Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
spm om digicam indstilling
Fra : - ZULU -

Dato : 11-12-07 22:32

Hej

Jeg har et 850IS som jeg er glad for, men har et par problemer. Fx. skulle
tage billeder af børnene til dans, stor sal, og jeg zoomer, så bliver
billeder relativt mørke - selvom blitzen udløser. Det er vel fordi blitzen
ikke har stor nok rækkevidde og der er for dårligt lys i rummet?
Men hvordan tager jeg de bedste billeder i sådan en situation, hvilke
instillinger skal jeg pille i?

Nogle af disse billeder får også sådan nogle runde hvide pletter i
forskellige størrelser?

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-12-07 23:18

" - ZULU -" <z@z.z> skrev i en meddelelse
> [...]
> instillinger skal jeg pille i?
>
> Nogle af disse billeder får også sådan nogle runde hvide pletter i

Hej Zulu

Garanteret et skønt digicam - har selv et Ixus 30 - min kone et Ixus 300.
Begge modeller tager kanon billedet - Canon har bare den bedste farvebalance
og farvemætning.
Men du skal lige lære lidt om fotografi Du har ret i at du skal pille
ved indstillingerne for at øge blitzens rækkevidde - men du skal også lige
forstå prisen på det trick. Vi skal tilbage til et begreb fra tiden med
"rigtig" film, nemlig ISO. Ikke at jeg lige kan huske hvad forkortelsen står
for - men i det mindste kan jeg huske hvad man kan bruge det til Det er
en standard for film's lysfølsomhed - jo højere tal des mindre lys kan du
tage billeder i uden blitz. Sætter du blitz på øges blitzens rækkevide, da
"filmens" evne til at opfatte lys jo bliver højere - altså bliver blitzens
egentligt ikke kraftigere, men "filmen" ser mere af det tilgængelige lys -
er du med ?
Og så til prisen for dette nummer; jo højere ISO/lysfølsomhed des mere
kornede billeder. Nomalt står dit vel på Auto eller 50 ISO - du finder det
ved at tænde kameraet og trykke på knappen midt i cirklen af 4 funtioner -
den hedder vel også "Func - set" på din model. Så får du vist en del
indstillingsmuligheder lodret i venstre side af skærmen - og vandret i
bunden får du de mulige valg for hvert punkt. Et af punkterne er ISO - på
mit kan jeg vælge: Auto - 50 - 100 -200 - 400.
Du må prøve dig frem med mulighederne og se hvor højt din model kan stilles
før du syntes at billederne bliver for kornede og fesne i farverne (glemte
jeg vist at nævne før).

De hvide pletter, du somme tider oplever på blitz-billeder er støv i luften
! Jo - den er go' nok - og det er også et gammelkendt fænomen.
Lysudladningen fra blitzen er _temmelig_ kraftig (tro mig - lad VÆRE med at
teste det ved at glo direkte ind i blitzen, hvis du vil sove i nat), så hvis
der er meget støv i luften tæt på kameraet så får støvpartiklerne sådan et
blæs af lys at de bliver meget synlige på billedet. Løsningen - tja, jeg har
endnu ikke set en, men grundig rengøring inden gæsterne kommer Men lad
forresten være med at fortælle værtinden at det støver for meget i hendes
hjem.......så kan du let komme til at se lysprikker selv

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Svage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder