Kælen
Fra : Tina Holtz Uhre

Dato : 13-07-01 19:04

Hej NG

Er det muligt at præge en killing til at blive mere kælen?
Min killing, som min anden kat, Mitzi, fik for elleve uger siden, er ikke
særlig kælen. Men Mitzi har heller aldrig været kælen. Hun havde boet på en
altan hos en polsk familie, og var egentlig vildkat, da vi fik hende. Så jeg
kunne forestille mig, at hun aldrig har knyttet sig meget til mennesket. Er
det noget hun fører videre til sin killing?
Jeg har haft en anden killing, som jeg fik da den var 12 uger, og den var
meget kælen. Men havde måske også behov for at knytte sig, da den blev
fjernet fra sin mor?
Hvad er jeres erfaringer?

Hilsen Tina

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 13-07-01 19:44

En kat som har været skidt behandlet af mennesker, jagtet og deslige, kan
bruge år på at se sine "gode" menneske venner an.

Men det er klart at du kan vende en kat til at ville snakkes med, lige som
et andet ritual, du skal bare huske det altid skal være på kattens præmiser,
når den ikk vil mere, skal du forstå det, og give den fred, og så er min
erfaring at alle katte elsker at blive kløet oven i hovedet, og på kinderne.

Jeg har dog aldrig fået en kat fra killing, da de katte jeg har haft med at
gøre selv er flyttet ind, og har bestemt tempoet, og det er altså ikke alle
katte som har lyst at snakke.

Min morbesse, havde en kat som man kun kunne stryge 3 gange over ryggen,
forsøgte man en fjerde gang, var man sikker på en hilsen på hånden som kunne
ses i en uges tid.

Hygsom
Leo

Fra : Fie & Christian

Dato : 13-07-01 21:13

Hej Tina

Vi fik selv vores killinger, da de var 6 uger gamle, og da var de ikke
blevet præget af deres mor til at være vant til mennesker. I den alder, fik
vi at vide, skal man være lidt insisterende med kæleriet for at vænne dem
til det. Så vi blev instrueret i at folde et håndklæde om katten og så
ellers NUSSE! Det har haft sin virkning på den ene, som ææælsker at nusse,
mens den mindste ikke er særlig vild med at nusse (skyldes dog noget andet,
er vi sikre på).
Så svaret er, vær meget kærlig overfor den lille killing, tving den ikke
(det er den for stor til). Prøv evt. at lade den forstå at nusseriet kan
stoppe, når den vil ved bla. at tage den op og nus den, men når den gør tegn
på at ville væk, så lad den komme væk. Efter et stykke tid skulle den være
der

Held og lykke med det
Hilsen
Fie

Fra : Tina Holtz Uhre

Dato : 13-07-01 22:24

> [...]
tegn
> på at ville væk, så lad den komme væk. Efter et stykke tid skulle den være

Hej Fie

Det lyder som et godt råd. Det vil jeg forsøge mig med.

Hilsen Tina

Fra : Ulla

Dato : 14-07-01 17:47

Hej Tina

Min Rosin har heller aldrig været den mest kælne kat, men da vi beholdt en
af hendes killinger, troede vi aldrig vi skulle se en kælen kat igen. Harry
var overhovedet ikke kælen. Kun når han lå hos Rosin og fik mælk spandt han
og vi kunne kun kæle med ham når han sov. Efter et eller to strøg hen ad
ryggen hang han i armen og ville lege. Først da han var omkring ½ år kom han
pludselig en dag og ville nusses. Og siden da var han meget kælen, men
samtidig den mest aktive kat jeg nogensinde har hørt om. Desværre blev han
kørt over og brækkede hoften og bækkenet og vi måtte få ham
aflivet.....Hulk.....
Måske er du heldig at din killing med tiden bliver kælen ligesom Harry
gjorde. Ellers må du lære at leve med din kats veludviklede
selvstændighed.....

--
Med Venlig Hilsen Ulla

"Alt hvad jeg behøver at vide har jeg lært af min kat"
Af: Suzy Becker