/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Ta'r Grub skade?
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 30-11-07 19:47

Greetings!

Jeg står overfor at installere XP for at kunne spille CoD4 og Crysis.
Vil det gå udover Grub der befinder sig i MBR?


--
Mvh
Jesper Poulsen

 
 
Kent Friis (30-11-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 30-11-07 20:00

Den Fri, 30 Nov 2007 19:47:04 +0100 skrev Jesper Poulsen:
> Greetings!
>
> Jeg står overfor at installere XP for at kunne spille CoD4 og Crysis.
> Vil det gå udover Grub der befinder sig i MBR?

Ja. Så sørg for at have noget du kan boote på, og få installeret
grub igen.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Jesper Poulsen (30-11-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 30-11-07 21:53

Kent Friis wrote:

> Ja. Så sørg for at have noget du kan boote på, og få installeret
> grub igen.

Hmmm... Jeg har ikke særligt gode erfaringer med reinstallation af Grub.
Kan man lave backup af MBR?

Der ligger nemlig i forvejen en Windows 2000, så XP tilføjer sig jo bare
i boot.ini.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Klaus Ellegaard (30-11-2007)
Kommentar
Fra : Klaus Ellegaard


Dato : 30-11-07 22:01

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

>Hmmm... Jeg har ikke særligt gode erfaringer med reinstallation af Grub.
>Kan man lave backup af MBR?

Ja:

# dd if=/dev/hda of=hda.mbr bs=512 count=1

Og hælde den tilbage igen:

# dd if=hda.mbr of=/dev/hda bs=512 count=1

(Forudsat at disken hedder /dev/hda naturligvis)

Husk også at du skal placere filen et sted, hvor du kan komme til
den; maskinen kan ikke nødvendigvis boote. Det kan f.eks. løses
ved at boote på en Knoppix Live-CD eller lignende. Så kan du i
hvert fald komme til alle filerne på din disk.

>Der ligger nemlig i forvejen en Windows 2000, så XP tilføjer sig jo bare
>i boot.ini.

....og måske overskriver den lige mbr "for sjov". Jeg ved det ikke.

Mvh.
   Klaus.

PS! Husk at tage en komplet backup af alle data, inden du roder
med den slags. Det kan jo risikere at gå galt.

Jesper Poulsen (30-11-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 30-11-07 22:25

Klaus Ellegaard wrote:

> Husk også at du skal placere filen et sted, hvor du kan komme til
> den; maskinen kan ikke nødvendigvis boote. Det kan f.eks. løses

Jeg har en FreeDOS-partition for det samme

Findes der mon en dd til FreeDOS?

> ved at boote på en Knoppix Live-CD eller lignende. Så kan du i
> hvert fald komme til alle filerne på din disk.

Og jeg kan afvikle dd

>> Der ligger nemlig i forvejen en Windows 2000, så XP tilføjer sig jo bare
>> i boot.ini.
> ...og måske overskriver den lige mbr "for sjov". Jeg ved det ikke.

Det gør den tem'li' sikkert nok. Det har alle Windows-versioner før,
gjort...


--
Mvh
Jesper Poulsen

Kent Friis (01-12-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 01-12-07 01:38

Den Fri, 30 Nov 2007 22:24:33 +0100 skrev Jesper Poulsen:
> Klaus Ellegaard wrote:
>
>> Husk også at du skal placere filen et sted, hvor du kan komme til
>> den; maskinen kan ikke nødvendigvis boote. Det kan f.eks. løses
>
> Jeg har en FreeDOS-partition for det samme
>
> Findes der mon en dd til FreeDOS?

Den hedder COPY. Men findes der en /dev/hda?

dd indeholder ikke noget kode til at læse direkte fra disk'en, den
læser bare fra device-filen, som var det enhver anden fil. Faktisk
så er dd slet ikke beregnet til at læse fra den rå disk - dd
betyder "convert and copy" (men cc var allerede taget til c-compileren),
præcis ligesom cat ikke er beregnet til at læse en fil.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Kent Friis (01-12-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 01-12-07 01:41

Den Fri, 30 Nov 2007 21:01:23 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:
> Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:
>
>>Hmmm... Jeg har ikke særligt gode erfaringer med reinstallation af Grub.
>>Kan man lave backup af MBR?
>
> PS! Husk at tage en komplet backup af alle data, inden du roder
> med den slags. Det kan jo risikere at gå galt.

Vigtig detalje. Jeg har mistet en Linux-partition på at forsøge at
installere Windows (dog Win98). Windows var ikke tilfreds med
den partition jeg havde oprettet til den, så den slettede da
bare alle mine partitioner og oprettede en ny der fyldte hele
disken. Naturligvis uden at spørge, det er jo ikke "brugervenligt"
at spørge om noget så nørdet som en partition... Heller ikke
selvom det er hvorvidt man må slette den.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

news.cybercity.dk@mi~ (01-12-2007)
Kommentar
Fra : news.cybercity.dk@mi~


Dato : 01-12-07 10:07

Kent Friis wrote:


>>>Hmmm... Jeg har ikke særligt gode erfaringer med reinstallation af Grub.
>>>Kan man lave backup af MBR?
>> PS! Husk at tage en komplet backup af alle data, inden du roder
>> med den slags. Det kan jo risikere at gå galt.
> Vigtig detalje. Jeg har mistet en Linux-partition på at forsøge at
> installere Windows (dog Win98). Windows var ikke tilfreds med
> den partition jeg havde oprettet til den, så den slettede da
> bare alle mine partitioner og oprettede en ny der fyldte hele
> disken. Naturligvis uden at spørge, det er jo ikke "brugervenligt"
> at spørge om noget så nørdet som en partition... Heller ikke
> selvom det er hvorvidt man må slette den.

WinXP Home, var heller ikke tilfres, så den smaderede da bare min SDA
partitions tabel, selvom det var på hdc den skulle installeres.

--
Mvh

Ivar

Jesper Staun Hansen (01-12-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Staun Hansen


Dato : 01-12-07 20:49

Jesper Poulsen wrote:
> Greetings!
>
> Jeg står overfor at installere XP for at kunne spille CoD4 og Crysis.
> Vil det gå udover Grub der befinder sig i MBR?
>
>

bare kør en grub-install /dev/sda (eller hvad nu din primære harddisk
hedder) efter endt windåse installation.
Instruzionz:
1. install windows
2. en linux livecd.
3. mount harddisken til f.eks. /media/harddisk
3.2 (kun hvis nødvendig): mount boot partionen til /media/harddisk/boot
4.1 mount -t proc none /media/harddisk/proc
4.2 mount -o bind /dev /media/harddisk/dev
4.3 chroot /media/harddisk
5. grub-install /dev/sda

Husk at tilpasse dette efter dine indstillinger.

Jesper Poulsen (02-12-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 02-12-07 00:37

Jesper Staun Hansen wrote:

> Husk at tilpasse dette efter dine indstillinger.

Jeg har prøvet det utallige gange og jeg har aldrig fået noget godt ud
af det...


--
Mvh
Jesper Poulsen

Jørgen Heesche (02-12-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Heesche


Dato : 02-12-07 11:40

Jesper Poulsen wrote:
> Jesper Staun Hansen wrote:
>
>> Husk at tilpasse dette efter dine indstillinger.
>
> Jeg har prøvet det utallige gange og jeg har aldrig fået noget godt ud
> af det...
>
>
Hvis du følger Jesper Staun Hansen's anvisning, kan det ikke gå galt;
bemærk kommandoen chroot /media/harddisk

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Kent Friis (02-12-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 02-12-07 12:03

Den Sun, 02 Dec 2007 10:40:13 +0000 skrev Jørgen Heesche:
> Jesper Poulsen wrote:
>> Jesper Staun Hansen wrote:
>>
>>> Husk at tilpasse dette efter dine indstillinger.
>>
>> Jeg har prøvet det utallige gange og jeg har aldrig fået noget godt ud
>> af det...
>>
>>
> Hvis du følger Jesper Staun Hansen's anvisning, kan det ikke gå galt;
> bemærk kommandoen chroot /media/harddisk

Jo, det kan det hvis /boot/grub/device.map ikke er sat korrekt op.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Jørgen Heesche (02-12-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Heesche


Dato : 02-12-07 14:16

Kent Friis wrote:
> Den Sun, 02 Dec 2007 10:40:13 +0000 skrev Jørgen Heesche:
>> Jesper Poulsen wrote:
>>> Jesper Staun Hansen wrote:
>>>
>>>> Husk at tilpasse dette efter dine indstillinger.
>>> Jeg har prøvet det utallige gange og jeg har aldrig fået noget godt ud
>>> af det...
>>>
>>>
>> Hvis du følger Jesper Staun Hansen's anvisning, kan det ikke gå galt;
>> bemærk kommandoen chroot /media/harddisk
>
> Jo, det kan det hvis /boot/grub/device.map ikke er sat korrekt op.
>
Det er selvfølgelig rigtigt, Jesper Poulsen bør måske lige kontrollere
device.map før projektet startes. Men device.map er da sikkert i
orden, ellers ville der da forlængst have været problemer.


--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Kent Friis (02-12-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 02-12-07 14:55

Den Sun, 02 Dec 2007 13:16:06 +0000 skrev Jørgen Heesche:
> Kent Friis wrote:
>> Den Sun, 02 Dec 2007 10:40:13 +0000 skrev Jørgen Heesche:
>>> Jesper Poulsen wrote:
>>>> Jesper Staun Hansen wrote:
>>>>
>>>>> Husk at tilpasse dette efter dine indstillinger.
>>>> Jeg har prøvet det utallige gange og jeg har aldrig fået noget godt ud
>>>> af det...
>>>>
>>>>
>>> Hvis du følger Jesper Staun Hansen's anvisning, kan det ikke gå galt;
>>> bemærk kommandoen chroot /media/harddisk
>>
>> Jo, det kan det hvis /boot/grub/device.map ikke er sat korrekt op.
>>
> Det er selvfølgelig rigtigt, Jesper Poulsen bør måske lige kontrollere
> device.map før projektet startes. Men device.map er da sikkert i
> orden, ellers ville der da forlængst have været problemer.

device.map bruges kun når man kører grub-install. Og i modsætning til
LILO, er det altså ikke noget man kører særlig tit.

Jeg har først fornylig overhovedet fået oprettet device.map, selvom jeg
har brugt Grub i flere år. Jeg har bare ikke haft brug for at køre
grub-install før nu.

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Jørgen Heesche (02-12-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen Heesche


Dato : 02-12-07 15:33

Kent Friis wrote:

.... SKIP ...
> device.map bruges kun når man kører grub-install. Og i modsætning til
> LILO, er det altså ikke noget man kører særlig tit.
>
> Jeg har først fornylig overhovedet fået oprettet device.map, selvom jeg
> har brugt Grub i flere år. Jeg har bare ikke haft brug for at køre
> grub-install før nu.
>
Jeg har aldrig haft brug for at bekymre mig om device.map.
device.map oprettes når en distro installeres og GRUB vælges som
boot-loader. I hvert fald når det drejer sig om Mandriva.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Jesper Poulsen (04-12-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 04-12-07 18:22

Kent Friis wrote:

> Jo, det kan det hvis /boot/grub/device.map ikke er sat korrekt op.

Indholdet af min /boot/grub/device.map

(hd0) /dev/hda


--
Mvh
Jesper Poulsen

Kent Friis (04-12-2007)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 04-12-07 18:27

Den Tue, 04 Dec 2007 18:21:38 +0100 skrev Jesper Poulsen:
> Kent Friis wrote:
>
>> Jo, det kan det hvis /boot/grub/device.map ikke er sat korrekt op.
>
> Indholdet af min /boot/grub/device.map
>
> (hd0) /dev/hda

Der er ikke andre end dig der ved hvordan din PC er sat sammen.

(hd0) angiver den disk BIOS anser som værende den første, det vil
typisk være den disk BIOS booter fra, og dermed den Grub, Ntldr eller
lignende ligger på.

Hvis det er /dev/hda er den korrekt. Hvis det er en anden disk, fx
sda (SCSI, SATA) eller /dev/hde (to IDE-controllere), skal linjen
ændres til at indikere de rette devices.

Som sådan behøver ikke alle diske stå deri, kun dem Grub skal kunne
loade OS'et fra (/boot, C:, osv).

Mvh
Kent
--
"So there I was surrounded by all these scary creatures
They were even scarier than what Microsoft call features"
- C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

Jesper Poulsen (04-12-2007)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 04-12-07 18:34

Kent Friis wrote:

> Hvis det er /dev/hda er den korrekt. Hvis det er en anden disk, fx

Fint

Så vil jeg lave et print af Jespers indspark og kaste mig over processen
en dag nærmere jul.

Tak skal I ha'


--
Mvh
Jesper Poulsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177547
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408797
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste