/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Bridge og Teksbehandling
Fra : Claus Christiansen


Dato : 03-12-07 18:28

Hej

Jeg er ved at overbevise mine forældre om at købe en Mac, og er ret tæt
på, men.....

Findes der et godt tekstbehandlingsprogram på Dansk, og da de er Bridge
nørder vil de også meget gerne kunne spile på deres nye iMac.

Ved at jeg kan køre Windåse, men vil hellere køre rent OS X for at gøre
det så nemt som muligt

--
Claus og hans iMac

 
 
Martin Bredthauer (03-12-2007)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 03-12-07 18:37

Claus Christiansen <clafisk@yahoo.com> wrote:

> Findes der et godt tekstbehandlingsprogram på Dansk

Jeg mener at den kommende version af Officepakken bliver oversat til DK.

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Henrik Münster (03-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 03-12-07 20:17

Claus Christiansen <clafisk@yahoo.com> wrote:

> Jeg er ved at overbevise mine forældre om at købe en Mac, og er ret tæt
> på, men.....
>
> Findes der et godt tekstbehandlingsprogram på Dansk, og da de er Bridge
> nørder vil de også meget gerne kunne spile på deres nye iMac.

Jeg plejer altid at anbefale det indbyggede tekstbehandlingsprogram
TextEdit. Det er et fint program, hvis man bare skal skrive tekster. Med
Leopard er der endda dansk stavekontrol indbygget. Det er jo begrænset,
hvad der findes på dansk. Apples egen Pages findes f.eks. ikke på dansk.
Der er jo masser af tekstbehandlere, hvis de må være på engelsk. En mere
avanceret løsning kunne være at hente NeoOffice, der er gratis, og som
er stort set lige så avanceret som MS Office.
Der findes vist også bridge-programmer til Mac, men det er godt
nok ikke lige mit område. Du kan selv prøve at søge f.eks. her:

<http://www.versiontracker.com/macosx/games/cards-board>

Jeg ved ikke, hvor store krav, dine forældre stiller. Gode gamle
Freeverse, der laver små simple spil, har et bridgespil til $25:

<http://www.freeverse.com/games/game/?id=49>

Så er der et andet, som skulle kunne køre på Intel-Mac med en patch. Når
man så læser deres FAQ, så er det Boot Camp, de kalder en patch. De vil
altså have, at man skal købe og installere Windows, og det er jo ikke
dit formål. Der skulle dog komme en version til Leopard:

<http://www.bridgepro.com/>

Så er der også et program, der giver bridge-hænder, som skulle være godt
for begyndere:

<http://customsolutionsofmaryland.50megs.com/bridgehands.htm/>

Prøv selv at søge på nettet. Der er sikkert mere derude. Mine forældre
ville engang begynde på bridge, men det var vist før OS X. Dengang kunne
man godt finde flere programmer til Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

iSteen (03-12-2007)
Kommentar
Fra : iSteen


Dato : 03-12-07 20:28

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Jeg plejer altid at anbefale det indbyggede tekstbehandlingsprogram
> TextEdit. Det er et fint program, hvis man bare skal skrive tekster.

Enig, man kan vist endda gemme som .doc

Henrik Münster (03-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 03-12-07 21:12

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:
>
> > Jeg plejer altid at anbefale det indbyggede tekstbehandlingsprogram
> > TextEdit. Det er et fint program, hvis man bare skal skrive tekster.
>
> Enig, man kan vist endda gemme som .doc

Men det kræver vist en lille omvej. Man kan vist ikke få den til at gøre
det automatisk hver gang. Jeg vil derfor anbefale, at man bruger RTF.
Det kan læses af alle incl. Word, så det er et vældig smart format at
benytte.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Morten Reippuert Knu~ (03-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 03-12-07 23:19

Claus Christiansen <clafisk@yahoo.com> wrote:
> Hej
>
> Jeg er ved at overbevise mine forældre om at købe en Mac, og er ret tæt
> på, men.....
>
> Findes der et godt tekstbehandlingsprogram på Dansk

Nej - men der findes tekstbehandlingsprogrammer med dansk stavekontrol.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Mich Ottosen (04-12-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 04-12-07 23:45

Claus Christiansen <clafisk@yahoo.com> wrote:

> Findes der et godt tekstbehandlingsprogram på Dansk,

Ja, jeg har i hvert fald AppleWorks v. 6.2.7 og alle menuerne er på
dansk. Jeg synes, det er et rigtig godt program - en slags officepakke
med begrænsninger - og bruger det ganske meget. Men som Morten skriver:
dansk stavekontrol, nej. Jeg har i ikke kunnet få den til at virke.

Men så igen: lige som Mroten bruger jeg ikke satvekontrol. Det er ikke
nødvenigt, synes jeg

Jeg aner ikke om det er i handlen mere eller hvor.

--
v.h.,
Mich.

Henrik Münster (05-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 05-12-07 01:01

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Claus Christiansen <clafisk@yahoo.com> wrote:
>
> > Findes der et godt tekstbehandlingsprogram på Dansk,
>
> Ja, jeg har i hvert fald AppleWorks v. 6.2.7 og alle menuerne er på
> dansk. Jeg synes, det er et rigtig godt program - en slags officepakke
> med begrænsninger - og bruger det ganske meget. Men som Morten skriver:
> dansk stavekontrol, nej. Jeg har i ikke kunnet få den til at virke.
>
> Men så igen: lige som Mroten bruger jeg ikke satvekontrol. Det er ikke
> nødvenigt, synes jeg
>
> Jeg aner ikke om det er i handlen mere eller hvor.

Det er fra forrige årtusinde. Det bruger sit eget dokumentformat, og det
er kun et spørgsmål om tid, før programmet og formatet ikke længere
virker i de nye styresystemer. Hvis Claus' forældre køber en ny Mac, er
den med Mac OS X 10.5 "Leopard", som har indbygget dansk stavekontrol.
Jeg synes, TextEdit er et fint og enkelt program, hvis man bare
skal skrive. Det sætter jeg selv mine egne forældre til at bruge. Ellers
kan man bare hente NeoOffice, som også er på dansk og ikke grimmere end
AppleWorks. Man kunne også bruge Pages, men desværre findes den ikke på
dansk, og det er åbenbart et krav.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Mich Ottosen (05-12-2007)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 05-12-07 23:24

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Det er fra forrige årtusinde.

Ja, og hvad så, havde jeg nær sagt. Det er da så mange ting, der er. Du
er, f.eks.. Men jeg ringeagter dig da ikke af den grund. Fnullergøj er
også, skal hun nu kasseres?

> Det bruger sit eget dokumentformat, og det
> er kun et spørgsmål om tid, før programmet og formatet ikke længere
> virker i de nye styresystemer.

Det kan da osse gemme i .rtf. I "gamle dage" benyttede jeg osse
MacLink, der kunne oversætte (med visse begrænsninger) til allehånde
aktuelle formater. Aner ikke om MacLink stadig eksisterer.
Og, ja, AW virker sikkert ikke ret mange år fremover.

> Jeg synes, TextEdit er et fint og enkelt program, hvis man bare
> skal skrive. Det sætter jeg selv mine egne forældre til at bruge. Ellers
> kan man bare hente NeoOffice, som også er på dansk og ikke grimmere end
> AppleWorks. Man kunne også bruge Pages, men desværre findes den ikke på
> dansk, og det er åbenbart et krav.

Jeg er enig med dig i, at TextEdit er en hurtig lille sag.

--
v.h.,
Mich.

Henrik Münster (07-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 07-12-07 00:26

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:
>
> > Det er fra forrige årtusinde.
>
> Ja, og hvad så, havde jeg nær sagt. Det er da så mange ting, der er. Du
> er, f.eks.. Men jeg ringeagter dig da ikke af den grund. Fnullergøj er
> også, skal hun nu kasseres?

Som det fremgår af en anden tråd, er jeg ved at køre en afløser i
stilling. Det viser sig godt nok, at hun er næsten lige så gammel, men
til gengæld har jeg fundet ud af, at lidt konkurrence aldrig skader

> > Det bruger sit eget dokumentformat, og det
> > er kun et spørgsmål om tid, før programmet og formatet ikke længere
> > virker i de nye styresystemer.
>
> Det kan da osse gemme i .rtf. I "gamle dage" benyttede jeg osse
> MacLink, der kunne oversætte (med visse begrænsninger) til allehånde
> aktuelle formater. Aner ikke om MacLink stadig eksisterer.
> Og, ja, AW virker sikkert ikke ret mange år fremover.

AppleWorks er gammel, grim og klodset. Den bruger sin egen ordbog, nu
hvor Mac OS X endelig har fået sin egen danske ordbog, for blot at nævne
én ulempe. Så vidt jeg huske, var AppleWorks også netop berygtet for at
være meget dårlig til RTF. Udviklingen indenfor computere går meget
hurtigt. Det er vigtigt, at man prøver at se fremad, så ens investering
af både tid og penge ikke er spildt. Det er ærgerligt at ende med noget
udstyr, der hurtigt bliver inkompatibelt, eller viden om et program, der
pludselig ikke duer mere.
Det vil være helt tåbeligt at lære nye brugere op i et program,
der blev dødsdømt for to år siden. Er man en gammel bruger af AppleWorks
og kan programmet udenad. Har man en masse dokumenter, skabeloner og alt
muligt til det, så kan jeg se et formål ved at blive ved med at bruge
det. Det er ligesom med Mac OS 9. At lære nye brugere op i det gamle er
derimod nyttesløst. Det er altså min mening. Fnullergøj holder sig i
øvrigt ganske godt; i modsætning til AppleWorks.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Claus Christiansen (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Claus Christiansen


Dato : 08-12-07 16:57

Tak for de mange gode svar.

Har selv brugt NeoOffice og ikke opdaget at det var på Dansk, ups, så nu
mangler jeg bare lige et Bridge program, men det kan ornes med Parralels
eller Bootcamp. Så nu låner de min iMac mens jeg er udstationeret og mon
så de ikke køber når jeg kommer hjem og vil have den igen.


Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:
>
> > Claus Christiansen <clafisk@yahoo.com> wrote:
> >
> > > Findes der et godt tekstbehandlingsprogram på Dansk,
> >
> > Ja, jeg har i hvert fald AppleWorks v. 6.2.7 og alle menuerne er på
> > dansk. Jeg synes, det er et rigtig godt program - en slags officepakke
> > med begrænsninger - og bruger det ganske meget. Men som Morten skriver:
> > dansk stavekontrol, nej. Jeg har i ikke kunnet få den til at virke.
> >
> > Men så igen: lige som Mroten bruger jeg ikke satvekontrol. Det er ikke
> > nødvenigt, synes jeg
> >
> > Jeg aner ikke om det er i handlen mere eller hvor.
>
> Det er fra forrige årtusinde. Det bruger sit eget dokumentformat, og det
> er kun et spørgsmål om tid, før programmet og formatet ikke længere
> virker i de nye styresystemer. Hvis Claus' forældre køber en ny Mac, er
> den med Mac OS X 10.5 "Leopard", som har indbygget dansk stavekontrol.
> Jeg synes, TextEdit er et fint og enkelt program, hvis man bare
> skal skrive. Det sætter jeg selv mine egne forældre til at bruge. Ellers
> kan man bare hente NeoOffice, som også er på dansk og ikke grimmere end
> AppleWorks. Man kunne også bruge Pages, men desværre findes den ikke på
> dansk, og det er åbenbart et krav.


--
Claus og hans iBook

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste