Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stjerneskud i aften
Fra : Nedad

Dato : 14-12-07 03:24

Hejsa

Jeg læste lige af der i aften efter kl 21 vil være masser af
stjerneskud.
Hvad gør man, hvordan tager man det flosteste stjerneskud billede?

Masser af lukketid, ingen gener fra fremmed lys og stativ. Har ikke
prøvet dette før.
Har jeg glemt noget?

På forhånd tak
Nenad

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-12-07 11:38

Nedad wrote:
> [...]
> Hvad gør man, hvordan tager man det flosteste stjerneskud billede?
>
> Masser af lukketid, ingen gener fra fremmed lys og stativ. Har ikke

Ja, Du skal have fat i en skyskraber til at rense himlen med

Bo //

Fra : KsK

Dato : 14-12-07 14:17

> Ja, Du skal have fat i en skyskraber til at rense himlen med
>
> Bo //

roflol

KsK

God weekend

Fra : Brian Lund

Dato : 14-12-07 12:27

[...]

-------------------------------

Først og fremmest skal det jo lige være skyfrit..! ;)

Du skal nok være langt uden for en by for at være helt fri for gener af
lyset...

Jeg har selv prøvet før at tage billeder af stjerneskud (hvor det
mislykkedes), så jeg tror jeg har lært lidt af mine erfaringer... Jeg
prøvede 30 og 60 minutters eksponeringer men der var ingen stjerneskud at se
på trods af at jeg så mange.

Stjerneskud er meget kortvarige og lyser forholdsvist svagt, så nej du skal
ikke bruge vildt lange lukkertider, så vil stjerner evt. bylys overblænde
stjerneskudende...

Jeg tror du skal gå efter en stor blændeåbning, forholdsvis lav ISO (pga.
støj) men måske heller ikke for lav, 400? Og så den lukkertid det nu kan
blive til og så ellers bare skyde løs og så evt. stacke billederne bagefter.

Brian