/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Op i masten
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 09-12-07 15:28

Hej sejlere

Lidt nyt til dem, som skal have rettet Windex'en:

http://www.gdeffee.freeserve.co.uk/#top


--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

 
 
Børge Wedel Müller (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 09-12-07 22:04

Den er jo lige så smart som den Harding har lavet, og vist os på B31
hjemmesiden.

Kanonsmart.....

/Børge

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:SXS6j.83$_X4.46@news.get2net.dk...
> Hej sejlere
>
> Lidt nyt til dem, som skal have rettet Windex'en:
>
> http://www.gdeffee.freeserve.co.uk/#top
>
>
> --
> Henning
> Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail



SørenH (10-12-2007)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 10-12-07 09:45

Børge Wedel Müller skrev:
> Den er jo lige så smart som den Harding har lavet, og vist os på B31
> hjemmesiden.
>
> Kanonsmart.....
>
> /Børge
>

Ja, - jeg lavede en "Harding" af lærketræ, 10mm tovværk og en nævefuld
glidere, og den er rigtig god!
Har brugt den flere gange, men tog den ikke med på den lange sommertur
fordi den fylder som en mellemstor gasflaske, - og selvfølgelig fik jeg
brug for den undervejs!!
Jeg måtte altså sejle over 2 måneder i midtsverige med en delvis defekt
VHF-antenne, men havde da den håndholdte VHF som reserve.
"Harding" kostede mig ca 1000 kr og den nu omtalte ligger på mere end
det dobbelste, men var det i dag ville jeg nok overveje at købe den da
den ikke fylder mere end at den kan stuves i et ubrugt hulrum.

SørenH
Marie af Næstved

Harding E. Larsen (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 10-12-07 10:33

Hej,

Den stige jeg lavede i 1982 er lidt anderledes end den i linket
viste.
Når den er pakket sammen fylder den ca.: 25 cm i diameter og
højden svarer til trinbredden 30 cm.
Den viste fylder lidt mindre, ser det ud til; men der er
væsentlige sikkerhedsmæssige forskelle som nok bør tages i
betragtning.
På min er trinene lavet i egetræ som er lakkeret med klarlak.
Det gør at man kan se trinenes sundhedstilstand.
Huller i siderne er boret lodret og under hvert trin er der en
knude derfor hindrer trinet i at falde nedad.
På Deffee Ltd. Yacht Mast Ladders er trinene støbte,
materialetypen er ikke angivet, man kan håbe at det er
glasfiberforstærkede trin. Samlingen med bændlet sker vandret og
derved nedsættes trykstyrken væsentligt og det er uheldigt for
personsikkerheden.
Er det trin der alene er støbte plasttrin har de en begrænset
levetid, især hvid de befinder sig i båden året rundt og derfor
er udsat for lave temperaturer i vinterhalvåret, vil de blive
nedbrudt over tid og når stigen så endeligt skal bruges er den
uanvendelig.

Laver man stigen selv med trin af træ er den, som Søren skriver,
meget billigere i anskaffelse og den er tillige sikkerhedsmæssig
kontrollabel.

Min stige anvendes flere gange om året både af mig selv og den
lånes af andre som skal op i deres mast.

Lad os slå fast at det er ganske uansvarligt at hejse en person
op siddende på en fender.

Mvh/Harding

P.S. Det er nu bedst at have stigen ombord, der gør den mest
gavn, selvom den fylder som en fender.


SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
>Børge Wedel Müller skrev:
>> Den er jo lige så smart som den
>>Harding har lavet, og vist os på B31
>> hjemmesiden.
>>
>> Kanonsmart.....
>>
>> /Børge
>>
>
>Ja, - jeg lavede en "Harding" af
>lærketræ, 10mm tovværk og en nævefuld
>glidere, og den er rigtig god!
>Har brugt den flere gange, men tog
>den ikke med på den lange sommertur
>fordi den fylder som en mellemstor
>gasflaske, - og selvfølgelig fik jeg
>brug for den undervejs!!
>Jeg måtte altså sejle over 2
>måneder i midtsverige med en delvis defekt
>VHF-antenne, men havde da den
>håndholdte VHF som reserve.
>"Harding" kostede mig ca 1000 kr og
>den nu omtalte ligger på mere end
>det dobbelste, men var det i dag
>ville jeg nok overveje at købe den da
>den ikke fylder mere end at den kan
>stuves i et ubrugt hulrum.
>
>SørenH
>Marie af Næstved



tjow (10-12-2007)
Kommentar
Fra : tjow


Dato : 10-12-07 20:32

Det lyder rigtig interessant med en "Harding".
Kan ikke lige finde konstruktionstegninger på B31 siden.
Kan jeg få et link, eller kan en tegning vises her?
På forhånd tak
vh
Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Harding E. Larsen (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 10-12-07 20:54

Hej Ole,
Artiklen ligger ikke på B-31 klubbens hjemmeside men i B-31
Klubbens bladarkiv.
Jeg har sendt artiklen til din mailadresse.

Mvh/Harding

P.S.
Er der andre som vil have artiklen så send mig en mail.

tjow <tjow@get2net.dk> skrev:
>Det lyder rigtig interessant med en "Harding".
>Kan ikke lige finde konstruktionstegninger på B31 siden.
>Kan jeg få et link, eller kan en tegning vises her?
>På forhånd tak
>vh
>Ole Thomsen
>
>Se vores webside: www.tjow.dk



SørenH (10-12-2007)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 10-12-07 20:58

tjow skrev:
> Det lyder rigtig interessant med en "Harding".
> Kan ikke lige finde konstruktionstegninger på B31 siden.
> Kan jeg få et link, eller kan en tegning vises her?
> På forhånd tak
> vh
> Ole Thomsen
>
> Se vores webside: www.tjow.dk

Hej Ole
Har ikke selv billeder af min, men opskriften er egentlig ganske enkel:
En rebstige, lisså høj som din mast, som skal være af typen med hulkehl
til sejlet.

Trinbredde som to skobredder + mastebredde + 2x5cm til tovværk.
Dimensionering efter sund fornuft, - ikke fyrretræ, men lærke- eller
ege-stave som kan bære dig - og lidt til!, og hvor der bores hul igennem
i siderne i tov diameteren.
Tovværk ikke alt for blødt (som mit desværre er) da det giver en lidt
sjov elastikfornemmelse i begyndelsen.
Tov 2x mastehøjde.
Kovs indsyet i bugten i toppen. Knude under hvert trin.

Og nu til det geniale:
Indkøb lisså mange hulkehl-glideled som du har trin (Shop-around efter
de billigste i plast!).
Fæsten dem til midten af hvert trin med en stump lidseline gennem et
lille hul i kanten af trin'et.
Voila!

Nu hejser du stigen op med storfaldet, og fører gliderne på trinkanterne
ind i hulkehlen, og stiger sikkert til vejrs.
Konen skal ikke længere bruge sine stærke arme på at dreje dine mange
kilo op med spillet (dem ka hun spare til at røre i skipperlabskovsen),
men skal blot stå med en sikkerhedsline om spilkoppen (feks ekstra fald)
som er fastgjort feks i din redningsvest med indbygget sikkerhedsharnisk.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

tjow (10-12-2007)
Kommentar
Fra : tjow


Dato : 10-12-07 21:29

Mange tak til både Harding og Søren
vh
Ole Thomsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste