Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opløsning på en Nikin D40?
Fra : Erling S.

Dato : 10-12-07 09:50

Hej.
Jeg kan se, at opløsningen på Nikon D40 er
6 megapixel.
Er det tilstrækkelig, eller skal man helst op i 10 megapixel?

mvh
Erling S.

Fra : Jens Gregersen

Dato : 10-12-07 10:02

Erling S. wrote:
> Hej.
> Jeg kan se, at opløsningen på Nikon D40 er
> 6 megapixel.
> Er det tilstrækkelig, eller skal man helst op i 10 megapixel?

Det kommer helt an på hvad du skal bruge billederne til. Skal du lave
kæmpeprints er det ikke, men i langt de fleste tilfælde vil 6 megapixel
være rigeligt.

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-12-07 16:15

Jens Gregersen skrev i 475d009d$0$90275$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Det kommer helt an på hvad du skal bruge billederne til. Skal du lave
> kæmpeprints er det ikke, men i langt de fleste tilfælde vil 6
> megapixel være rigeligt.

Og forskellen mellem 10 og 6 Mpix gør såmænd kun at man kan udprinte
billeder, der er knap 1,3 gange så store på hver led. Om det er lidt eller
meget er jo op til en selv, men det er altså forskellen.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Robert Piil

Dato : 10-12-07 10:04

Erling S. skrev:

> Jeg kan se, at opløsningen på Nikon D40 er
> 6 megapixel.
> Er det tilstrækkelig, eller skal man helst op i 10 megapixel?

Det kommer vel an på hvad du skal bruge det til. 6 megapixels svarer til
2000x3000. Fx hos pixum anbefaler de min. 2400x1600 til at printe i
40x60cm (selvom nogle nok vil synes det er lavt sat).
Regn desuden med at det er rart at kunne beskære en smule.

Robert Piil

Fra : Erling S.

Dato : 10-12-07 10:39

Robert Piil skrev:

> [...]
> 40x60cm (selvom nogle nok vil synes det er lavt sat).
> Regn desuden med at det er rart at kunne beskære en smule.

Tak for svar.
Grunden til mit spørgsmål er, at Bilka har både et Nikon 40 D og
et Canon EOS 400 i denne uge.
Canon'en har 10 mp men er også dyrere.
Hvad ville I foretrække?
mvh
Erling S.

Fra : Robert Piil

Dato : 10-12-07 10:44

Erling S. skrev:

> Tak for svar.
> Grunden til mit spørgsmål er, at Bilka har både et Nikon 40 D og
> et Canon EOS 400 i denne uge.
> Canon'en har 10 mp men er også dyrere.
> Hvad ville I foretrække?

Der er så mange flere parametre end prisen, som din tråd i
indkøbsgruppen også viser.

Hvis prisen er afgørende, ville jeg nok kigge på brugtmarkedet efter en
d40. Jeg vil tror man vil kunne få den til omkring 2500,- og så endda få
lidt småting med, som man ellers skulle ud at købe - fx memorycard.

Fra : Robert Piil

Dato : 10-12-07 10:45

Robert Piil skrev:

> Der er så mange flere parametre end prisen

....end opløsningen, skulle der have stået.

/Robert

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-12-07 11:01

Robert Piil wrote:

> Hvis prisen er afgørende, ville jeg nok kigge på brugtmarkedet efter en
> d40. Jeg vil tror man vil kunne få den til omkring 2500,- og så endda få
> lidt småting med, som man ellers skulle ud at købe - fx memorycard.

Hej Robert, dit svar handler om indkøb, derfor hører det hjemme i
indkøbs-gruppen - så slet dit indlæg og genpost det i

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-12-07 11:05

Niels Riis Ebbesen skrev i 475D0E4B.2000602@niels-ebbesen.net:

> slet dit indlæg og genpost det i

Jamen hvad skulle meningen dog være med at han sletter sit indlæg når du har
svaret på det. Og det når du er velvidende om at sletning af indlæg ikke har
nogen praktisk betydning da kun ganske få newsservere accepterer
sletkommando.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Jesper Juul

Dato : 10-12-07 10:46

Erling S. skrev:

> Tak for svar.
> Grunden til mit spørgsmål er, at Bilka har både et Nikon 40 D og
> [...]

Mellem de to, ville jeg vælge Canonen alene af den grund at objektiv
udvalget er meget større hos Canon end til netop den Nikon model.

Jesper

Fra : JG

Dato : 10-12-07 10:50

Erling S. skrev:
> Grunden til mit spørgsmål er, at Bilka har både et Nikon 40 D og
> [...]

Jeg ville vælge kamera ud fra mange kriterier, hvoraf mp kommer et
stykke nede på listen. 6 mp dækker fint de fleste behov. Prøv at kig på
kameraerne på denne side:

www.cameralabs.com

Der er en meget let forståelig gennemgang på video (der tales engelsk)
af de vigtigste fordele og ulemper ved forskellige kameraer.

Johan

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-12-07 14:19

info@niels-ebbesen.net writes:
>Hej Robert, dit svar handler om indkøb, derfor hører det hjemme i
>indkøbs-gruppen - så slet dit indlæg og genpost det i

Mere nidkær kan man næppe være. Tråden skal altså efter din mening afbryde
og fortsætte i en anden gruppe. Og når den så kommer til at handle om
konkret brug af kameraet så futtes tilbage hertil??
Man ser det for sig… Herre Jemeni

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311