Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Respons, Kritik, eller hvad ?
Fra : lehd

Dato : 13-07-01 19:36

Hej
Jeg har fulgt med i denne news et stykke tid, og syntes man kan lære meget
af at høre andres mening om de billeder man nu selv er glad for.
Men jeg har det lidt underligt med at nogle giver sig til at bruge deres
egne foto's til at vise hvordan de nu mener det kan gøres.
Og at nogle direkte bruger de indsendtes billeder til at ændre på.
Der er så vidt jeg kan se nogle der gør dette proffesionelt, men de fleste
har det vel som en hobby, og så er det vel ikke meningen de proff, skal sige
"Se nu hvordan det skal gøres*
Men det er måske bare min holdning ?
mvh Kirsten Lehd

Fra : Michael

Dato : 13-07-01 20:24

In article <3b4f3f46$0$360$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
lehd@slaegt.dk says...
> [...]
> har det vel som en hobby, og så er det vel ikke meningen de proff, skal sige

Den er lidt svær. På den ene side kan jeg godt lidt se din pointe, men
på den anden side ikke helt. Man beder jo om kritik/råd og om man får
den i form af et indlæg, eller i form af et eksempel på hvordan det kan
gøres er vel underordnet? Begge dele kan jo bruges til noget hvis man
vælger det.

Men de gange jeg har set det gjort har det så vidt jeg kan se, tydeligt
været i en god mening.

- Michael

Fra : U. Pedersen

Dato : 14-07-01 01:03

On Fri, 13 Jul 2001 20:36:12 +0200, "lehd" <lehd@slaegt.dk> wrote:

> [...]
>har det vel som en hobby, og så er det vel ikke meningen de proff, skal sige

var det en til fx. Niels Riis Ebbesen ?
--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Michael

Dato : 14-07-01 10:22

In article <903vktov4pegv66j6ds02o905chnvfjqbe@4ax.com>,
ulf.pedersen@it.dk says...

> var det en til fx. Niels Riis Ebbesen ?

Uden at starte en voldsom diskussion eller noget, så kunne det være det.
Alene igår var der flere indlæg hvor folk kom et bud på noget, og
istedet for at komme med evt. kritik/roser så var det mere "Nej ikke
sådan, men sådan her.".

Det virker lidt for mig som om man er negativ indstillet over for andres
arbejde, og ikke sit eget.

Men som sagt tidligere er det bare en observation.

- Michael

Fra : U. Pedersen

Dato : 14-07-01 10:28

On Sat, 14 Jul 2001 11:22:18 +0200, Michael <michael@mlykke.dk> wrote:

>Men som sagt tidligere er det bare en observation.
skal vi så ikke bare holde os til den, og stoppe her.

God weekend

Fra : Stamfoto

Dato : 14-07-01 12:39

Hvis en person beder om kritik af et givent billede, er det da i orden at
såvel prof. som lægmænd giver deres mening tilkende. Dermed er det ikke sagt
at den kritik som de kommer med er relevant.
Det er jo øjet der ser og hjernen bag øjet som beslutter om man kan lide et
billede.
Der findes rigtig nok nogle "regler" om hvordan man opbygger og komponerer
et billede. Jeg plejer at sige til mine elever, at kan de forklare og
debatere billede for mig, så er jeg da med på den. Kommer de derimod med et
udendørs portræt hvor de ikke har brugt selektiv fokusering og alt andet
dermed stjæler opmærksomheden fra personen som skulle have være
hovedpersonen i billedet, kan jeg ikke godtage det.
For at overtræde nogle regler, og få noget godt ud af det, er man sq nød til
at kende reglerne.

Mvh. og god sommer

Torben

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-07-01 13:08

"Stamfoto" <fotografen@stamfoto.dk> wrote:

>Hvis en person beder om kritik af et givent billede, er det da i orden at
>såvel prof. som lægmænd giver deres mening tilkende. Dermed er det ikke sagt
>at den kritik som de kommer med er relevant.

Nu har der jo været eksempler på, at person U har lagt et billede til
kritik, hvorefter person N bare har postet et link til, hvordan han
selv har fotograferet samme motiv. Det lugter mere af selvpromovering
end af konstruktiv kritik. Det er ikke rigtig noget, nogen lærer ret
meget af.

Hvis man i stedet skriver, at den-og-den grundregel vedr.
billedkomposition ikke er fulgt, så er det da helt i orden samtidigt
at poste et link med et eksempel på, hvordan det kunne have set ud,
hvis grundreglen var blevet fulgt.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-01 14:06

Allan Olesen wrote:

> [...]
> billedkomposition ikke er fulgt, så er det da helt i orden samtidigt
> at poste et link med et eksempel på, hvordan det kunne have set ud,

Der er vist nogle "sarte mimoser" i denne gruppe.......!

Hvad er det for noget forblommet vrøvl, der findes ikke regler og love
hvorefter man med usviglig sikkerhed kan lave et godt billede.

Og dem der stiller sig op og siger at et givet billede er godt, fordi
det overholder den og de regler, er bare dårligt formuleret, de kan ikke
beskrive hvad de oplever, synes og føler er godt ved billedet, og så
griber de fat i noget håndfast.

Det at lave gode billeder handler kun om at SE, det er lyset der danner
billedet, så luk øjene op og se lyset, der er gode motiver alle vejne,
som venter på at blive fotograferet, og det handler om at overraske
beskueren med nye uprøvede billedvinkler og belysninger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-07-01 14:41

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Hvad er det for noget forblommet vrøvl, der findes ikke regler og love
>hvorefter man med usviglig sikkerhed kan lave et godt billede.

Nu lægger du ord i munden på mig.

Jeg har aldrig nogensinde været i nærheden af at påstå, at der findes
regler og love hvorefter man med usvigelig sikkerhed kan lave et godt
billede.

Men naturligvis findes der kompositions-grundregler, der - når man
allerede har det rigtige motiv i søgeren - kan give større muligheder
for, at andre finder billedet værd at kigge på. Jeg har godt nok selv
glemt de fleste af dem, men jeg er sikker på, at gruppen her er fyldt
med kompetente mennesker, der kan fortælle dig om det.

Fra : Stamfoto

Dato : 14-07-01 20:50

> [...]
> som venter på at blive fotograferet, og det handler om at overraske
> beskueren med nye uprøvede billedvinkler og belysninger.

Til hr. altvidene forplumrede pjok!!

Hvis du siger at der ikke er regler for opbygning af billeder, så er de sq
fordi du ikke ved hvad du snakker om. Når du tager naturbilleder, er himlen
så nedad på billedet??
Vender du kameraet på skrå med ved portræt og har du placeret objektes øjne
i venstre nederste halvdel af billedet??? Nej vel? og der findes ingen
regler ???? Jøsses!!!!!!!!!!!!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-01 21:10

Stamfoto wrote:

> [...]
> i venstre nederste halvdel af billedet??? Nej vel? og der findes ingen

Alle de såkaldte regler for komposition kan brydes, også dem du her
opremser, og hvis det gøres godt, ja så kan det også blive til rigtig
gode billeder, måske endda ekstra spændende billeder fordi de er utraditionelle...!

- og tag så lige og tal pænt, det her er ikke en børnehave...;-(

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Stamfoto

Dato : 14-07-01 22:06

> [...]
utraditionelle...!

> - og tag så lige og tal pænt, det her er ikke en børnehave...;-(

KIG DIN EGEN TEKST!!!!!!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-07-01 23:26

Stamfoto wrote:

> KIG DIN EGEN TEKST!!!!!!

Nå du er en af dem der hæver stemmen, når du vil møve dig igennem med
dine synspunkter...!

Jeg kan altså ikke se, at jeg på noget sted i mit/mine indlæg tiltaler
dig eller andre på en flabet og barlig facon...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Stamfoto

Dato : 15-07-01 01:08

> Nå du er en af dem der hæver stemmen, når du vil møve dig igennem med
> dine synspunkter...!

Nej ..det er jeg ikke hr. Ebbe. Jeg bliver bare lidt små mopset når nogle
personer tror at de er hævet over andre og overhovedet ikke kan acceptere
andre meninger.

> Jeg kan altså ikke se, at jeg på noget sted i mit/mine indlæg tiltaler
> dig eller andre på en flabet og barlig facon...!
Hmmm...barnlige facon... hvad var det du gjorde sidste gang du var ved at
lave kaos her i news... Det var sq da en barnlig reaktion..

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-07-01 11:28

Stamfoto wrote:

> Nej ..det er jeg ikke hr. Ebbe. .......cut.......

Du kan tilsyneladne ikke finde eksempler på, at jeg _tiltaler_ andre
brugere på en flabet og barnagtig facon, og du forsætter på børnehaveniveauet...;-O

- sådan nogen som dig, gider jeg ikke at debbatere med......!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Lotte M

Dato : 14-07-01 15:35

"lehd" <lehd@slaegt.dk> skrev

> Jeg har fulgt med i denne news et stykke tid,

Endnu en smuglæser - vi er vist mange

> Der er så vidt jeg kan se nogle der gør dette proffesionelt, men de fleste
> har det vel som en hobby, og så er det vel ikke meningen de proff, skal sige
> "Se nu hvordan det skal gøres*

Uanset om kritikken sker ved eksempel eller en kommentar,
er det vigtigt at tage udgangspunkt der hvor den kritiserede
fotograf er og /ikke/ ved ens egne evner.

En nybegynder kan fuldstændig miste lysten til at fotografere,
hvis de første billeder sables ned, men omvendt kan en rutineret
fotograf ikke udvikle sig, med mindre vedkommende får et
hudløst ærligt modspil. Kritik er en svær balancegang.

I øvrigt, et link til nogle af mine egne billeder.
http://www.lotte-m.dk/test/index.shtml

Fotografen kan godt tåle kritik
--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : lehd

Dato : 14-07-01 16:03

<Fotografen kan godt tåle kritik
<--
<Lotte

Hej Lotte

<Endnu en smuglæser - vi er vist mange

AH...jeg smuglæser ikke kun

Jeg mener at kritik er naturlig når man lægger sine billeder og beder om
det, men jeg mener ikke det er fair at bruge muligheden til at promovere
egne billeder og ikke kommentere de foto's det drejer sig om.

Jeg har siddet og scannet ind i eftermiddag, jeg har mange skuffebilleder
som du kalder det )
Og går alt vel, smider jeg de første til nedsabling iløbet af idag.
Jeg kan sagtens tåle kritik for mine foto, det lærer man af, og hovedsagen
er vel om man selv er glad for dem )
mvh Kirsten Lehd

Fra : Lotte M

Dato : 14-07-01 16:26

"lehd" <lehd@slaegt.dk> skrev

> Jeg mener at kritik er naturlig når man lægger sine billeder og beder om
> det, men jeg mener ikke det er fair at bruge muligheden til at promovere
> egne billeder og ikke kommentere de foto's det drejer sig om.

Hmmm, jeg trigger ikke så meget på det som du.

Jeg går ud fra du hentyder til NRE? Prøv at kigge i hans galleri,
og du vil opdage, at han har taget dusinvis af ikke så gode billeder
(sorry Niels). For mig er det naturligt, fordi jeg ved, at /alle/
fotografer tager /mange/ mindre gode billeder for hvert af de
gode.

Niels udviser ikke de store diplomatiske evner, men rent fotografisk
er han erfaren og jeg synes hver eneste billede her i gruppen er
godt at lære af - uanset om Niels eller andre har trykket på knappen.

> Og går alt vel, smider jeg de første til nedsabling iløbet af idag.

Selv om jeg sjældent deltager i fotokritikken, så ryster jeg krummerne
ud af tastaturet

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk