MS Windows
briani 27239
spidsbelastning af ram ?
Fra : not@home.se

Dato : 10-12-07 15:49

hej jeg har før gjordt det men kan ikke huske hvordan man gør ? jeg
har nemlig et spil som pludselig går ud og der kommer en pibetone i
højtalerne og sortskærm og jeg mistænker at jeg ikke har nok ram
hvordan sætter jeg den til at måle/optage rammenes spidsbelastning ?

Fra : Hagar

Dato : 10-12-07 16:01

<not@home.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> højtalerne og sortskærm og jeg mistænker at jeg ikke har nok ram
> hvordan sætter jeg den til at måle/optage rammenes spidsbelastning ?

Hvordan vil du vide om det er spillet eller dine RAM den er gal med efter en
test af dine RAM ?
Hvad er det for et spil, og hvor meget RAM har du ?

Hagar

Fra : not@home.se

Dato : 10-12-07 17:26

On Mon, 10 Dec 2007 16:01:28 +0100, "Hagar" <nogo31@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>test af dine RAM ?
>Hvad er det for et spil, og hvor meget RAM har du ?

det er det nye Unreal 3 og det er meget krævende , jeg tænkte at hvis
jeg kunne måle om rammene kom op og toppede så var der måske ikke nok
?
jeg har 2 giga ram nogle corsair 800mhz hele maskinen er nysamlet og
burde være ret hurtig så jeg fatter ikke noget

men har lige haft joblisten åben i baggrunden imens jeg spillede og
gik så hurtigt ud af spillet så jeg kunne se kurven og det ser ud til
at det er cpuen der er helt oppe på 100% og svinger lidt deroppe det
forstår jeg bare ikke når det er en dualkerne 5000 amd så burde den jo
kunne klare det

ved du om der er noget i windows der skal indstilles til sådan en cpu
?

spillet skulle understøtte dualkerne cpuer

Fra : Anders

Dato : 10-12-07 17:53

Hvad kører du med af grafikkort ?

Fra : not@home.se

Dato : 10-12-07 18:52

On Mon, 10 Dec 2007 17:53:03 +0100, "Anders" <anders@internet.dk>
wrote:

>Hvad kører du med af grafikkort ?

jeg har et ati hd2600xt 512mb ram , jeg havde egentlig hovedsageligt
købt det til at understøtte mit hd tvkort men det kan jeg heller ikke
få til at virke men det er en anden sag

Fra : Anders

Dato : 10-12-07 19:05

Det er med stor sansynlighed din CPU, der bliver for varm, og så slår den
fra.

Hvad kører du med køler ?

Tror hverken det er dine ram el. dit grafikkort, for de fleste af de spil
der findes på markedet idag, kan sagtens køre med et 256 MB kort, bare det
er hurtigt nok.

Fra : Hans

Dato : 10-12-07 19:24

not@home.se wrote:

> [...]
> at det er cpuen der er helt oppe på 100% og svinger lidt deroppe det
> forstår jeg bare ikke når det er en dualkerne 5000 amd så burde den jo

Flaskehalsen er helt klart dit grafikkort. Et HD2600XT er ikke et decideret
gamerkort og derfor er det din CPU som trækker hele læsset. Selv efter en
time i Doom 3 er temperaturen stort set den samme på min Q6600 som da jeg
startede spillet. Her er det mit GF8800GTS som udfører jobbet, hvad det også
bør være på en gamer-pc.

Hvis du ønsker at køre de nyeste spil bør du nok købe et af de nye GF8800GT
og leve med lidt større CPU-forbrug ved afspilning af HD materiale.

> ved du om der er noget i windows der skal indstilles til sådan en cpu
> ?

Det er der ikke bortset fra Cool'n'Quiet driveren.

Hans

Fra : not@home.se

Dato : 10-12-07 19:43

On Mon, 10 Dec 2007 19:23:57 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>
>Hvis du ønsker at køre de nyeste spil bør du nok købe et af de nye GF8800GT
>og leve med lidt større CPU-forbrug ved afspilning af HD materiale.

ja det er nok lidt af et fejlkøb men jeg forstår ikke helt at det
kører perfekt med grafikken og pludselig stopper det hele bare, burde
det så ikke være sådan at det hakkede i grafikken først ?

men noget andet jeg ikke forstår er at når jeg bare åbner windows
joblisten så hopper cpu forbruget op på 80% ? er det normalt at den
springer sådan ?

Fra : Hans

Dato : 10-12-07 20:27

not@home.se wrote:

> ja det er nok lidt af et fejlkøb men jeg forstår ikke helt at det
> kører perfekt med grafikken og pludselig stopper det hele bare, burde
> det så ikke være sådan at det hakkede i grafikken først ?

Som du beskiver det i grafikkortgruppen, er der ingen tvivl om at hyletonen
fra højttaleren på bundkortet er en advarsel om at CPU temperaturen er for
høj, og derfor lukker maskinen ned.

Derfor får du ingen advarsel på skærmen i form af artifacts, hakkeri og de
andre typiske fejl fra grafikkort når de overbelastes.

> men noget andet jeg ikke forstår er at når jeg bare åbner windows
> joblisten så hopper cpu forbruget op på 80% ? er det normalt at den
> springer sådan ?

Det er ganske normalt. Der er jo ikke kun et vindue som åbnes, da aktive
programmer og services også bliver vist.

Hans

Fra : not@home.se

Dato : 11-12-07 06:05

On Mon, 10 Dec 2007 20:27:09 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Som du beskiver det i grafikkortgruppen, er der ingen tvivl om at hyletonen
>fra højttaleren på bundkortet er en advarsel om at CPU temperaturen er for
>høj, og derfor lukker maskinen ned.

men hvordan kan den blive for høj når jeg har vandkøl på ? kan det
være i et lille øjeblik at den bliver for varm ?

Fra : Hans

Dato : 11-12-07 11:37

not@home.se wrote:

> men hvordan kan den blive for høj når jeg har vandkøl på ? kan det
> være i et lille øjeblik at den bliver for varm ?

Hvad har du så gjort for at køle komponenterne omkring cpu-soklen?

Her tænker jeg på nordbroen og komponenterne til cpu'ens strømforsyning.

Vi er efterhånden ved et være OT i denne gruppe, da der ingen tvivl er at
dit problem er hardwarerelateret, så jeg har sat fut til hardwaregruppen.

FUT: dk.edb.hardware

Hans

Fra : not@home.se

Dato : 11-12-07 15:23

On Tue, 11 Dec 2007 11:36:46 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>dit problem er hardwarerelateret, så jeg har sat fut til hardwaregruppen.

jeg har aldrig forstået det der (fut) ? skulle den så være vidersendt
til dk.edb.hardware ? jeg har lige været inde og kigge og kunne ikke
se noget ?

Fra : Hans

Dato : 11-12-07 15:44

not@home.se wrote:

> jeg har aldrig forstået det der (fut) ? skulle den så være vidersendt
> til dk.edb.hardware ? jeg har lige været inde og kigge og kunne ikke
> se noget ?

Dit svar er skam landet i hardwaregruppen. Du har bare ikke været tålmodig
nok.

Prøv og læs her: (Rul ned til Followup)

http://usenet.dk/ord/lokal.html

Hans

Fra : not@home.se

Dato : 11-12-07 19:23

nordbroen er også vandkølet, og der sider en lille 80mm blæser der
laver lidt cirkulation omkring cpuen

ok jeg var ikke tålmodig nok så ved jeg hvad (fut) er jeg har
lige købt et nyt grafikkort nu mistede jeg også tålmodigheden med det
andet jeg har købt dette
   MSI NX8600GT-T2D256E-OC

har brugt eftermidagen på at finde et godt nvidiakort, så vil jeg
prøve at sælge mit atikort et sted, håber at dette kort er godt hvad
syntes du ? jeg ville ikke tage springet til et 8899gt da det jo
koster dobbelt

Fra : Hans

Dato : 11-12-07 20:11

not@home.se wrote:

> nordbroen er også vandkølet, og der sider en lille 80mm blæser der
> laver lidt cirkulation omkring cpuen

Okay, så burde der jo ikke være problemer med hverken nordbro eller mosfets.

Hvilket bundkort har du, og har du f.eks. prøvet og overvåge
temperatursensorerne med logføring i Speedfan?

> ok jeg var ikke tålmodig nok så ved jeg hvad (fut) er jeg har
> lige købt et nyt grafikkort nu mistede jeg også tålmodigheden med det
> [...]
Det får du desværre ikke ret meget ud af, da det ikke er hurtigere end dit
HD2600XT, snarere tværtom.

Du kan sammenligne dem her i f.eks Doom 3:
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=855&model2=858&chart=288

> [...]
> prøve at sælge mit atikort et sted, håber at dette kort er godt hvad
> syntes du ? jeg ville ikke tage springet til et 8899gt da det jo

Der er slet ingen sammenligning mellem 8600GT og 8800GT, hvor ydelsen ligger
både 3 og 4 gange over 8600GT og HD2600XT, så rent ydelse/pris er 8800GT
faktisk billig.

Her kan du sammenligne dit HD2600XT med et 8800GT:
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=858&model2=1057&chart=288

Eller 8600GT vs 8800GT:
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=855&model2=1057&chart=288

Hans

Fra : not@home.se

Dato : 11-12-07 21:58

On Tue, 11 Dec 2007 20:11:22 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>HD2600XT, snarere tværtom.
>
>Du kan sammenligne dem her i f.eks Doom 3:

jeg kan ikke se 8600gt på listen, men jeg satser på at driverne er
bedre hos nvidia end atidriverne så hvis det lykkes er jeg glad og så
håber jeg også at kortet er bedre til HD der skulle jo være en
hardware decoder i kortet, og jeg har læst et sted at der ikke er
hardware decoder i 8800kortene håber at det passer ?

jeg vil jo godt have både mit hd og mit 3d-grafik til at virke så godt
som muligt, og satser på at nvidia er bedre til hd end ati er, så det
er også lidt et forsøg hvad det angår.

men jeg læste et sted at hd2600xt slet ikke kunne måle sid med 8600gt
og sletslet ikke med 8600gts men der er jo mange test jeg ved ikke
lige hvilke man skal regne med, jeg kan desværre ikke finde det igen
har lige kigget

jeg har et MSI K9A Platinum Socket AM2 / AMD 580X CrossFire (ATI
CrossFire Xpress 3200) / 1000 MHz

og en atlon 64 5000+ dualkerne

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 12-12-07 09:20

not@home.se wrote:

> jeg kan ikke se 8600gt på listen, men jeg satser på at driverne er

Det er lige for næsen af dig.

Medmindre du skriver noget andet end det du mener...

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 12-12-07 16:36

not@home.se wrote:

> [...]
> hardware decoder i kortet, og jeg har læst et sted at der ikke er
> hardware decoder i 8800kortene håber at det passer ?

Det er muligt at nVidia efterhånden har fået styr på deres drivere til HD,
men indtil videre har ATI været det foretrukne til HTPC, netop på grund af
HD egenskaberne.

Det er rigtigt at 8800 serien ikke har den samme hardwaredekodning, men til
gengæld har de så mange kræfter at de uden problemer afspiller 1080p, selv
ved 1/3 af den normale clockfrekvens.

> jeg vil jo godt have både mit hd og mit 3d-grafik til at virke så godt
> som muligt, og satser på at nvidia er bedre til hd end ati er, så det
> er også lidt et forsøg hvad det angår.

Det ved de en masse om i news:dk.teknik.htpc gruppen, hvor emnet tit er oppe
og vende.

> [...]
> og sletslet ikke med 8600gts men der er jo mange test jeg ved ikke
> lige hvilke man skal regne med, jeg kan desværre ikke finde det igen

Tja - Til netop Unreal Tournament 3 ser det godt nok skidt ud for 8600GT og
GTS i forhold til HD2600XT:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=693&p=5

> jeg har et MSI K9A Platinum Socket AM2 / AMD 580X CrossFire (ATI
> CrossFire Xpress 3200) / 1000 MHz

Okay - Det burde Speedfan kunne se alle sensorene på, så du kan se logfiler
på alle temperaturer.

Hans

Fra : not@home.se

Dato : 14-12-07 19:53

tak for svaret, jeg har sendt nvidiakortet tilbage igen da det slet
ikke var lige så godt som atikortet til at vise HD farverne er meget
mere varme og klare med hd2600xt , og så virker unreal igen så ati
virker