kan man opgradere fra panther til leopard?
Fra : studio@smalbro.dk

Dato : 03-12-07 06:16

Jeg har en maskine der kører OS 10.3.9 og vil gerne opgradere til
Leopard. Men når jeg sidder og læser diverse post på nettet ser det ud
til at man skal opgradere til Tiger først. Har det sin rigtighed eller
kan man nøjes med at købe Leopard ?

Kh
Bjørn

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-12-07 15:29

studio@smalbro.dk <studio@smalbro.dk> wrote:

> [...]
> Leopard. Men når jeg sidder og læser diverse post på nettet ser det ud
> til at man skal opgradere til Tiger først. Har det sin rigtighed eller

Du behøver kun købe Leopard.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 15:45

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Du behøver kun købe Leopard.

Ikke, hvis Bjørn vil opgradere oveni. 10.5.x kræver en 10.4...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 15:43

studio@smalbro.dk wrote:
> [...]
> Leopard. Men når jeg sidder og læser diverse post på nettet ser det ud
> til at man skal opgradere til Tiger først. Har det sin rigtighed eller

Nej, man kan kun gå et trin op. - Altså fra 10.3.x til 10.4.x og fra
10.4.x til 10.5.x.

Jeg går ud fra, der er en del ting, du gerne vil beholde uden at skulle
geninstallere det hele....

Prøv evt. at kigge på www.mediamac.dk. det er jævligt, der er tigere til
salg dér for omk. 400kr..

Evt. kunne du jo opg. fra 10.3.x til 10.4.x og så installere Leopard på
en anden disk/partition. Og husk, at du vil miste muligheden for
classic/classic mode med Leopard, så hvis du stadig har brug for at
kunne køre fx. 9.2.2, vil jeg råde dig til at installere Leopard på en
disk/partition nr. 2.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-07 16:09

> [...]
> classic/classic mode med Leopard, så hvis du stadig har brug for at
> kunne køre fx. 9.2.2, vil jeg råde dig til at installere Leopard på en

Man kan altid installere Leoparden, og så manuelt flytte indstillinger
og dokumentmappe over. Slet ikke uoverkommelig, og i øvrigt er det som
regel anbefalelsesværdigt at foretge en såkaldt 'clean install'.

Bjørn, er det i øvrigt en laptop eller en desktop du har? Med en desktop
kan du jo sagtens have mere end en intern harddisk, og bruge den ene til
Panther og Classic, den anden til Leoparden. På en laptop [eller en
iMac] skal du ud i en ekstern FW-løsning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 18:04

> [...]

> Leopard. Men når jeg sidder og læser diverse post på nettet ser det ud
> til at man skal opgradere til Tiger først. Har det sin rigtighed eller

Hvis du bare vil opgradere oveni, er det sikkert rigtigt nok. Det
skriver de andre her i tråden. Jeg synes bare, det er spild af tid og
penge først at skulle over 10.4. Du kan da altid formatere harddisken og
så installere Leopard på den. Så kan du i mellemtiden have dine data
liggende på en ekstern harddisk. Når du er færdig, kan du kopiere dine
data tilbage i din nye brugermappe på computeren. Selvfølgelig kræver
det lidt manuelt arbejde med at indtaste dine data i dit e-mailprogram,
din netværksopsætning etc. Til gengæld sparer du besværet med først at
skulle installere 10.4.
Jeg er også i tvivl, om man kan lave en "Upgrade and install".
Det vil sige, at der laves en ny systemmappe, ens brugermappe lades
urørt, og den gamle systemmappe gemmes. Man kan så altid vende tilbage
til det gamle system, hvis det nye ikke virker. Jeg har lidt svært ved
at tro, at man skal slette harddisken for at installere Leopard, hvis
det ikke er 10.4, der ligger på den i forvejen.
Valget af metode kommer lidt an på, hvor meget du vil overføre
fra din gamle computer. Har du en vildt kompliceret opsætning, vil det
måske være lettere at opgradere. Har du blot nogle almindelige
dokumenter, er det nemmere at installere et nyt system og lægge dine
ting over manuelt.
--
Henrik Münster
Esbjerg