Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
affotografering af dias
Fra : Ukendt

Dato : 14-12-07 19:59

Det må da være muligt at affotograferer dias med et godt resultat. Fra mit
kamara.

Ja jeg ved at man kan købe en dias scanner, men med alt det udstyr jeg har
fundet med mine diaser, så må det kunne lade sig gøre.

Jeg har en nikon D80 og en diasfremviser. Og et læred.Og en frygtelig mange
Dias.
Og en bælg til nikon, og en masse optik. Og en masse konverterings
dimser.
Og en masse mackro optik. Og en mørkekamara lampe/pære.

Kan det lade sig gøre uden diasfremviseren og læredet?

Er der et smart sætup?
Ja mange spørgsmål, men jeg vil jo gerne genbruge det jeg har fundet i
flyttekasserne.
Mvh Allan

Fra : Ole Pedersen

Dato : 15-12-07 00:36

Hej Allan

Nogle af nikons bælge er designede så de kan bruges til at affotografere
dias, men det kræver at bælgen er så ny at den kan sættes på d80eren, samt
et passende objektiv og lidt ekstra dimser til at fastgøre dias til bælg med
objektiv, men det kan jo være det er i stakken med en masse optik. Og
en masse konverterings
dimser.

held og lykke
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-07 01:23

"Ole Pedersen" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> held og lykke
> Ole
>
> "Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

Min bælg har sidet på en f501nikon men nok med nogle mellemringe
Og 100% manuelt dengang

kan det bruges

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-07 01:31

> Min bælg har sidet på en f501nikon men nok med nogle mellemringe
> Og 100% manuelt dengang
>
> kan det bruges
>
> Mvh Allan

eller jeg burde spørge til opsætningen da jeg vist kan finde det meste i
flyttekassen.
Mvh Allan

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-12-07 07:41

"Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Er der et smart sætup?
> Ja mange spørgsmål, men jeg vil jo gerne genbruge det jeg har fundet i
> flyttekasserne.

Hvis du har en Nikon bælg med diaskopierings udstyr, så er det jo bare at
prøve.
Det burde være udemærket, men du skal lige have styr på lyskilden, f.eks. en
flash med noget diffuser et stykke foran diaset så den er langt uden for
forkusplanet.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : MW

Dato : 16-12-07 00:00

> [...]
> Det burde være udemærket, men du skal lige have styr på lyskilden, f.eks.
> en flash med noget diffuser et stykke foran diaset så den er langt uden

Jeg har i gamle dage brugt fremviseren som lyskilde med et ekstra opalglas
af den type man bruger til lyskasser mellem lyskilden og diasforsatsen når
jeg skulle kopiere dias, så er der også lys nok til at lette fokuseringen
med bælgen

MW

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-07 12:49

"Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg siger mange tak for svarene.

Jeg må i gang med at prøve forskellige opstillinger, det lyder jo til det
kan lade sig gøre.

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-07 19:21

> [...]
>

> Jeg siger mange tak for svarene.
>
> Jeg må i gang med at prøve forskellige opstillinger, det lyder jo til det

Og lidt flovt ja i gemmerne i flyttekasserne var en komplet opstilling
med topen af et forstørrelsesaparart med optik-til lys. Og en Dias holder.
Alt monteret på en spånplade.

Det ser ud til at virke fint med en nikkor 105 macro.
Så jeg er glad
Det er nu ikke nemt at vide hvad der gemmer sig i kasserne fra min faders
dødsbo.
Og slet ikke da det snart er 10 år siden jeg tømte huset. Ja jeg har en
masse plads til flyttekasser.

Mvh Allan