Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan testes fokuseringen?
Fra : Ole Vandborg

Dato : 06-12-07 21:33

Hej derude

Jeg har netop investeret i et Canon 17-85 IS USM, i forventning om
betydeligt bedre billeder end fra den originale kitlinse til mit 300D.
Med den bedre optik kan jeg dog også se at det ser ud som om fokus
ligger lidt bag det jeg egentlig har fokuseret på (0,5 - 2 cm) - hvad
kan det skyldes? Er det kameraet, eller er det objektivet - og hvordan
kan det testes? (forestiller mig noget med en lineal/tommestok, men hvad
er det bedste kameraindstillinger?)

Hilsen Ole

Fra : Niels Jespersen

Dato : 06-12-07 21:44

Ole Vandborg skrev:
> [...]
> kan det skyldes? Er det kameraet, eller er det objektivet - og hvordan
> kan det testes? (forestiller mig noget med en lineal/tommestok, men hvad

http://focustestchart.com/

Niels

Fra : Ole Vandborg

Dato : 08-12-07 13:37

Niels Jespersen wrote:

> http://focustestchart.com/
>
> Niels

Tak for linket

Med ovenstående link og amsser af lys er der ingen problemer. I svag
belysning kan jeg dog fremprovokere en let frontfokusering - men er det
ikke korrekt at antage, at det er kameraet der skaber dette, og ikke
objektivet?

Hilsen Ole

Fra : Brian Lund

Dato : 07-12-07 17:23

> [...]
> Er det kameraet, eller er det objektivet - og hvordan kan det testes?
> (forestiller mig noget med en lineal/tommestok, men hvad er det bedste

Håndholdt? Så kan du ikke regne med resultatet...

Den skal på stativ!

Brian