MacBook Pro vs. iBook.
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 10-12-07 20:13

Hej alle.

Går og overvejer at brænde lidt af friværdien af på en MacBook Pro
efter jul. Tanken er at den skal afløse min 14" iBook 1,42 Ghz med 1 GB
ram og 100 GB hd så lade den gå i arv til kæresten. Men jeg er lige
nysgerrig. Jeg er jo vandt til at iBooken er tavs som garven hvordan er
det med MBP? samtidig hvordan er det med varmen? er der andre ting jeg
skal være obs på af forskelle, har været meget tilfreds med iBooken!
Hvordan vil forskellen i daglig drift føles?

Jeg bruger den til lidt iWeb, mail, internet surfing (en hel del) foto
redigering ja og så skrivning. Hvad siger i der ved mest ;)

Henrik

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-07 22:31

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg bruger den til lidt iWeb, mail, internet surfing (en hel del) foto
> redigering ja og så skrivning. Hvad siger i der ved mest ;)

En iBook er usædvanlig lydsvag. Jeg har ikke kunnet provokere blæseren
igang på en iBook G4 14" 1,2 MHz, og den minder jo meget om din. Den kan
blive lun under bunden, men ikke meget. Måske skyldes det dels den
begrænsede ydelse og dels, at kabinettet ikke er ultratyndt. Der er
formentlig lidt mere luft inde i det til afkøling.
MacBook og MacBook Pro er langt mere højtydende, og de kan blive
rigtig varme. For at forebygge varmen, kører blæserne altid med hhv.
1.800 og 2.000 omdr/min. Det kan man næsten ikke høre. Når computeren
kommer over 60 grader, stiger blæserne i hastighed op til 6.000
omdr/min, og det kan man virkelig høre. Sidder man og skriver stille og
roligt eller læser e-mail, holder temperaturen sig typisk på 50-60
grader, og blæserne kører bare i tomgang. Lader man derimod computeren
bestille noget, så bliver den varm. Det kan f.eks. være, at man hører
musik på iTunes, ser en film på Youtube eller kopierer filer til eller
fra nettet eller en ekstern disk. Så går der sjældent lang tid, før
temperaturen stiger, og blæserne går i gang.
Det mest vilde, jeg har prøvet, er Windows-emulatoren CrossOver
på en MacBook 2 GHz Core 2 Duo med 2 MB RAM. Når jeg tændte en
Fransk-Dansk ordbog under CrossOver, gik der ikke 5 sekunder, før
processoren var 80 grader, og blæseren kørte 6.000 omdr/min. Programmet
åd det mest processorkraft, og det giver varme. Hvis du ser på
processorens belastning i et egnet program, kører din nuværende computer
nok let på 20-40% selv uden nogen særlig belastning. De nye kører kun på
et par procent med samme belastning. Så overlegen er processorkraften.
Til gengæld er deres 100% jo langt højere end i de gamle modeller, og
derfor dannes der langt mere varme.
Du skal altså ikke regne med, at du får lige så lydløs en
computer som din iBook. Det er der nok ingen computer, der er. Lader du
de nye modeller bestille noget, hører du fra dem. De bliver også ret
varme under bunden, så de er ikke rare at have på låret. Det er heller
ikke en god idé at have dem på et blødt underlag som dynen i sengen. De
skal helst stå på et hårdt underlag, så der kommer lidt luft ind under.
Jeg har selv min på en iCurve stand og bruger eksternt tastatur hjemme.
Det skulle give bedre køling under bunden foruden bedre ergonomi, men
det er svært at måle, om det rent faktisk giver en lavere temperatur.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik

Dato : 11-12-07 11:37

""Henrik Münster"" <news@muenster.dk> wrote in message

> [...]
> Det skulle give bedre køling under bunden foruden bedre ergonomi, men
> det er svært at måle, om det rent faktisk giver en lavere temperatur.

Hej Henrik.

Hvordan med USB 2, har tidligere i tråden set at der blev klaget over
spændingen på USB2 porten ikke kunne drive en ekstern HD. Har oplevet det
samme hos min lillebror der har en PB G4, det har jeg pt. ingen problemere
med at gøre med iBooken?

Henrik

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-12-07 16:48

Henrik <fjern@mig.dk> wrote:

> [...]
> samme hos min lillebror der har en PB G4, det har jeg pt. ingen problemere

Jeg har ikke oplevet problemer med det på en Macbook. Testet med Zitechs
blå/guldfarvede kabinetter til 2,5 diske. Heller ingen problemer med at
drive et Korg MicroControl USB midicontroller via USB porten eller et
M-Audio 1814 eksternt lydkort via Firewire porten. Ved ikke hvor meget
strøm de hver især trækker, så det kan da godt være at der er nogle
eksterne diske det ikke kan trække... har du nogle oplysninger om hvilke
diske/kabinetter problemet opstod i forbindelse med?

Det kan selvfølgelig også være et Macbook Pro only problem.
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-12-07 17:03

Franz Berliner wrote:

> [...]
> eksterne diske det ikke kan trække... har du nogle oplysninger om hvilke
> diske/kabinetter problemet opstod i forbindelse med?

Der er en del tråde om problemet på Appels diskussionsfora. Jeg har selv
oplevet problemer med at mounte en mp3-afspiller og faldt i den
forbindelse over problemet. Det er vist nok noget med, at mange diske
spiser lige lovligt med strøm, og at mange hardware producenter har mere
strøm i portene end specifikationen af usb foreskriver.

Hvis du vil have en bedre forståelse af problemet og en ordentlig
forklaring, må du selv støve en af trådene op på apple.com ;)

> Det kan selvfølgelig også være et Macbook Pro only problem.

Det er det.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 11-12-07 17:28

On 2007-12-11 16:47:36 +0100, stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) said:

> [...]
> diske/kabinetter problemet opstod i forbindelse med?
>
> Det kan selvfølgelig også være et Macbook Pro only problem.

Problemet relateret til en PowerBook G4, disken er en Freecom FHD-2 Pro
100 GB. Selv med strøm på PBen ville den ikke trække disken, min iBook
trækker den uden problem.

Det kan også være en enkelt stående fejl. men så en anden havde postet
et tilsvarende problem i tidligere tråd.

Henrik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-07 15:02

> En iBook er usædvanlig lydsvag. Jeg har ikke kunnet provokere blæseren
> igang på en iBook G4 14" 1,2 MHz, og den minder jo meget om din.

Det kunne jeg sagtens på min..

> Den kan
> blive lun under bunden, men ikke meget.

Okay.. jeg kunne "nemt" brænde mig på min. Min Macbook bliver ligeså
varm under bunden.

> MacBook og MacBook Pro er langt mere højtydende, og de kan blive
> rigtig varme. For at forebygge varmen, kører blæserne altid med hhv.
> 1.800 og 2.000 omdr/min. Det kan man næsten ikke høre.

Jeg skal ikke gøre mig klog på om de altid kører på en MacBook, men min
Macbook er lige så støjsvag som min gamle iBook var.

> Når computeren
> kommer over 60 grader, stiger blæserne i hastighed op til 6.000
> omdr/min, og det kan man virkelig høre.

Det kan man altså også på en iBook.. den siger faktisk mere træls når
den kører

> Sidder man og skriver stille og
> roligt eller læser e-mail, holder temperaturen sig typisk på 50-60
> grader

Min holder sig omkring 45-48 grader.

> [...]
> fra nettet eller en ekstern disk. Så går der sjældent lang tid, før
> temperaturen stiger, og blæserne går i gang.

Temp stiger ja, men der er alligevel et stykke vej op til de 60 grader
og over - og der skal noget mere til end blot iTunes.

> Du skal altså ikke regne med, at du får lige så lydløs en
> computer som din iBook.

Det vil jeg gerne opponere imod!

Jeg mener han godt kan regne med en lige så støjsvag en som hans gamle
iBook. Been there done that.

>Det er der nok ingen computer, der er. Lader du
> de nye modeller bestille noget, hører du fra dem. De bliver også ret
> varme under bunden, så de er ikke rare at have på låret.

Har altid min på låret og den bliver altså ikke mere varm end en iBook
når der skal bestilles noget

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-07 15:19

> Min holder sig omkring 45-48 grader.

Her efter 3 kvarters "on" liggende på mit skød, surfet samt læst på
usenet.. 43grader.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-07 02:45

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Her efter 3 kvarters "on" liggende på mit skød, surfet samt læst på
> usenet.. 43grader.

Jeg fortæller af et ærligt hjerte om mine erfaringer. Jeg har ikke noget
ønske om at ville snyde nogen ved at fortælle noget forkert. Det kan jo
være, vores computere ikke er helt samme model. Jeg har også været ude
for, at der kan være lidt forskel mellem to eksemplarer af samme
computer. Måske skyldes, at enkeltkomponenter kan komme fra forskellige
leverandører. Jeg har set den samme MacBook med to forskellige
harddiske, så hvorfor skulle andre komponenter så ikke også kunne være
forskellige? Desuden kan der være forskellige i justering og tolerancer.
Min erfaring stammer fra en MacBook Core 2 Duo 2,0 GHz i sort
(sort holder jo på varmen . Hvis din MacBook er en langsommere model,
kan de forklare, at den ikke bliver så varm. Vores iBook har været brugt
af min kone, og hun presser den ikke ligefrem hårdt. Jeg har selv en dag
villet provokere den og startede bl.a. flere film i Youtube på én gang.
Selv om processorens belastning steg og temperaturen steg, så var det
ikke nok til at få blæseren i gang. Hvis jeg selv arbejdede med den i
flere timer til daglig og måske hørte musik, kopierede filer, hentede
ting fra nettet og så film på Youtube, som jeg gør på min egen, så kunne
jeg måske godt have fået blæseren i gang.
Hvad blæseren angår, kan man se dens hastighed på flere måder.
Jeg bruger bl.a. iStat nano fra iSlayer.com. Det er en widget, men de
laver også et program, der viser blæser, temperatur etc. Det er på den
måde, jeg har fundet ud af, at blæseren går ned på nul i iBook, når der
ikke er behov, mens den altid kører på 1.800 omdr/min i MacBook. Det kan
selvfølgelig også variere fra model til model. Det kan være forskelligt
fra 1,83 til 2,0 GHz eller fra Core Duo til Core 2 Duo. Jeg kender kun
vores egne computere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-12-07 14:20

> Jeg fortæller af et ærligt hjerte om mine erfaringer. Jeg har ikke noget
> ønske om at ville snyde nogen ved at fortælle noget forkert.

Det tror jeg heller ikke om dig :.-)

Men jeg ville blot nævne det fordi man nemt kunne få det indtryk at en
Macbook er "slem". Min kones er ligesom mig mht. støj og varme.

> Min erfaring stammer fra en MacBook Core 2 Duo 2,0 GHz i sort
> (sort holder jo på varmen . Hvis din MacBook er en langsommere model,
> kan de forklare, at den ikke bliver så varm.

Det er seneste aftapning fra oktober måned, godt nok i hvid

> Hvad blæseren angår, kan man se dens hastighed på flere måder.
> Jeg bruger bl.a. iStat nano fra iSlayer.com. Det er en widget, men de

Fedt - dem kigger jeg nærmere på.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-07 23:26

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Men jeg ville blot nævne det fordi man nemt kunne få det indtryk at en
> Macbook er "slem". Min kones er ligesom mig mht. støj og varme.

Så er du nok ikke rar at sove ved siden af. Den der konstante summen må
være irriterende, for ikke at tale om varmen under en dyne.
Ellers kunne de da være meget sjovt at høre om andres
erfaringer. iBook var generelt berømmet for sin lydsvaghed. Dengang
valgte mange den frem for en PowerBook G4 (TiBook), hvis de f.eks.
skulle have den med til forelæsninger. Det er muligt, det ændrede sig,
efterhånden som iBook fik hurtige G4 processorer. Ryet fik den jo fra
starten, hvor den kun var med G3 processor.
Er der andre, der synes, at blæseren jævnligt går i gang på en
iBook? Jeg har i årevis brugt en TiBook og en MacBook som stationær
computer hjemme hævet op på en iCurve. Når man bruger dem bare det
mindste intensivt, går blæseren jævnligt i gang.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik

Dato : 13-12-07 11:45

> [...]
> computer hjemme hævet op på en iCurve. Når man bruger dem bare det
> mindste intensivt, går blæseren jævnligt i gang.

Min iBook er den sidste aftapning inden MacBooken gjorde sit indtog, og jeg
tror faktisk kun jeg har hørt ventilatoren køre en gang, og der havde den
travlt, ellers høre jeg den aldrig, til gengæld er disken begyndt at snakke
marginalt mere (fornemmer jeg) men ellers volder den ingen problemer...
Dejlig lille maskine, men vil gerne have en Pro pga skærmen og den hurtiger
processor, vil gerne redigere fotos, og når man går til den i CS2 så går det
ikke så hurtigt.

Henrik

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-12-07 13:15

Henrik wrote:

> ingen problemer... Dejlig lille maskine, men vil gerne have en Pro pga
> skærmen og den hurtiger processor, vil gerne redigere fotos, og når man
> går til den i CS2 så går det ikke så hurtigt.

Hvis du skifter til Intel og stadig vil redigere fotos, skal du også
afsætte penge til en opgradering af CS2 (eller et alternativ). CS2 er
praktisk talt ubrugelig på Intel hardware.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik

Dato : 13-12-07 14:00

"Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> [...]
> afsætte penge til en opgradering af CS2 (eller et alternativ). CS2 er
> praktisk talt ubrugelig på Intel hardware.

Point taken. Skriver det på ønske listen..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-12-07 17:20

> Hvis du skifter til Intel og stadig vil redigere fotos, skal du også
> afsætte penge til en opgradering af CS2 (eller et alternativ). CS2 er
> praktisk talt ubrugelig på Intel hardware.

Ubrugelig er måske så meget sagt, men du skal bare være forberedet på
nogle sjove ting og sager. CS2 på Intel med 10.5 derimod _er_ ubrugeligt
:)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-07 07:22

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Ubrugelig er måske så meget sagt, men du skal bare være forberedet på
> nogle sjove ting og sager. CS2 på Intel med 10.5 derimod _er_ ubrugeligt
> :)
>
> /thomas

Ved du, hvordan CS2 opfører sig på PPC med Mac OS X, 10.5.1?

På forhånd tak

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 10:33

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Ved du, hvordan CS2 opfører sig på PPC med Mac OS X, 10.5.1?
>
> På forhånd tak

Det kører ok. Men adobe vil ikke supporterer det.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-07 13:26

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det kører ok. Men adobe vil ikke supporterer det.
>

> /thomas

Tak

M.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-12-07 14:39

> Så er du nok ikke rar at sove ved siden af. Den der konstante summen må
> være irriterende, for ikke at tale om varmen under en dyne.

LOL

> iBook var generelt berømmet for sin lydsvaghed.

Med rette.

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-07 22:37

> LOL

Det er lidt ligesom historien om konen, der beklager sig til lægen,
fordi hendes man tror, han er et køleskab. Han sover nemlig med åben
mund, og så holder lyset hende vågen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 12-12-07 06:40

Hej Henrik

On 12 Dec., 02:44, n...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
> Min erfaring stammer fra en MacBook Core 2 Duo 2,0 GHz i sort
> (sort holder jo på varmen . Hvis din MacBook er en langsommere model,

Sort holder ikke på varmen - tværtimod

--
Jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-07 23:26

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> Hej Henrik

> Sort holder ikke på varmen - tværtimod

Hvis man sætter en sort iBook ud i solen, bliver den da meget varmere
end en hvid. Det var nu egentlig ment som en vittighed. Når varmen
kommer indefra, så gør farven nok ikke nogen forskel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik

Dato : 13-12-07 11:47

"Jesper Lillesø" <lillesoe@gmail.com> wrote in message
>Sort holder ikke på varmen - tværtimod

Mit gæt er at du ikke har en sort bil.....

--
Jesper

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 13-12-07 04:03

Hej Henrik

On 13 Dec., 11:47, "Henrik" <fj...@mig.dk> wrote:
> "Jesper Lillesø" <lille...@gmail.com> wrote in message

> Mit gæt er at du ikke har en sort bil.....

Mit gæt er at du tænkte på at det sorte står i solen?

Hvis der er sol absorberer sort varmen, hvis der ikke er, vil det
udstråle varmen. Hvid er dårligere til begge dele. Men i virkeligheden
er tingene ikke så enkle, men kommer også an på materialet som farven
er på, samt den egentlige sammensætning af farven (blank/mat osv.)

BTW. En sort bil er ikke problemet - det er farven på dit
instrumentbræt.

--
Jesper