Er AppleKeyboard generelt noget bras?
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-12-07 17:12

Til min nye MacBookPro har jeg købt en ekstern 20" skærm, som er rigtig
lækker.
Jeg ønskede også et eksternt keyboard med numerisk tastatur. Mit gamle
trådløse Logitechtastatur har det med at svigte ind imellem. Derfor
købte jeg i sidste uge et AppleKeyboard hos Humac, Vesterbrogade. Jeg
mente, at det måtte være den definitive løsning.
Men efter få dage konstaterer jeg, at mellemrumstasten larmer og
klaprer, når jeg trykker på den. Og ind imellem skriver den ikke et
mellemrum, når jeg trykker. Det skyldes muligvis, at jeg instinktivt
holder igen pga. larmen.
Jeg agter at henvende mig med en klage i løbetaf denne uge. Men jeg
kunne da lide at høre, om andre har dårlige erfaringer med kvaliteten af
dette produkt.

I vejledningen står der, at man skal hente software på
www.apple.com/dk/support/downloads. Der findes ingen software til
keyboard på denne adresse. I systemindstillinger kan man ikke se, at
systemet skelner mellem det indbyggede og det eksterne tastatur. Det ser
ud til, at indstillingerne gælder for dem begge.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-07 17:29

Ove Steen Smidt wrote:
> [...]
> Jeg agter at henvende mig med en klage i løbetaf denne uge. Men jeg
> kunne da lide at høre, om andre har dårlige erfaringer med kvaliteten af

Jeg véd ikke, om det er noget bras eller ikke, men jeg har så sent som i
eftermiddags snakket med en sælger hos Humac omkring keyboards, da jeg
skal købe et til en af mine venner. Han vil ikke anbefale det nye
alu-tastatur...

Alternativt kan et Microsoft Comfort Curve semi-ergonomisk tastatur
anbefales. Jeg har selv købt et sådant som et forsøg efter forgæves at
have prøvet 4 forskellige Logitech på min MacPro.

Comfort Curve virker 'out-of-the-box' med undtagelse af joypad'en og de
ekstra mediakeys. Men installerer man MSIntellipoint softwaren til OS X,
virker disse taster også! - Jeg købte mit i Fona til en
introduktionspris på 249kr.!!
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=4eeb9cbc-68c4-4ea8-ae3b-97c3c0f1fb56&DisplayLang=en

Det eneste problem, der overhovedet er, er, at $§ og <> tasterne er
byttet rundt, så <> ligger oppe på $§ tasterne, - men det kan man jo
vænne sig til. - Det samme gælder forresten også for MacAllys iKey
tastaturer.....

> [...]
> systemet skelner mellem det indbyggede og det eksterne tastatur. Det ser
> ud til, at indstillingerne gælder for dem begge.

Du skal hente Apple Keyboard Software Update 1.2. Softwaren forøger også
brugervenligheden og ikke mindst hastigheden - også på ældre Apple
tastaturer. Virker på både G4, G5 og IntelMacs og på Tigr og leopard.
http://www.apple.com/support/downloads/keyboardsoftwareupdate12.html

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-12-07 17:40

> [...]
> brugervenligheden og ikke mindst hastigheden - også på ældre Apple
> tastaturer. Virker på både G4, G5 og IntelMacs og på Tigr og leopard.

Tak for henvisningen. Men jeg får at vide efter download, at der findes
en nyere version af softwaren på min computer i forvejen - altså den som
er indbygget i Leoparden.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-07 18:01

Ove Steen Smidt wrote:

> Tak for henvisningen. Men jeg får at vide efter download, at der findes
> en nyere version af softwaren på min computer i forvejen - altså den som
> er indbygget i Leoparden.

Hm, det fik jeg til gengæld ikke at vide, da jeg installerede - hverken
på min QS eller macPro... Men det er da muligt, 'katten' installerer
noget andet på en MB/MBP....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-12-07 19:11

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> brugervenligheden og ikke mindst hastigheden - også på ældre Apple
> tastaturer. Virker på både G4, G5 og IntelMacs og på Tigr og leopard.

Skal ikke bruges på nyere releases af 10.4 og slet ikke på 10.5 -
pakken /er/ inkluderet i disse versioner.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-07 01:12

> [...]
> eftermiddags snakket med en sælger hos Humac omkring keyboards, da jeg
> skal købe et til en af mine venner. Han vil ikke anbefale det nye

Jeg har lige prøvet et af de trådløse i dag. Det er bare SÅ nuttet!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-07 13:35

Henrik Münster wrote:

> Jeg har lige prøvet et af de trådløse i dag. Det er bare SÅ nuttet!

Var det en af de nye 'små', der ikke er længere en en 15" MBP? - så'n
lille sølvfarvet fidus? - Jeg så et sådant tastatur sidst, jeg var nede
hos Humac. - Jeg aner ikke engang, om det er et Apple eller ikke, men
den var temmelig meget bedre end det nye alu-tastatur at skrive på. Og
for at det æt' ska' wæ' lyw', så stod der ved siden af den mindste
printer, jeg endnu har set. Den var ikke større end en sammenklappet MPB
i højde og 1 cm bredere end en A4 side og vel omk. 15 cm dyb. Det var en
Canon. Alletiders idé til dem, der nødvendigvis skal have en bærbar
printer med sig. Svjh. var prisen 1195kr., - så helt billig er den jo
ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-12-07 15:07

Erik Richard Sørensen wrote:

> lille sølvfarvet fidus? - Jeg så et sådant tastatur sidst, jeg var nede
> hos Humac. - Jeg aner ikke engang, om det er et Apple eller ikke, men
> den var temmelig meget bedre end det nye alu-tastatur at skrive på.

Mon der er lavet mandagsmodeller af det nye tråede alu-tastatur? Så vidt
jeg ved er de to (det tråede og det trådløse) tastaturer identiske
bortset fra, at det numeriske tastatur er fjernet på det trådløse. Det
undrer mig derfor, at det trådløse skulle være bedre at skrive på end
det trådede. Hvorfor var det trådløse tastatur bedre at skrive på?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-07 15:25

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> undrer mig derfor, at det trådløse skulle være bedre at skrive på end
> det trådede. Hvorfor var det trådløse tastatur bedre at skrive på?

Hældningsvinklen på det lille trådløse er anderledes end på det alm.
alu-tastatur. Trykfølsomhed og modstand i taster er også anderledes -
mere 'modstand', når man trykker på det. Tasterne vipper heller ikke så
meget sideværds, hvis man ikke rammer præcis i midten af tasterne.

For almindelige brugere vil de forskelle nok ikke have betydning, men
for folk - som fx. mig, - der har problemer med håndled, kan selv så
lille en ting være ret afgørende, om man kan holde til at bruge
tastaturet i kortere eller længere perioder.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 00:26

> [...]
> hos Humac. - Jeg aner ikke engang, om det er et Apple eller ikke, men
> den var temmelig meget bedre end det nye alu-tastatur at skrive på.

Jo, det er et af dem. Det er lidt underligt, at Apple har valgt, at der
ikke er numerisk tastatur på det trådløse tastatur. Nu er jeg så gammel,
så jeg er oplært med skrivemaskiner. Jeg er derfor ikke uvant med at
bruge de almindelige taltaster. Jeg synes bare, de numeriske taster er
rare at have, når man laver regnskab og den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-12-07 00:32

Henrik Münster wrote:

> [...]
> bruge de almindelige taltaster. Jeg synes bare, de numeriske taster er
> rare at have, når man laver regnskab og den slags.

Med fare for at gentage mig selv, så elsker jeg det nye trådløse
tastatur. Uanset hvad Appels bevæggrund for at fjerne det numeriske
tastatur, så er det en _genistreg_.

Jeg er stor tilhænger af, at bogstav-delen af tastatur (og ikke 'hele'
tastaturet) er centreret foran skærmen, så man ikke vrider kroppen mod
venstre, når man skriver. Når der er et numerisk tastatur (og
home/pg-up/pg-down/osv.) hæftet på, betyder det, at tastaturet fylder
enormt meget mod højre - lige dér hvor musen burde være. Det problem er
helt væk med det nye trådløse tastatur - selvom det står centreret foran
skærmen, skal man ikke række armen en kilometer mod højre for at få fat
i musen.

Kan en doktermand ikke sige noget om, at det da også må være sundt og
bedre for min musearm? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-07 02:09

> [...]
> helt væk med det nye trådløse tastatur - selvom det står centreret foran
> skærmen, skal man ikke række armen en kilometer mod højre for at få fat

Jeg har da altid stillet mit tastatur foran skærmen, så selve
bogstavdelen var centreret. Der er ingen, der siger, at man skal
centrere hele tastaturets kabinet i forhold til skærmen. Med mindre
selvølgelig, at man har et meget smalt computerbord med en lille
tastaturhylde. Men det er man jo i sidste ende selv herre over.

> Kan en doktermand ikke sige noget om, at det da også må være sundt og
> bedre for min musearm? ;)

Det kan jeg forestille mig, at mange "eksperter" vil sige. Jeg vil nok
skaffe mig en masse uvenner ved at sige, at musearm og den slags langt
hen ad vejen er psykisk, så sig det ikke videre. Læg også mærke til, at
jeg siger "langt hen ad vejen". Jeg siger ikke "altid" og "kun".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-12-07 05:08

Henrik Münster wrote:

> [...]
> selvølgelig, at man har et meget smalt computerbord med en lille
> tastaturhylde. Men det er man jo i sidste ende selv herre over.

Samme her... Dog med den tilføjelse, at pga. skærmens str. (24") bruger
jeg den venstre del af skærmen til hoveddokumenterne, så bogstavdelen er
på den måde skubbet lidt mod venstre.

> [...]
> hen ad vejen er psykisk, så sig det ikke videre. Læg også mærke til, at
> jeg siger "langt hen ad vejen". Jeg siger ikke "altid" og "kun".

Jeg tror godt - med fare for et flammehav - vil gå så vidt, at jeg vil
vove den påstand, at i 99,9999% af alle såkaldte museskader er det dels
psykisk betinget, dels selvforskyldte og forkerte bevægelser. - Trods
det, at fx. Arbejdstilsynet og div. firmaers sikkerhedsrepræsentanter
gang på gang har indpisket, at den måde, stort set alle bruger musen på,
er regulært forkert.

Jeg har, - som jeg har skrevet flere gange, - kronisk
seneskedehindebetændelse, og af samme grund har jeg altid brugt
trackballs med god håndledsstøtte til både trackball og tastatur.
Tastaturstøtten er en 3M gel støtte - faktisk godkendt af
Arbejdsskadestyrelsen og Arbejdstilsynet som en af de få - hvis ikke den
eneste. Støtten til håndledsstillingen ved trackballen er
hjemmekonstrueret, men virker på samme måde, så der hele tiden er fuld
støtte ved håndroden, så underarmsknoglerne og håndrodsknogler er i en
lige linie, hvilket giver langt den mindste belastning.

Faktisk kan jeg, - hvis det skal være, - skrive i flere timer, uden at
det påvirker mine hænder, blot jeg indimellem hviler dem på 3M gelstøtten.

så lidt provokerende sagt, hvorfor skal nogle få tåber, der bare lader
stå til, have erstatning for noget selvforskyldt, når de endda tillige
har fået påbud om at ændre arbejdsstillinger fra både arbejdsgiver og
arbejdstilsynet. Folk er efterhånden blevet så blødsødne, at de skal
have både i hoved og røv - rent ud sagt. Ingen selvansvarlighed
længere... Næ, næ, bare arbejdsgiveren kan komme til at betale så meget
som muligt, så skidt med, om det går ud over 'os' (arbejdstageren).

Jeg ser og har desværre igen og igen, når jeg har været ude hos
klienter, da jeg havde forretning, hvordan de sidder med fuldstændig
forkerte stillinger. Det gælder desværre også for mange svagtseende. -
De gider rent ud sagt ikke følge de råd, som gives, - så hellere sidde
og krumme sammen med hovedet helt inde i skærmen, såden museførende arm
nærmest er bøjet bagud... Hrmppff!!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-07 08:08

> [...]
> hen ad vejen er psykisk, så sig det ikke videre. Læg også mærke til, at
> jeg siger "langt hen ad vejen". Jeg siger ikke "altid" og "kun".

mht ergonomi har vi mange brugere der er galde for denne dims:

<http://computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=MUSCO0014&kat=&subkat=>

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-12-07 10:41

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> mht ergonomi har vi mange brugere der er galde for denne dims:
>
> <http://computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=MUSCO0014&kat=&subkat=>

Jeg har ikke prøvet lige den model, men derimod den klassiske
MouseTrapper: http://www.mousetrapper.se/UK/html/mt_classic.htm

Om ikke andet, er det i hvert fald sjovt at prøve. Det er muligt, at det
er ergonomisk, men det er også en HELT ny måde at interagere med sin pc
på. Den første uge ville jeg ikke få noget fra hånden, hvis jeg blev
installeret med sådan et apperat :D

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-07 12:04

> [...]
> er ergonomisk, men det er også en HELT ny måde at interagere med sin pc
> på. Den første uge ville jeg ikke få noget fra hånden, hvis jeg blev

Enig, jeg syns det er urimeligt når en rolermouse eller mousetrapper
bruger ikke har hittet en mus frem fra skufen /inden/ de tilkalder mig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-07 23:01

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Enig, jeg syns det er urimeligt når en rolermouse eller mousetrapper
> bruger ikke har hittet en mus frem fra skufen /inden/ de tilkalder mig.

Så kan du lære at have værktøjskassen i orden ...

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-12-07 10:38

Henrik Münster wrote:

> [...]
> selvølgelig, at man har et meget smalt computerbord med en lille
> tastaturhylde. Men det er man jo i sidste ende selv herre over.

Præcis. Min pointe var bare, at man selv er herre over en situation med
to lige dårlige valgmuligheder: 1) bogstavdelen centreres foran skærmen
og musen skubbes 'endnu' længere mod højre 2) musen flyttes så langt mod
venstre som muligt og bogstavdelen (på tastaturet) er ikke centreret
foran skærmen.

> [...]
> hen ad vejen er psykisk, så sig det ikke videre. Læg også mærke til, at
> jeg siger "langt hen ad vejen". Jeg siger ikke "altid" og "kun".

Det er heldigvis ik' noget jeg døjer med - med lidt held, kan jeg altså
bilde mig selv ind, at jeg heller ikke vil gøre det senere ;)
--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-07 13:19

> [...]
> og musen skubbes 'endnu' længere mod højre 2) musen flyttes så langt mod
> venstre som muligt og bogstavdelen (på tastaturet) er ikke centreret

Det kommer nok også an på, hvad man laver på sin computer. Jeg har altid
skrevet så meget, så jeg har centreret bogstavdelen af tastaturet foran
skærmen, lige siden jeg brugte DOS. Så det er nogle år siden! Andre
laver måske mere med musen, og for dem er det mere væsentligt, at musen
er tæt på. Jeg er også tilbøjelig til at finde tastaturgenveje frem for
at klikke med musen, for jeg har alligevel hænderne på tasterne. Andre
har oftere hænderne på musen, og derfor bruger de hellere den.

> Det er heldigvis ik' noget jeg døjer med - med lidt held, kan jeg altså
> bilde mig selv ind, at jeg heller ikke vil gøre det senere ;)

Man kan nu let få det. Jeg har ofte haft tilløb til lidt musearm. Da
Apple gik fra den runde ishockyepuck-mus til den aflange Pro-mus, fik
jeg straks ondt i underarmen. Det tog tre kvarter. Den nye mus var
nemlig langt tungere, og jeg havde vænnet mig til at bevæge den gamle
mus korte stykker og derefter løfte den lidt tilbage. Så slap jeg for at
flytte armen så meget. Den teknik duede ikke med en tungere mus, så der
tvang jeg mig til ikke at løfte den, og så forsvandt smerterne i armen
igen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-12-07 15:25

On 2007-12-09 13:19:05 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> flytte armen så meget. Den teknik duede ikke med en tungere mus, så der
> tvang jeg mig til ikke at løfte den, og så forsvandt smerterne i armen

Jeg er blevet ret vild med at bruge touchpad på bærbar, eller
pegeplade, som det så lamt hedder på dansk. lol Jeg bruger faktisk kun
min MagicMouse til World of Warcraft. ;)
- David

--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-12-07 10:50

> [...]
> hen ad vejen er psykisk, så sig det ikke videre. Læg også mærke til, at
> jeg siger "langt hen ad vejen". Jeg siger ikke "altid" og "kun".

En musemåtte, hvor håndleddet kan hvile på en lille pude i stedet for at
skulle holdes svævende har gjort hele forskellen for mig.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-12-07 12:23

> Jeg har da altid stillet mit tastatur foran skærmen, så selve
> bogstavdelen var centreret. Der er ingen, der siger, at man skal
> centrere hele tastaturets kabinet i forhold til skærmen.

Som Peter skriver, skubber det jo musen endnu længere mod højre.
Faktisk sidder det nummeriske tastetur lige der, hvor musen burde være.
Computerbrugere med mange år på bagen, kan huske at man engang brugte
nummertasterne til at navigere med.

> [...]
> hen ad vejen er psykisk, så sig det ikke videre. Læg også mærke til, at
> jeg siger "langt hen ad vejen". Jeg siger ikke "altid" og "kun".

Dine og andres kommentarer om musearm bærer voldsomt præg af jeres eget
brugermønster. Primært skriverkarle med musebrug til navigation.
Forestil dig at foretage fritlægninger i Photoshop 7 timer om dagen!
Jeg er glad for min venstrehåndethed og Wacompennen

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-12-07 23:06

0906-spam@os.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:

> Forestil dig at foretage fritlægninger i Photoshop 7 timer om dagen!

Du var nødt til at printe det ud og klippe med en saks i flere DAGE?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-12-07 23:54

> Du var nødt til at printe det ud og klippe med en saks i flere DAGE?

Bliver sgu helt nervøs for at du _virkelig_ ikke forstår sætningen
(bemærk flertalsformen af fritlægning*)

Pre-Mac/Photoshop var det nu også med skalpel og ikke saks.

For evt. uvidende:
*Fritlægning er en metode til at isolere/fjerne elementer, typisk
baggrund, fra et billede. Kan udføres som manuel optegning eller bistået
af billedautomatik. (kvinders hår er i den sammenhæng en plage).

/Preben

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-07 00:31

> Bliver sgu helt nervøs for at du _virkelig_ ikke forstår sætningen

Indtil din musehånd var i orden igen, naturligvis.

Kan det betyde andet??

> *Fritlægning er en metode til at isolere/fjerne elementer, typisk
> baggrund, fra et billede. Kan udføres som manuel optegning eller bistået
> af billedautomatik. (kvinders hår er i den sammenhæng en plage).

Det der gør at billeder kan bruges på forsider. Undertiden kan man se
det er gået MEGET, MEGET stærkt.

Jeg tror ikke den slags omhyggelighedsarbejde er noget for mig - min
hjerne ville gå i selvsving for at lave ETELLERANDET der kunne lave
det i stedet for mig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-07 07:49

> selvom det står centreret foran
> skærmen, skal man ikke række armen en kilometer mod højre for at få fat
> i musen.

Netop.
Jeg har personligt savnet et systemintegreret Appleproduceret tastatur
uden numerisk tastatur, for at slippe for udadrotationen af musearmen.
Der vil desuden være en større målgruppe med gigtlidelser der vil blive
tilgodeset her.

Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-12-07 15:04

Henrik Münster wrote:

> Jeg har lige prøvet et af de trådløse i dag. Det er bare SÅ nuttet!

Ja det er nuttet, men det virker altså også helt perfekt. Jeg har et og
bruger det ~5 timer om dagen.

Jeg er ikke helt uenig i, at det larmer lidt og enkelte taster virker
lidt 'løse' i det (specielt return), men overordnet er jeg rigtig godt
tilfreds. Det er i min mening langt bedre end det gamle Apple Wireless
keyboard, der havde forfærdlig lang tastegang og meget larmende taster.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 00:26

> Ja det er nuttet, men det virker altså også helt perfekt. Jeg har et og
> bruger det ~5 timer om dagen.

Det vigtigste er, at det er nuttet

> [...]
> tilfreds. Det er i min mening langt bedre end det gamle Apple Wireless
> keyboard, der havde forfærdlig lang tastegang og meget larmende taster.

Egentlig havde jeg tænkt mig at give det nye til konen og så arve hendes
Apple Wireless Keyboard. Min kone har kontor i stuen, så der må udstyret
gerne være lidt elegant. Jeg laver vores regnskab, så jeg vil gerne have
et numerisk tastatur. Jeg har et af de hvide USB-tastaturer, og jeg
regner da med, at det har de samme taster som det trådløse. De er fine
til mig. Så vil jeg prøve at blive trådløs, som alle siger er så
dejligt. Jeg bruger jo bærbar computer, så det kunne være rart at slippe
for nogle af kablerne.
Ellers er det lidt irriterende, at Apple har lavet om på nogle
af funktionstasterne ligesom på den nye MacBook. Tasterne for Dashboard,
Exposé og lys er flyttet i forhold til de hidtidige bærbare. Nu skal vi
have to forskellige tastaturlayout her i huset de næste mange år, indtil
alle tastaturer og computere er udskiftet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-12-07 00:39

Henrik Münster wrote:

> [...]
> til mig. Så vil jeg prøve at blive trådløs, som alle siger er så
> dejligt. Jeg bruger jo bærbar computer, så det kunne være rart at slippe

Hmm, jeg har kun prøvet et kablet Apple tastatur én gang (og det er
længe siden) og jeg mindes altså ikke, at det havde de forfærdelige
taster mig Apple Wireless keyboard havde.

Men grunden til at jeg købte et trådløst tastatur var netop, at jeg har
en bærbar. Det er lækkert ikke at skulle tænke på kabler - og så ser det
også lidt pænt ud.

> [...]
> have to forskellige tastaturlayout her i huset de næste mange år, indtil
> alle tastaturer og computere er udskiftet.

De eneste funktionstaster jeg bruger er 'Show all', 'Applications
windows', 'Show desktop' og 'Dashboard' (jeg kender desværre ikke de
danske navne). De er mappet til F9-F12, som de 'altid' har været. Det
virker altså fint nok, selvom det trådløse tastatur har nogle ubrugelige
ikoner på nogle af funktionstasterne ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 02:56

> [...]
> danske navne). De er mappet til F9-F12, som de 'altid' har været. Det
> virker altså fint nok, selvom det trådløse tastatur har nogle ubrugelige

OK, så har du altså lavet om på det? Som standard er F7-F12 lavet om til
medieknapper, hvor man skifter nummer i iTunes og justerer lydstyrke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-12-07 10:44

Henrik Münster wrote:

> OK, så har du altså lavet om på det? Som standard er F7-F12 lavet om til
> medieknapper, hvor man skifter nummer i iTunes og justerer lydstyrke.

Hmm, jeg kan faktisk ikke huske, hvor meget jeg har ændret. Men F7-F12
styrer skam stadig iTunes, det kræver bare at 'fn' tasten bliver holdt nede.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-12-07 17:08

> [...]
> eftermiddags snakket med en sælger hos Humac omkring keyboards, da jeg
> skal købe et til en af mine venner. Han vil ikke anbefale det nye

Nu har jeg lige været hos Humac for at se,om jeg kunne bytte.
Konklusionen var, at det kunne jeg ikke. De andre tastaturer af slagsen,
der stod fremme, var omtrent lige sådan. Så jeg må altså vænne mig til,
at det siger lidt mere, når jeg skriver mellemrum.

Det betyder ikke noget for mig, at det udvidede tastatur ikke er
trådløst. Jeg har som sagt en MacBookPro og en 20" skærm. Tastaturet er
forbundet med skærmen. Og de to bliver stående sammen, når jeg går med
computeren. Det er dejligt, at tastaturet forærer mig to ekstra
USB-indgange. I den har jeg en almindelig mus. Jeg er træt, at de
trådløse Logitech-dele tabte forbindelsen (eller skulle have nye
batterier, når jeg allermest optaget af mit arbejde). Og så har sådan en
lille fiks lampe med bøjelig arm i venstre side, som andre også har
omtalt.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-12-07 18:02

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg agter at henvende mig med en klage i løbetaf denne uge. Men jeg
> kunne da lide at høre, om andre har dårlige erfaringer med kvaliteten af
> dette produkt.

Jeg har lige købt et Alu tastatur, som bruges til konens iMac. De få
gange jeg har brugt det har det virket godt. Det er meget ala tastaturet
på en bærbar - måske fordi det er bygget som sådan Konen har ikke
klaget over tastaturet.

--
Mvh Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 04-12-07 18:56

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> gange jeg har brugt det har det virket godt. Det er meget ala tastaturet
> på en bærbar - måske fordi det er bygget som sådan Konen har ikke

jeg er også vild med de nye alu tastaturer, både trådløst (som dog
mangler numerisk) og kablet.
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-12-07 20:05

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> jeg er også vild med de nye alu tastaturer, både trådløst (som dog
> mangler numerisk) og kablet.

Tak for svarene.Så må jeg have været uheldig og kan se frem til at få
byttet til et bedre eksemplar på garantien.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-07 01:12

> [...]

> systemet skelner mellem det indbyggede og det eksterne tastatur. Det ser
> ud til, at indstillingerne gælder for dem begge.

Sådan noget skriver de altid. Hvis man holder sit system opdateret med
Softwareupdate, er det normalt ikke nødvendigt. Så har man allerede det
nyeste installeret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-12-07 12:37

0906-spam@os.dk (Preben Bødker Nielsen) on søndag 9. december 2007 at
12:22 +0100 wrote:
> [...]
>Forestil dig at foretage fritlægninger i Photoshop 7 timer om dagen!
>Jeg er glad for min venstrehåndethed og Wacompennen

Det genkender jeg fuldkommen. Jeg kan tydeligt mærke forskel på om jeg har
en periode hvor det er Photoshop, InDesign eller Quark der er det
dominerende i hverdagen, eller om det bare er Word og noget
internetsurfing.
Jeg ved ikke om det var psykisk, men to albuer der smertede ad h til, to
skuldre der virkede som bylder, var i hvert fald en utrolig konkret
smerteoplevelse. God vejledning fra en fysioterapeut i kombination med
stærk selvdiciplin har nu gjort en hel del ved problemerne.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-07 14:31

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> en periode hvor det er Photoshop, InDesign eller Quark der er det
> dominerende i hverdagen, eller om det bare er Word og noget

Det er da helt sikkert rigtigt. Der er stor forskel på, hvordan man
bruger computeren og musen. Nu færdes jeg ikke selv i de kreative
kredse, så min erfaring er kun med sekretærer og andre, der bruger
computeren til tekst og navigerer med musen. De kan skam sagtens klage
over musearm.

> [...]
> smerteoplevelse. God vejledning fra en fysioterapeut i kombination med
> stærk selvdiciplin har nu gjort en hel del ved problemerne.

Så du indrømmer, at det var psykisk Selvfølgelig er smerterne ikke
psykiske, men årsagen er, at man holder musen forkert eller sidder
forkert og kommer til at spænde. Problemet kan klares med lidt
vejledning og ændrede vaner. Det er ikke noget, der behøver at smadre
ens liv og ende med arbejdsretten, dagpenge og skilsmisse.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-12-07 10:14

> Det er ikke noget, der behøver at smadre
> ens liv og ende med arbejdsretten, dagpenge og skilsmisse.

Men det er et faktum at de fleste arbejdspladser er indrettet med
tastaturer i højre side. Hvilket tvinger brugeren til at side med højre
overarm i maximalt udad-roteret stilling. Det er skammeligt.
Arbejdsmiljølovgivning burde strammes op på dette punkt.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-07 20:21

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]
> overarm i maximalt udad-roteret stilling. Det er skammeligt.
> Arbejdsmiljølovgivning burde strammes op på dette punkt.

Björn Borg klarede sig fortræffeligt gennem en lang tenniskarriere uden
at skifte arm. Sjovt nok er der aldrig problemer, når man får flere
millioner for at vinde en turnering. Jeg sidder selv og ultralydskanner
hele dagen, og det kender jeg mange andre, der gør. Vi sidder med højre
arm meget langt ude, og der skal ofte lægges rigtig mange kræfter i.
Alligevel er der ingen, der får musearm af at ultralydskanne. Du skal
ikke bilde mig ind, at ens generelle opfattelse af ens arbejde ikke
spiller ind.
Jeg siger ikke, at man ikke kan få ondt. Jeg har selv en meget
dårlig skulder efter adskillige styrt på cykel og ski. Jeg kan slet ikke
tage armen opad og bagud. Det tænker jeg bare ikke på til daglig, for
jeg er så optaget af, hvad der sker på skannerens skærm. Hvis man er
glad for sit arbejde og finder det spændende, så er risikoen for
belastningsskader lille. Hvis man derimod sidder på et kontor og har en
sur chef åndende i nakken og en rationaliseringsekspert, der tager tid
på ens toiletbesøg, samtidig med, at man har skændtes med ægtefællen om
morgenen, så skal der ikke så meget til, før man får ondt i armen.
Som sagt siger jeg ikke, at smerterne ikke er reelle. Der er
bare en vigtig psykisk komponent, som har større eller mindre betydning.
Det er skam blevet vist i undersøgelser. Alle praktiserende læger siger
også, at folk med den slags lidelser stort set altid er dem, der i
forvejen har haft et stort antal lægebesøg.
Det er jo kun statistik. Det er ikke en fordømmelse af alle med
de pågældende lidelser. Det er ligesom når skolelærere siger, at de kan
tage klasselisten for en ny børnehaveklasse og kigge ned over den, før
de overhovedet møder børnene. Alene ud fra fornavnene kan de med stor
sikkerhed udpege de børn, der bliver problemer med. Derfor er der jo
alligevel mange folk med de "uheldige" navne, der klarer sig godt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-12-07 21:12

On 2007-12-10 20:20:56 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> sikkerhed udpege de børn, der bliver problemer med. Derfor er der jo
> alligevel mange folk med de "uheldige" navne, der klarer sig godt.

Alene ud fra den sidstnævnte procedure kan jeg spå, hvem der bliver
gode og dårlige lærere.
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-07 01:09

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> Det er ligesom når skolelærere siger, at de kan
>
> Alene ud fra den sidstnævnte procedure kan jeg spå, hvem der bliver
> gode og dårlige lærere.

roflmao

Smukt smukt smukt.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-07 01:32

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> roflmao
>
> Smukt smukt smukt.

Jeg ved godt, det er meget sjovt, men passer det ikke? Jeg kom til at
tænke på skolelærerens udsagn om navne forleden, da vi sad nogle
forældre og talte om problemer i vores børns klasser på forskellige
skoler. Det var helt klart "tabernavnene", der dukkede op, når forældre
skulle fortælle om problembørn, der ødelagde klasserne, generede de
andre osv. Som tidligere sagt, så er det kun en tendens. Jeg har kørt
cykelløb, så jeg har kendt masser af flinke mennesker med den slags
navne Jeg skal nok lade være med at dømme folk på forhånd ud fra
navn, køn, hudfarve, religion eller andet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-07 08:32

> Jeg ved godt, det er meget sjovt, men passer det ikke?

Ja du blev lige et ufrivilligt offer på retorikkens alter. Det bliver
man vist nemt i den slags samtaler. Selvom ingen af os kan tale os uden
om.

Her er Yahhlerup Færgeby er afsindig sjov øjenåbner.

Jeg hørt denne snak mellem to tyrkere nogle gange:

"Skal du ikke have dig en kuz." "Og hvor er du syg manner."

Og tonefaldet var forvirrende. Det lød råt. Så kommer man ufrivilligt
til at tænke på en masse mindre lødige ting.

Men så faldt jeg over ordlisten på tekstTV Og så er det vist
tydeligt hvem der driller hvem med fordomme.

Se nederst.

Guz = pige; Syg = god.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-07 02:45

> [...]

> Ja du blev lige et ufrivilligt offer på retorikkens alter. Det bliver
> man vist nemt i den slags samtaler. Selvom ingen af os kan tale os uden

Det er måske lidt for sent, men jeg fatter ikke et klap. Hvilken
retorik?

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-07 06:07

Når form tager magten over indholdet.

> Det er måske lidt for sent, men jeg fatter ikke et klap. Hvilken
> retorik?

Jeg kan læse det sylogistisk:

Påstand A: statistikere er ikke fordomsfulde
Påstand B: gode lærer er ikke fordomsfulde
Ergo: En dårlig lærer er statistiker

Den sidste klæber mere end der måske er belæg for.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-07 14:03

> [...]

> Påstand B: gode lærer er ikke fordomsfulde
> Ergo: En dårlig lærer er statistiker
>
> Den sidste klæber mere end der måske er belæg for.

OK, det kan jeg godt se. Jeg er nok ikke god til at læse mellem
linierne. Det kan være en god egenskab, men den skal nu heller ikke
overdrives. Det er ligesom, når folk tolker bøger eller malerier. Jeg
tænker nogle gange på, om det overhovedet var kunstnerens mening, at
hans værk havde alle disse dybere betydninger. Men det er måske netop
det, der kendetegner en god kunstner: At han instinktivt giver sit værk
flere lag uden egentlig at tænke over det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-12-07 00:51

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> jeg er så optaget af, hvad der sker på skannerens skærm. Hvis man er
> glad for sit arbejde og finder det spændende, så er risikoen for
> belastningsskader lille. Hvis man derimod sidder på et kontor og har en

Jeg vil godt give dig delvist ret, men jeg er også ret sikker på at du
bevæger dig mere omkring end de mennesker der bliver ramt. Dårlig
arbejdssstillinger kombineret med lang tids ensidigt arbejde uden
pauser (garanteret også en vigtig faktor) er ikke godt.

> Det er skam blevet vist i undersøgelser. Alle praktiserende læger
> siger også, at folk med den slags lidelser stort set altid er dem,
> der i forvejen har haft et stort antal lægebesøg.

Dvs at dem der går til lægen er dem der går til lægen. Er det så
underligt?

> de overhovedet møder børnene. Alene ud fra fornavnene kan de med stor
> sikkerhed udpege de børn, der bliver problemer med. Derfor er der jo

Det vidste jeg ikke. Tjah, ikke sådan med trends.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-07 01:32

> [...]
> arbejdssstillinger kombineret med lang tids ensidigt arbejde uden
> pauser (garanteret også en vigtig faktor) er ikke godt.

Jamen helt sikkert. Jeg har kun delvis ret. Jeg ved godt, det ikke er
nemt ude på arbejdsmarkedet. Jeg bliver også tit sur på læger, der ikke
forstår, hvad det vil sige at være syg. Det kan være svært at sætte sig
ind i, hvis man ikke har prøvet det.

> Dvs at dem der går til lægen er dem der går til lægen. Er det så
> underligt?

Der er en lang række sygdomme, der bevæger sig i grænselandet, hvor det
psykiske formentlig har meget at sige. Der er en tendens til, at det er
de samme mennesker, der får mange af dem. Spørgsmålet er derfor, om
disse mennesker ikke i virkeligheden har ondt i livet. Desværre er det
ikke så "fint". Folk vil hellere have en "rigtig" sygdom. Resultatet er
bare, at så er det pludselig den enkeltes "skyld". I virkeligheden burde
vi måske se på, hvordan vores samfund er indrettet. Og her tænker jeg
mere på de store træk og ikke på, hvordan musemåtten er placeret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 10-12-07 15:27

On 2007-12-09 14:31:28 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> vejledning og ændrede vaner. Det er ikke noget, der behøver at smadre
> ens liv og ende med arbejdsretten, dagpenge og skilsmisse.

Øv.
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 10-12-07 06:59

news@muenster.dk (Henrik Münster) on søndag 9. december 2007 at 14:31
+0100 wrote:
>Så du indrømmer, at det var psykisk

Pissemyre ))
Vel gør jeg ej, men ser nu pointen.

> [...]
>vejledning og ændrede vaner. Det er ikke noget, der behøver at smadre
>ens liv og ende med arbejdsretten, dagpenge og skilsmisse.

Njarh det er nu ikke helt rigtigt. En hel del kan klares ved ændrede
vaner, men det efterlader et problem med ensidigt gentagne bevægelser. Og
det er altså hårdt for ekstremiteterne.
Menjeg har nu hverken været i arbejdsretten, været på dagpenge eller
blevet skilt

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311