntes den var
så uhyggelig ringe og dårlig at jeg ikke kunne lade være med at komme med kom-
mentarer og grine af scener. Eksempel: "The bad guy" har opdaget vores ven og
går "truende" hen imod ham. Min kommentar: "What are you doing... Dave?"

Min ven som jeg var inde at se den sammen med, grinede af mine kommentarer og
kom selv med nogle.

Senere var jeg inde at se en anden film med ham. Der sad to fyre ved siden af
os og gjorde grin med filmen. Det blev han meget sur over, hvilket jeg undrede
mig lidt over. Det var jo ikke værre end det vi selv havde gjort.

Måske har det noget at gøre med hvad man selv synes om den film man ser.

Men klart, man skal tage hensyn til folk.

Det vil jeg huske på i fremtiden.

--
..signature

Fra : Jesper Winding

Dato : 14-07-01 06:57

Jah - det er efterhånden en sørgelig oplevelse at komme i de danske
biografer! og det er rigtigt at folk tager meget lidt hensyn til andre
gæster i salen - folk glemmer tit, at fordi de syntes at filmen er dårlig,
så må alle andre da syntes det samme! Operatørene har for travlt, og for
ikke checket om deres indstillinger passer, billedet er ikke i focus, lyden
er tit alt for lav og så er noget af det værste for mig altså slikposer!
hvorfor fanden skal det larme såd'n at spise slik? i det mindste har i
københavnere rige muligheder for at vælge biograffer, men herovre i det
mørke Jylland er valgmulighederne ret indskrænkede - med mindre man vil køre
rimeligt langt for en god bif, så det gør vi faktisk kun når der kommmer
noget rigtigt stort op - Det er sørgeligt, men sådan er det altså - og det
er som regel den undskyldning jeg giver mig selv hver gang jeg vælger at
opgradere hjemmebiffen mange af mine kammerater eller kærestens veninder
vælger at komme her og se en god DVD i al dens pragt, og derved være sikker
på ikke at få en dårlig oplevelse i biffen - men så længe biograferne er
ligeglade med folks mobiltelefoner og hellere vil sælge larmende slikposer
og billeter til fulde folk - i stedet for at gøre noget ved deres sale og
prøve at gøre oplevelsen så god for folk som muligt, er der jo ikke meget
for den private at gøre - selvfølgelig ud over at købe lidt mere til
hjemmebiffen

-=JESPER=-

Fra : Gunnar Holse

Dato : 14-07-01 07:12

Du har min udelte sympati. Men som du jo siger, så var Cinemaxx nok en
fejl.. jeg hørte i radioen den anden dag at de allerede har 19 mio. kroner i
underskud. Både godt og skidt, for at de før eller siden går nedenom og hjem
fjerner jo nok ikke hvad der må være Europas nok grimmeste bygning, iøvrigt
beliggende ved Københavns smukkeste udsigt.

Første gang jeg husker en lignende irritation var da jeg så Pulp Fiction i
1994 i Palads. Kald mig gammeldags (jeg var 23) men jeg var mildest talt
forundret over at brutale dødsfald og blodsudgydelser var objekt for
stødlatter blandt størstedelen af publikum. På det tidspunkt var
voldsæstetik en relativ ny ting for den brede skare (hvilken klart er
repræsenteret i Palads) men der var ingen sondring mellem reaktioner på
humor og rædsel i de mere raffinerede sekvenser af filmen. Latterbrølet
bruldrede frem i f.eks. scenen hvor Joolz reciterer fra det Gamle Testamente
og pløkker de unge fyre ned på hotellet, ligeså i bilen hvor John T.'s
pistol går af ved et uheld. Gad vide om de samme mennesker havde
latterkramper da Michal Madsen skar øret af betjenten i 'Reservoir Dogs'.
Helt klart store filmiske øjeblikke, men hysterisk 'haha' sjove ved jeg nu
ikke..

Til gengæld har jeg oplevet at se 'Traffic' under snak og bøvsen, og skråt
bag mig sad en velnok 12-årig knægt der konstant bombarderede sin far med
spørgsmål til filmen. Topscoreren var 'Far, hvorfor kører de hele tiden til
Mexico?' :) Han brillerede så efter filmen med at sige 'Far, det synes jeg
ikke var nogen særlig god film'. Tro mig, jeg var lige ved at give faderen
en overhaling og bede ham om at holde sig selv og sin familie hjemme ved
surround-systemet!

Film skal ses i biografen. Men det er også her man forstår hvorfor TVDK2 og
lignende talentløst bras kan overleve. Den laveste fællesnævner stiller
store krav til adspredelsen i de 6 ugers ferie!!!

--
Hilsen
Gunnar

Fra : Gunnar Holse

Dato : 14-07-01 07:19

Jeg må lige tilføje at da jeg så 'The World is Not Enough' i Imperial ved
premieren var situationen omvendt. Der var en generel uro og raslen, men den
begyndte først ca. et kvarter inde i filmen hvor det var gået op for langt
de fleste at filmen stank. Det er ligeså forkasteligt, for der er altid et
hensyn at tage til dem der bliver positivt underholdt - men denne gang var
jeg enig med 'uromagerne':)

Fra : Andreas

Dato : 14-07-01 10:07

On Sat, 14 Jul 2001 08:12:20 +0200, "Gunnar Holse" <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> [...]
>fjerner jo nok ikke hvad der må være Europas nok grimmeste bygning, iøvrigt
>beliggende ved Københavns smukkeste udsigt.

Jeg læste for få dage siden at Cinemaxx kæden i Danmark, har så store
problemer med indtjeningen at alle, yderligere planer om ekspansion og
udviddelse i øjeblikket er skrinlagt og at, de tyske investorer der står
bag, hellere end gerne vil sælge kædens Danske aktiviteter - eller i det
mindste få en ny investor med så de kan dele den økonomiske byrde.

Men mon ikke det er således at markedet for biografer, er ved at være godt
mættet her i landet. Folk ser jo efterhånden også en del film på kabeltv,
og der sælges mange DVD film!

<............>

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Kasper

Dato : 14-07-01 14:26

On Sat, 14 Jul 2001 08:12:20 +0200, Gunnar Holse ("Gunnar Holse"
<gunnar@hhkol.dk>) wrote:

> [...]
>Helt klart store filmiske øjeblikke, men hysterisk 'haha' sjove ved jeg nu

Jeg må nok tilstå, at jeg selv grinede, da John Travolta's pistol går
af ved et uheld i Pulp Fiction. Jeg så den godt nok på video, og ikke
i biffen, men det ER altså en sjov scene, IMO. Måske har jeg bare en
fucked up humor :P

--
Kasper

E-mail: rbb at rocketmail.com

Fra : Jens Thomsen

Dato : 14-07-01 14:34

Kasper <nospam@for.me> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8uh0lt4evs5vrcj2pdrf2thruj0d0u8cjb@4ax.com...

> [...]
> af ved et uheld i Pulp Fiction. Jeg så den godt nok på video, og ikke
> i biffen, men det ER altså en sjov scene, IMO. Måske har jeg bare en

Det tror jeg da ikke. Jeg vil mene, at scenen ikke kan ses som andet end
humoristisk. Hovedpersonernes reaktion på det skete er en rimelig indikation
i den retning. Der ligger jo sådan set ikke noget ondt i scenen. Det er sort
humor, ja, men humor helt bestemt.

IMHO en af de bedste scener, QT har skrevet. Det er en perfekt
rutschebanetur med uventede sving.

MVH
Jens

Fra : Oberkorn

Dato : 14-07-01 14:10

Det mest belastende for mig ved en biograftur er bestemt raslen med
slikposer! Når først man har lagt mærke til denne irreterende baggrunsstøj
så er hele filmen ødelagt for mit vedkommende.
Var det ikke en idé at biograferne helt dropper disse Matadormix, Piratos
etc. -poser, og istedet benyttede sig af "bland selv" princippet, men i
stedet for poser benyttede papbægre? Det må da minimere DEN del af støjen?

Hvis det er publikum der larmer med snak/råben, telefoner etc., så plejer
jeg at gå direkte til biografpersonalet og bedt dem om at få det stoppet
omgående. I de tilfælde hvor personalet ikke har kunnet/villet magte den
opgave, har jeg fået pengene tilbage.

MVH
Nitz

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 14-07-01 15:31

"Oberkorn"
> [...]
> stedet for poser benyttede papbægre? Det må da minimere DEN del af støjen?

På Betty Nansen-teatret på Frederiksberg oplevede jeg en anden god
løsning. Når man købte en pose slik i pausen (f.eks. alm. Haribo),
klippede sælgeren resolut posen op og hældte indholdet over i en anden,
lydløs plasticpose. Altså en der ikke knitrede. De har altså taget højde
for, at nogle gæster tager slikket med ind i salen og og kan komme til
at forstyrre forestillingen.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 14-07-01 16:28

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> wrote in message
> [...]
> holdeplads for alle under 16 år. Dumt træk, men alligevel!
> Er der nogen her der så den i Imperial, der havde en lignende oplevelse?

Min hidtil værste skuffe af denne art var, da jeg så Star Wars IV i Cinecity
i Århus, vist nok om eftermiddagen. Her var jeg så heldig at sidde ved siden
af en knøs og hans bedstemor, der havde glæden af at forklare ham alting og
læse underteksterne højt. Jeg valgte at flytte mig inden filmen startede.
Det gav mig en lidt dårligere plads; længere ude i siden og ved siden af en
rocker-type. Men jeg fik i det mindste ro :).

/Nikolaj

Fra : Ole Alm

Dato : 14-07-01 16:55

Flere af disse indlæg handler om unge mennesker i "skod" biografer, heldigvis ikke et problem jeg
møder så ofte

MEN

Jeg har et "problem" med ældre mennesker, især folk der kommer i Grand eller Dagmar, hvorfor skal de
altid snakke de første 20 minutter af filmen?! Hvorfor skal de altid råbe "Det er for højt - skru
ned!" Hvorfor skal de altid kommentere højlydt hvad der sker?! Det værste var engang i Grand hvor
Metusalem, som sad ved siden af mig, midt under "Den Engelske Patient" mente, at nu var det på tide,
at finde sin handsker, og det brugte han så resten af filmen på - rejse sig op, kigge under sæde,
sidde ned igen, kigge under sæde, rejse sig op, etc....

Jeg så engang "Lola Rennt" i den store sal i Dagmar hvor vi kun var to - min kæreste og jeg, sådan
burde det være hver gang

mvh Ole

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 14-07-01 18:45

"Ole Alm" <oma@et.dtu.dk> writes:

> Jeg så engang "Lola Rennt" i den store sal i Dagmar hvor vi kun var
> to - min kæreste og jeg, sådan
> burde det være hver gang

Og det er ellers en fantastisk god film. Det er sikkert fordi de ikke
snakker engelsk i den at der ikke var flere.

Fra : Ole Alm

Dato : 14-07-01 19:14

"Thomas Jespersen" <thomas@daimi.au.dk> wrote in message news:y4nzoa7e76k.fsf@rogue.daimi.au.dk...

> Og det er ellers en fantastisk god film. Det er sikkert fordi de ikke
> snakker engelsk i den at der ikke var flere.

Kanon "lille" film, men tysk - det holder de fleste væk. Den gik vist kun en uge?!

mvh Ole

Fra : David J. V. Jensen

Dato : 15-07-01 00:52

"Morten Steen skrev:

> [...]
> 1) For noget tid siden så jeg "The Exorcist" i Cinemaxx (ja, jeg VED godt
> det var dumt valgt, men sal 1 er altså bare lækker!), og det slog mig
Klip

En af Danmarks bedste erhvervsrådgivere indenfor bl.a. personalerelaterede
emner - Mogens Stiller Kjærgaard, fortalte for kort tid siden i et
radioprogram, at han under samtale med en erhvervsleder, blev fortalt, at de
nyuddannede unge mennesker han ansatte, var blevet betragteligt mere
selvcentrerede. De var mere interesseret i om de fik fri bil, fri telefon,
mere i løn osv. end om de fungerede i den gruppe de var ansat til at fungere
i.
Det var hvad det var, men han var bekymret for fremtiden, altså den dag hvor
disse personer skulle være ledere, for så ville der opstå store problemer,
hvis de bl.a. ikke formåede at sætte sig ind i deres underordnedes vilkår.

Min pointe er, at måske er der nu en generation på vej, hvor ordentlig
opdragelse tilsyneladende har været en mangelvare, alle disse ønskebørn
("vidunderbørn") kan simpelthen ikke se udover deres egen næsetip, da de
mere eller mindre er gået igennem livet uden de store forældremodspil. En
gang lommepsykologi - ja. Men i form af mit beskedne arbejde som
taxachauffør må jeg sige, at jeg ofte er chokeret over den mangel på god og
sund opdragelse dagens ungdom besidder. Jeg generaliserer meget, så tag det
med et gran salt kære ungdom

Det at have mobiltlf. er et fremragende eksempel, hvor man på få sekunder
kan skille fårene fra bukkene. At gå i biograf med en bevidst tændt
mobiltlf. er simpelthen topmålet af social uintelligens!

Mvh.
David

Ps. Jeg er selv 27, så det er altså ikke fordi jeg er en gammel hønisse, der
bare ikke kan følge med tidens nye stil og tone.