Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
regnvejr og kamera
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-12-07 08:18

Hvad gør I for at beskytte kameraet når der skal tages billeder i
situationer hvor det mildt sagt pisregner?
Jeg har det ikke godt, når kameraet efterhånden er plaskvådt - hvilke
beskyttelse er der behov for?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-12-07 09:00

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message
> Hvad gør I for at beskytte kameraet når der skal tages billeder i
> situationer hvor det mildt sagt pisregner?

Det må komme an på kameraet - de kan være mere eller mindre robuste over for
regn.

Ifølge Chuck Westfall (Director of Media & Customer Relationship, Canon USA)
kan et Canon 1D serie med tilhørende tætnede objektiver tåle 10 tommer
(254mm) regn i timen.

Da jeg fotografede et _voldsomt_ skybrud, toppede intensiteten ved omkring
200mm/time - det er som at stå under en bruser.
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/thumbnails.php?album=61
De er taget med Canon 1D mkII og Canon 17-40/4.0L som er tætnet. Kameraet
blev beskyttet med en almindelig bærepose, når jeg ikke tog billeder, men
det blev temmeligt vådt. Jeg tørerede det med et viskestykke inden jeg
åbnede til hukommelseskortet, og lod remmen tørre godt inden det blev puttet
ned i tasken igen.

> Jeg har det ikke godt, når kameraet efterhånden er plaskvådt - hvilke
> beskyttelse er der behov for?

Der findes forskellige beskyttelsesposer fra f.eks. Kata
http://www.kata-bags.com/category.asp?id=61&perentId=4&ProdLine=4
og Ewa Marine
http://www.ewa-marine.com/index.php?id=6

Sådan nogle fiduser har jeg ikke, men jeg har et par vandtætte LowePro
DryZone rygsække
http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/waterproof/
som er rigtigt gode når man f.eks. sejler eller står på ski.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : HCS [4000]

Dato : 03-12-07 10:41

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
> mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel

Den billigste løsning er en plasticpose, hvor du klipper hjørnet af. Stik
objektivet ud gennem hjørnet og en elastik om.

--
Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk

www.pbase.com/hcstune

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-12-07 10:33

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> on mandag 3. december 2007 at 8:59
+0100 wrote:
>Det må komme an på kameraet - de kan være mere eller mindre robuste over
>for
>regn.

Der er tale om en Canon 20D

> [...]
> http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/waterproof/
>som er rigtigt gode når man f.eks. sejler eller står på ski.

Har selv et Lowepro med regnjakke - det er ikke opbevaringen der bekymrer
mig

Mange tak for input!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-12-07 10:52

Frank Løkkegaard skrev i
fc.0073fb6b08265cb50073fb6b08265cb5.8265ccf@net.dialog.dk dette:
> Hvad gør I for at beskytte kameraet når der skal tages billeder i
> situationer hvor det mildt sagt pisregner?

Intet. Tilsyneladende ganske uden problemer (Nikon d200).

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Jens Gregersen

Dato : 03-12-07 11:13

Frank Løkkegaard wrote:
> Hvad gør I for at beskytte kameraet når der skal tages billeder i
> situationer hvor det mildt sagt pisregner?

Jeg bruger mit Olympus E-1 + 14-54-objektiv, der begge er vejrbestandige :)

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-07 14:17

Laver en kande varm te og læser i en god bog :)

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-12-07 19:13

"Marten ÿlgaard" <moesnabelacomontodotdk> on mandag 3. december 2007 at
14:16 +0100 wrote:
>Laver en kande varm te og læser i en god bog :)

Det er besttm også et tiltalende alternativ - Stieg Larssons
Milleium-trilogi er glimrende i den sammenhæng.
Det var også det jeg helst ville, men der var altså nogle billeder der
skulle tages i går søndag, og der pisregnede det altså

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-12-07 20:09

Frank Løkkegaard wrote:

> Det var også det jeg helst ville, men der var altså nogle billeder der
> skulle tages i går søndag, og der pisregnede det altså

Har du prøvet med en ganske alm. regnvejrsparaply, med lidt behændighed
kan man godt holde paraplyen i den ene hånd, og kameraet i den anden..

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 03-12-07 21:47

> Har du prøvet med en ganske alm. regnvejrsparaply, med lidt behændighed
> kan man godt holde paraplyen i den ene hånd, og kameraet i den anden..

Afhænger vist meget af, hvilken optik du har på, nogle kan være ret tunge.
Men det kan jo selvfølgelig også være, at jeg bare er sart

MVH
Thomas

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 03-12-07 21:50

> [...]
> Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
> mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel

Så længe du bruger sund fornuft tror jeg faktisk de holder til en del. Jeg
havde et D70 med ude i et ret voldsomt regnvejr (jeg var selv gennemblødt
indtil skinnet i løbet af 1 minut), og det overlevede fint. Ellers, tag en
pose og sæt uden om, eventuelt klip huller i begge ender, og gerne lidt for
stor, så du kan trække den ned over kameraet. Den kan fæstnes med tape eller
elastik til objektivet, eller sættes fast i modlysblænden.

MVH
Thomas

Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-12-07 12:03

"Thomas Sass Pedersen" <sass@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers, tag en pose og sæt uden om, eventuelt klip huller i begge ender,

De poser vi har her i Nordjylland har altid hul i den ene ende, så vi
klipper bare et i den anden!
Regn er ikke nær så farligt for kamera og optik som fugt er. Hvis man tænker
lidt på Goretex, ved man hvorfor, "membranen", på kameraet de ganske små
utætheder, tillader vand på dampform at passere, mens vand på dråbeform ikke
kan passere. Det skyldes forskellen i størrelse. Dampmolekyler er i
størrelse mindre en vand på dråbeform. Vand har som bekendt det fysiske
særpræg, at det har en overfladespænding (vedhæftningskraft), der gør at der
dannes dråber, der som sagt er mange gange større end vandmolekyler, og pga.
disse egenskaber ikke trænger ind i små de åbninger.

Men husk at tørre kameraet godt inden det kommes i tasken for opbevaring i
længere tid, da vandet på kameraet fordamper og bliver til
vandmolekyler/fugt, som kan finde ind i elektronikken.

Langgaard

Fra : N/A

Dato : 05-12-07 11:37

Fra : N/A

Dato : 05-12-07 11:37

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-12-07 16:11

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> on tirsdag 4. december 2007 at
12:02 +0100 wrote:
>Men husk at tørre kameraet godt inden det kommes i tasken for opbevaring
>længere tid, da vandet på kameraet fordamper og bliver til
>vandmolekyler/fugt, som kan finde ind i elektronikken.

Mange tak for gåde råd og synspunkter - de fleste kan jeg fint bruge - og
vælger nok at investere i en regnfrakke til kameraet, sådan bare for en
sikkerheds skyld. Tricket med paraplyen vil jeg slet ikke give mig i kast
med - kan tydeligt se det for mig

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : HKJ

Dato : 04-12-07 17:43

Frank Løkkegaard wrote:
> [...]
> vælger nok at investere i en regnfrakke til kameraet, sådan bare for en
> sikkerheds skyld. Tricket med paraplyen vil jeg slet ikke give mig i kast

Du skal bare have et beslag så du kan sætte paraplyen fast på kameraet.

Fra : Mikkel Noe

Dato : 05-12-07 03:11

Genialt produkt!... En lille paraply med en hot-shoe connector istedet
for et håndtag...
Kan se det for mig - smukt! Måske kan vi nå, at sætte den i produktion
inden jul!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-12-07 11:37

Mikkel Noe wrote:
> Genialt produkt!... En lille paraply med en hot-shoe connector istedet
> for et håndtag...
> Kan se det for mig - smukt! Måske kan vi nå, at sætte den i produktion
> inden jul!

http://www.amazon.com/Popabrella-POP100-Camera-Umbrella/dp/B000HVS5EA

Bo //

Fra : N/A