Hundegård/indhegning, råd og erfaring
Fra : Helge Thrane

Dato : 13-07-01 19:23

Jeg har for nylig fået en hvalp som er meget glad for at være ude, så jeg
overvejer nu at bygge en hundegård/indhegning som den kan være i mens jeg er
på arbejde. Der er ca. 32 m2 til rådighed og der skal være et hundehus
indbygget så hvalpen (hunden) kan komme i ly i dårligt vejr. Til min
tidligere hund havde jeg ikke hundegård, så jeg har ingen erfaring med det.
Er der nogen som har erfaring, eventuelt tips m.h.t. hundegård og hundens
ophold i denne. Jeg tænker bl.a. på størrelse, isolering af hundehus,
hundens reaktion m.m.

Helge Thrane
helge.t@get2net.dk

Fra : Erik Isager

Dato : 13-07-01 19:55

>et hundehus
jeg vil kun sige at jeg har lavet hundehuse med flade tage og en rampe op
til taget, Hundene kan godt li at ligge og nyde udsigten og kan de også stå
der oppe når de skal børstes m.m. ikke fordi det er små hunde.
Lab/schæfer bl. og en lidt større jeg ved ikke hvad.

Erik Isager

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 14-07-01 23:59

Hej Helge!

En hundegård på 32m2 er meget flot. Men ellers vil jeg sige at en hundegård
til mellem og store hunde, skal være på mindst 18 m2.

Hvis du laver hundegården i trådhegn, skal du sørger for at maskerne ikke er
for store. Hunden må helst ikke kunne få poterne ind imellem maskerne. For
de kan nemlig godt klatre ud hvis maskerne er for store. Og jeg vil anbefale
en min. højde på 180 cm.

Hvad angår bunden i hundegården, kan du godt bruge fliser, men ikke over det
hele. Lav et stykke af hundegården med sand, hvor hunden kan besørge sig.
For urin på fliser stinker forfærdeligt, især om sommeren.

Hvad angår hundehus, så anbefaler jeg at du isolerer det i bunden, og putter
halm ind i huset. En balle halm koster mellem 10 og 15 kr. hos en landmand.

En sidste ting, hvis der ikke er skygge ved hundegården, så overdæk noget af
hundegården.

Hilsen

Jesper

Fra : Tina Dandanell

Dato : 15-07-01 09:53

Jeg vil anbefale dig at købe "rigtige" hundegårdselementer; f.eks. hos
Hakon. De er måske lidt dyre, men til gengæld er de gode og solide.
Problemet med trådhegn kan være, at de får poterne gennem tråden, og det
fintmaskede net man kan få er tit for tyndt i tråden.
Mht. bunden; vi tænkte, da vi lavede hundegård, at det var bedst med
jord/sand. Men hvis din hund keder sig kan den få den dejlige vane at grave.
derfor skal vi nu have støbt i hundegården, det er også nemmere at holde
rent; en vandslange på, så er det det. Fliser er ikke så godt, da urin og
lort kan "gemme" sig i revnerne. Og DET lugter!
Vores hundekasse er isoleret på alle sider, også i bund og tag. Sørg for
at lave vindfang i kassen, så det ikke kan trække på hunden. Isoleringen
sørger også for at der er køligt på varme dage.
Vores hundegård er overdækket med stålplader; det sikrer behagelig
temperatur, også på varme dage. Når vi er i haven i heden søger hundene selv
derind, fordi der er køligt.

Mvh. Tina Dandanell
Reichenbach & Hammer <hamreich@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:M8447.206$b04.7541@news.get2net.dk...

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 15-07-01 13:38

> Mht. bunden; vi tænkte, da vi lavede hundegård, at det var bedst med
> jord/sand.
Men hvis din hund keder sig kan den få den dejlige vane at grave.
> derfor skal vi nu have støbt i hundegården.

Jamen - hvad skal hunden så gøre i stedet for, når den keder sig???????
Jeg mener ganske afgjort en hund har behov for at få lov at grave, og at den
har det bedst, hvis der et sted i hundegården er mulighed for det.

Hilsen Anne Mette

--
Anne Mette Mørup
Kennel Spring Swift

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 15-07-01 14:13

Men henblik på bunden. Kan jeg ikke se noget problem med med sand. Man kan
jo bare lægge trådhegn i bunden. Så kan hunden ikke grave sig ud.

Jeg vil til en hver tid mene, at sand er det bedste, da det er nemt at
skifte ud. Og hvis hunden skulle ha' tynd mave, er det noget nemmere at få
op. Og så en sidste ting, hvis man har været ude med sin hund, og den er
blevet godt beskidt, så hjælper sandet med at få den ren igen.

I øvrigt kan jeg også anbefale hundegårdsmoduler, selv om priser er
forholdsvis høj. Men det er nemt at lave hundegården om, eller hvis man skal
flytte. Og så holder modulerne i meget længere end trådhegn og stolper.

Hilsen

Jesper

Fra : Stine

Dato : 15-07-01 22:58

*S*

Ja, jeg vil næsten ikke være bekendt at fortælle hvor stor mine hundes nye
løbegård er *GG* Men et ca. gæt tja, 400-500 m2 + 30 inde i stalden
Nå ja, et nedlagt landbrug er der jo masser af plads på.

Nå, men det var med hensyn til bunden i hundegården...
Jeg vil klart anbefale jord/sand. Lad da hunde få lov at grave. I kan jo
evt. lave en kant af fliser langs hegnet på begge sider.

Jeg fik et super godt råd der VIRKER : Læg hundens afføring der hvor hunden
vil grave sig ud - dæk det evt. med en smule jord og den graver IKKE mere.
( virkede perfekt på mine hunde )
MIn plan er så at lave en "rende" hvor jeg smider hømmerne i rundt langs
hegnet, dækker til med et tyndt lag jord. Så er det jo også af vejen

MHT hundehus - ja det kommer jo an på hvilken rase du har, pelstypen osv.

Stine

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 16-07-01 08:11

"Stine" <santippe@hund.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, jeg vil næsten ikke være bekendt at fortælle hvor stor mine hundes nye
> løbegård er *GG* Men et ca. gæt tja, 400-500 m2 + 30 inde i stalden

Sikken dog et herligthundeliv, de kan få der.
Blot har jeg den erfaring, at hvis det indendørs rum er for stort, er det
svært at gøre en hvalp renlig. Den vil da ofte besørge indendørs, fordi den
også her kan komme langt nok væk fra sove- og spiseplads.
Mine hvalpe har ca. 2*2 m. plus hundehuset.

Anne Mette

Fra : Stine

Dato : 16-07-01 18:18

Jo, men jeg mener at der skal være plads. Da de går der i ca. 14 timer de 2
gange om ugen jeg er på arbejde. Ellers - ja så er de jo sammen med mig
eller i hundegården et par timer daglig
Stine

"Anne Mette Mørup" <Spring.Swift.Labrador@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b52939b$0$326$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 16-07-01 19:44

> [...]
2
> gange om ugen jeg er på arbejde. Ellers - ja så er de jo sammen med mig

Undskyld.
Jeg skulle nok have pointeret, at det er, når det drejer sig om HVALPE, der
endnu ikke er renlige,og som endnu bruger megen tid til at sove, at der ikke
skal være for megen plads, af hensyn til renlighedstræningen.
Ellers mener jeg bestemt også at større hunde gerne må have god plads i den
indendørs hundegård.

Hilsen Anne Mette

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 17-07-01 01:31

Hundegård kontra løbegård. Der hvor jeg kommer fra er det to forskellige
ting.

Hundegården er stedet hvor hunden har sit hundehus, og hvor hunden opholder
sig, når jeg ikke er tilstede. Og løbegården (playground), er der hvor
hunden kan muntre sig.

Hos mig er løbegården på 500 m2. Og 2 hunde deles om 38 m2 hundegård.

Hilsen

Jesper

Fra : Stine

Dato : 17-07-01 11:21

Ja, hos mig er det så bare lavet i ét det hele )
Stine

Fra : Stine

Dato : 17-07-01 11:23

*S* Det forstod jeg da godt
Men PT har jeg ikke hvalpe - jo en enkelt på 7 mdr.
Men jeg forlanger ikke (kan jo heller ikke ) at de skal holde sig så længe .

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 17-07-01 16:17

> *S* Det forstod jeg da godt
> Men PT har jeg ikke hvalpe - jo en enkelt på 7 mdr.
> Men jeg forlanger ikke (kan jo heller ikke ) at de skal holde sig så længe
..

Hej Stine.
Jeg er åbentbart ikkeså god til at udtrykke mig klart.
Jeg mener da ikke hvalpene skal holde sig.
Så jeg prøver igen :
Jeg mener den indendørs hundegård skal være lille, så hvalpene går udendørs
(altså væk fra sove/spise arealet) for at besørge.

Endnu en hilsen fra Anne Mette

Fra : Stine

Dato : 17-07-01 23:15

Åh.. eller også er det bare mig der er lidt langsomt opfattende
*GGGGGGGGGGG*

"Anne Mette Mørup" <Spring.Swift.Labrador@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3b545717$0$974$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 18-07-01 22:27

JUHUUU SÅ ER VI DA TO.

Fra : Helge Thrane

Dato : 23-07-01 00:02

Jeg siger foreløbig tak for de mange tips jeg har fået her, og er nu i gang
med at indrette hundegård med hundehus. Jeg har iøvrigt et tillægsspørgsmål:
Jeg er på arbejde 8 timer dagligt, er det forsvarligt at lade hunden gå i
hundegården i den tid? Da hundegården er bygget så der er udsigt til en
villavej, er jeg også lidt betænkelig ved om forbipasserende kunne finde på
at drille eller kaste noget ind til hunden, så den får en dårlig oplevelse.
På den anden side er jeg ked af at spærre for udsigten til vejen, da hunde
jo tit holder af at følge med i hvad der foregår omkring dem. Det skal lige
nævnes at der foruden hegn, er en hæk i mellem hundegård og vej.

Helge Thrane
helge.t@get2net.dk

Helge Thrane <helge.t@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:51H37.193$m33.9821@news.get2net.dk...