Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tonemapping og HDR
Fra : Hans Kruse

Dato : 13-12-07 17:52

Med flere eksponeringer og brug af HDR kan det dynamiske område øges
betydeligt. Photoshop har en HDR funktion, som uden andre værktøjer er
temmelig ubrugelig efter min mening. Jeg er blevet opmærksom på et godt
plugin til Photoshop, som kan lave tonemapping http://www.hdrsoft.com/.
Dette værktøj kan benyttes på både 32 bit og 16 bit billeder. Dvs. efter at
have sammenlagt flere eksponeringer med PS HDR funktionen til en 32 bit
billedfil kan Photomatix benyttes til tonemapping og derefter kan der
konverteres til 16 bit, hvorefter man kan arbejde videre på billedet. Man
kan også benytte værktøjet på 16 bit billeder uden flere eksponeringer, hvis
billedet indeholder nok information og uden meget støj. I Lightroom kan man
også lave tonemapping med fill light og recovery og modsvare disse med
tilsvarende tone curve justeringer. Jeg synes begge har sin berettigelse.

Et par eksempler:

http://www.pbase.com/hkruse/image/90136860/original Flere eksponeringer, PS
HDR + Photomatix
http://www.pbase.com/hkruse/image/90278494/original Lightroom med fill
light, recovery og tone curve justeringer
http://www.pbase.com/hkruse/image/90278517/original Original eksponering
uden justeringer.

http://www.pbase.com/hkruse/image/88294704/original 16 bit efter raw
konvertering i Lightroom og med PS editering med Phototomatix uden flere
eksponeringer
http://www.pbase.com/hkruse/image/90278549/original Lightroom med fill
light, recovery og tone curve justeringer
http://www.pbase.com/hkruse/image/90278547/original Original eksponering
uden justeringer.

Håber dette har interesse for andre. Hvis der er interesse kan jeg vise de
nærmere Lightroom justeringer, der var gjort i disse eksempler.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Mogens Hansen

Dato : 13-12-07 18:15

[8<8<8<]
> Jeg synes begge har sin berettigelse.

Det ser interessant ud.
På Outbackphot har de også omtalt det nogle gange
http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_88/essay.html
men jeg syntes dine eksempler er mere overbevisende.

[8<8<8<]
> http://www.pbase.com/hkruse/image/88294704/original 16 bit efter raw
> konvertering i Lightroom og med PS editering med Phototomatix uden flere
> eksponeringer

Har du lavet flere "fremkaldelser" fra Lightroom som sendes til Photomatrix

> http://www.pbase.com/hkruse/image/90278549/original Lightroom med fill
> light, recovery og tone curve justeringer
> [...]

Det er ret utroligt hvor meget man kan hente ud af billederne, og hvor meget
mere spændende de bliver.

> Håber dette har interesse for andre. Hvis der er interesse kan jeg vise de
> nærmere Lightroom justeringer, der var gjort i disse eksempler.

Det vil da være interessant.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-12-07 00:18

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

> [...]
> http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_88/essay.html
> men jeg syntes dine eksempler er mere overbevisende.

Tak, det havde jeg ikke set.

> [8<8<8<]
>
> Har du lavet flere "fremkaldelser" fra Lightroom som sendes til
> Photomatrix

Nej, kun en konvertering i Lightroom, hvorfra jeg så kalder Photoshop
(ctrl-E) og aktiverer Photomatix filter funktionen. Iøvrigt giver flere
konvertering af samme billede ikke ekstra information (så længe vi holder os
i 16 bit).

> Det er ret utroligt hvor meget man kan hente ud af billederne, og hvor
> meget mere spændende de bliver.

Ja, det er faktisk lidt overraskende. Man tror jo ved første blik at
billedet er lige til skraldespanden. Jeg tog flere eksponeringer, men ikke
bracketing.

> Det vil da være interessant.

Her er de http://www.pbase.com/hkruse/image/90289349/original,
http://www.pbase.com/hkruse/image/90289393/original

Iøvrigt blev jeg gjort opmærksom på af vores PP instruktør på workshop'en at
hvad jeg tidligere intuitivet havde lavet i Lightroom med fill
light/recovery og tone curve justering var tone mapping. Det var jo
interessant at vide, men der er grænser for, hvor langt man kan vride
tingene i Lightroom med denne teknik.

Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-12-07 22:44

[8<8<8<]
> Iøvrigt giver flere konvertering af samme billede ikke ekstra information
> (så længe vi holder os i 16 bit).

Det kan da vist ikke være rigtigt generelt.
Man kan indstille parametrene i Lightroom så der findes inormation i RAW
filen som ikke er tilstede i 16 bit filen (PSD eller TIFF), og det må vel
gælde om at få så meget information til Photomatix som muligt.

Man kan naturligvis ikke hente mere information ud end der findes i RAW
filen.

Konverterer du så Blacks står på 0 og Exposure så høj et højlysene netop
ikke blokker, eller prøver du at optimere billedet så meget som muligt i
Lightroom inden det sendes videre til Photomatix.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-07 22:12

Hans Kruse skrev:

> Håber dette har interesse for andre. Hvis der er interesse kan jeg vise de
> nærmere Lightroom justeringer, der var gjort i disse eksempler.

Hej Hans!
Flot du gider lave sådan en anvisning. Jeg har lige anskaffet Lightroom,
men var faktisk kommet i tvivl om det var investering værd for mig. Men
jeg kan se, at der åbenbart er nogle spændende muligheder, som jeg
glæder mig til at prøve. Har en D50 med en Nikkor 18-200 mm.

Flotte billeder!

Søren Friberg

Fra : Robert Piil

Dato : 13-12-07 22:28

Søren Friberg skrev:

> [...]
> jeg kan se, at der åbenbart er nogle spændende muligheder, som jeg
> glæder mig til at prøve. Har en D50 med en Nikkor 18-200 mm.

Jeg kan anbefale at løbe igennem tutorials fra dette rss-feed. Det giver
en meget god indføring i Lightrooms muligheder.

http://rss.adobe.com/www/special/light_room.rss

Robert Piil

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-12-07 00:25

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

> Jeg kan anbefale at løbe igennem tutorials fra dette rss-feed. Det giver
> en meget god indføring i Lightrooms muligheder.
>

> http://rss.adobe.com/www/special/light_room.rss

Hvis man er ude efter en indføring i Lightroom vil jeg anbefale en mere
direkte vej via http://www.luminous-landscape.com/videos/LR-V1.shtml.
Mvh,
Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-12-07 00:21

"Søren Friberg" <hushovmesterenFJERNDETTE@FJERNOGSÅDETTEmsn.com> wrote in
message news:4761a013$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> jeg kan se, at der åbenbart er nogle spændende muligheder, som jeg glæder
> mig til at prøve. Har en D50 med en Nikkor 18-200 mm.

Tak og jeg vil sige det er investeringen værd pga. det workflow, som man kan
have med Lightroom. Dog har jeg indtil videre også brug for Photoshop ved
siden af. Det er kun 5% eller mindre af mine billeder, der komme under
behandling i Photoshop. Jeg er ikke i tvivl om at senere versioner af
Lightroom vil reducere denne procentdel.
Mvh,
Hans

Fra : Morten Bentzon

Dato : 13-12-07 22:26

Hans Kruse skrev:
> [...]
> http://www.pbase.com/hkruse/image/90278494/original Lightroom med fill
> light, recovery og tone curve justeringer

Der er da underligt at det første billede, lavet af flere eksponeringer,
har en overeksponeret og mere kontrastfuld himmel, hvor det andet ser
fint ud. Min logik siger mig, at det burde være omvendt.

Ellers kanon flot landskab.

--
Morten Bentzon
Ebeltoft

http://bentzon.org
http://curtle.deviantart.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-12-07 01:03

"Morten Bentzon" <mortenSPAM@bentzon.org> wrote in message

> Der er da underligt at det første billede, lavet af flere eksponeringer,
> har en overeksponeret og mere kontrastfuld himmel, hvor det andet ser fint
> ud. Min logik siger mig, at det burde være omvendt.

Der er flere muligheder. Man justerer både white og black point i
Photomatix, så det er en subjektiv vurdering, hvordan det skal se ud.
Desuden er mit kamera ikke ideelt til bracketing udover tre billeder. Med
tre billeder kan man bruge continous til at tage 3 billeder indenfor et
sekund med bracketing. Det er fint, men med manuel bracketing udover 3 skud
betyder det en forsinkelse mellem dem som gør at bla. skyer vil bevæge sig.
Hvorfor et relativt dyrt kamera som 5D har sådan en begrænsing kan man undre
sig over ligesom det ikke har auto ISO etc. etc. Med manuel bracketing og
skyer der bevælger sig ser det for mig ud som udbrændte højlys i et vist
omfang. Kameraet kan levere bracketing med max. +/- 2 blænder og det er
langt fra altid nok.

> Ellers kanon flot landskab.

Tak for det.
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-12-07 22:43

[8<8<8<]
> [...]
> udbrændte højlys i et vist omfang. Kameraet kan levere bracketing med max.
> +/- 2 blænder og det er langt fra altid nok.

1D mkII modellerne kan lave +/-3 trin bracketing, og lave ISO bracketing med
3 billeder i en sekvens.
MkIII ser ud til ikke at have ISO bracketing, men til gengæld kan den tage
op til 7 billeder i en bracketing sekvens.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 14-12-07 10:31

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kan man også lave tonemapping med fill light og recovery og modsvare disse
> med tilsvarende tone curve justeringer. Jeg synes begge har sin

Mange tak for interessant gennemgang og gode eksempler til illustration.
Photomatix...er det standalone eller plugin versionen?
Hvad betyder egentlig "tonemapping"?

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-12-07 11:32

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

> Mange tak for interessant gennemgang og gode eksempler til illustration.
> Photomatix...er det standalone eller plugin versionen?
> Hvad betyder egentlig "tonemapping"?

Det er plugin til Photoshop jeg har købt, da det er tone mapping funktionen
og ikke merge to HDR som jeg er ude efter. PS CS3 har en udnærket fungerende
merge to HDR funktion.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=tone+mapping&meta= giver et antal gode
links til forståelse af, hvad det er: Kompression af stort dynamisk område
til det, der kan vises på skærm og print. Som sagt det kan både være 32 bit
egentlige HDR billeder eller 16 bit konverteret fra RAW.
Mvh,
Hans

Fra : Bjarne

Dato : 10-01-08 16:27

Hvordan fungerer HDR - Tonemapping med en blitz? Er det egentlig muligt?

mvh
Bjarne

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-01-08 18:31

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> wrote in message
> Hvordan fungerer HDR - Tonemapping med en blitz? Er det egentlig muligt?

HDR kan jeg ikke se sammen med brug af blitz, men du kan lave tone mapping
på et blitz billede, hvis du vil. Da blitz billede med blitz som
hovedlyskilde (altså ikke fill flash) typisk er taget med lave ISO værdier
er der masser af dynamisk område at tage af (og kun lidt støj). Nu er jeg
ikke den store fan af blitz brugt på den måde, men det er da forsøget værd.
Jeg prøvede på et af mine og resultatet blev ikke godt.